Snabbast på bana, Honda VTR 1000 vs Gsxr 750

Lugn, det finns massor av människor som hojsemestrat på sporthoj och överlevt. Har inte gjort det själv, men en polare drog Italien, Ringen, Prag och hem med sin ZX7R. Med skjuts dessutom. Enligt honom var det inte träsmaken som var det största gisslet utan vädret som vanligt. Passageraren var inte lika positiv dock..:hihi

Om du undrar vilket material som är snabbast på bana så är självklart svaret givet - GSXR 750. VTR:en är inte snabbare eller bättre på någon punkt när det gäller tex markfrigång, bromsar, styrvillighet, stabilitet, motor, fjädring osv.

Case closed.

Ingen som sett när Cralle Lindholm blev intervjuad i tv programmet mc livet, när han och polarna åkte till Kinnekulle ring på första bandagen någonsin, med det värsta man kunde köpa på gatan 1986 el om det var 1987, och det stod en "farbror" i depån och stod och varvade sin Northon(?) hela dan mer eller mindre, när han väl fick riktig snurr på hojen, så körde han ut och satt upprätt och körde ifrån Cralle och kompisarna lekande..

Va tusan, det värsta man kunde ha 1987 va ju Honda CBR 1000F ju.. :Bugar

Precis....

Folk som är snabba i gatgruppstempo är fortfarande så långsamma att det behövs strax över 20hk för att åka ifrån dem.

Jag vet inte om gränsen ligger precis där men en snabb förare på lokal klubbnivå med 50 hp kommer i vilket fall att varva en amatör (som t.ex. mig) flera gånger under ett pass.

Ja men då har ni en 50 hästars maskin som väger kanske 120 kg eller något? (250 cc).

Rättvis jämförelse bör vara hoj med ungefär samma vikt och halverad effekt tex.

Last edited:
Om du undrar vilket material som är snabbast på bana så är självklart svaret givet - GSXR 750. VTR:en är inte snabbare eller bättre på någon punkt när det gäller tex markfrigång, bromsar, styrvillighet, stabilitet, motor, fjädring osv.

Case closed.

Vadå case closed?
Räcker ju kolla effekt/cylle så är du överbevisad.:fakta

Tjöp min vtr nurå..

En bodybuilder, powerlifter och en amerikansk fotbolls spelare skulle ha en tacklingstävling.
- 70 % trodde bodybuilder skulle vinna för att han är störst
- 25 % tänkte att powerliftern skulle vinna för att han är starkast
- 5% fattade att amerikansk fotbollspelaren skulle vinna, eftersom det är precis det han tränar på

Point of story; du blir bra på det du tränar på.
Samma logik torde gälla i det här fallet: GSXR 750 är gjord för bankörning, det är inte VTR:en(på samma sätt).

Alltså vinner GSXR:en varje dag i veckan. PuNkT :fakta

Nu ska du får svar utan en jävla massa skitsnack att det är upp tilll föraren och bla, bla, bla!!!! Många i den här tråden har tydligen inte förstått din fråga. Du sa 2 lika oerfarna förare. Då säger jag såhär... Tar du 2 proffs som kör hojarna så vinner Suzukin 10 ggr av 10!
Men frågar du mig så tycker jag att Hondan är grymmare pga ljudet och körkänslan.

En bodybuilder, powerlifter och en amerikansk fotbolls spelare skulle ha en tacklingstävling.
- 70 % trodde bodybuilder skulle vinna för att han är störst
- 25 % tänkte att powerliftern skulle vinna för att han är starkast
- 5% fattade att amerikansk fotbollspelaren skulle vinna, eftersom det är precis det han tränar på

Point of story; du blir bra på det du tränar på.
Samma logik torde gälla i det här fallet: GSXR 750 är gjord för bankörning, det är inte VTR:en(på samma sätt).

Alltså vinner GSXR:en varje dag i veckan. PuNkT :fakta

När kommer SH-bladet? :hihi

Så nu har jag varit ute o sladdat med KåTeM på grusvägGen o besegrat en skog.

Är fortfarande sporthojen i ledningen eller?

Nu ska du får svar utan en jävla massa skitsnack att det är upp tilll föraren och bla, bla, bla!!!! Många i den här tråden har tydligen inte förstått din fråga. Du sa 2 lika oerfarna förare. Då säger jag såhär... Tar du 2 proffs som kör hojarna så vinner Suzukin 10 ggr av 10!
Men frågar du mig så tycker jag att Hondan är grymmare pga ljudet och körkänslan.

Precis,kunde inte sagt det bättre själv.....:D

Ja men då har ni en 50 hästars maskin som väger kanske 120 kg eller något? (250 cc).

Rättvis jämförelse bör vara hoj med ungefär samma vikt och halverad effekt tex.

Det är givetvis svårt att få rättvist men som illustration hur mycket föraren det är som avgör så åkte min gubbe 59 år gammal 1:14 på Knutstorp med Moto Morini 350 Sport -82, däcken för dagen var Metzler Lasertech tillverkade 2001. 30hk 154kg.

morini350sport_1.jpg

Farten sitter i huvudet på föraren.....:tummenupp

Y
Det är givetvis svårt att få rättvist men som illustration hur mycket föraren det är som avgör så åkte min gubbe 59 år gammal 1:14 på Knutstorp med Moto Morini 350 Sport -82, däcken för dagen var Metzler Lasertech tillverkade 2001. 30hk 154kg.

View attachment 360790

Farten sitter i huvudet på föraren.....:tummenupp

Är ju det jag försöker säga hela tiden. Min vtr är snabbast! Tjöp den!1

Ja det måste jag nästan börja kalla mig nu, pengarna bara rinner iväg:tuttar men det står ju iofs en ny cross i förådet nu:lol

Med två lika duktiga förare: gsxr 750 alla dagar i veckan.:fakta Jämförelsen är inte riktigt rättvis mot Firestormen.

Men som så många andra sagt så hänger det på föraren. En bra pilot steker en sämre, nästan oavsett material.

Jag drog jämt med en k7 750 med min gamla VTRF ut på rudskogens start å målraka, tror gixxerpiloten hade några 100hk strypningar han inte visste om eller möjligtvis kommit åt mode-knappen, han hävdade iallfall att han gav stumt och inte kom om. Sen går det å få VTRF schysst å svänga med men det kostar både tid å pengar.

Vinner gixxern även om båda förarna är lika oerfarna?
Det var någon som skrev om ketchup effekten och antar att man måste ha viss erfarenhet för att hantera denna?
Om en rookie skulle sätta sig på vtr respektive gixxern så kanske vtr:en kan vara till en fördel i den frågan? men vad vet jag :arsele:crash

Ja, men nu skulle vi ju leka med tanken att båda förarna är exakt lika erfarna, vilken hoj man använder måste väl ha någon fördel? Verkar vara svårt för många att tänka sig vilken hoj som går fortast på banan med exakt likadana förare :(

GSXR:en är byggd för att köras fort med jämfört med hondan.

Banan ser precis likadan ut för VTR'en och för gixxern, samma temperatur, lika bra däckmönster på båda, hojarna är i bra skick.

Kort bana håller jag på vtr:en. Långbana vinner gsxr:en.

Om det nu är så...att gixxern är lika eller mer obekväm än en ninja, tror du man skulle klara en veckas hojsemester? Utan att behöva amputera skinkorna efteråt.

Inga problem med en sport hoj. Ma får ju ändå stanna för att tanka hela tiden med en mc så då får man en liten chans att sträcka på sig. Även där hänger det på hur personen är. Klarar den av att sitta och få träsmak och köra 1 timme till för att övervinna den. Står man ut med att köra mer framåtlutat? Har kört cbr:en på lång körning utan problem. Nu är jag i ukraina med Bmw:n så klart jag märker skillnad på hojjar.

Ingen av er kommer att vinna. Ni kommer att stå och tjabba om teorier tills bandagen är slut.
Skit i tråden nu, kör den hoj ni vill h, kör och ha kul.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman