Sony Ericssons servicevillkor

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
Jag hänger inte riktigt med nu :va Är du rädd/osäker på att dom kommer "mixtra" med din telefon om du skickar den på service?

Den vita lappen i luren är inte synlig på alla modeller.

jag vågar inte skicka in den när villkoren är så här, sen vägrar jag göra det av princip för då underkastar jag mig ett tankesätt som inte sätter kunden i centrum.

är den fuktskadad vill jag ha tillbaka den gratis för jag har inte fått nån service utförd.
grejen att dom slänger den, som hot för att jag ska betala, för nått jag inte fått..
det är helt sjukt.

jag vågar inte skicka in den när villkoren är så här, sen vägrar jag göra det av princip för då underkastar jag mig ett tankesätt som inte sätter kunden i centrum.

är den fuktskadad vill jag ha tillbaka den gratis för jag har inte fått nån service utförd.
grejen att dom slänger den, som hot för att jag ska betala, för nått jag inte fått..
det är helt sjukt.

Jag förstår dig helt och hållet. Dessa villkor gör ju inte mig till världens mest populära snubbe då och då. Detta iom att jag säljer telefoner och då givetvis tar emot serviceärenden. Men dessvärre är det nära på en monopol situation när det kommer till verkstäder som kan serva trasiga telefoner för en kedja med runt 60 butiker.

Mitt tips är att försöka hitta någon verkstad som kan titta på din telefon som ren goodwill, alltså utan kostnad göra en bedömning om det är fukt eller inte. Är ju inte det lättaste att hitta, men jag önskar dig lycka till.

Nu hänger jag inte riktigt med här.

Visst, när jag får in en telefon för garantireparation så slänger jag med en blick på bottenkontakten, är det lite "grönfärgat" ärg där så känner man på sig att de på Anovo, dit vi skickar telefonerna antagligen kommer gnälla :näsblod

MEN! OM de konstaterar att telefonen är fuktskadad, vilket hände mååånga gånger i sommras, så kommer den tillbaka, man kan studera en bild där de visar det skadade området, och ett meddelande där de förklarar att den inte kan lagas för att de inte kan garantera det utförda arbetet blabla :arsele .

OCH! Kunden betalar inte en krona för besväret. Kanske är specifikt just för oss?

Syrran hade problem med kamran på sin samsung, elgiganten vill ha 1500kr för attt fixa det men sen hitta hon någon privat kill som fixa det gratis.

det är helt sjukt.

Blir svårt att få ett företag att gå runt om det ska sitta folk och felsöka telefoner gratis.
Om det skulle funka så så skulle du (alla konsumenter) ändå få betala för den servicen i form av högre priser på produkterna.

Blir svårt att få ett företag att gå runt om det ska sitta folk och felsöka telefoner gratis.
Om det skulle funka så så skulle du (alla konsumenter) ändå få betala för den servicen i form av högre priser på produkterna.

nu förutsätter du att merparten inskickade telefoner inte är föremål för garantiåtgärd, fel.
kostnaden för att skruva isär och titta om min telefon är fuktskadad (jag kan görda det själv, men min bedömning är skit värt för dom) är minimal då det tar ca en minut. den kostnaden anser jag att dom får ta ut på de ärenden som verkligen betalar sig.
inte av mig som inget fått, ge mig nått så betalar jag.
Sen är ju kostnaden för garantin redan betald/inbakad vid inköpet, tro inget annat.

Jag har pratat med en kille som har lagat mobiler, dom skrotade ALLT som ens hade varit i närheten av en svettig handflata, på order från.....
*trummvirvel*
Telefontillverkarna.
Själv har jag tappat en Nokia (bananen) i sjön, tömt ur den vattnet och lagt den på elementet för att torka.
Den fungerar än i dag, flera år senare.

Sen fick jag chefens telefon som hade badat i havet (Även den en Nokia, 6210) den var inte många månader gammal så han lämmnade in den hos två olika reparatörer som dömde ut den, innan jag fick den, jag lämmnade den till killen som jag känner och han repade den, den fungerar också hur bra som helst än i dag.

Däremot min K750i, som aldrig ens har varit i närheten av fukt, den är helt jävla körd

"ja jösses

skulle lämna in min w700i idag, walkman högtalaren e pajj, garantitiden kvar.
killen på elgiganten ser att kabelanslutningen är lite ärgad och säger att "dom troligen kommer bedömma den som fuktskadad".
Vilken skulle innebära att dom inte lagar nått alls och antingen slänger den, eller så får jag betala 450kr för att få tillbaka den.
Ringde till SE och fick detta bekräftat.

Antingen slänger dom min ägodel, eller så får jag betala för att få tillbaka den,
utan att den är lagad, fast garantin är kvar.

Fascism"

har råkat ut för nästan samma grej.
mjukvaran i min k800i crashade, gick in på air call (kungshörnet i uppsala) killen inspekterar nallen och kommer fram till att den är schysst, inga fuktsensorer slagit ut, inga repor, ingenting.
blir uppringd ett antal veckor senare och dom säger att den är fuktskadad, jag talar lugnt och vänligt om att det var den inte när jag lämnade in den och får till svar "har du det på papper?" självklart hade jag inte det, så jag fick valet att dom skulle skrota den eller ha 450kr för att jag skulle få tillbaka den, skickade in farsan och fic tillbaka en trasig telefon, dock gratis.

1. En ärgad bottenkontakt är ett väääääldigt vanligt lättupptäckt tecken på att en telefon har varit i kontakt med en vätska den inte bör vara i kontakt med. Killen på ElGiganten är väl luttrad av att kontakta kunder som fått tillbaka sin fuktskadade telefon olagade. Han ville väl bespara sig lite troligtvis onödigt arbete. Ett tips är ju att i fortsättningen handla där folk bryr sig ;)

2. Anovo tar mig veterligen inte betalt för en fuktskadad telefon om den skulle dömas ut. Det de vill ha betalt för är om telefonen har en spräckt skärm eller om inre komponenter gått sönder av yttre åverkan då de ändå har lagt ner massa arbete med att demontera telefonen och felsöka den. Antar att tillverkarna betalar verkstäderna lite för fuktskadade telefoner för att de skickas in i sådana mängder.

3. Lämnar du in din hoj för ett garantijobb och verkstaden upptäcker att du hällt sylt i motorn i stället för prima Castrol tror jag knappast att de monterar ihop den igen och lämnar ut den till dig utan att ta betalt. Faller inte problemet under garantin måste någon betala och det är inte tillverkaren eller verkstaden utan du som får stå för ditt misstag.

4. Kommer in sjukt mycket telefoner med konstiga symptom. Man försöker öppna dom och aaah det går knappt för bakluckan sitter fast. När man får bort den börjar det lukta Dooleys och telefonen är full med likör. Så står det någon liten tjej på andra sidan disken med sin morsa som skäller skallen av mig när jag förklarar att likörskadade telefoner tyvärr inte går på garantin. "MIN DOTTER DRICKER INTE!!! #%"&#& MENAR DU ATT TELEFONEN JAG KÖPTE FÖR FYRATUSEN JÄVLA SPÄNN INTE SKA TÅLA ETT SNABBDOPP I LITE LIKÖR!? DU DRICKER VÄL FÖRRESTEN INTE SPRIT LINDA??
En del är lite subtilare, man noterar med vant öga lite grönt ärg i bottenkontakten och någon slags kletiga avlagringar under batteriet. Av erfarenhet skickar man telefonen och blir inte helt förvånad när telefonen döms ut som fuktskadad och när man visar det av verkstaden tagna fotografiet på eländet erkänner kunden i fråga att han tappat den i toaletten på krogen och säger leende "Jag var ju tvungen att försöka"...

5. Folk känner alltid nån som känner nån som minsann bla bla bla :) Anovo som är den största verkstaden i Sverige tar inget betalt för fuktlurar. Ingen vinst för någon, en förlust för tillverkaren som antagligen får betala verkstaden för deras arbete. Att man inte lagar fukttelefoner beror på att man inte kan garantera kvaliteten på reparationen. En del telefoner kan man skruva isär och köra elektronikrengöring och T-röd på och så fungerar de perfekt i flera månader för att sedan hastigt avlida tvärt. Ibland kommer det in kunder med fungerande telefoner de köpt av en polare snorbilligt för att han tappat den i sjön. Efter några veckor kommer samma kund in med samma telefon som plötsligt börjar få alla möjliga roliga fel. Har själv haft lurar som badat både här och där. In med dom i ugnen så snabbt möjligt och torka på låg värme i några timmar. En del fungerar perfekt än, en del gör det inte.

6. "Hur fuktskadan uppkommit i kundens ägo är av underordnad betydelse." Så lyder standardsvaret som Sony Ericsson lämnar. Har försökt reklamera telefoner åt kunder några gånger, dock ALLTID med samma resultat.

Ursäkta längden, men känner mig som en svensklärare inför en hel klass med skäggiga analfabeter :)

Last edited:

Gissa var de ended up? Hela jävla hotellet är fullt med El-Kjop, El-Giganten och El-Gigantti. :mad:
Och jag vet, (vet), hur 20-25 åringar blir när de för en gångs skull får åka på "tjänsteresa", de kommer parta hela natten här och det är fan inte ok. Inte alls ok. :4skrika

Så nu håller du dig från hotellet ikväll alltså?

Var med om när hotellet fylldes av en massa folk från nåt stort modeföretag. Satan i gatan när de sent på typ tisdagskvällen drog igång dunka dunka i frukostmatsalen som låg mitt i ljushallen som säkert hälften av hotellets rum delade vägg med. Tror att hotellet tappade en del återbesök där när de vägrade rycka pluggen ur oljudet.

Ursäkta längden, men känner mig som en svensklärare inför en hel klass med skäggiga analfabeter :)

Jag må vara skäggig, men elektronikanalfabet är jag knappast.

Telefontillverkarna må förlora lite slantar på att betala för "undersökningen" men dom får å andra sidan sälja en ny lur till fullpris.

Sen är det ju liite skillnad på att medvetet hälla sylt i en motor och att använda en telefon tills bottenkontakten ärgar..

Jag må vara skäggig, men elektronikanalfabet är jag knappast.

Telefontillverkarna må förlora lite slantar på att betala för "undersökningen" men dom får å andra sidan sälja en ny lur till fullpris.

Sen är det ju liite skillnad på att medvetet hälla sylt i en motor och att använda en telefon tills bottenkontakten ärgar..

En kund med en fuktskadad telefon köper sällan samma märke igen, så tänker tillverkarna på det sätter skjuter de sig i foten å det grövsta.

Problemet är väl att telefonerna blivit för avancerade och folk inte kan inse det. En mobiltelefon är många, många gånger mer avancerad än en TV eller en radio och en sådan skulle man nog bara drömma om att dra fram i ett regnväder. Samtidigt är jag den första att skriva på listan om att tillverkarna bör skydda sina telefoner betydligt bättre än idag.

Slutsatsen man kan dra av detta är ju att SE är skit! :D

Kan inte göra annat än att instämma med "Scalp"
Kunderna vill ha snygg design, lätta lurar, mycket funktioner, lågt pris, att de sedan behandlar dem som att de vore en sleten MD man inte bryr sig om, och att de sedan inte klarar de, de förstår de inte alls :va

Och till "GuW", eftersom ja sett ca 5ggr nu hur du klankar ner på din stackars telefons joystick, och är säker på att de gäller alla K750i. Visst, det är inte världens bästa konstruktion, men ALLA har inte problem med den, och de är med användarrelaterat vill jag påstå :pannkyss

Och till "GuW", eftersom ja sett ca 5ggr nu hur du klankar ner på din stackars telefons joystick, och är säker på att de gäller alla K750i. Visst, det är inte världens bästa konstruktion, men ALLA har inte problem med den, och de är med användarrelaterat vill jag påstå :pannkyss

ALLA jag känner som har en K750 har problem med den, flertalet av dom har bytt/reparerar sina telefoner minst en gång, och spridningen av användare är stor, tre av dom är över 50 och borde väl anses vara rimligt försiktiga med sina grejor.

Sen har väl inte dom nya SE lurarna jojje heller, så det verkar ju som att även fabriken har uppmärksammat att det funkar dåligt...

Jag hade inte några problem när högtalaren på min telefon gick sönder (två ggr).
Har iofs en motorola. Men jag kontaktade bara sajten där jag hade köpt min telefton (tbh.se) och fick därigenom numret till motorolas servicecenter.

Ringer dom och dom skickar ett brev som innehåller en "paketklisterlapp".
Bara att slänga ner telefonen i ett paket, klistra ihop och sätta på lappen med adress, kolliid m.m. och skicka in.

Någon vecka senare dyker telefonen upp i brevlådan fixad.

Har nu fått göra det här 2 ggr utan några problem.

Sony Ericsson kanske är värre? Testa ta kontakt direkt med deras servicecenter direkt istället för att gå genom felgiganten.

ALLA jag känner som har en K750 har problem med den, flertalet av dom har bytt/reparerar sina telefoner minst en gång, och spridningen av användare är stor, tre av dom är över 50 och borde väl anses vara rimligt försiktiga med sina grejor.

Sen har väl inte dom nya SE lurarna jojje heller, så det verkar ju som att även fabriken har uppmärksammat att det funkar dåligt...

Felet beror på att damm kommer ner och lägger sig vid den elektriska kontakten. När de byter joystick sätter de dit en gasket som skyddar mot detta. K800/K810 har inte problem med joysticken. Jag hade min K750 i 2 år utan strul.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back