Sporthojskurser vs olyckor.

Fahrer skrev:
2256036
Alla som kör sporthoj borde få det subventionerade priset på 800kr, oavsett om man är medlem i SMC eller ej.

Lite offtopic kanske men SMC har blivit av med anslag från Vägverket och behöver verkligen alla medlemmar/intäkter de kan få. De gör nytta för dig, stöd dem. :tummenupp
 
Jag är själv instruktör, och hållt mina första kurser i år, och som sagt, ingen har varit missnöjd hittentills, och många har gjort reflektionen att den kursen borde ingå i körkortstillståndet. Dock finns det för få banor idag för det skulle vara praktiskt möjligt, men en intressant tanke. Kanske borde vara ett krav för klass 7 -11 istället för åldersgräns. Man är ju fortfarande nybörjare även om man är en äldre nybörjare.

Angående attitydproblemet hos en del förare är det viktigt att ha en bra balans på kursen, för mycket pekpinnar så kommer en del att slå dövörat till. Det jag försöker göra är få folk att själva inse riskerna, så de tänker om den vägen. Brukar kommas ihåg lite bättre om man själv kommet fram till det istället för att en dryg skåning stått och förmanat :D

Och det tar tid att ändra folks attityd, på utvärderingar så ser man att de flesta anser att de inte gjort det efter kursen, men förhoppningsvis har man planterat ett frö iallafall, så att med tiden sker det en föränfring iallafall.

/Pajje
 
Finns det någon statistik över om någon som gått BKK varit inblandad i någon olycka? Är det någon som använt sig av SMC-Folksam-försäkringen än? Det kanske är lite för tidigt att kunna se de siffrorna, men det skulle vara väldigt intressant. Bla. Rörken gick väl för några år sedan ut med att "Ingen som gått vår BKK har skadat allvarligt i trafiken", eller något liknande.
 
Forsberg skrev:
2256142 Finns det någon statistik över om någon som gått BKK varit inblandad i någon olycka? Är det någon som använt sig av SMC-Folksam-försäkringen än? Det kanske är lite för tidigt att kunna se de siffrorna, men det skulle vara väldigt intressant. Bla. Rörken gick väl för några år sedan ut med att "Ingen som gått vår BKK har skadat allvarligt i trafiken", eller något liknande.


Det är svårt att få fram bra statistik eftersom det är förhållandevis få som gått utbildning samt förhållandevis få som är med om allvarliga olyckor. Det jobbas dock hårt på området och samarbetet med Folksam gäller bla framtagning av statistik.
Jag kan säga så mycket som att tyvär är inte alla som gått våra fortbildningar olycksfria men vi instruktörer hoppas och tror naturligtvis att vårat arbete gör en del nytta.
 
Skall själv gå kursen nu den 1 juli. Skall bli riktigt kul även fast jag blev tvungen att ta den röda kursen då alla andra var överfulla =/

Skall bli riktigt kul att lära sig mer om hanteringen av min mc. Alla borde som sagt gå kursen, jag har fått lära mig den hårda vägen hur man t.ex. motstyr i en kurva. Klarde mig som tur var från att krocka för 2 årsedan, men jag hängde efter min 2 kompisar som hade kört ett tag. När vi kom till en lite skarpare kurva så hade jag lite för hög fart detta gjorde att jag kom ut på mötade sidas vägbana. Hade jag vågat lägga ner lite grann samt motstyrt "bättre" så hade det inte varit några som helst problem.

Så här förändrades min försäkring tackvare SMC

Folksam:
Först var det 12000 utan SMC
sen blev det 10000 meddlem i smc
Efter avslutad broms och kurvkurs bkk** pris 5000:-

** avancerade kursen då min hoj räknas in i klass 7 (gsxr 1000 -03)

Kursen kostade mig 1000:- meddlem i smc 250:- (125:- om man är under 25)

Gissa om det var värt det =) :banana :banana
 
Skulle själv på en av era kurser men vart med om en olycka 2 veckor innan, hade dock föräldrar som vart med och var grymt nöjda. Kurv och bromsning + självkännedom över sig och hojen skall aldrig underskattas.
 
Har definitivt tänkt gå på en BKK-kurs men eftersom hojen är nerskruvad får det nog vänta till nästa säsong.

2. Jag är inte med i SMC = inget subventionerat pris.

Ett medlemskap i SMC kostar 250:-, kan kanske vara lönt då? Dessutom får man ju MC-Folket som e ganska rolig att läsa ibland :)
 
Tja, jag har tänkt att gå och var till och med inbokad på en kurs på Knudan i maj... Men det blev för struligt, det är ju en bit ner.

Finns flera skäl till att jag inte gått någon kurs än, det är fullt på de flesta kursdagar jag kan, det finns inga kurser på Sviestad, och det för mig, stora problemet; det går för fort. Jag tycker inte om att köra fort. Och definitivt inte på led med en massa andra idioter som fan inte kan uppföra sig för att de tror att det är en tävling. Det är iaf så det har varit de gånger jag hittills kört på bana...
Men SMC-kurser kanske är helt annorlunda upplagda? Jag skulle vilja gå en, för att lära mig bli en bättre förare, men även för försäkringen, som för mig skulle bli ett par tusen billigare per år.

Så, finns det ens utrymme för en sådan som jag där??? :va
 
Min syn på det hela

Fick ett samtal den 12 april iår med en förfrågan om jag skulle va intresserad att bli Sporthojs instruktör :) självklart så hakade jag på erbjudadet även om jag inte just iår kör någon gata...

Men har nu iår vart med om två kurser som instruktör på falkenberg och tycker det är helt fantastiskt hur deltageren kan utvecklas under en dag..

tanken med denna kurs är ju att få folk att förstå vad dom sitter på för maskiner och hur man anväder dom men säkerhet..jag är inte den som har vart den mest lagliga personen på gatan dom som körde med mig förra året vet det :rolleyes: men jag hoppas att folk kör säkrare efter att jag har lärt dom det jag kan :) och att olyckorna minskar även om det här kostar mig en massa så tycker jag det är värt att njuta av att idag kanske jag räddade ett liv plus att jag får göra det roligaste jag vet .

Atityd är svårt att ändra på det vet jag men att få tillbaka ett förlorat liv är ännu svårare :(

Syss skrev:
2256267 Tja, jag har tänkt att gå och var till och med inbokad på en kurs på Knudan i maj... Men det blev för struligt, det är ju en bit ner.

Finns flera skäl till att jag inte gått någon kurs än, det är fullt på de flesta kursdagar jag kan, det finns inga kurser på Sviestad, och det för mig, stora problemet; det går för fort. Jag tycker inte om att köra fort. Och definitivt inte på led med en massa andra idioter som fan inte kan uppföra sig för att de tror att det är en tävling. Det är iaf så det har varit de gånger jag hittills kört på bana...
Men SMC-kurser kanske är helt annorlunda upplagda? Jag skulle vilja gå en, för att lära mig bli en bättre förare, men även för försäkringen, som för mig skulle bli ett par tusen billigare per år.

Så, finns det ens utrymme för en sådan som jag där??? :va


Snälla Syss nu kan jag bara svara för hur vi gör i SMC väst vi delar in i 4 olika grupper Grön,Gul,Blå och Röd grön långsammast!!! efter att ha sett dig kört på Licens kursen på ecces hoj så hade jag placerat dig i blå grupp :)


vårat upplägg i min grupp är sådat att vi är 20 deltagare och 4 lr 5 instrutörer i gruppen så delar vi upp det som sådant att vi gör 4 grupper med olika hastigheter alla får köra fritt med omkörningar men man ska vissa ordentlig respekt annars blir det ledkörning och man ska koncentrera sig på sin övning t.ex motstyrning alla kör ändå i sitt tempo och vi instruktörer roterar runt i gruppen för att kunne ge feedback senare :) det här upp lägget har vi tagit av Califonia superbike school (css) och för oss har det funkat perfeckt

så jag tycker absolut du ska komma det här är ingen vanlig bandag
 
Gottis skrev:
2256283 Min syn på det hela

vårat upplägg i min grupp är sådat att vi är 20 deltagare och 4 lr 5 instrutörer i gruppen så delar vi upp det som sådant att vi gör 4 grupper med olika hastigheter alla får köra fritt med omkörningar men man ska vissa ordentlig respekt annars blir det ledkörning och man ska koncentrera sig på sin övning t.ex motstyrning alla kör ändå i sitt tempo och vi instruktörer roterar runt i gruppen för att kunne ge feedback senare :) det här upp lägget har vi tagit av Califonia superbike school (css) och för oss har det funkat perfeckt

så jag tycker absolut du ska komma det här är ingen vanlig bandag

Fan det där lät hoppfullt :banana eftersom omkörningar är tillåtet så kanske jag inte behöver ha den där klumpen i magen över att jag kanske bli en stoppkloss i den röda gruppen =) (skulle viljat varit i gul/blå grupp) men... :banana
 
Catway skrev:
2256344 Fan det där lät hoppfullt :banana eftersom omkörningar är tillåtet så kanske jag inte behöver ha den där klumpen i magen över att jag kanske bli en stoppkloss i den röda gruppen =) (skulle viljat varit i gul/blå grupp) men... :banana


Det går alltigt att flytta underdagen vid behöv :) är viktigt att det inte är förstor skillnad
 
Okej nu har jag inte läst alla inlägg men de mesta iaf.
*Varför ingår inte detta när man tar hojkortet eller är en obligatorisk del iaf?

Jag kommer o gå en kurs så fort jag har fixat lappen, eller kan man gå innan?

Vad kostar det och var finns dom (närheten av sthlm)
 
Fahrer skrev:
2256036 Alla som kör sporthoj borde få det subventionerade priset på 800kr, oavsett om man är medlem i SMC eller ej.
Fånigaste jag har hört...

BKK-kurser ger lika mycket oavsett vad för typ av hoj man kör.
Varför skulle just sporthojar få rabatt ?
Är det för att sporthojsägare inte klarar av att köra ordentligt, eller för att dom har sämre omdöme än andra hojkategorier och därför krashar mer ?

Ska man göra skillnad på hojfolk & hojfolk, så borde nästan sporthojsägarna betala mer i så fall, och sen tvingas gå en längre kurs med mer teori om riskmedvetenhet & mognad.
(Nej, detta är inget förslag från mig.)

Nä, ska man ge rabatt, så ska det vara för alla hojåkare. :mattias
En sporthojsförares liv är inte mer värt än nån annan hojförares.


:backontop
Fast annars tycker jag också att det skulle kunna vara en del av körkortsutbilningen för den obegränsade klassen.
25Kw-strypningen skapar bara massa fusk, bättre att ta bort den och begränsa vilka hojmodeller man får köra istället, tills man fått lite rutin och gått en rejäl BKK/riskmedvetenhetskurs.

På så sätt blir det inte dyrare/svårare att ta vanliga hojkortet, däremot
så ökar det utbildningskravet & körrutinen för dom vassare cyklarna.
.
 
Last edited:
Tyvärr är det så att vidareutbildning ökar faktist risken för olycka och inte tvärtom som man kanske tror... Eller rättare sagt dom som gått vidare utbildningar är överrepresenterade i olycksstatistiken... Om det sedan beror på att man kör närmare gränsen och då inte klarar av oförutsedda händelse eller om det handlar om vilka typ av person går sådana kurser vet man inte. Men så är det i alla fall.
 
War-psycho skrev:
2256618 Fånigaste jag har hört...

BKK-kurser ger lika mycket oavsett vad för typ av hoj man kör.
Varför skulle just sporthojar få rabatt ?
Är det för att sporthojsägare inte klarar av att köra ordentligt, eller för att dom har sämre omdöme än andra hojkategorier och därför krashar mer ?

Kanske menade författaren till inlägget du citerade att eftersom sporthojjar är överrepresenterade och därmed en uttalad målgrupp för SMC's satsning för att minska dödsolyckorna, så borde man ge sporthojsförare ett extra incitament för att gå utbildningen ?
 
Pejo skrev:
2257392 Kanske menade författaren till inlägget du citerade att eftersom sporthojjar är överrepresenterade och därmed en uttalad målgrupp för SMC's satsning för att minska dödsolyckorna, så borde man ge sporthojsförare ett extra incitament för att gå utbildningen ?
Jo, jag förstod nog vad han menade. :)

Men tycker iallafall att det är fel tänkt. :brinnerup


Att sporthojar är överrepresenterade i olycksstatistiken är till stor del självförvållat (p.g.a. omdömeslös körning).
Känns fel att man ska behöva ge dessa hojåkare mer rabatt än andra hojåkare, när det ligger i deras eget intresse att gå kursen.

Eller om vi säger så här:
Ska jag få mer rabatt för att lära mig hantera Suzukin bättre, än när jag vill lära mig hantera HD'n bättre ?
Vurpar/krockar jag så gör det lika ont oavsett vilken hoj jag sitter på.

Man får inte bättre omdöme, enbart för man lär sig hantera sitt fordon bättre.
Känns fel att man ska "belöna" dåligt omdöme med mer rabatt.
Vad kommer härnäst ?
Ge alla som åker fast för fortkörning rabatt på Gelleråsen ?
Eller ge sporthojsägare mer rabatt på skyddsutrustning, än andra hojåkare ?

Nä, hojägare som hojägare... Riskerna är i princip lika stora, det är bara omdömet som skiljer grupperna åt. :mattias
Man ska inte få mindre rabatt, bara för man tillhör en grupp som kör mer omdömesfullt, sånt ger lite fel signaler.
Iallafall när det handlar om en säkerhetskurs som alla grupperna har lika stor nytta av.
 
Last edited:
Fahrer skrev:
2256036 Jag skulle väldigt gärna gå på broms och kurvteknikkursen men kan inte pga. följande anledningar.

1. Det är fullbokat på ring Knutstorp hela sommaren 2006 :(
2. Jag är inte med i SMC = inget subventionerat pris.

1. Det körs kurser på alla banor (nästan) i Sverige, det kommer säkert att bli någon i Finland nästa år också (Eller hur Twinsucker?:))
Kolla på motorcyklisterna.org efter kurser på andra banor, kurserna är så bra att det är värt att åka en bit :tummenupp

2. Varför inte bli medlem i SMC? Det är ju det absolut enklaste sättet att bli medlem i SMC :)

Alla vi som jobbar och verkar inom SMC gör det för både din och min skull, mc-sverige skulle inte se ut som det gör om inte SMC fanns, det är då säkert. SMC har folk inom alla bestämmandeorgan i sverige och vi verkar dessutom inom EU.
Vi har precis fått en galen Dansk som chef, och han är defintivt sporthojsförare, han och vi andra som kör sporthoj inom SMC. och vi börjar vara ganska många nu, kommer att förändra, och har redan förändrat SMC:s lite tråkiga stämpel till att bli mer flexibel och ungdomlig. Det bästa sättet för dej att hjälpa dej själv och ditt intresse är att bli medlem, ju fler vi blir desto mer makt får vi gentemot Vägverket och regeringen, så att vi också i framtiden kan förhindra idiotiska lagar och förordningar...


F-n, jag låter som en politiker...sorry för det :hihi
 
Last edited:
B&K med SMC för klass 7 som jag gick på gelleråsen var överlag ok.

Negativt:
För långsamt tempo för min smak (hamnade i någon form av medel grupp).
Ovan att inte använda broms och och inte växla på banan därav långsamt tempo antar jag.

Possitivt:
Nyttigt att köra ett varv med helt fel spår, nästan skrämmande.
Nyttigt att köra ett par varv med enbart en hand.

Överlag bra kurs.
Men CSS kursen jag gick förra året var ärligt talat mkt bättre. Mer feedback från instruktörer eftersom det var 1 instruktör på 3 elever. Samt ett högt och fint tempo inom gruppen gav bra rytm på banan och instruktörerna gav feedback även under körning :tummenupp.

Teori delen sådär men ok. Även här tycker jag teorin från CSS var bättre.

Till SMC:s försvar måste jag även tillägga att det inte var en vanlig bandag utan just en kurs. Jag tror jag föredrar bandagar faktiskt men som en kurs var det helt ok.
 
Last edited:
hass skrev:
2257181 Tyvärr är det så att vidareutbildning ökar faktist risken för olycka och inte tvärtom som man kanske tror... Eller rättare sagt dom som gått vidare utbildningar är överrepresenterade i olycksstatistiken... Om det sedan beror på att man kör närmare gränsen och då inte klarar av oförutsedda händelse eller om det handlar om vilka typ av person går sådana kurser vet man inte. Men så är det i alla fall.

Det här är ett problem som vi brottas med, och det är det som varit svårast att övertyga försäkringsbolagen med eftersom dom sitter med just den statistiken. Våran lösning är att inte utbilda för att föraren skall bli snabbare (vilket varit fallet med dom kurser som statistiken hänvisar till) våran lösning är att utbilda föraren till att behärska sitt fordon i förhållande till risktagande/bedömning och omdöme. Det är svårt att skriva i några ord hur det funkar men gå en kurs så kommer du att förstå vad jag menar.

Sen är det ju skitbra att vi får instruktörer som Gottis som har levt rövare på vägarna, bara att få bort honom från gatan är ju positivt för statistiken...Ledsen Gottis, kunde inte låta bli:D

Skämt åsido, många av oss som jobbar som intruktörer är fd gathuliganer, tävlingsförare eller både och, vi vet lite grann om hur det funkar, vi har varit med om eller sett olyckor och vi har alla gjort dom misstag som vi lär ut hur man skall undvika, f-n, jag skulle gärna gå den här kursen själv om jag inte var instruktör, jag vet ju hur bra den är... :)

Dessutom så är det ingen engångsgrej, man kan gå den här kursen flera gånger, vi hade till exempel för några veckor sedan på Mittsverigebanan några stycken som gick samma kurs både lördag och söndag, dom gick bara upp en grupp och mej veterligen så var dom kanonnöjda...

ape skrev:
Till SMC:s försvar måste jag även tillägga att det inte var en vanlig bandag utan just en kurs. Jag tror jag föredrar bandagar faktiskt men som en kurs var det helt ok.

Det går inte riktigt att jämföra, CSS kostar tre och en halv gånger mer, har ingen koppling till gatåkningen (och riskmedvetenheten) som är nödvändig för att få med försäkringsbolagen, ger inte tillgång till Sporthojsförsäkringen och sist men inte minst, har proffessionella instruktörer som är anställda för att vara instruktörer....vi som jobbar inom SMC är glada amatörer, jobbar idéellt förutom lite milersättning och brinner alla för ett mål, att få ner olyckorna på våra vägar...

Men jag blir oerhört stolt för att du ens jämför SMC kurserna med CSS...:tummenupp
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top