Oftast är det gaswiren som är felaktigt spänd när detta händer...
Ha, nä nä, gaswire? Sånt skit fanns när jag var liten. Numera är det kedja ner till spjällhuset vettu!

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Oftast är det gaswiren som är felaktigt spänd när detta händer...
Källa?![]()
Hur ska en kedjan vara? Vad får cykeln för egenskaper vid en för slapp kedja och vid en för spänd kedja?
Detta är en helt seriös fråga från en rookie så snälla försök svara pedagogiskt!!!
Been there, tog min språjtans Hypermotard till Tuvängen för att prova en Knix-körning.
Besiktningen av hojen skedde i nedförsbacke varför jag lät den stå i lutningen med ettans växel i.
- App-app-app, sa den reflexklädde besiktningsguden, den här kedjan är ju alldeles för spänd!!
- Well, du får väl känna på ovansidan av svingen svarade4 jag.
- Men där ska den ju inte justeras?
- Och hur länge har du kört hoj frågade jag, men det fick jag inget svar på.
Hojen hade gått 10 mil.
Spot onTypisk tjurskalle, byter ämne när du får ett xBertutlåtande som inte faller dig på läppen. Mognad innefattar mer än ålder. Väx upp!
Spot on![]()
Saknar länkar i kedjebrevet men drevet på ämnet är klart intressant.
Men för att vara riktigt seriös, som vanligt alltså, ja tillochmed ännu mer seriös så, under den tid jag varit med och besiktat hojar så har majoriteten av för spända kedjar varit de som kommit direkt från en riktig fulservice, så när ni haft hojen på verkstan så kolla kedjespänningen.
När det kommer till för glappa kedjor så har det i 9 av 10 fall löst sig genom att rulla hojen lite fram och bak och sen med deltagare på konstatera att det inte är något bekymmer.
Däremot hade jag ett aber med en Honda Vooffer som hade så slapp kedja att hela kedjan slog i skinkorna även med deltagaren på... visst, bara spänna kan man tycka... enkelsving och vad det verkade som så behövdes något specialverktyg, tur vi hade Samhall på plats.![]()
Jag tycker du ska släppa din trevliga approach och bli mycket mer barsk och militärisk i din instruktörsroll. Klipp av kedjan med bultsax om den är för spänd. Naja ihop ändarna med najtråd och sno runt ett par varv så deltagaren lär att det är livsfarligt att överhuvud taget sitta på en hoj i det skicket
Kan TS hjälpa mig? Är min SMC-kätting lagom spänd? Jag ska på tjörträning på KNIX och önskar inte bli avspisad innan jag fått fortbildning!
View attachment 359190
Ok och tack för förklaringen då har jag lite bättre koll på läget![]()
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |