Snart är det förbjudet med sporthoj

Status
Ej öppen för fler svar.
Äh.. Varför är folk så oroliga för vad vissa idioter tycker? Jag har sagt det förr och jag säger det igen: nu när vi är med i EU så har vi ett bra skydd mot dumma förbud. Inget att oroa sig över alltså..

KawaChris skrev:
Äh.. Varför är folk så oroliga för vad vissa idioter tycker? Jag har sagt det förr och jag säger det igen: nu när vi är med i EU så har vi ett bra skydd mot dumma förbud. Inget att oroa sig över alltså..

Sverige är bra på att fixa undantag.... :gnissla

Det där har man försökt med förut, om jag inte mins fel så var det max 100hk på nya hojar under några år. Det var hojimportörerna som hade ett avtal med varandra att inte ta in starkare hojar än så.
Det enda det resulterade i var att tillbehörs firmorna fick sälja mycket trimprylar. :tummenupp

2fast4hjo skrev:
Läste en artikel i somras att 53% av de som dör i olyckor är över 50 år och åker inte sporthoj. Hur får han ihop det :va

En :fatta! får han!!!

Det framgår på annan plats.
I korthet är det så att en olycka inte nödvändigvis innebär att någon dött.
De som kör icke-sporthoj kör oftare utan ordentlig skyddsutrustning, medan de som kör sporthoj normalt har ryggskydd,rejält skinnställ, etc.

Alltså inträffar fler olyckor med sporthojar, såsom avåkningar och liknande, men färre dör.

KawaChris skrev:

Fast EU har även tagit bort ett antal befogade förbud tex: vattenskotrar (vad har de att göra vid en badstrand ?), EU-mopeder (varför måste de köra på vägen ?), införselregler för alkohol (iofs bra för mig som ännu inte är alkis, men det är svårt att hävda att man inte dricker mer när hela kylen är full av öl och barskåpet inte rymmer all sprit efter en resa till Tyskland).

//Peter

spectre skrev:
Det är väl ändå inte polisen som bestämmer en sån sak om den lagen skall träda in? :S låter helt skumt.. snutjävlar :kocko

Polisen är inte snutjävlar. Lägg av med den attityden på forumet, den omöjliggör en givande diskussion.

Typiskt svenskt att ropa på förbud istället för att försöka hitta roten till problemet.

Om hojtillverkarna, handlarna och försäkringsbolagen hade lite hjärna så skulle de annordna bandagar med instruktörer och lära folk att köra ordentligt.

Buster skrev:
Såg det här i SVD i morse.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8029026.asp

Snart har vi straffat ut oss... Trist.

Mmmm. Och ett förbud skulle leda till ???

1000-tals Osäljbara hojar. Kommer dessa bara att stå eller skrotas ut ? NEJ, dom kommer att användas utan försäkringar på allmänväg. Det kommer att bli ett rejält uppsving på outlawförare, eftersom om man ändå kör utanför lagen så kan man lika bra göra det rejält. Aldrig under 100 ,är en mening som kommer att användas !!!

2fast4hjo skrev:
Läste en artikel i somras att 53% av de som dör i olyckor är över 50 år och åker inte sporthoj. Hur får han ihop det :va

En :fatta! får han!!!
Tja... där har du den andra stora gruppen, som står för andra halvan av olyckorna

Äsch, man behöver lite fara i sitt annars så trygga och inrutade liv. Summan av lasterna är konstant ändå i slutändan ;)

Red: Inlägget ska inte tolkas om att det är ok att köra som en idiot, utan jag tänkte mer på farorna med att sitta på en MC över huvud taget.

Last edited:
Tom skrev:
Det framgår på annan plats.
I korthet är det så att en olycka inte nödvändigvis innebär att någon dött.
De som kör icke-sporthoj kör oftare utan ordentlig skyddsutrustning, medan de som kör sporthoj normalt har ryggskydd,rejält skinnställ, etc.

Alltså inträffar fler olyckor med sporthojar, såsom avåkningar och liknande, men färre dör.
Ingen kritik eller pekpinne, vill bara förtydliga lite...

Ordentlig skyddsutrustning hjälper bara till en viss gräns, vi kör nog bra mycket fortare än customnissarna, kör vi omkull i laglig hastighet klarar vi oss förhoppningsvis bättre, men står det en stolpe eller en sten i vägen i 50 km/h är vi nog alla rökta oavsett skydd.

(Jag brukar tänka på hur ont det gör att slå ett järnrör mot mitt oskyddade knä, sen hur mycket bättre det känns med stället på, och sen funderar jag på hur det känns om järnröret kommer i 90 blås...)

Om man läser artikeln som är publicerad på polisens hemsida så får man lite mer substans till artikeln i SVD. Jag säger inte att han har rätt, men det finns en poäng i resonemanget från hans sida sett. Att han sedan glömmer att nämna att det även finns "vansinnesmaskiner" i form av bilar som gör 300 Km/h gör inte det hela mer trovärdigt.

Källa: www.polisen.se

[2004-08-25 Norrortspolisen, trafikgruppen]
Stoppa sporthojarna?
Sommaren börjar gå mot slutet och en tragisk motorcykelsäsong kan börja summeras.
I Norrorts polismästardistrikt (Järfälla, Bro, Sigtuna, Upplands Väsby och Sollentuna kommuner) har hittills i år 28 mc-förare varit inblandade i olyckor med personskador och 4 av de avled omedelbart.
Det stora flertalet av olyckorna beror på för hög hastighet och där är så gott som alltid de sk. sporthojarna överrepresenterade. Dessa ”vansinnesmaskiner” (som det är helt ofattbart att de får säljas utan tävlingslicens) körs endast i mycket sällsynta fall i laglig hastighet. Många av de gör nästan motorvägshastighet på 1:an, har toppfarter på nästan 300 km/tim !!! och är tillåtna på vanlig väg.

Dessa maskiner borde enbart få framföras på tävlingsbanor och har inget berättigande bland vanlig trafik. Vårdslösa framfarter i fruktansvärda hastigheter, ofta också med bakhjulsåkning långa sträckor, ser vi dagligen med dessa mc och kan givetvis inte heller hindras av oss på ett enkelt eller ofarligt sätt. Dessa förare har alltså skapat sig ett laglöst/hänsynslöst körsätt och det blir ibland på bekostnad av oskyldiga medtrafikanters liv.

Vägverkets åsikt under måndagen om vidareutbildning för sk. återfallsknuttar, som fått mc-behörighet ”på köpet”, är kanske en liten del. Men attitydpåverkan och framförallt ändring av reglerna för tillåtna vikt/effekt förhållanden för motorcyklar är viktigare faktorer för en säkrare trafikmiljö.

Sporthojar har ”kluvit” personbil - 3 döda (Uppl-Bro -03), kört på bakhjulet in i sidan på bil -1 död (Södertörn -03), på bakhjulet in i framrutan på mötande bil – svårt skadade (Märsta –03) samt årets frontalkrockar, krockar med stolpar i höga farter m.m.

Vi arbetar lite maktlöst vidare och meddelar dödsbud med jämna mellanrum till förtvivlade mammor och flickvänner!!!!

Bengt Svensson/insp. Chef Trafikpolisen Norrort, Stockholm.
Tfn 08-401 55 20 / 0739-20 50 90

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph