Gå en kurs - bli en sämre förare

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Om du vill bli säkrare på att köra MC, kanske man bör ta sig en funderare på hur man lämpligen kan åstakomma det. Ur TØI rapport 681/2003, framgår möjligen att frivillig mc-utbildning inte leder till säkrare körning.

Frivilligt vald formell upplärning reducerar inte antal olyckor bland moped- och motorcykelförare. De som har genomgått formell upplärning har tvärtemot, flera olyckor än de som inte har genomgått sådan upplärning. Detta gäller i särskilt grad om man ser på olyckor per körd kilometer.

Hela rapporten kan läsas på Vägverkets sida här . (pdf)

estr.jpg

edit: hårt redigerat p g a se inlägg #10

Last edited:
Det kan nog säkert förklaras med att den gruppen tror sig vara mycket duktigare och tar större risker! Den outbildade gruppen kör försiktigare och vurpar mindre!
Men visst borde det vara tvärs om!

Det var ord och inga visor där,
de som anordnar "frivilliga utbildningar" bör nog fundera på hur man
kan ändra på detta, några förslag?

Hur ska man utbilda folk för att det ska bli mindre olyckor?

Nåt annat som var intressant i VVs rapport var följande:
Motorcyklisters ängslan för vägräcken är inte ogrundad. Baserat på franska motorcykelolyckor, har Brailly (1998, citerad i Noordzij m fl 2001) visat att risken för att förolyckas vid kollision med räcken är fem gånger högre än vid andra motorcykelolyckor. På grundlag av analys av olyckor i California fann Quellet (1982) att 30 % av olyckor där motorcyklist träffade vägräcken resulterade i allvarlig skada eller död. Tyska undersökningar tyder på enda högre skadegrad. Koch & Brendicke (1989) beräknade att 66 % av tyska motorcyklister som krockade med vägräcken dödades eller skadades alvarligt. Sådana olyckor utgör ungefär 15 % av tyska dödsolyckor. Nilsson (2002) har räknat ut att sammanstöt med vägräcken representerar ungefär 5-10 % av svenska dödsolyckor med motorcyklister.

Ang. vajerräcken så är ju frågan hur många av de som blev allvarligt skadade eller dödade av de räckena som skulle blivit skadade eller dött även utan räcken eller med en annan typ av räcken?

Sen det där med att de som genomgår vidare förarutbildningar är mer olyckdrabbade kanske beror på att det är mycket sporthojsåkare som går "förarkurser" (Bandagar).
Och det vet vi ju sen tidigare att vi är en högriskgrupp tyvärr.

Hoztic skrev:
Det kan nog säkert förklaras med att den gruppen tror sig vara mycket duktigare och tar större risker! Den outbildade gruppen kör försiktigare och vurpar mindre!

Det är självklart en av anledningarna.

En annan anledning kan vara att de som går kurser, är de mest inbitna hojåkarna. De inbitna kör även mycket mer än övriga hojåkare, vilket ger en ökad exponering för olyckor. Ibland hjälper det inte att vara välutbildad om något oförutsett inträffar.

En tredje anledning kan vara...hm...att "somliga" ser en vidareutbildning enbart som ett tillfälle att lära sig hasa puck i kurvorna. För en del går det bra, för "somliga" andra...inte. Särskilt inte om man tar med sig tempot från utbildningen ut på gatan...

Kan bara vittna om att jag själv för ett par veckor sedan körde med en herre som nyligen var hemkommen efter sina första bandagar. Tyvärr så användes de nyvunna kunskaperna till att forcera kurvor i högre hastighet, val av farliga spår etc med kraftigt minskade eller obefintliga marginaler. Eftersom hans trafikuppmärksamhet inte förbättrats ett dugg så körde killen nu ur säkerhetsmässig synvinkel betydligt sämre än innan.

Förhoppningsvis tillhör han en minoritet, rätt använd är erfarenhet av bankörning en tillgång.

Flagga skrev:
Det är självklart en av anledningarna.

En annan anledning kan vara att de som går kurser, är de mest inbitna hojåkarna. De inbitna kör även mycket mer än övriga hojåkare, vilket ger en ökad exponering för olyckor. Ibland hjälper det inte att vara välutbildad om något oförutsett inträffar.

En tredje anledning kan vara...hm...att "somliga" ser en vidareutbildning enbart som ett tillfälle att lära sig hasa puck i kurvorna. För en del går det bra, för "somliga" andra...inte. Särskilt inte om man tar med sig tempot från utbildningen ut på gatan...

Exakt. Feltolkning av statistik. :7peta på mig själv. I rapporten framgår att vissa studier, tar inte hänsyn till "självselektion". Lite krast, kan man säga att de mätt olycksfrekvens på blodtörstiga race-dårar som gärna kör sporthoj och går på kurs. Detta jämförs med gruppen "vanliga människor" :hihi

Men trots det, visar rapporten att det finns studier som faktiskt tar hänsyn till "självselektion" och resultatet ser ändå inte så bra ut kanske.

(citat)

Studier som kontrollerar för sådana självselektionseffekter konkluderar med att frivillig upplärning antingen inte har någon effekt eller bidrar till ökad olycksrisk.

johan.simonsson skrev:
Det var ord och inga visor där,
de som anordnar "frivilliga utbildningar" bör nog fundera på hur man
kan ändra på detta, några förslag?

Hur ska man utbilda folk för att det ska bli mindre olyckor?

..se till att folk krashar mer på bandagarna, dvs stressa upp tempot, hetsa till tävling osv. Med den ekonomiska och fysiska smäerta det innebär, så tar dom det lugnare sedan. Körde bana för första gången för en 6-7 år sedan, har inte krashat(i trafiken) sedan dess...

Angående mitträcken så tar jag hellre risken att störta in i ett sådant pga ett eget misstag än möter en bil på min sida.

Edit: Finns det en risk att vissa av dessa olyckor egentligen skedde på bana, men sedan rapporterades till fbolag som en olycka på väg till/från tillställningen istället?

Last edited:
Lugn skrev:
Angående mitträcken så tar jag hellre risken att störta in i ett sådant pga ett eget misstag än möter en bil på min sida.
Ungefär så resonerar jag också.
Sen verkar en del i den ständiga debatten om räckena glömma bort att de i första hand är till för att stoppa bilar, inte hojar.

sandstream skrev:
Ungefär så resonerar jag också.
Sen verkar en del i den ständiga debatten om räckena glömma bort att de i första hand är till för att stoppa bilar, inte hojar.

Det riktigt roliga är att det folk här ogillar och ser som en konspiration mot mcfolk är vajerräcken, medans rapporten verkar tala om vägräcken.... Och de kommer väl inte som en nyhet för någon?

t-rex skrev:
Det riktigt roliga är att det folk här ogillar och ser som en konspiration mot mcfolk är vajerräcken, medans rapporten verkar tala om vägräcken.... Och de kommer väl inte som en nyhet för någon?
Nej, de har ju funnits ett tag :tummenupp

Läste någonstanns om någon som satte plåt/plast ovanpå vajerräcke för att
hoj-åkare inte skulle få något att fastna i.
Men jag minns inte riktigt.....

johan.simonsson skrev:
Läste någonstanns om någon som satte plåt/plast ovanpå vajerräcke för att
hoj-åkare inte skulle få något att fastna i.
Men jag minns inte riktigt.....
Låter märkligt. Plåt/plast måste ju ha skarvar som öppnar sig när vajern expanderar. Det blir liksom en stor osthyvel av det då.

RedBaron skrev:
Låter märkligt. Plåt/plast måste ju ha skarvar som öppnar sig när vajern expanderar. Det blir liksom en stor osthyvel av det då.

Jag kommer inte ihåg hur dom var, men om jag hade byggt hade jag
skapat dom överlappande i färdriktningen.
Då hade de rört sig bakom varandra och det hade inte funnits några
utstickande delar att fastna i :tummenupp

Skulle bli ungefär som regn över takpannor (också överlappande konstruktion)

johan.simonsson skrev:
Jag kommer inte ihåg hur dom var, men om jag hade byggt hade jag
skapat dom överlappande i färdriktningen.
Då hade de rört sig bakom varandra och det hade inte funnits några
utstickande delar att fastna i :tummenupp

Skulle bli ungefär som regn över takpannor (också överlappande konstruktion)

Det var väl en av vägarna mot strängnäs om jag inte minns fel som man bäddade in dem på nåt sätt...

Texten som är skriven i första inlägget är dock öppen för lite väl fri tolkning.

Det kan ju vara så att de som går på fortbildningar står för en större del olyckor redan innan förtbildningen och eftder denna kanske sänkte statistiken något?

Generellt sett så är det not inte Bosse Guldwinge som går på fortbildning eller är resonemanget helt snett?

/Urban

Statistik är alltid intressant. Visste ni att de svenska födelsetalen började sjunka samtidigt som antalet storkar minskade i den svenska naturen?

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back