Von Vettet
Ny medlem
kommentera
:kocko var tvungen att kommentera detta sjuka snutinlägg!!
:kocko var tvungen att kommentera detta sjuka snutinlägg!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
HansJ skrev:Ingen kritik eller pekpinne, vill bara förtydliga lite...
Ordentlig skyddsutrustning hjälper bara till en viss gräns, vi kör nog bra mycket fortare än customnissarna, kör vi omkull i laglig hastighet klarar vi oss förhoppningsvis bättre, men står det en stolpe eller en sten i vägen i 50 km/h är vi nog alla rökta oavsett skydd.
(Jag brukar tänka på hur ont det gör att slå ett järnrör mot mitt oskyddade knä, sen hur mycket bättre det känns med stället på, och sen funderar jag på hur det känns om järnröret kommer i 90 blås...)
Helt rätt! Och allt som ökar chanserna är bra, men risken är att man känner sig lite för trygg. Jag brukar för att skrämma mig själv ibland kika på sidan av vägen och leta efter ställen där jag skulle kunna tänka mig att köra av, och det brukar inte finnas så många som ser sköna ut, trots skydd... Men oftast gasar jag och njuter, visst, högrisksysselsättning, men med enkla medel kan man förbättra sina chanser, som du skriver!Tom skrev:Självklart är det så, skydden hjälper bara till viss del. Om man ramlar in i en bergvägg eller något motsvarande massivt föremål i 90 blås så hjälper inga skydd i världen.
Men man förbättrar i alla fall sina chanser genom att just ha rätt utrustning. Det går att överleva en avåkning i 250 blås med rätt utrustning, jag tror inte man klarar samma avåkning i jeans och T-shirt.
Att försöka köra med insikt och vara observant på faror såsom utfarter, kurvor med dålig sikt, etc tror jag är det bästa sättet att förbättra sin möjlighet till överlevnad. Jag försöker leva efter det själv, det har fungerat hittills i alla fall.
Buster skrev:Såg det här i SVD i morse.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8029026.asp
Snart har vi straffat ut oss... Trist.
chrilla skrev:Polisen är inte snutjävlar. Lägg av med den attityden på forumet, den omöjliggör en givande diskussion.
Det hjälper inte mycket, många av dessa banåkare kör ju bara ännu fortare på gatan sen.sandstream skrev:Typiskt svenskt att ropa på förbud istället för att försöka hitta roten till problemet.
Om hojtillverkarna, handlarna och försäkringsbolagen hade lite hjärna så skulle de annordna bandagar med instruktörer och lära folk att köra ordentligt.
Du är korttänkt, 250 eller 300 kan ju kvitta, det är inte det som är poängen.PacMan skrev:"De här hojarna går i 300 kilometer i timmen och har inget att göra bland vanlig trafik, säger Bengt Svensson."
Det håller jag inte med om, tvärtom tror jag att många får utlopp för sitt behov av att gasa och tar det lite lugnare på vägen eftersom man då inser att farorna är många fler. Synd om det bara är jag som resonerar så!Silwer skrev:Det hjälper inte mycket, många av dessa banåkare kör ju bara ännu fortare på gatan sen.
PacMan skrev:Jag och en kompis fick upp en V70 med 170 hk i 230 mätarfart, och det är ju en vanlig "Svensson-bil". Ska vi förbjuda såna med? Var går gränsen?`
korvgubbe skrev:Även om du knölar ner dig i det dyraste dainese-stället med puckel och har grymma stålomspunna bromsar så lovar jag att du hade föredragit en bil med abs, säkerhetsbälte, airbags
:kocko
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti