Sporthojskurser vs olyckor.

Nu har jag ändå varit på en sådan SMC-kurs. Varken jag eller motorcykeln skadades.

Det var nyttigt och jag upplever att jag blev en bättre mc-förare i den bemärkelsen att jag sätter bättre varvtider på en bana. Dock kan jag inte påstå att jag är en säkrare förare i trafiken eller särskilt mycket mer riskmedveten. Lusten att köra fort i alla möjliga kurvor ökade däremot.


Jättebra att du gått en kurs men tyvärr räcker detinte med en enda för att ändra attityd och riskmedvetenheten i trafiken.

En viss färdighetsökning uppnår man omedelbart men de flesta av oss fungerar så, att huvudet kommer betydligt senare med på planen.

Däremot om vi kör på bana många, många gånger börjar vi verkligen inse det där med att på vägen kör inte alla åt samma håll, varje centimeter av vägbeläggningen är ny för oss i varje ögonblick, grus, vilt, olja m.m, m.m.

För mig tog det många bantillfällen innan insikten kom om min egen-, andras-,
vägens- och mitt fordons begränsning.

I mitt fall har banköringen resulterat i att på banan försöker jag köra hoj på det sätt som jag tycker är roligt medan på vägen/trafiken blir det mera typ åka och lukta på blommor.

I slutänden har det blivit väldigt lite vägkörning men riktigt mycket bankörning i stället.
 
Jag är positivt inställd till just dessa typer av kurser, i sammanhanget som helhet tror jag de fyller en väldigt viktig funktion. Anledningen till varför jag inte ännu gått någon sådan här kurs är väl de praktiska bitarna kring arrangemanget av en sådan här grej, vill å ena sidan köra på bana med min egen hoj, vill å andra sidan inte riskera vurpa vilket kan hända när man provar nya grejer repetitivt och kanske inte riktigt behärskar alla utföranden.

Sedan finns det även en liten misstanke om att det inte är säkert på bana tillsammans med andra nybörjare och ickenybörjare som eventuellt kör samtidigt på banan och där tävlingsinstinkten lätt sätts i spel och man i längden börjar köra över sin egen förmåga när man mattas ut av omkörningar.

Utöver det kan jag emellanåt även känna en risk av att teknikerna delvis riskerar bli motstridiga och gå i konflikt med det man redan utövar och känner ro och säkerhet med i trafiken. Ett exempel är just backspegel hanteringen som jag personligen anser alltid ska tillhöra det sekundära fokuset, när jag tog kortet för 5 år sedan var hanteringen av backspegeln ytterst central och det är jag alltså själv starkt emot, jag tror att den är en stark bidragande orsak till svåra olyckor. Vill alltså inte bli en sämre förare genom att behöva vackla mellan olika instruktörers starka tycken och synsätt.

Men jag skulle nog ändå gärna vilja prova på att gå en kurs och tror att under rätt förhållanden är det mest bara positivt... :yoparty
 
Last edited:
Jag är positivt inställd till just dessa typer av kurser, i sammanhanget som helhet tror jag de fyller en väldigt viktig funktion. Anledningen till varför jag inte ännu gått någon sådan här kurs är väl de praktiska bitarna kring arrangemanget av en sådan här grej, vill å ena sidan köra på bana med min egen hoj, vill å andra sidan inte riskera vurpa vilket kan hända när man provar nya grejer repetitivt och kanske inte riktigt behärskar alla utföranden.

Sedan finns det även en liten misstanke om att det inte är säkert på bana tillsammans med andra nybörjare och ickenybörjare som eventuellt kör samtidigt på banan och där tävlingsinstinkten lätt sätts i spel och man i längden börjar köra över sin egen förmåga när man mattas ut av omkörningar.

Utöver det kan jag emellanåt även känna en risk av att teknikerna delvis riskerar bli motstridiga och gå i konflikt med det man redan utövar och känner ro och säkerhet med i trafiken. Ett exempel är just backspegel hanteringen som jag personligen anser alltid ska tillhöra det sekundära fokuset, när jag tog kortet för 5 år sedan var hanteringen av backspegeln ytterst central och det är jag alltså själv starkt emot, jag tror att den är en stark bidragande orsak till svåra olyckor. Vill alltså inte bli en sämre förare genom att behöva vackla mellan olika instruktörers starka tycken och synsätt.

Men jag skulle nog ändå gärna vilja prova på att gå en kurs och tror att under rätt förhållanden är det mest bara positivt... :yoparty


På en sporthojskurs, är väl alla" Rokkies" oavsett steg man går, kan nog garantera dig att skulle någon tro att det är "tävlingsverksamhet" så kommer denna bli påtalad direkt av instruktörer på banan och förhopningsvis avplockad för gott om denna fortsättar äventyra säkerheten för övriga deltagare.

Vurpa:confused: Det är upp till dig, det är du själv som sätter gränserna eller hur? Man kör inte över sin förmåga, och skulle olyckan vara framme ändå för man har hittat gränsen av någon anledning, så vurpar jag hellre på banan än ute i trafiken. Vågar nog påstå att risken att vurpa är mångt mångt större VARJE gång man sätter sig på hojen och åker i trafiken, vurpar man där är även skadorna på hoj och person även större.

Lös det praktiska och åk på en kurs, slappna av och ha kul och utvecklas:tummenupp Då menar jag inte köra snabbt i kurvor, träna bort "överlevnadsinstinkter" som blir helt fel när man sitter på hojen, lär dig blicken, lär dig sitta rätt, lära dig ta kurvorna rätt, lär dig bromspunkt och svängpunkt.
 
Last edited:
Finns många tuffa grabbar med klubbtröja som nog inte vågar gå en SMC kurs. Dom "kan" ju redan köra hoj och vill bara gasa satan på gata eller bana. Där finns det nog en grupp att försöka få med på er körning.
 
Finns det någon motsvarighet i Norge?

Har nyss tagit körkortet, ska garanterat gå en kurs så fort tillfälle ges.. Mycket bättre att skrapa kåporna där det finns gräs att tumla runt i än ute i trafiken där risken är överhängande att du hamnar under ett däck på en 40-fots trailer..

Dock så har jag inte heller sett eller hört om dessa kurser någon annanstans än här på sporthoj - det måste åtgärdas!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top