Snabbast på bana, Honda VTR 1000 vs Gsxr 750

Du skriver som alla andra på sporthoj.com, grattis.

För att gå emot strömmen så tror jag inte en smc kurs gör dig till en mycket bättre förare om du inte precis tagit kortet. Man kan lära sig väldigt mycket själv genom att läsa på samma teori som ges ut i smc skolan och gå ut och pröva det själv och ha polare som kan ge konstruktiv kritik när han åker bakom dig.

Så nej, SMC gör nog inga underverk på en lektion, men det är nyttigt självklart... men det där snacket om att man inte vill lägga tusen spänn bla bla. Spelar ingen roll om jag har råd att driva en hoj som kostar 6 tusen i månaden, jag tänker väl fan inte lägga pengar på något som jag inte tycker är värt det? Bara för att man redan bränner massa pengar, så betyder det inte att man vill bränna ännu mer, tvärtom - oftast blir man riktigt snål när man slänger så mycket pengar på en hoj man knappt har råd med, och ja... för vissa är det en dröm som man är redo att betala så mycket för så att man knappt har råd att äta.

Mina 50 cent...

Har du gått en kurs? :) Det är rätt många som har de tankarna innan, och det brukar låta precis tvärtom efter en dag.

Verkligheten är den att vi får nöta rätt friskt innan det börjar bli ordning på grundläggande saker (även vi som jobbar får nöta med saker som blicken i all oändlighet).
Hur många gör verkligen det? Ett par varv på banan och "det ser bra ut" från polaren som har fullt upp med sin egen körning (om man nu skall vara krass).

Hur många lägger sig i ett tempo där man ger sig själv tid att testa nya saker, istället för att gå rakt på 100-110% av kapaciteten, för man är ju på banan för att gasa (anledningen till att jag säger bana, är att på gatan är man aldrig, inte ens i tokigt tempo, i närheten av vad det handlar om på banan).

/J

Ser inget fel i att du vill kunna köra ifrån din brorsa. Det är väl sådant brorsor är till för?
Eftersom du är van med crossar så kanske du borde kolla på motarder, om det primära målet är att köra ifrån brorsan.

Blir dock inte riktigt klok på vad du har tänkt att använda hojen till. I ena stunden vill du köra bana, och in nästa vill du rödljusrejsa, för att sedan vilja åka på långtur.
Om inte huvudsyftet med hojen är bankörning så tror jag inte att en utpräglad sporthoj är det bästa valet för dig.
Nästan alla med nytt kort vill ha en sporthoj, eftersom de är snabbast och ser coolast ut. (Även jag!)
Jag antar att du, precis som de flesta, i 99% av fallen kommer att köra hojen på vanlig väg. För det finns det hojar som är bättre anpassade än sporthojar, tycker jag.

Tag och fundera igenom vad du mest tänker använda hojen till, innan du köper hojen.
Köra bana o impa på polarna* - Köp sporthoj
Busa runt - Nakenhoj eller motard
Köra långa sträckor - Touringhoj

Tänk på att det inte är hela världen om du gör ett felköp. Det är ju bara att byta hoj igen.

*) Är det brudar du vill impa på så kan du köpa va fan för hoj som helst. De flesta av dem ser ändå ingen skillnad...

Blev ingen vtr eller gixxer. Blev en CBR600RR -07 för hans del och en R6 -03 för mig! :)

För och nackdelar med hojarna? Om någon har något speciellt att säga...

Blev ingen vtr eller gixxer. Blev en CBR600RR -07 för hans del och en R6 -03 för mig! :)

Fördelen med 07 är att den är nyare och troligtvis lite bättre på allt.
Fördelen med 03 är att du inte lagt ut lika mycket pengar och vågar köra hårdare :)

Så rullar stenen igen

Han köpte den bättre hojen, du gjorde det bättre valet!

Ovan av Prof.Kalkyls motivering..

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...