Smc-kedjan, myt eller en källa till vanvett?

Kedja...

kuva+475.JPG

Här går drevet ser jag!

Dock verkar kontruktionen (eller konstruktören) vara helt ordentligt utprovad,
då det gamla flygarässet har en reservkedja fästad i byxorna.
Möjligtvis är ägaren en fd HD-åkare som konverterat från Belt till Kedja.

Kan också vara så att han är ihopkedjad med sin konstruktion för att åtnjuta vissa rörelsefördelar..
Så kallad kedjereaktion.

Hävarmen vid tanken är till för att dreva om och på så sätt få fram tillräckligt moment för en "perpetuum mobile".
Huruvida det fungerar, får drevsidan utvisa senare.

Nilax. Testa med att fråga en instruktör om kedjespänningen är korrekt. Testa därefter en till...
Hade tre instruktörer som samtidigt kollade på min kedja en gång:hihi men tydligen var de inte önskvärt med tre kedjelås samt ett brett däck...:näsblod

Enda gången kedjan har korrekt spänning är när den är ny och fortfarande i sin förpackning.

Detta gör det ju inte mindre viktigt att ha korrekt spänning så att det driver tillräckligt länge för att man av bakdrevet skall tillverka sig en utmärkt bromsskiva.

worn_sprocket1.jpg

Sedan vet ju alla att det egentligen heter och stavas kjedja och inget annat, vi kan ju inte blunda för att detta trots att vi i denna tråd hänvisar till SMC.

I dare you, i f***ing double dare you to come to Tuvängen i Sommar. Då ska jag gå genom din hoj
med förstoringsglas. Sedan att du kanske saknar lite delar efteråt får räknas som förbrukningsmateriel och svinn...

Been there, tog min språjtans Hypermotard till Tuvängen för att prova en Knix-körning.
Besiktningen av hojen skedde i nedförsbacke varför jag lät den stå i lutningen med ettans växel i.
- App-app-app, sa den reflexklädde besiktningsguden, den här kedjan är ju alldeles för spänd!!
- Well, du får väl känna på ovansidan av svingen svarade4 jag.
- Men där ska den ju inte justeras?
- Och hur länge har du kört hoj frågade jag, men det fick jag inget svar på.

Hojen hade gått 10 mil.

Inspektör: -"Du måste smörja kedjan".

Jag: -"Jo jag gör det med profi drylube så att det inte ska kladda, teflonbaserad"

Inspektör: -"Jahaja, men gör det nästa gång då så att kedjan inte är helt torr"

Jag: -"....okej, det ska jag göra"

Och nästa steg är att dom ska smörjas med: Rødgrød og fløde :)

Skärpning instruktörer på SMC!

Även jag har råkat ut för nitiska instruktörer som hävdat att min kedja varit för slapp.
Då på sidostödet. När jag kliver på hojen har det inte funnits mkt till slack kvar och jag har försökt förklara att det finns en hel del fjädringsväg kvar och vad skall då hända när inget slack finns?

Jag vet ju ironiskt nog att flera instruktörer har tummen mitt i hand och det känns uppseendeväckande att dessa går runt och besiktigar hojar?! En sak att läsa innantill en annan att faktiskt förstå vad man håller på med.

En annan kul sak var att mitt däck inte fick godkänt för bankörning en dag.
Det var ju gott om mönsterdjup kvar men det skulle tydligen inte hålla hela dagen?
Tills slut efter mkt tjat fick jag instruktören jag skulle åka med att kolla mitt däck efter varje pass.
Han lät mig åka hela dagen och förstod inte problemet alls. Jag hade nog kunnat klämma ut en dag till på det om jag fått bestämma. Det var ju långt innanför lagens mått. Då vet man ju inte vilken körstil, tempo och inställning man har på bågen för all del. Men skall det vara så gnälligt kanske man i förväg gå ut med hur många mm mösterdjup man skall ha kvar istället för att subjektiv gå runt att bedömma eftersom det fanns så spridda åsikter? Eller vad vet jag.

En annan gång fick jag på mig att frambeläggen var på väg att ta slut "de kanske skulle hålla dagen ut men...".
Jaha tänkte jag och var fundersam för jag såg inte att dem var så slut men lyckligtvis fanns det en på banan som sålde belägg och hade till min båge, dessutom ett annat märke och jag tyckte det ändå var kul att testa känslan i dem.
Tog isär beläggen. Jämförde dem och det hade försvunnit 2mm på mina "dåliga" belägg om dem nu var likvärdiga som de nya...
Alltså ca 1/3 om man räknar ner till slitagemarkeringen.

Alla kan vi göra fel. Men det kanske är dags att sålla lite i vilka som är lämpade att göra besiktningar och tydligare föreskrifter. EX minst 3mm mönsterdjup och 5mm beläggning kvar på beläggen för att få starta?
Sedan är det ju alltid en god ide att ta en snabbflukt mellan varje pass ändå...

Uppenbarligen ett svårdiskuterat ämne med många åsikter.
Skulle vi inte alla kunna komma överens att kedjan ska vara "lagom" spänd? Borde göra livet lättare.

SMC-instruktör "Ser att din kedja är sådär lite lagom spänd... "

Elev "Jo, justerade in den igår lite lagom efter instruktionsboken. "

Diskussionen avslutad.

I dare you, i f***ing double dare you to come to Tuvängen i Sommar. Då ska jag gå genom din hoj
med förstoringsglas. Sedan att du kanske saknar lite delar efteråt får räknas som förbrukningsmateriel och svinn...
Det gör jag gärna och jag kan dessutom vara lite flaggvakt som vanligt så ska jag svartflagga dig så det svider, big time :smasha

Gör som man gör inom dragracingen - använd dragkedjor. Dom är dessutom lätta att justera upp och ner... Risken finns dock att en styvhet i innanförliggande detaljer kan uppträda vid kraftig och snabb justering nedåt utförd av vissa motsatta personer....:banana

När man använder dragkedja kallas slacket inte slack utan dragspel...

Är det bara jag som hade tittat på besiktningsmannen som om han vore totalt lobotomerad om han påpekade att kedjespelet var fel när det inte är det? :dummer

Underbart vad tankar, min något udda idé om en stört omöjlig kedja,väckt i kollektivet. Undrar om en diskussion om slidmatning på "tjejhundror" kickat igång likadant?

Lagom :confused:
Lagom är för lite, för mycket är lagom :tummenupp
Kedjespel, det är väl en idrottsterm :dummer

Det slår aldrig fel, när jag för en gång skull spänner kedjan och smöjer den så blir den alltid längre än innan spänningen efter några mil. :va

Slutsats: spänn och smörj inte kedjan i onödan.

Enligt färska uppgifter från SH-bladet, ska Lennart Mekdal ta upp detta kedDjedrev mot SMC i nästa veckas program av uppdrag utan uppdrag. Mekdal tror att det kommer bli en spänd debatt "Jag hoppas ingen blir nitad!"

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!