Snabbast på bana, Honda VTR 1000 vs Gsxr 750

Helt sjukt med 70 svar på en så enkel fråga... svaret är alltså, ja du är nog snabbare på sukkan om du är bättre på att köra... om inte är Hondan snabbare:rofl

Jag tvingar inte någon att svara. Det är väl kul att såpass många svarar, får höra fler teorier.

Om brorsan nu är smart nog att förstå att det är en twin man ska ha, så säg åt honom att köpa en Aprilia RSV 1000 istället så blir det lite jämnare. Den låter lika tufft som en VTR men är ljusår bättre när det svänger. :fakta

Då kan du dessutom starta om den här tråden och få 80 nya svar på diverse frågor du aldrig ställt. :D

Om brorsan nu är smart nog att förstå att det är en twin man ska ha, så säg åt honom att köpa en Aprilia RSV 1000 istället så blir det lite jämnare. Den låter lika tufft som en VTR men är ljusår bättre när det svänger. :fakta

Då kan du dessutom starta om den här tråden och få 80 nya svar på diverse frågor du aldrig ställt. :D

Okej, lek med tanken att han köper en aprilia rsv, och jag köper en daytona 675 nästa sommar, vem är då snabbast på banan?....:lol

Bara skämtade.

Okej, lek med tanken att han köper en aprilia rsv, och jag köper en daytona 675 nästa sommar, vem är då snabbast på banan?....:lol

Bara skämtade.

Eftersom 675an är överlägset bäst på allt så kommer du va snabbast, oavsett vem som kör den andra hojen. Det är som programmerat i ECUn på Prillan att den inte kan köra förbi en 675a, så Trajjan vinner!

Fullt allvarlig.. (?)

Eftersom 675an är överlägset bäst på allt så kommer du va snabbast, oavsett vem som kör den andra hojen. Det är som programmerat i ECUn på Prillan att den inte kan köra förbi en 675a, så Trajjan vinner!

Fullt allvarlig.. (?)

Daytona 675 är en bra hoj alltså?

Fullt allvarlig.. (?)
Den spärren försvinner med PC3 :yoparty

Vad gäller er två skulle jag tro att VTR:en är snabbast. Om det är två riktgit bra förare (inte bara lika bra utan bra!) är gixxern snabbast (ingenting emot er men man blir inte bra utan att köra mycket).

Och givetvis har ni koll på att det inte är någon ide att ta sig ut och köra utan rätt gummin. På så gamla hojar skulle jag nog även se över fjädring och bromsar. Typ nya packningar, oljor både i stötar och broms. Stålspunna slangar höjer också hela upplevelsen betydligt :)

Vad gäller er två skulle jag tro att VTR:en är snabbast. Om det är två riktgit bra förare (inte bara lika bra utan bra!) är gixxern snabbast (ingenting emot er men man blir inte bra utan att köra mycket).

Och givetvis har ni koll på att det inte är någon ide att ta sig ut och köra utan rätt gummin. På så gamla hojar skulle jag nog även se över fjädring och bromsar. Typ nya packningar, oljor både i stötar och broms. Stålspunna slangar höjer också hela upplevelsen betydligt :)

Daytona 675 är en bra hoj alltså?

Jag ger inte mkt för tidningstester, men världen verkar enig - den är BÄST i klassen.

Jag har kört den ett par pass bara, så jag kan inte riktigt uttala mig. Men spontant skulle jag tro att det är lättare för en noob att bli hyfsat snabb på den pga det något plattare registret och lägre varven.. Det kräver sin karl att hålla varvet över 10000 på en 600, daytonan kommer mkt tidigare och förlusten av en felväxling blir inte lika uppenbar.

Chassiet verkar också superbra, men det är det å andra sidan på de andra också så det är väl hugget som..

Sen är jag iofs rätt övertygad om du skulle va ännu betydligt snabbare och utvecklas bättre på en nakenhoj med bra chassie och bromsar.. Typ Aprilia touno, SuperDuke eller Street Triple.. Lättare att hantera med lite bredare styre, och fördelarna av sporthoj spelar dig ingen roll i början.

Nyckeln för att vara snabb på bana är inte broschyrprestanda, utan hanterbarhet. Ju duktigare du blir, och desto snabbare det går, ju mindre roll spelar det och övergår till andra faktorer som för en duktig förare går att kompensera för.. Typ.

(Dagis-analys av läget, men på 2 rader stämmer det hyfsat)

Den spärren försvinner med PC3 :yoparty

:huvet

Glömde PC III :ans förträfflighet :D

Jag har aldrig kört Mille, alla snackar så jäkla gott om den så jag måste nästan testa bara för att få en del av vad fan det handlar om.. Verkar lite osannolikt bra om man lyssnar på the word on the street.

Jag ger inte mkt för tidningstester, men världen verkar enig - den är BÄST i klassen.

Jag har kört den ett par pass bara, så jag kan inte riktigt uttala mig. Men spontant skulle jag tro att det är lättare för en noob att bli hyfsat snabb på den pga det något plattare registret och lägre varven.. Det kräver sin karl att hålla varvet över 10000 på en 600, daytonan kommer mkt tidigare och förlusten av en felväxling blir inte lika uppenbar.

Chassiet verkar också superbra, men det är det å andra sidan på de andra också så det är väl hugget som..

Sen är jag iofs rätt övertygad om du skulle va ännu betydligt snabbare och utvecklas bättre på en nakenhoj med bra chassie och bromsar.. Typ Aprilia touno, SuperDuke eller Street Triple.. Lättare att hantera med lite bredare styre, och fördelarna av sporthoj spelar dig ingen roll i början.

Nyckeln för att vara snabb på bana är inte broschyrprestanda, utan hanterbarhet. Ju duktigare du blir, och desto snabbare det går, ju mindre roll spelar det och övergår till andra faktorer som för en duktig förare går att kompensera för.. Typ.

(Dagis-analys av läget, men på 2 rader stämmer det hyfsat)

Framför allt har den riktigt gött ljud :kär Finns för få hojar med 3 cyllar.

Och på bana hade jag tänkt köra typ 2ggr per år, bara för att det är skoj.

Ja, men nu skulle vi ju leka med tanken att båda förarna är exakt lika erfarna, vilken hoj man använder måste väl ha någon fördel? Verkar vara svårt för många att tänka sig vilken hoj som går fortast på banan med exakt likadana förare :(
Vilket svar vill du ha? Det är redan flera som sagt GSX-R är snabbare. Även om Hondan kan vara en mycket bättre hoj i många alldagliga avseenden så är Suzukin snabbare, med en duktig förare bör tilläggas. Hondan är en snällare hoj, och därmed lättare att köra.

Ska ni rejsa utan någon som helst erfarenhet av bankörning, så kommer ni snart att upptäcka att en fullpackad ambulans är snabbare runt en bana.

EDIT: Missade att du redan bestämt dig för att en GSX-R är verktyget du behöver för att lyckas köra ifrån din brorsa. Lycka till!

Last edited:
:huvet

Glömde PC III :ans förträfflighet :D

Jag har aldrig kört Mille, alla snackar så jäkla gott om den så jag måste nästan testa bara för att få en del av vad fan det handlar om.. Verkar lite osannolikt bra om man lyssnar på the word on the street.

Millen är grym, saknar min stup i ett. :)

Vilket svar vill du ha? Det är redan flera som sagt GSX-R är snabbare. Även om Hondan kan vara en mycket bättre hoj i många alldagliga avseenden så är Suzukin snabbare, med en duktig förare bör tilläggas. Hondan är en snällare hoj, och därmed lättare att köra.

Ska ni rejsa utan någon som helst erfarenhet av bankörning så kommer ni snart att upptäcka att en fullpackad ambulans är snabbare runt en bana.

Jag har skrivit flera gånger att jag har fått svar på min fråga redan, så varför ska du haka upp dig på det nu?

Jasså! Är det så gaj att köra på bana? :banana

Man böjrar med en kurs, går nån bandag.. Nästa år går man nån bandag+en till kurs+en bandag.... Före junis utgång. Sen har man ångest resten av säsongen och börjar tycka att det är tris att köra gata.. Bokar så mkt bana man har råd med.

3e året tar man licens, byter hoj och ifrågasätter värdet av det där körkortet som kostade en himla massa pengar helt i onödan.

Sen påstår folk att man provar att tävla - "mest på skoj", och då är det tvärkört.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!