Bengt Allevad
Ny medlem
Nu har jag ändå varit på en sådan SMC-kurs. Varken jag eller motorcykeln skadades.
Det var nyttigt och jag upplever att jag blev en bättre mc-förare i den bemärkelsen att jag sätter bättre varvtider på en bana. Dock kan jag inte påstå att jag är en säkrare förare i trafiken eller särskilt mycket mer riskmedveten. Lusten att köra fort i alla möjliga kurvor ökade däremot.
Jättebra att du gått en kurs men tyvärr räcker detinte med en enda för att ändra attityd och riskmedvetenheten i trafiken.
En viss färdighetsökning uppnår man omedelbart men de flesta av oss fungerar så, att huvudet kommer betydligt senare med på planen.
Däremot om vi kör på bana många, många gånger börjar vi verkligen inse det där med att på vägen kör inte alla åt samma håll, varje centimeter av vägbeläggningen är ny för oss i varje ögonblick, grus, vilt, olja m.m, m.m.
För mig tog det många bantillfällen innan insikten kom om min egen-, andras-,
vägens- och mitt fordons begränsning.
I mitt fall har banköringen resulterat i att på banan försöker jag köra hoj på det sätt som jag tycker är roligt medan på vägen/trafiken blir det mera typ åka och lukta på blommor.
I slutänden har det blivit väldigt lite vägkörning men riktigt mycket bankörning i stället.