Solidariteten? (Tråd 1)

Men det är väl en av de främsta anledningarna till att man röstar höger? För att man vill behålla pengarna själv?

Jag tycker i och för sig att det är för jävligt att det offentliga lägger beslag på 75 procent av allt jag drar in, men det är faktiskt inte det som är främsta anledningen till att rösta på borgarna, åtminstone inte för mig. En av anledningarna är istället att det är uppenbart för mig att socialdemokratisk politik hämmar tillväxten, vilket på sikt innebär att vi inte kommer att kunna klara rimliga krav på sjukvård, skola etc. Det kommer heller inte att bli några pengar alls till pensioner värda namnet i framtiden om socialdemokratin får hållas. Men visst, eftersom jag med stigande ålder kommer att vilja ha både väl fungerande sjukvård och pension av rent själviska skäl, så är det väl okej att kalla mig egoist.:)

Men det är väl en av de främsta anledningarna till att man röstar höger? För att man vill behålla pengarna själv?

Det är säkert många som vill få behålla mer av vad de har slitit ihop och därav ser alliansen som det rätta alternativet. Där har ju också de borgerliga gjort en någorlunda hyfsad insats. Men att kräva mer av andras pengar är så väldigt mycket mer egoistiskt. Det är faktiskt så vulgärt så jag finner inte ord för det.

Det samtliga politiker, oavsett blocktillhörighet, inte lyckas med är att skära ner de offentliga utgifterna till acceptabla nivåer. Vi har i Sverige ett offentligt maskineri utan dess like som skulle kunna effektiviseras till halva kostnaden med politiker med lite entrepenörskap. Det förstår varje människa med erfarenhet av eget företagande eller av näringslivet.

Det både slukar pengar till sig själv som ett svart hål och sprider ut pengar till folk som inte förtjänar det. Hade vi sluppit släpa på detta socialdemokratiska arv hade vi haft råd med en vård/skola/omsorg i toppklass.

Last edited:
Det är säkert många som vill få behålla mer av vad de har slitit ihop och därav ser alliansen som det rätta alternativet. Där har ju också de borgerliga gjort en någorlunda hyfsad insats. Men att kräva mer av andras pengar är så väldigt mycket mer egoistiskt. Det är faktiskt så vulgärt så jag finner inte ord för det.

Det samtliga politiker, oavsett blocktillhörighet, inte lyckas med är att skära ner de offentliga utgifterna till acceptabla nivåer. Vi har i Sverige ett offentligt maskineri utan dess like som skulle kunna effektiviseras till halva kostnaden med politiker med lite entrepenörskap. Det förstår varje människa med erfarenhet av eget företagande eller av näringslivet.

Det både slukar pengar till sig själv som ett svart hål och sprider ut pengar till folk som inte förtjänar det. Hade vi sluppit släpa på detta socialdemokratiska arv hade vi haft råd med en vård/skola/omsorg i toppklass.

Vad har du för erfarenhet av eget företagande och av näringslivet?

Vad har du för erfarenhet av eget företagande och av näringslivet?

Vet inte riktigt vad det skulle ha med saken att göra, det är inte jag som sitter och pytsar ut skattepengar till en massa onödig skit, men jag har haft eget företag sedan 2001 och har verkligen lärt mig att det inte bara är inkomsterna som är viktigt utan likväl att ha så små kostnader som bara är möjligt.

men jag har haft eget företag sedan 2001 och har verkligen lärt mig att det inte bara är inkomsterna som är viktigt utan likväl att ha så små kostnader som bara är möjligt.

Just detta verkar många som saknar erfarenhet av företagande ha väldigt svårt att förstå. Sen är det väl inte alldeles givet hur det skall översättas till den offentliga verksamheten, eftersom denna inte har något vinstkrav på det sätt som gäller i näringsverksamheter. Helt klart är dock att politiker ofta spenderar pengar väl lättvindigt. Vem har hört talas om sänkta löner till politiker i dåliga tider, något som var och varannan småföretagare har erfarenheter av??

Just detta verkar många som saknar erfarenhet av företagande ha väldigt svårt att förstå. Sen är det väl inte alldeles givet hur det skall översättas till den offentliga verksamheten, eftersom denna inte har något vinstkrav på det sätt som gäller i näringsverksamheter. Helt klart är dock att politiker ofta spenderar pengar väl lättvindigt. Vem har hört talas om sänkta löner till politiker i dåliga tider, något som var och varannan småföretagare har erfarenheter av??

Mm, det är lättare att spendera andras pengar.

Att stat och kommun ska ha så svårt att effektivisera är väldigt konstigt. De behöver ju bara fokusera på utgifterna, inkomsterna kommer ju liksom av sig själv. Politiker, i synnerhet kommunpolitiker, har minst dubbelt så hög lön som de borde ha.

Att slimma organisationer och minimera kostnader är väl nåt som de flesta företag känner till efter 90-talets kris då man genomgick ett välbehövligt stålbad. Sen verkar man ju iofs glömma detta rätt snabbt när det är goda tider. Flådiga kontor ska det vara, representation, lyxhotell och dyra lokaler.

Att stat och kommun ska ha så svårt att effektivisera är väldigt konstigt. De behöver ju bara fokusera på utgifterna, inkomsterna kommer ju liksom av sig själv. Politiker, i synnerhet kommunpolitiker, har minst dubbelt så hög lön som de borde ha.

Att slimma organisationer och minimera kostnader är väl nåt som de flesta företag känner till efter 90-talets kris då man genomgick ett välbehövligt stålbad. Sen verkar man ju iofs glömma detta rätt snabbt när det är goda tider. Flådiga kontor ska det vara, representation, lyxhotell och dyra lokaler.

Det är inbyggt i det offentliga systemet att man inte skall spara. Alla verksamheter, små som stora, har en budget. Gör man inte av med budgeterade pengar, så kommer man att få minskade anslag året efter och det vill ju ingen chef ha. Alltså spenderas det inte sällan friskt i slutet av varje budgetår. Har själv sett detta på nära håll. Det är ett systemfel som den offentliga sektorn dras med och som verkar synnerligen svårt att komma till rätta med. Exempel på sådana försök finns ju som är allt annat än smickrande för det offentliga. Som när FK-tjänstemän som vägrade ersättningar till de försäkrade kunde belönas med resor...

Här har vi givetvis en bra anledning till att den offentliga sektorn inte skall tillåtas att svälla såsom vänstern vill.

Vem har hört talas om sänkta löner till politiker i dåliga tider, något som var och varannan småföretagare har erfarenheter av??

Men de är bra på att lägga sig i vad t.ex. finanssektorns anställda ska ha för löner, det är alltid något! :mattias

För övrigt vet jag bara två politiker som motionerat om sänkta löner, Ian Wachtmeister och Miljöpartiets nästa språkrör: Gustav Fridolin
Båda förtjänar respekt för det tilltaget, från höger till vänster så röstas det så klart ner.

Sedan att jag inte tycker politikers löner är särskilt höga kanske jag bör tillägga.

Vet inte riktigt vad det skulle ha med saken att göra, det är inte jag som sitter och pytsar ut skattepengar till en massa onödig skit, men jag har haft eget företag sedan 2001 och har verkligen lärt mig att det inte bara är inkomsterna som är viktigt utan likväl att ha så små kostnader som bara är möjligt.

Att ha så små kostnader som bara är möjligt har inte lett till någon större framgång
i någon (privat) verksamhet som jag har sett.

Oftast är det de som vågar satsa som blir framgångsrika, dock inte när de satsar fel.
Men de som inte vågar satsa fel brukar inte bli framgångsrika.

En sak som många som inte har erfarenhet av större organisationer verkar ha
svårt att förstå är hur ineffektiva de ofta är, oavsett om det är privata eller offentliga.
Och att det inte måste bero på inkompetens eller slösaktighet.

Det finns ett speciellt ord för att gemensamt använda varandras tillgångar till att ta
ett gemensamt ansvar: Solidaritet

Jag tycker inte en besparingspotential på 50% är speciellt anmärkningsvärt.
Jag är alldeles övertygad om att många verksamheter jag har sett i stora
framgångsrika företag har haft en besparingspotential på minst 90%.

Det kanske var så att man inte glömde. Det kanske var så att man insåg att man
hade slimmat för mycket och istället började mynta begrepp som "Rightsizing".

Precis som man måste våga satsa, och våga satsa fel, i privat verksamhet måste
man också våga göra det inom den offentliga.
Man måste tex kunna våga satsa på att bygga upp resurser för att ta hand om
jordbävningsoffer även om det kanske inte blir någon jordbävning.
Man måste våga bygga upp dagisresurser i områden där kanske alla barnfamiljer
helt plötsligt får för sig att flytta därifrån.

Men det finns vanlig mänsklig egoism och girighet både inom privat och offentlig
verksamhet, precis som det finns viljor att göra saker rätt.

Det är inbyggt i det offentliga systemet att man inte skall spara. Alla verksamheter, små som stora, har en budget. Gör man inte av med budgeterade pengar, så kommer man att få minskade anslag året efter och det vill ju ingen chef ha. Alltså spenderas det inte sällan friskt i slutet av varje budgetår. Har själv sett detta på nära håll.

Exakt som det görs i stora privata företag.

Last edited:
Det finns ett speciellt ord för att gemensamt använda varandras tillgångar till att ta
ett gemensamt ansvar: Solidaritet

Visst låter det vackert.:) Det är dock inte alldeles lätt att frigöra sig från tanken att solidariteten för många politiker (inte alla), snararare är ett uttryck för deras makthunger. Ingenting är i praktiken ett så effektivt sätt att påverka människors vardag som skattelagstiftningen.

En jämförelse med Sheriffen i Nottingham är definitivt på sin plats vad gäller vänsterkartellens ambitioner att höja världens högsta skattetryck ytterligare.

Precis som man måste våga satsa, och våga satsa fel, i privat verksamhet måste
man också våga göra det inom den offentliga.

Ja, och socialdemokratin har i sanning satsat fel mer än en gång de senaste 50 åren. Skillnaden på politiska felsatsningar jämfört med privata är att det i princip aldrig utkrävs något ansvar för dessa, medan det åtminstone sker oftare i det privata näringslivet. Detta leder till slutsatsen att satsningarna sker mer lättvindigt från politikerhåll.

Exakt som det görs i stora privata företag.

Du har delvis rätt. Skillnaden på den offentliga sektorn och de största privata bolagen är inte särskilt påtaglig vad gäller byråkrati, sega beslutsvägar etc. Men det är inte möjligt i det privata att göra av med pengar på samma sätt som i det offentliga, av det enkla skälet att förr eller senare drar aktieägarna i bromsen. Skattebetalarna har i praktiken inte den möjligheten.

Ja, och socialdemokratin har i sanning satsat fel mer än en gång de senaste 50 åren.

Man måste ju trots allt beundra Reinfeldts effektivitet.
Han har ju hunnit med en hel del på bara knappt fyra år.

Skillnaden på politiska felsatsningar jämfört med privata är att det i princip aldrig utkrävs något ansvar för dessa, medan det åtminstone sker oftare i det privata näringslivet.

Det vet jag inte om jag kan hålla med om.
Politiker har betydligt fler ögon på sig.
Privata företag brukar inte ha någon större lust att skylta med oegentligheter.
Där brukar det ansvar som utkrävs utgöras av en befordran.

Du har delvis rätt. Skillnaden på den offentliga sektorn och de största privata bolagen är inte särskilt påtaglig vad gäller byråkrati, sega beslutsvägar etc. Men det är inte möjligt i det privata att göra av med pengar på samma sätt som i det offentliga, av det enkla skälet att förr eller senare drar aktieägarna i bromsen. Skattebetalarna har i praktiken inte den möjligheten.

Aktieägarna har ofta noll koll på vad som händer i stora företag som inte syns i media.

Att ha så små kostnader som bara är möjligt har inte lett till någon större framgång
i någon (privat) verksamhet som jag har sett.

Oftast är det de som vågar satsa som blir framgångsrika, dock inte när de satsar fel.
Men de som inte vågar satsa fel brukar inte bli framgångsrika.

Nu blandar du ihop begreppen så det heter duga. Så låga kostnader som MÖJLIGT innebär absolut inte att man inte investerar eller satsar. Vad jag menar är att man tex har dålig koll på till vad pengar används och att man väljer onödigt dyra inköp eller avtal utan att kolla upp alternativ. Det tror jag visserligen att du egentligen förstod men istället valde att spela dum.

Det är fortfarande ett problem inom storföretag, mycket beroende på att ledningen inte har tillräcklig koll på vad som händer längre ner, men inte alls lika betungande för dem som för "det offentliga" som strör ut skattepengar med noll koll. Ju mindre företag desto större behov av att pengar går till rätt ändamål.

En sak som många som inte har erfarenhet av större organisationer verkar ha
svårt att förstå är hur ineffektiva de ofta är, oavsett om det är privata eller offentliga.
Och att det inte måste bero på inkompetens eller slösaktighet.

Jag tror nog de flesta som röstar blått känner till att offentlig sektor har klätt på sig en alldeles för stor och trögrodd kostym. De röda går i vanlig ordning på skitsnacket eller kör en struts..

Man måste våga bygga upp dagisresurser i områden där kanske alla barnfamiljer
helt plötsligt får för sig att flytta därifrån.

:rofl

Det där tycker jag du ska gå till val på.

Det är inbyggt i det offentliga systemet att man inte skall spara. Alla verksamheter, små som stora, har en budget. Gör man inte av med budgeterade pengar, så kommer man att få minskade anslag året efter och det vill ju ingen chef ha. Alltså spenderas det inte sällan friskt i slutet av varje budgetår. Har själv sett detta på nära håll. Det är ett systemfel som den offentliga sektorn dras med och som verkar synnerligen svårt att komma till rätta med. Exempel på sådana försök finns ju som är allt annat än smickrande för det offentliga. Som när FK-tjänstemän som vägrade ersättningar till de försäkrade kunde belönas med resor...

Har också sett detta på nära håll och det är fan så man blir mörkrädd. Nepotism och halvkorruption verkar också vara legio. Dåliga chefer. Där skulle man vilja sätta in en riktigt duktig företagsledare för att röja upp. Köra en Stalin. :D

Last edited:
Man måste ju trots allt beundra Reinfeldts effektivitet.
Han har ju hunnit med en hel del på bara knappt fyra år.

Reinfeldt är inte ofelbar. Han har ett par saker på sitt samvete som närmast ger mig magsår. Han har dock på drygt 3,5 år åstadkommit fler rätt än vad socialdemokratin lyckade med under hela perioden 1994-2006.

Det vet jag inte om jag kan hålla med om.
Politiker har betydligt fler ögon på sig.
Privata företag brukar inte ha någon större lust att skylta med oegentligheter.
Där brukar det ansvar som utkrävs utgöras av en befordran.

Då bör du nog tänka efter en gång till till. Val hålls vart fjärde år i Sverige. Väljarna har ingen möjlighet att påkalla nyval eller extraval däremellan. I ett aktiebolag hålls ordinarie bolagsstämma varje år. Extra stämma kan påkallas av tio procent av aktieägarna. Som synes gives betydligt bättre möjligheter för ägarna i ett AB att utkräva ansvar av styrelse och VD än vad medborgasrna har att göra detsamma av politiker.

Aktieägarna har ofta noll koll på vad som händer i stora företag som inte syns i media.

Precis som socialdemokratiska väljare oftast har noll koll på vad som händer i politiken. Det är ju direkt naivt att påstå att exempelvis Renault skulle ha noll koll på vad som händer i AB Volvo.

Kan ni som ämnar debattera med BostonGurka göra det utan att citera hans inlägg tror ni, de syns på min skärm resp näthinna när ni gör så där. Tack på förhand.

Då bör du nog tänka efter en gång till till. Val hålls vart fjärde år i Sverige. Väljarna har ingen möjlighet att påkalla nyval eller extraval däremellan. I ett aktiebolag hålls ordinarie bolagsstämma varje år. Extra stämma kan påkallas av tio procent av aktieägarna. Som synes gives betydligt bättre möjligheter för ägarna i ett AB att utkräva ansvar av styrelse och VD än vad medborgasrna har att göra detsamma av politiker.

Här i kommunen där jag bor kan jag efter bara
ett fåtal klick på musen ta del av massvis av kommunens beslut. Ser
jag några oegentligheter kan jag göra en polisanmälan direkct!

Men om jag vill veta vad som händer i ett företag som jag äger
aktier i har jag ingen om hur jag ska få
reda på motsvarande information. Inte heller
kan jag lika lätt få veta vad som händer i ett företag som jag är anställd i
utan att snoka otillbörligt. Jag tycker att jag har mycket bättre möjlighet att kunna
se vad politikerna gör
!

Här i kommunen där jag bor kan jag efter bara
ett fåtal klick på musen ta del av massvis av kommunens beslut. Ser
jag några oegentligheter kan jag göra en polisanmälan direkct!

Men om jag vill veta vad som händer i ett företag som jag äger
aktier i har jag ingen om hur jag ska få
reda på motsvarande information. Inte heller
kan jag lika lätt få veta vad som händer i ett företag som jag är anställd i
utan att snoka otillbörligt. Jag tycker att jag har mycket bättre möjlighet att kunna
se vad politikerna gör
!

:lol Och sen när utreder polisen korkade politiska beslut?:rofl Vilket brott gör sig en politiker skyldig till som vräker ut skattemedel på höjda bidrag? Eller som bestämmer sig för att bevilja sig själv bonus och höjd lön? Eller sänker kraven för vad mina barn skall få lära sig i skolan? Eller bestämmer att offentligägda vårdgivare inte skall få sälja vård till försäkringsbolag? Eller... eller... eller??

Carl Bildt under 90-talet;

"Mitt mål är det samma som Olof Palmes var på 70-talet. Att nå en offentlig sektor som är 50% av BNP. Skillnaden var att Palme ville upp till 50%, men jag vill ner till 50%"

Tänkvärt.

:lol Och sen när utreder polisen korkade politiska beslut?:rofl Vilket brott gör sig en politiker skyldig till som vräker ut skattemedel på höjda bidrag? Eller som bestämmer sig för att bevilja sig själv bonus och höjd lön? Eller sänker kraven för vad mina barn skall få lära sig i skolan? Eller bestämmer att offentligägda vårdgivare inte skall få sälja vård till försäkringsbolag? Eller... eller... eller??

Sade inte jag till dig att sluta citera? :censored
Jag bad snällt, lägg av nu. :mad:

Barn måste ju få en utbildning som följer skollagen. Om
en politiker inte ger barnen den utbildning de har rätt till följer
han ju inte lagen. Vem som helst kan anmäla till polisen att politikern sätter sig
över lagen. Polisens uppgift är ju att utreda brott. Allmänheten måste ju
veta att de kan lita på polisen. Annars är risken stor att vi får
ett laglöst samhälle. Ett samhälle där ingen
reagerar när någon begår ett brott.

Det samhället är det väl ingen som vill leva i. Ett samhälle
utan lag och ordning.

Skatternas användning i en kommun regleras av
kommunallagen. Kommunerna granskas ju av revisorer och om
ytterligare gransknings krävs kan man utreda den vidare. Vad
gör det om offentliga vårdgivare inte får sälja till försäkringsbolag. Det
gör inte mig något. Självklart måste politiker följa
lagen. Men jag kan inte se att ett beslut om
att offentligt vårdgivare inte får sälja sin vård skulle bryta mot någon lag. Men
politiker som inte sköter sitt jobb måste ju anmälas. Det är ju viktigt att
polisen sköter sin verksamhet på ett sådant sätt
att medborgarna har ett tillräckligt stort förtroende för
rättssystemet. Eller hur
?

Barn måste ju få en utbildning som följer skollagen. Om
en politiker inte ger barnen den utbildning de har rätt till följer
han ju inte lagen. Vem som helst kan anmäla till polisen att politikern sätter sig
över lagen. Polisens uppgift är ju att utreda brott. Allmänheten måste ju
veta att de kan lita på polisen. Annars är risken stor att vi får
ett laglöst samhälle. Ett samhälle där ingen
reagerar när någon begår ett brott.

Det samhället är det väl ingen som vill leva i. Ett samhälle
utan lag och ordning.

Skatternas användning i en kommun regleras av
kommunallagen. Kommunerna granskas ju av revisorer och om
ytterligare gransknings krävs kan man utreda den vidare. Vad
gör det om offentliga vårdgivare inte får sälja till försäkringsbolag. Det
gör inte mig något. Självklart måste politiker följa
lagen. Men jag kan inte se att ett beslut om
att offentligt vårdgivare inte får sälja sin vård skulle bryta mot någon lag. Men
politiker som inte sköter sitt jobb måste ju anmälas. Det är ju viktigt att
polisen sköter sin verksamhet på ett sådant sätt
att medborgarna har ett tillräckligt stort förtroende för
rättssystemet. Eller hur
?

Men tänk på att en del personer måste ha en enkel värld. Är en verksamhet privat är den definitionsmässigt bra, kommer ett förslag från Alliansen är det definitionsmässigt bra, tycker man annorlunda än vissa personer är man, enl. samma princip, korkad.

Själv tycker jag synd om min kompis som har ett framgångsrikt företag. På ytan ser allt bra ut, reser på fina semesterar, planerar att lägga 75000 på en resa till Dubai nu. Man bländas lätt av de stora tv-skärmarna, bilarna, och den kostbara inredningen men jag förstår att det egentligen bara är sorgligt. Han äger nämligen inget av detta, allt är företagets, jag är t.o.m. osäker på om det är han eller företaget som är gift med frun. Mycket av arbetet har gjorts av polacker, vilket han tvingas till då hans månadslön faktiskt är ganska liten.

Lättare att glädjas med mina lyxiga kollegor som håvar in nästan 20.000 i månaden på att dricka kaffe, titta på Bonde söker Fru och slösa med skattebetalarnas pengar.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman