1. En ärgad bottenkontakt är ett väääääldigt vanligt lättupptäckt tecken på att en telefon har varit i kontakt med en vätska den inte bör vara i kontakt med. Killen på ElGiganten är väl luttrad av att kontakta kunder som fått tillbaka sin fuktskadade telefon olagade. Han ville väl bespara sig lite troligtvis onödigt arbete. Ett tips är ju att i fortsättningen handla där folk bryr sig
2. Anovo tar mig veterligen inte betalt för en fuktskadad telefon om den skulle dömas ut. Det de vill ha betalt för är om telefonen har en spräckt skärm eller om inre komponenter gått sönder av yttre åverkan då de ändå har lagt ner massa arbete med att demontera telefonen och felsöka den. Antar att tillverkarna betalar verkstäderna lite för fuktskadade telefoner för att de skickas in i sådana mängder.
3. Lämnar du in din hoj för ett garantijobb och verkstaden upptäcker att du hällt sylt i motorn i stället för prima Castrol tror jag knappast att de monterar ihop den igen och lämnar ut den till dig utan att ta betalt. Faller inte problemet under garantin måste någon betala och det är inte tillverkaren eller verkstaden utan du som får stå för ditt misstag.
4. Kommer in sjukt mycket telefoner med konstiga symptom. Man försöker öppna dom och aaah det går knappt för bakluckan sitter fast. När man får bort den börjar det lukta Dooleys och telefonen är full med likör. Så står det någon liten tjej på andra sidan disken med sin morsa som skäller skallen av mig när jag förklarar att likörskadade telefoner tyvärr inte går på garantin. "MIN DOTTER DRICKER INTE!!! #%"&#& MENAR DU ATT TELEFONEN JAG KÖPTE FÖR FYRATUSEN JÄVLA SPÄNN INTE SKA TÅLA ETT SNABBDOPP I LITE LIKÖR!? DU DRICKER VÄL FÖRRESTEN INTE SPRIT LINDA??
En del är lite subtilare, man noterar med vant öga lite grönt ärg i bottenkontakten och någon slags kletiga avlagringar under batteriet. Av erfarenhet skickar man telefonen och blir inte helt förvånad när telefonen döms ut som fuktskadad och när man visar det av verkstaden tagna fotografiet på eländet erkänner kunden i fråga att han tappat den i toaletten på krogen och säger leende "Jag var ju tvungen att försöka"...
5. Folk känner alltid nån som känner nån som minsann bla bla bla

Anovo som är den största verkstaden i Sverige tar inget betalt för fuktlurar. Ingen vinst för någon, en förlust för tillverkaren som antagligen får betala verkstaden för deras arbete. Att man inte lagar fukttelefoner beror på att man inte kan garantera kvaliteten på reparationen. En del telefoner kan man skruva isär och köra elektronikrengöring och T-röd på och så fungerar de perfekt i flera månader för att sedan hastigt avlida tvärt. Ibland kommer det in kunder med fungerande telefoner de köpt av en polare snorbilligt för att han tappat den i sjön. Efter några veckor kommer samma kund in med samma telefon som plötsligt börjar få alla möjliga roliga fel. Har själv haft lurar som badat både här och där. In med dom i ugnen så snabbt möjligt och torka på låg värme i några timmar. En del fungerar perfekt än, en del gör det inte.
6. "Hur fuktskadan uppkommit i kundens ägo är av underordnad betydelse." Så lyder standardsvaret som Sony Ericsson lämnar. Har försökt reklamera telefoner åt kunder några gånger, dock ALLTID med samma resultat.
Ursäkta längden, men känner mig som en svensklärare inför en hel klass med skäggiga analfabeter