Vet inte riktigt vad det skulle ha med saken att göra, det är inte jag som sitter och pytsar ut skattepengar till en massa onödig skit, men jag har haft eget företag sedan 2001 och har verkligen lärt mig att det inte bara är inkomsterna som är viktigt utan likväl att ha så små kostnader som bara är möjligt.
Att ha så små kostnader som bara är möjligt har inte lett till någon större framgång
i någon (privat) verksamhet som jag har sett.
Oftast är det de som vågar satsa som blir framgångsrika, dock inte när de satsar fel.
Men de som inte vågar satsa fel brukar inte bli framgångsrika.
Just detta verkar många som saknar erfarenhet av företagande ha väldigt svårt att förstå. Sen är det väl inte alldeles givet hur det skall översättas till den offentliga verksamheten, eftersom denna inte har något vinstkrav på det sätt som gäller i näringsverksamheter. Helt klart är dock att politiker ofta spenderar pengar väl lättvindigt. Vem har hört talas om sänkta löner till politiker i dåliga tider, något som var och varannan småföretagare har erfarenheter av??
En sak som många som inte har erfarenhet av större organisationer verkar ha
svårt att förstå är hur ineffektiva de ofta är, oavsett om det är privata eller offentliga.
Och att det inte måste bero på inkompetens eller slösaktighet.
Det är säkert många som vill få behålla mer av vad de har slitit ihop och därav ser alliansen som det rätta alternativet. Där har ju också de borgerliga gjort en någorlunda hyfsad insats. Men att kräva mer av andras pengar är så väldigt mycket mer egoistiskt. Det är faktiskt så vulgärt så jag finner inte ord för det.
Det finns ett speciellt ord för att gemensamt använda varandras tillgångar till att ta
ett gemensamt ansvar: Solidaritet
Det samtliga politiker, oavsett blocktillhörighet, inte lyckas med är att skära ner de offentliga utgifterna till acceptabla nivåer. Vi har i Sverige ett offentligt maskineri utan dess like som skulle kunna effektiviseras till halva kostnaden med politiker med lite entrepenörskap. Det förstår varje människa med erfarenhet av eget företagande eller av näringslivet.
Det både slukar pengar till sig själv som ett svart hål och sprider ut pengar till folk som inte förtjänar det. Hade vi sluppit släpa på detta socialdemokratiska arv hade vi haft råd med en vård/skola/omsorg i toppklass.
Jag tycker inte en besparingspotential på 50% är speciellt anmärkningsvärt.
Jag är alldeles övertygad om att många verksamheter jag har sett i stora
framgångsrika företag har haft en besparingspotential på minst 90%.
Mm, det är lättare att spendera andras pengar.
Att stat och kommun ska ha så svårt att effektivisera är väldigt konstigt. De behöver ju bara fokusera på utgifterna, inkomsterna kommer ju liksom av sig själv. Politiker, i synnerhet kommunpolitiker, har minst dubbelt så hög lön som de borde ha.
Att slimma organisationer och minimera kostnader är väl nåt som de flesta företag känner till efter 90-talets kris då man genomgick ett välbehövligt stålbad. Sen verkar man ju iofs glömma detta rätt snabbt när det är goda tider. Flådiga kontor ska det vara, representation, lyxhotell och dyra lokaler.
Det kanske var så att man inte glömde. Det kanske var så att man insåg att man
hade slimmat för mycket och istället började mynta begrepp som "Rightsizing".
Precis som man måste våga satsa, och våga satsa fel, i privat verksamhet måste
man också våga göra det inom den offentliga.
Man måste tex kunna våga satsa på att bygga upp resurser för att ta hand om
jordbävningsoffer även om det kanske inte blir någon jordbävning.
Man måste våga bygga upp dagisresurser i områden där kanske alla barnfamiljer
helt plötsligt får för sig att flytta därifrån.
Men det finns vanlig mänsklig egoism och girighet både inom privat och offentlig
verksamhet, precis som det finns viljor att göra saker rätt.
Det är inbyggt i det offentliga systemet att man inte skall spara. Alla verksamheter, små som stora, har en budget. Gör man inte av med budgeterade pengar, så kommer man att få minskade anslag året efter och det vill ju ingen chef ha. Alltså spenderas det inte sällan friskt i slutet av varje budgetår. Har själv sett detta på nära håll.
Exakt som det görs i stora privata företag.