Smc-kedjan, myt eller en källa till vanvett?

Är det någon som råkat ut för en "olycka" att kedjan hoppat av eller sträckt sönder kedjan? Har bara läst mycket om att det verkar j*vligt noga att den är rätt spänd. Visst sliter det mer om den är felspänd. Men någon som varit med om att den gått av eller hoppat av? Aldrig sett något inlägg om detta fenomen. :7peta

Tänker fanimej starta en förening! Reclaim the chain. Kommer vi kunna klara oss ifrån att knapra lustifika psykofarmaka när ordet "kedja" eller "kedjelås", kommer på tal?
Farsan har en BMW och försökte få tag på ny kedja till den redan på 90-talet, han går med direkt!

Är det någon som råkat ut för en "olycka" att kedjan hoppat av eller sträckt sönder kedjan?
Min sambo har 3 exempel: 2 gick bra där kedjan bara lämnade hojen, det 3:e fick underbenet avslaget och fint hål i blocket. Själv har jag lämnat en kedja efter mig på asfalten och låst bakhjulet pga hoppad kedja... Ingen av dem någon SMC-kedja faktiskt.

Att det inte finns skrivet på forum eller är sökbart via Google betyder faktiskt inte att det aldrig hänt. :fakta

Exempelvis klarar inte vanliga kedjelås mer än ca 200 knyck, men det hör inte till ämnet och har inget med "spänning" att göra, utan handlar mer om vilken frukt man har i krämen :tungan

Last edited:
Enda sättet att klara sig blir att skicka runt såna där DjeFla KeDJeBrev igen. Fan vad nära jag har varit att bli miljonär på sådana!:fakta

SMC i ett nötskal-tror de är überlords och har så sjuk mycket mer erfarenhet och vet och kan allting världsbäst. Brukar mest bita mig i läppen för att inte gapskratta när "instruktörerna" går igenom vissa saker och berättar hur saker och ting SKA vara...

Det känns som att de tror och räknar med att "eleverna" inte kan någonting och är helt bakom flötet:3freak. Fast i vissa fall är eleverna både mer erfarna och skickligare än de världsbästa "instruktörena".

Last edited:
Enda sättet att klara sig blir att skicka runt såna där DjeFla KeDJeBrev igen. Fan vad nära jag har varit att bli miljonär på sådana!:fakta
:banana

Skicka ett till mig med, behöver ett extra till bumsen! Du kan få ett spännande afrikabrev eller två tillbaka...

Last edited:
Vad är det här "kedja" ni pratar om??:va:dummer*kardanküng*:arsele

Du är diskvalificerad. Helt uppenbart att du kan aldrig erhålla rätt kedjespänning. Det närmsta du kommer är "kättja". Vad gör de på sina S&M-kurser med sina MC's?

Jag har övat. Man går omkring och bligar sakkunnigt på folks hojar. En blick på kedjan, sen på ägaren, sen petar man med tån på kedjan under det att man stint stirrar på ägaren. Då skäms de när man herremannaaktigt spatserar därifrån. Någon har tagit mod till sig och dristat sig till att fråga om jag är en sådan där "instruktör". De borde visa respekt och vänta på att man talar om för dem vad som är fel.

Nilax. Testa med att fråga en instruktör om kedjespänningen är korrekt. Testa därefter en till...

Nilax. Testa med att fråga en instruktör om kedjespänningen är korrekt. Testa därefter en till...
Han frågade mig... Den var fel. Den dagen. Så han försökte med en annan, men jag hann före! Sen blev jag så nervös att jag började kedjeröka och då klarade han sig undan...

Last edited:
Jomen ser ni, Smc-kedjan kan till och med ändra spänning under besiktningen, ungefär som en fjärilslarv. Man är helt chanslös. Inte ens ett medlemskap i Länkarna hjälper. Den enda kedja som verkligen kommer att sitta på min hoj, blir Biltema´s Kravodlade, helt utan Smc-tillsats.

Hej Bullen!

Min kedja är lite slapp men jag håller den alltid väl infettad, nu undrar jag om det går att få in ett 190 däck utan att det skaver av gummit.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!