Snart är det förbjudet med sporthoj

Status
Ej öppen för fler svar.
Markus skrev:
Gränsen går vid 110. Förstår inte varför samhället skall tillåta något som det är förbjudet att använda. Med den filosofin kan man tillåta narkotika för "förvaring", så länge den inte används.

Visst skulle vi kunna ha toppfartsbegränsning på 110.0 på alla bilar och hojar. De flesta skulle nog tycka att det var OK, bara vi entusiaster skulle väl egentligen lida av det. Man kan dock fråga sig om förbud verkligen är rätt väg att gå....

PacMan skrev:
Visst skulle vi kunna ha toppfartsbegränsning på 110.0 på alla bilar och hojar. De flesta skulle nog tycka att det var OK, bara vi entusiaster skulle väl egentligen lida av det. Man kan dock fråga sig om förbud verkligen är rätt väg att gå....

Menar du förbud mot narkotika eller förbud mot fordon som kan överstiga den demokratiskt beslutade högsta tillåtna hastigheten i detta land? :va

Okej, jag hårdrar det lite - men jag förstår faktiskt inte varför det är restriktioner på allt annat men inte på detta.

Markus skrev:
Gränsen går vid 110. Förstår inte varför samhället skall tillåta något som det är förbjudet att använda. Med den filosofin kan man tillåta narkotika för "förvaring", så länge den inte används.

Å här oroar vi oss ständigt för puckade snutar/politiker/tjänstemän :huvet , som om det inte skulle vara nog, så finns Judas mitt i bland oss.... :mad:

Med din filosofi så behöver vi inte oroa, oss snart är 110-strypningen på mc/bil ett faktum. Alla nya lastbilar o bussar är redan stypta sen några år tillbaks, tekniken finns.

Vad gör du egentligen på ett SPORThojsforum, med den inställningen??? :kocko

/

Last edited:
Markus skrev:
Menar du förbud mot narkotika eller förbud mot fordon som kan överstiga den demokratiskt beslutade högsta tillåtna hastigheten i detta land? :va

Okej, jag hårdrar det lite - men jag förstår faktiskt inte varför det är restriktioner på allt annat men inte på detta.

Jag menade givetvis toppfartsbegränsningar, ingenting annat.

Många komentarer många tycken ! Vore supertråkigt med förbud, men det känns ju knappast troligt. :tuttar

Tycker ansvaret ligger hos var och än hur de vill och kör sina hojar. Tråkigt att mc förare går åt, men tanken måste ju ha funnits där när man tog mc kortet :confused:

När man läser att hojen har kluvit en bil = 3 döda det är ju inte alls trevligt.

Att bilister kör lite hursomhelst stämmer ju, men visst fasiken är det farten som ställer till mycket bekymmer. Kör man lagligt, så lyckas man i de flesta fall undvika alla knasiga rondellkörningar, filbyten, rödljusåkningar mm som svensson bilisten ställer till med. Lite riskbedömning är ju bra att ha.

Som sagt, trist när andra blir drabbade. Vi mc förare måste ju vara medvetna om vilka risker vi tar när vi gasar. Vill vi inte ta dessa risker, kör lagligt eller låtbli. :tummenupp

Ha en bra dag ! :rofl

Spretman skrev:
Som sagt, trist när andra blir drabbade. Vi mc förare måste ju vara medvetna om vilka risker vi tar när vi gasar. Vill vi inte ta dessa risker, kör lagligt eller låtbli. :tummenupp
Men hur får man med i beräkningen du har, risker för andra?
Alltså man kan väl bedöma sina egna risker, men hur bedömmer man riskerna för andra?

Silwer skrev:
Du är korttänkt, 250 eller 300 kan ju kvitta, det är inte det som är poängen.
Det är ju ifall man kör så fort.
Du som åker RD350 kanske inte kan begripa hur lätt det är att ligga 200+ på en modern sporthoj?
Det är helt enkelt så att de med sporthoj i princip alltid kör för fort, procentuellt mycket oftare och fortare än folk med V70 bilar.

BYT FORUM :mad:

...detta är ett forum för sporthojar :huvet , därav namnet sporthoj.com :kocko

Swedie skrev:
Jag tror det är det dåliga vädret som skapar detta dåliga humör hos alla. Seså! =)

Summa sumarum av vad alla nog innerst inne vet, är att man vet om faran med dock inte har säjlvbehärskningen. Alla Sporthojare hade nog överenergi som barn (det hade iaf jag :D). hehe

Nä, Swedie, jag hade inte damp när jag var liten. Men däremot blev jag tappad som baby så det kanske uppväger.

Men om alla slutar att focusera på just mekaniken och prestandan på sporthojar och iställer tänker på
"Vårdslösa framfarter i fruktansvärda hastigheter, ofta också med bakhjulsåkning långa sträckor, ser vi dagligen med dessa mc och kan givetvis inte heller hindras av oss på ett enkelt eller ofarligt sätt. Dessa förare har alltså skapat sig ett laglöst/hänsynslöst körsätt och det blir ibland på bekostnad av oskyldiga medtrafikanters liv."
Och:
"Vi arbetar lite maktlöst vidare och meddelar dödsbud med jämna mellanrum till förtvivlade mammor och flickvänner!!!! "

Det är väl mera mentaliteten som orsakar olyckorna och inte själva "dödsmaskinerna".

En del av kommentarerna här och i tidningen gör väl inte så mycket mer än övertygar polisen att han har en poäng när han beskriver sporthojsförare som hormonstinna galningar som konstant ligger och pressar järnet.

Tror inte de behöver göra så mycket för att straffa ut hojjar, det sköter vi fint själva...

jag tror att det skulle bli ganska kul ifall sporthojar förbjöds.

vad skulle hända då?

jo, 1% av sporthojåkarna skulle köpa customhojar och alla andra skulle köpa motarder. man kan bara försöka föreställa sig hur det skulle se ut i stan då. man skulle se wheelande motarder på varenda gata. stoppis vid rödljus både till höger och vänster. fy fan va kul det skulle va. snutarna skulle riva sitt hår :D

valle46 skrev:
Kära valle46, välkommen till SH! Jag ser att du redan lärt dig använda smilies. Det är inte så svårt, men jag förstår att det kan vara klurigt i början. Jag vill bara göra dig uppmärksam på att det inte blev helt rätt, du har glömt ":" framför de första, sen finns det ingen ":skut", ":en" eller ":snut" smilie!

bmwjohan skrev:
jag tror att det skulle bli ganska kul ifall sporthojar förbjöds.

vad skulle hända då?

jo, 1% av sporthojåkarna skulle köpa customhojar och alla andra skulle köpa motarder. man kan bara försöka föreställa sig hur det skulle se ut i stan då. man skulle se wheelande motarder på varenda gata. stoppis vid rödljus både till höger och vänster. fy fan va kul det skulle va. snutarna skulle riva sitt hår :D

yeaahh *drömmer* :yoparty

men nä nu har jag sålt motarden för en sporthoj så......

Silwer skrev:
Men hur får man med i beräkningen du har, risker för andra?
Alltså man kan väl bedöma sina egna risker, men hur bedömmer man riskerna för andra?

Risker för andra får man inte med, när det inträffar något så tokigt att man lyckas ta livet av några som sitter i en bil när man själv styr en mc, så är det bara jäkligt tragiskt.
Jäkligt taskig bedömning av denna förare, Sedan finns det säkert andra anledningar också. :confused:

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul