Snart är det förbjudet med sporthoj

Status
Ej öppen för fler svar.
rougie skrev:
Det är därför bilisterna ofta kör som idioter eftersom dom har alla dessa skydd och respekterar inte motorcyklisten i trafiken, för dom räknar kallt med att det kommer inte att göra ont! Du kan ta din Volvo eller vad du nu hade med alla dina airbags, sips och dipp och ställa dig framför långtradare på 65ton och se hur mycket det hjälper.

Saken är att kör man långtradare är det ingen som ens i misstag ställer sig framför konstigt nog!

Jag har varit nära att bli klämd av bilister jag med både i hoj och i bil.. Men jag lever iaf i tron om att huvuddelen av olyckorna INTE beror på klumpiga billister utan på oss själva och andra faktorer.

Det hycklas en del.. ofta är det en självklarhet att man bore få bryta mot hastighetsbegränsningarna, iaf litegran men samtidigt förespråkar man nackskott på en billist som glömmer att titta i backspegeln när vi kommer åkande i bussfilen...!?!

sandstream skrev:
Det håller jag inte med om, tvärtom tror jag att många får utlopp för sitt behov av att gasa och tar det lite lugnare på vägen eftersom man då inser att farorna är många fler. Synd om det bara är jag som resonerar så!
Jo på en del har man ju märkt att de ändrat attityd sen de fått träffat annat folk med en annan inställning.
Men det är nog lika många som lär sig köra fort som fan på bana för att sen köra värre i trafiken.
Jag tror inte banåkning är svaret helt enkelt, men det får vi inet reda på eftersom det nog är rätt omöjligt att alla skulle kunna ha råd, tid och intresse för att hålla på med sånt.

sandstream skrev:
Typiskt svenskt att ropa på förbud istället för att försöka hitta roten till problemet.

Om hojtillverkarna, handlarna och försäkringsbolagen hade lite hjärna så skulle de annordna bandagar med instruktörer och lära folk att köra ordentligt.

Och vad kommer det kosta oss? Tro inte dom gör det gratis.

Tänk samma tanke när Olof-Göran 86 år kommer och köper en ny Bil på Bilia, kanske en S40. Då skall handlaren reagera och ge han en kurs i att inte köra bil när man är så gammal. Tror du han slutar?

Veztra skrev:
Och vad kommer det kosta oss? Tro inte dom gör det gratis.
Även om det inte är "the silver bullet" så kan det vara en del av lösningen. Kostnaden behöver inte bäras av handlare, staten och försäkringsbolag skulle nog kunna räkna hem det rätt snabbt på insparade utlägg för invaliditet etc.

Jaaa...

Först så säger de att det är unga som förorsakar mest olyckor.. Sen kommer de på att det inte är så, utan äldre MC-förare och nu vill de förbjuda den typer av hojar som har mycket effekt.. Visst... Låter bra.

Fransnisse = Oftast halvtaskiga skyddskläder

Sporthojare = Oftast Skinnställ o ryggplatta.

Jojo.. Men det är klart. Börjar folk ta tider på allmänna vägar och kör som idioter på små, smala vägar så var det väll inte direkt oväntat va?

Men var glad!! Alla som har effektmonster idag kommer ju att se att deras hojar håller värdet bättre, eftersom de knappast kan tvinga ägare att strypa sin hoj i efterhand.

Nej..
Lagkrav snarare på
*Komposithjälmar
*Ryggskydd
*"Godkända" skyddskläder (skinnställ/goretex + handskar & boots)

Last edited:
PacMan skrev:
Jag och en kompis fick upp en V70 med 170 hk i 230 mätarfart, och det är ju en vanlig "Svensson-bil". Ska vi förbjuda såna med? Var går gränsen?`

Gränsen går vid 110. Förstår inte varför samhället skall tillåta något som det är förbjudet att använda. Med den filosofin kan man tillåta narkotika för "förvaring", så länge den inte används.

Hur många motorcyklar har 175-180 hk förutom de allra nyaste? Jaja jag klarar mig undan om det bara är dem som de vill ha bort...

amullo skrev:
Jaaa...

Först så säger de att det är unga som förorsakar mest olyckor.. Sen kommer de på att det inte är så, utan äldre MC-förare och nu vill de förbjuda den typer av hojar som har mycket effekt.. Visst... Låter bra.

Fransnisse = Oftast halvtaskiga skyddskläder

Sporthojare = Oftast Skinnställ o ryggplatta.
Men du kan ju även sätta dina punkter i realitet hur fort respektive kör.
Åter igen ska det skyllas på andra.

Varför kan folk aldrig tänka efter vad fasen de själva håller på med och om det går att förändra nåt hos sig själv i stället för att peka över gatan på grannens HD och säga att den där har inga bromsar o gubben kör utan skydd.

Visst har många äldre börjat dö, men det är inte så att det minskar med yngre som är inblandade i olyckor.

HanneZ skrev:
Hur många motorcyklar har 175-180 hk förutom de allra nyaste? Jaja jag klarar mig undan om det bara är dem som de vill ha bort...
Du som Pacman hänger upp er på felaktig fakta som ändå bara är lite grann missvisande, det hela handlar ju inte om en faktabok om hojar som polisen ska ge ut eller liknade.

Froven skrev:
Fast EU har även tagit bort ett antal befogade förbud tex: vattenskotrar (vad har de att göra vid en badstrand ?), EU-mopeder (varför måste de köra på vägen ?), införselregler för alkohol (iofs bra för mig som ännu inte är alkis, men det är svårt att hävda att man inte dricker mer när hela kylen är full av öl och barskåpet inte rymmer all sprit efter en resa till Tyskland).

//Peter

Det är ju inget fel på vattenskotrar, eu-moppar och sprit...

Froven skrev:
Fast EU har även tagit bort ett antal befogade förbud tex: vattenskotrar (vad har de att göra vid en badstrand ?), EU-mopeder (varför måste de köra på vägen ?), införselregler för alkohol (iofs bra för mig som ännu inte är alkis, men det är svårt att hävda att man inte dricker mer när hela kylen är full av öl och barskåpet inte rymmer all sprit efter en resa till Tyskland).

//Peter

Vad gäller vattenskotrar så var det nog det mest obefogade förbudet som funnits. Det var i princip ett totalförbud mot "fordonstypen". Det var inte frågan om att hindra några stollar att busköra vid badplatser, utan syftet var att hindra alla från att köra överhuvudtaget. Förbudet skapades i ett enda syfte: Att förhindra att vanligt folk skulle skaffa sig ett billigt (relativt sett), snabbt o kul vattenfordon

Är det bara jag som ser kopplingen till mc???

Vad gäller alkoholpolitiken så är snart det svenska öfverförmynderiet avskaffat... :rock :öl :rock :öl :rock :öl

Tja, det var ju ett fantastiskt dumt uttalande av polisen.......och ändå så har han en poäng, faktiskt. Jag vill mena att de som kör mest vårdslöst är de unga och oerfarna förarna, så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Man måste skaffa sig erfarenhet av trafik i allmänhet och riskerna i trafiken i synnerhet och det gör man nog inte lämpligen på en sporthoj, utan i en bil med lite lagom effekt under huven. Gränserna kommer alltid att vilja tänjas och utforskas och man kan nog faktiskt komma att förvärra det hela genom att stifta alltför hårda lagar, då kommer antagligen intresset att öka för "buskörning". Många hojåkare är "sensation seekers" och åker hoj för att det finns ett stort spänningsmoment i det hela. Det gör det hela naturligtvis farligare om man saknar respekt för tyngdlagarna pga oerfarenhet. Jag skulle tippa att om en tävligsförare verkligen kör fort och "vårdslöst" på allmän väg så sker det ändå under "kontrollerade" former där alla tänkbara risker är beräknade, något som nog hyfsat kan göras om man varit med om ett antal vurpor och "täta" situationer på tävligsbanan. Däremot, (vi kallar honom Gunnar 21år från Åkersberga) som bara kör 200 mil om året, och fortfarande måste imponera på sina kompisar för att känna sig som en man, han är fullkomligt livsfarlig både för sig själv och för andra i flera år framåt, detta beroende på att han är just ung och oerfaren och inte har utvecklat sitt riskmedvetande än.
Jag vet att jag låter som en moraltant men jag talar bara av egen erfarenhet, man behöver faktiskt mogna lite innan man sätter sig på en vass hoj OCH jag vet, det finns en och annan som mognar tidigare än 30

Jag tror det är det dåliga vädret som skapar detta dåliga humör hos alla. Seså! =)

Summa sumarum av vad alla nog innerst inne vet, är att man vet om faran med dock inte har säjlvbehärskningen. Alla Sporthojare hade nog överenergi som barn (det hade iaf jag :D). hehe

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul