Smc-kedjan, myt eller en källa till vanvett?

Been there, tog min språjtans Hypermotard till Tuvängen för att prova en Knix-körning.
Besiktningen av hojen skedde i nedförsbacke varför jag lät den stå i lutningen med ettans växel i.
- App-app-app, sa den reflexklädde besiktningsguden, den här kedjan är ju alldeles för spänd!!
- Well, du får väl känna på ovansidan av svingen svarade4 jag.
- Men där ska den ju inte justeras?
- Och hur länge har du kört hoj frågade jag, men det fick jag inget svar på.

Hojen hade gått 10 mil.

Hur ska en kedjan vara? Vad får cykeln för egenskaper vid en för slapp kedja och vid en för spänd kedja?

Detta är en helt seriös fråga från en rookie så snälla försök svara pedagogiskt!!!

Vid för spänd kedja kan hojen inte fjädra normalt för när svingen trycks uppåt så blir avståndet växellåds kedjedrev till bakdrev först lite längre och kedjan räcker inte till.
Det som jag ser det verkligt allvarliga som en vän råkat ut för (när han spänt kedjan för hårt) är våldsamma krafter på utgående lager på växellådan vilket för hans del ledde till lagerskada, skada på tätningen som sitter direkt innanför kedjedrevet på växellådan, oljeläckage. Dvs på många hojar bara plocka ur motorn, dela motorn och byta utgående kullager och tätning. Kostar slantar. :huvet

Ett krux är att kedjan inte slits helt jämnt. Det här betyder att kedjespelet varierar !
Själv har jag därför hojen på bakre depåstöd, nollan i och snurrar bakhjulet för att kolla var kedjan är tightast. Och det är i det tightaste läget jag justerar (dvs spänner kedjan) genom att flytta bakaxeln nån / några 10-dels mm bakåt. Har man missat spänna kedjan och har 100mm spel kan det räcka med 2mm bakåt av bakaxeln för att kedjespelet ska bli OK. Så det är inga stora förflyttningar av bakaxeln som behövs.

SMC-kedjan med variabel längd, finns den?
Ja naturligtvis finns den. Eftersom kedjan sträcks/slits ojämnt så varierar spelet när man snurrar bakhjulet. Och ju mer kedjan slits, desto större blir variationerna.

20 länkar på ny 5/8" kedja har längden 317,5mm.
Haynes för min Suzuki rekommenderar byte av kedja när 20 länkar har mer längd än 319,4mm (0,6% sträckning)
Haynes för min Triumph rekommenderar byte av kedja när 20 länkar i genomsnitt har mer längd än 321mm (1,1% sträckning)

Men enligt en annan tråd på SH är kedjan utsliten vid 3% sträckning.
Med tex 2,5% sträckning (ej utsliten enligt 3% regeln) är jag inte förvånad över om kedjan, beroende på kedjans läge på kedjedreven, har så stora variationer i längd längs kedjan att den kan vara både för slapp och för sträckt. Bara rulla hojen lite framåt och bakåt för att växla mellan för slapp och för sträckt. Och vi har en SMC-kedja ! :D

Det här betyder att det finns ett annat kriterium på när en kedja är utsliten: Det är när variationerna i slacket överstiger vad som är tillåtet enligt specifikationerna för hojen.

Bifogat

Been there, tog min språjtans Hypermotard till Tuvängen för att prova en Knix-körning.
Besiktningen av hojen skedde i nedförsbacke varför jag lät den stå i lutningen med ettans växel i.
- App-app-app, sa den reflexklädde besiktningsguden, den här kedjan är ju alldeles för spänd!!
- Well, du får väl känna på ovansidan av svingen svarade4 jag.
- Men där ska den ju inte justeras?
- Och hur länge har du kört hoj frågade jag, men det fick jag inget svar på.

Hojen hade gått 10 mil.

Typisk tjurskalle, byter ämne när du får ett xBertutlåtande som inte faller dig på läppen. Mognad innefattar mer än ålder. Väx upp!

Vill ni vara HELT säkra på att kedjan har rätt inställning så hissa upp bakänden på hojen, plocka bort bakdämparen.
nu ska du kunna trycka ihop bakhjulet så det nästan tar i hjulhuset( mycket möjligt att det till och med tar i ) utan att kedjan är som en fiolsträng.
oavsett vad som står i instruktionsboken, oavsett vad intruktörer mm säger så är det detta som gäller.

En för hårt spänd kedja agerar dessutom dämpare dvs när bakhjulet fjädrar så kommer kedjan att spänna sig och börja ta upp kraften från bakdämparen.
Så har man kört med en för hårt späng kedja ett tag och sen ändrar så den blir rätt så kan hojens fjädring upplevas annorlunda.

Saknar länkar i kedjebrevet men drevet på ämnet är klart intressant. :D

Men för att vara lite seriös, under den tid jag varit med och besiktat hojar så har majoriteten av för spända kedjar varit de som kommit direkt från en service, så när ni haft hojen på verkstan så kolla kedjespänningen.
När det kommer till för glappa kedjor så har det i 9 av 10 fall löst sig genom att rulla hojen lite fram och bak och sen med deltagare på konstatera att det inte är något bekymmer.
Däremot hade jag ett aber med en Honda Viffer som hade så slapp kedja att hela kedjan slog i svingen även med deltagaren på... visst, bara spänna kan man tycka... enkelsving och vad det verkade som så behövdes något specialverktyg, tur vi hade MC-Gruppen på plats. :)

Kan TS hjälpa mig? Är min SMC-kätting lagom spänd? Jag ska på tjörträning på KNIX och önskar inte bli avspisad innan jag fått fortbildning!
mc_kedja.jpg

Saknar länkar i kedjebrevet men drevet på ämnet är klart intressant. :D

Men för att vara riktigt seriös, som vanligt alltså, ja tillochmed ännu mer seriös så, under den tid jag varit med och besiktat hojar så har majoriteten av för spända kedjar varit de som kommit direkt från en riktig fulservice, så när ni haft hojen på verkstan så kolla kedjespänningen.
När det kommer till för glappa kedjor så har det i 9 av 10 fall löst sig genom att rulla hojen lite fram och bak och sen med deltagare på konstatera att det inte är något bekymmer.
Däremot hade jag ett aber med en Honda Vooffer som hade så slapp kedja att hela kedjan slog i skinkorna även med deltagaren på... visst, bara spänna kan man tycka... enkelsving och vad det verkade som så behövdes något specialverktyg, tur vi hade Samhall på plats. :)

Jag tycker du ska släppa din trevliga approach och bli mycket mer barsk och militärisk i din instruktörsroll. Klipp av kedjan med bultsax om den är för spänd. Naja ihop ändarna med najtråd och sno runt ett par varv så deltagaren lär att det är livsfarligt att överhuvud taget sitta på en hoj i det skicket

Jag tycker du ska släppa din trevliga approach och bli mycket mer barsk och militärisk i din instruktörsroll. Klipp av kedjan med bultsax om den är för spänd. Naja ihop ändarna med najtråd och sno runt ett par varv så deltagaren lär att det är livsfarligt att överhuvud taget sitta på en hoj i det skicket

Det gör jag bara med sådana där salladsätande miljönissar som kör grönt. :tungan

Ok och tack för förklaringen då har jag lite bättre koll på läget:)

En lös kedja kan "smälla och slå", röra sig massa och härja. Det bästa är alltså en hyfsat tight kedja.

Problemet är att avståndet mellan ditt hjulnav och utgående axel (främre drev) ändras när fjädringen komprimeras. Så skulle du spänna kedjan så mkt det går (utan direkt våld) när bakhjulet hänger fritt, så kommer du nog inte mer än ett par hundra meter innan kedjan går av eller utgående axel skadas.

Därför vill man ha ett "spel" på 2-4+ cm beroende på konstruktion. Exakt behöver vi inte veta i huvet, det är sånt vi har manualer till.

Om du ändrar kedjespännarna, var noga med att det blir rakt. Kan dels mötas genom markeringarna jmf med "strecken" på svingen, eller genom att se/jämföra med någon långt & rakt att drevet/kedjan inte svänger.

Att klaga på ALLA deltagares kedjor är en del av en utstuderad plan, där ett av målen är att det skall startas otaliga trådar på diverse internetforum så att så många som möjligt skall lära sig så mycket som möjligt om kedjeinställningarnas mysterium...true story!

Aha, kedjan ska vara typ lite slakspänd alltså? Jag tror jag fattar principen.

Aha!
Det är en nedbrytningsprocess där man ska känna en trygghet och få förtroende för instruktörerna så man sedan kan ta in allt som sägs.

Undrar hur dom unga instruktörerna vinner förtroende hos kardan gubbarna?

Drevjakten är i full gång på oss, stackars hunsade motorcyklister. Nej, nu tycker jag att vi går över till ett helt annat ämne - Tvättbjörnar, är dom så renliga som det låter?

Last edited:
Tror TS behöver vackert väder och en nytvålad gasvajer. Eller har jag fattat fel och du har en dejt med en tvättbjörn? :tuttar

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!