Snart är det förbjudet med sporthoj

Status
Ej öppen för fler svar.
Då blir de väl en massa fuskstrypta hojar istället.....

HansJ skrev:
Ingen kritik eller pekpinne, vill bara förtydliga lite...

Ordentlig skyddsutrustning hjälper bara till en viss gräns, vi kör nog bra mycket fortare än customnissarna, kör vi omkull i laglig hastighet klarar vi oss förhoppningsvis bättre, men står det en stolpe eller en sten i vägen i 50 km/h är vi nog alla rökta oavsett skydd.

(Jag brukar tänka på hur ont det gör att slå ett järnrör mot mitt oskyddade knä, sen hur mycket bättre det känns med stället på, och sen funderar jag på hur det känns om järnröret kommer i 90 blås...)

Självklart är det så, skydden hjälper bara till viss del. Om man ramlar in i en bergvägg eller något motsvarande massivt föremål i 90 blås så hjälper inga skydd i världen.
Men man förbättrar i alla fall sina chanser genom att just ha rätt utrustning. Det går att överleva en avåkning i 250 blås med rätt utrustning, jag tror inte man klarar samma avåkning i jeans och T-shirt.

Att försöka köra med insikt och vara observant på faror såsom utfarter, kurvor med dålig sikt, etc tror jag är det bästa sättet att förbättra sin möjlighet till överlevnad. Jag försöker leva efter det själv, det har fungerat hittills i alla fall.

Med tanke på citatet från polisens sida så måste det väl ändå vara dax att förbjuda tex BMW M5, SAAB 9-3 Aero, MB 500, AUDI A8 och alla andra bilar som toppar 250 km/h. Kanske dax att förbjuda allt som går fortare än 150 km/h ?

"... Den sista utvägen blir att ändra lagreglerna om vikt och effektförhållande, säger han."

Vaddå då, tycker han (polisens talesman alltså) att det är något konstigt med över 1:1..?
Givetvis har han rätt egentligen, hojarna är byggda för bana där asfalten är bred, jämn och utan mötande trafik och där en avåkning möts av grus, halm eller däck istället för träd, sten och volvo v70.

Men men, då får man väl banna alla bilar på över 250 hästar också och i slutändan allt som är kul typ sex och sprit. Konstigt egentligen att man fortfarande får ha sex med vem man vill när man vill, blir nog snart reglerat...

:ajjabajja

Tom skrev:
Självklart är det så, skydden hjälper bara till viss del. Om man ramlar in i en bergvägg eller något motsvarande massivt föremål i 90 blås så hjälper inga skydd i världen.
Men man förbättrar i alla fall sina chanser genom att just ha rätt utrustning. Det går att överleva en avåkning i 250 blås med rätt utrustning, jag tror inte man klarar samma avåkning i jeans och T-shirt.

Att försöka köra med insikt och vara observant på faror såsom utfarter, kurvor med dålig sikt, etc tror jag är det bästa sättet att förbättra sin möjlighet till överlevnad. Jag försöker leva efter det själv, det har fungerat hittills i alla fall.
Helt rätt! Och allt som ökar chanserna är bra, men risken är att man känner sig lite för trygg. Jag brukar för att skrämma mig själv ibland kika på sidan av vägen och leta efter ställen där jag skulle kunna tänka mig att köra av, och det brukar inte finnas så många som ser sköna ut, trots skydd... Men oftast gasar jag och njuter, visst, högrisksysselsättning, men med enkla medel kan man förbättra sina chanser, som du skriver!

Min kommentar på SvD:

"Jag kör sporthoj varje dag och ser dagligen hur andra trafikanter bär sig åt, och bilister är faktiskt överrepresenterade när det gäller att utsätta andra för fara, speciellt oss oskyddade motorcyklister. Borde man inte i rättvisans namn även lagstadga bort dumma bilister som inte kan uppföra sig i trafiken? Det spelar ingen roll om en bil gör 300 Km/h eller 150 Km/h, skadan blir ändå förödande för andra mindre skyddade trafikanter. "

chrilla skrev:
Polisen är inte snutjävlar. Lägg av med den attityden på forumet, den omöjliggör en givande diskussion.

förlåt mamma jag ska inte göra om det.

Men om man kollar på hur dom flesta custom-gubbar kör , långt till höger och gärna 10 km/h under det man får köra så blir det väldigt många idiot omkörningar på dom och sen att åka i t-shirt och skinnväst kanske inte är det bästa men fransarna aeger ju :)

sandstream skrev:
Typiskt svenskt att ropa på förbud istället för att försöka hitta roten till problemet.

Om hojtillverkarna, handlarna och försäkringsbolagen hade lite hjärna så skulle de annordna bandagar med instruktörer och lära folk att köra ordentligt.
Det hjälper inte mycket, många av dessa banåkare kör ju bara ännu fortare på gatan sen.

Buster skrev:
Såg det här i SVD i morse.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8029026.asp

Snart har vi straffat ut oss... Trist.

kan antalet olyckor som ökat kanske ha ett samband med att antalet mcförare har fördubblats de senaste 2 åren.... Dra in alla "flingpakets" körkort! eller ge dom ett nytt förarprov! jag lovar att inte ens hälften av dom som fick sitt A kort på köpet (så att säga) inte skulle klara det idag!

den kan ju försöka stoppa oss iaf.... :machinegu

Jag måste säga att en del är bra barnsliga, tänk efter före innan ni skriver nåt.
Flera inlägg ser ju ut som om Olle 14 år har skrivit.
Skylla ifrån sig på andra, vilket jävla snack.

"De här hojarna går i 300 kilometer i timmen och har inget att göra bland vanlig trafik, säger Bengt Svensson."

Var bara tvungen att kommentera detta från artikeln på SvD. Hur kan man bara kläcka ur sig något så dumt på fullaste allvar? :kocko Nu spekulerar jag, men de flesta sporthojar på våra vägar har väl trots allt några år på nacken och kämpar sig knappast upp i ens 250. Jag och en kompis fick upp en V70 med 170 hk i 230 mätarfart, och det är ju en vanlig "Svensson-bil". Ska vi förbjuda såna med? Var går gränsen?`

PacMan skrev:
"De här hojarna går i 300 kilometer i timmen och har inget att göra bland vanlig trafik, säger Bengt Svensson."
Du är korttänkt, 250 eller 300 kan ju kvitta, det är inte det som är poängen.
Det är ju ifall man kör så fort.
Du som åker RD350 kanske inte kan begripa hur lätt det är att ligga 200+ på en modern sporthoj?
Det är helt enkelt så att de med sporthoj i princip alltid kör för fort, procentuellt mycket oftare och fortare än folk med V70 bilar.

Silwer skrev:
Det hjälper inte mycket, många av dessa banåkare kör ju bara ännu fortare på gatan sen.
Det håller jag inte med om, tvärtom tror jag att många får utlopp för sitt behov av att gasa och tar det lite lugnare på vägen eftersom man då inser att farorna är många fler. Synd om det bara är jag som resonerar så!

PacMan skrev:
Jag och en kompis fick upp en V70 med 170 hk i 230 mätarfart, och det är ju en vanlig "Svensson-bil". Ska vi förbjuda såna med? Var går gränsen?`

Sannolikheten att jag ska klara en kurva i 110 med rullgrus med min volvo med 220hk är betydligt större än att jag gör detsamma med min hoj trots att jag bara har 65hk på hojen..
Och om jag kör av sitter jag i en stålbur med säkerhetsbälte och airbags..

Ta och kamma er lite och fundera kring varför det faktiskt är farligare på hoj än i bil.... Även om du knölar ner dig i det dyraste dainese-stället med puckel och har grymma stålomspunna bromsar så lovar jag att du hade föredragit en bil med abs, säkerhetsbälte, airbags den dagen du möter en älg/fotgängare/cyklist/annan billist i en skymd kurva när du bränner +30

....självklart ska vi inte förbjuda alla hojar och tro att alla plötsligt kommer gå skadefria.. men det är rätt löjligt att höra argument som:
Min polares volvo går ju nästan lika snabbt som min hoj.. eller:
Min saab(på dryga tonnet) har ju fler hästar än min sporthoj!(på 178kg)....

:kocko

korvgubbe skrev:
Även om du knölar ner dig i det dyraste dainese-stället med puckel och har grymma stålomspunna bromsar så lovar jag att du hade föredragit en bil med abs, säkerhetsbälte, airbags

:kocko

Det är därför bilisterna ofta kör som idioter eftersom dom har alla dessa skydd och respekterar inte motorcyklisten i trafiken, för dom räknar kallt med att det kommer inte att göra ont! Du kan ta din Volvo eller vad du nu hade med alla dina airbags, sips och dipp och ställa dig framför långtradare på 65ton och se hur mycket det hjälper.

Saken är att kör man långtradare är det ingen som ens i misstag ställer sig framför konstigt nog!

Vad jag menade var väl att uttalandet lät lite väl trångsynt, som om det bara var den möjliga topphastigheten det handlade om, men givetvis förstår jag innebörden av det hela. Ursäkta att jag var otydlig

@silwer: Jodå, jag har inga som helst problem med att begripa det, och korttänkt är jag inte heller.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka