Soldat sköt sårad irakier i huvudet

tassen skrev:
har du verkligen läst inlägget..??
Vet du vem jag är och vad jag varit med om..??
Intressant snubbe du är...

Det kvittar väl om du så är Anne Frank själv?? Ditt inlägg låter som om det vore ok att skjuta skadade fiender bara för att krig är hemskt.

Även om man kan förstå varför det händer så behöver man väl inte försvara det?

sweborn skrev:
Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag inte skrivit något sådant.

Om jag läser ditt inlägg så ser jag inte något ställningstagande alls, det var därför jag frågade. Jag var alltså nyfiken på hur du såg på det hela.

korvgubbe skrev:
Om jag läser ditt inlägg så ser jag inte något ställningstagande alls, det var därför jag frågade. Jag var alltså nyfiken på hur du såg på det hela.

Med den informationen som finns att tillgå är det ganska svårt att ta ställning. Hur får du det till ett så klockrent mord?

Last edited:
Chris Ash skrev:
Med den informationen som finns tillgodo är det ganska svårt att ta ställning. Hur får du det till ett så klockrent mord?

Sårad, hostande man ligger obeväpnad till golvet då en soldat står framför och sätter en kula i bröstet/huvudet på honom. För mig är detta mord.
Än så länge existerar det ju inte ens uppgifter om att han skulle haft vapen/sprängmedel...

Men som jag sa tidigare. Självklart är soldaterna pressade. Jag förstår väl jag med att misstag kan ske. Men jag har svårt att se en sådan avrättning på annat sätt än som mord.

Men självklart kommer jag inte skrika mord om det kommer fram andra fakta.

Jag diskuterar frågan utefter de uppgifter som framkommit, inget annat.

Det är vidrigt vem som än utför handlingen. Svårt för oss (er) att spekulera hurvida det är rätt eller fel beteende i denna situation.

Min fråga är bara:

Hur fan orkar ni? :va

:krama Seså, kramas istället!

korvgubbe skrev:
Sårad, hostande man ligger obeväpnad till golvet då en soldat står framför och sätter en kula i bröstet/huvudet på honom. För mig är detta mord.
Än så länge existerar det ju inte ens uppgifter om att han skulle haft vapen/sprängmedel...

Men som jag sa tidigare. Självklart är soldaterna pressade. Jag förstår väl jag med att misstag kan ske. Men jag har svårt att se en sådan avrättning på annat sätt än som mord.

Men självklart kommer jag inte skrika mord om det kommer fram andra fakta.

Jag diskuterar frågan utefter de uppgifter som framkommit, inget annat.

Ok, jag är med men.....

Fakta är att motståndsmännen kör med en del fula tricks, den soldaten som sköt hade tydligen själv blivit skjuten i en liknande situation och hans kompis hade dödats. Dessutom är amerikanska soldater välutbildade i folkrätt och har generellt hög respekt för mänskliga rättigheter. Jag tror personligen det var en impulsiv handling i stridens hetta och inte överlagt mord. Soldaten avrättade ju inte de andra sårade i byggnaden. Verkar heller inte så smart att utföra ett krigsbrott med en kameraman i rummet.

Men amerikanerna är bra på att ställa sina soldater till svars för vad de gör. Är det mord kommer han att åka på det.

Chris Ash skrev:
Ok, jag är med men.....

Fakta är att motståndsmännen kör med en del fula tricks, den soldaten som sköt hade tydligen själv blivit skjuten i en liknande situation och hans kompis hade dödats. Dessutom är amerikanska soldater välutbildade i folkrätt och har generellt hög respekt för mänskliga rättigheter. Jag tror personligen det var en impulsiv handling i stridens hetta och inte överlagt mord. Soldaten avrättade ju inte de andra sårade i byggnaden. Verkar heller inte så smart att utföra ett krigsbrott med en kameraman i rummet.

Men amerikanerna är bra på att ställa sina soldater till svars för vad de gör. Är det mord kommer han att åka på det.
´
Som jag förstod det så hade de väl lämnats i tron att de var döda... Så det fanns väl inga andra kvar att avrätta.

Däremot tror jag med att Amerikanska soldater över lag har hög moral och respekt för mänskliga rättigheter. Det är ingen Anti-USA-kampanj jag bedriver....

Och som jag skrev i ett tidigt inlägg förstår jag "vådaskjutningar" i stridens hetta... Skott som avlossas utan att man säkerställt om målet för beskjutningen är fientlig...

Men i det här fallet har jag svårt att se "stridens hetta" som orsak. Jag ser det mer som att soldaten är mer elelr mindre medveten om vad han gör. Alltså att den specifika soldaten helt enkelt är ett rötägg i det här fallet.

Däremot tror jag knappast han reste till Irak för att avrätta irakier. Det finns säkerligen en rad bakomliggande faktorer som framkallat hans slutliga reaktion.

Men detta är bara förklaringar och fortfarande ingen ursäkt i mina ögon.

Så handlingen är fortfarande lika klandervärd även om det kan finnas förmildrande omständigheter som när en våldtagen kvinna mördar våldtäcktsmannen...

korvgubbe skrev:
´
Som jag förstod det så hade de väl lämnats i tron att de var döda... Så det fanns väl inga andra kvar att avrätta.

Däremot tror jag med att Amerikanska soldater över lag har hög moral och respekt för mänskliga rättigheter. Det är ingen Anti-USA-kampanj jag bedriver....

Och som jag skrev i ett tidigt inlägg förstår jag "vådaskjutningar" i stridens hetta... Skott som avlossas utan att man säkerställt om målet för beskjutningen är fientlig...

Men i det här fallet har jag svårt att se "stridens hetta" som orsak. Jag ser det mer som att soldaten är mer elelr mindre medveten om vad han gör. Alltså att den specifika soldaten helt enkelt är ett rötägg i det här fallet.

Däremot tror jag knappast han reste till Irak för att avrätta irakier. Det finns säkerligen en rad bakomliggande faktorer som framkallat hans slutliga reaktion.

Men detta är bara förklaringar och fortfarande ingen ursäkt i mina ögon.

Så handlingen är fortfarande lika klandervärd även om det kan finnas förmildrande omständigheter som när en våldtagen kvinna mördar våldtäcktsmannen...

Ok, vi får se vad som händer med killen.

Tycker som avslutning att USA ska ha cred för att de kör med öppna kort i Irak, man erkänner de faktiska omständigheterna och prövar de fall av misstänkta krigsförbrytelser man känner till.

Som jag skrev innan så skjuter soldaten självklart eftersom irakiern visar livstecken trots att han lämnats död där dagen innan. Då amerikanen fått besked
om att irakier funnits i huset under natten så är det MKT konstigt att
dom isåfall inte tagit med sig sin skadade kamrat. I det läget är det betydligt
större risk att han bytts ut eller lämnats med vapen/sprängämnen än att dom helt enkelt struntat i att ta hand om honom och ta honom till vård.
Jag tycker reaktionen är solklar om man ser till den info som korvgubbe skrev innan.

Ska soldaten chansa på att en irakier som var död igår men lever idag och har varit helt obevakad under natten när andra irakier fanns i huset är totalt harmlös och ofarlig?? Isåfall är amerikanen en idiot och borde åtalas för att ha försatt sina kamrater i livsfara.

Chrille skrev:
Det kvittar väl om du så är Anne Frank själv?? Ditt inlägg låter som om det vore ok att skjuta skadade fiender bara för att krig är hemskt.

Även om man kan förstå varför det händer så behöver man väl inte försvara det?

har jag försvarat det på något sätt,? ok jag kanske fick det att låta så.
det var mer att få förståelse att se det från de stridandes sida.
Media vänder det på sitt sätt, soldaterna såg kanske att det ändå inte fanns något att göra för den skadade, psykos, hotbild i försåts minering, you name it.
Har man inte varit med om konflikt hantering på detta vis har man svårt att förstå hur enskilda tänker i otroligt pressade situationer.

Jag förvarar det inte, jag ville bara försöka er att förstå innan man dömmer någon på förhand.

Chris Ash skrev:
Ok, vi får se vad som händer med killen.

Tycker som avslutning att USA ska ha cred för att de kör med öppna kort i Irak, man erkänner de faktiska omständigheterna och prövar de fall av misstänkta krigsförbrytelser man känner till.

Öppna kort :D :rolleyes:

Alla som ens tar upp ett vapen för att skjuta en annan människa för ett lands skull är helt komplett blåst i huvudet, finns ingen förmildrande omständighet.

Chris Ash skrev:
Vad menar du? Jämför de faktiska förhållandena och öppenheten med Vietnam tex.

Finns inget som heter "öppna kort" i krig,desutom inte när en stormakt som USA är inblandat.Det finns mycket skit och förbrytelser som snabbt sopas undan.Dom är bra på att erkänna när dom som du säger konfronteras och bevisen är överflödiga.

Last edited:
twinner skrev:
Finns inget som heter "öppna kort" i krig,desutom inte när en stormakt som USA är inblandat.Det finns mycket skit och förbrytelser som snabbt sopas undan.Dom är bra på att erkänna när dom som du säger konfronteras och bevisen är överflödiga.

Det finns gott om soldater som dömts i Irak för förbrytelser som inte alls uppmärksammats. USA är måna om att framstå som goda och rent spelande.

Man kan titta på videon hos MSNBC

Är man känslig och tycker sånt är otäckt går det bra att låta bli....

Dee_cati skrev:
Alla som ens tar upp ett vapen för att skjuta en annan människa för ett lands skull är helt komplett blåst i huvudet, finns ingen förmildrande omständighet.

Du har en hel del kvar att lära om hur världen fungerar.

/Olzki

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...