SMC går ihop med California Superbike School!

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Fick nyaste numret av MC-folket i dag och där stod det att SMC och California Superbike School går ihop om kurser i Sverige. De har ju ett mycket gott rykte så det blir intressant. Första kursen skulle gå på Gelleråsen, dock först i augusti.
 
Ninjaboy skrev:
Fick nyaste numret av MC-folket i dag och där stod det att SMC och California Superbike School går ihop om kurser i Sverige. De har ju ett mycket gott rykte så det blir intressant. Första kursen skulle gå på Gelleråsen, dock först i augusti.


Nu vet inte jag vad det andra är för företag eller så, men det låter ju intressant.

DOck så låter ju Augusti som den rätta tiden att ha kurser på....våren borde ju varit bättre! =)

//Niklas
 
Fan va coolt! Med tanke på allt gott man hört om California superbike.... så verkar det som en riktig höjdare! :banana
 
Oboy oboy oboy :banana

Läste det också. 1:a kursen i augusti på Gelleråsen.... ahhhhhhh
Fan vad bra. SMC blir bara bättre och bättre.
:tummenupp
 
campar skrev:
Nu vet inte jag vad det andra är för företag eller så, men det låter ju intressant.

DOck så låter ju Augusti som den rätta tiden att ha kurser på....våren borde ju varit bättre! =)

//Niklas
Vilket andra menar du?

SMC = Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation = http://www.motorcyklisterna.org/

SMC borde du vara med i om du inte redan är det. Aldrig har 200:- gjort så mycket för så många motorcyklister plus att du får en ganska bra tidning.

California Superbike School = http://www.superbikeschool.com/

Grundaren av skolan, Keith Code, är författare till böckerna A Twist of the Wrist som "alla" läst. Han har rätt unika metoder att lära ut.

De kanske inte hinner få ihop det före augusti eller så var det problem med bantider före det kanske.
 
skulle va skoj, hoppas det går bra för dom så dom utökar till kurser på mittlandsbanan också :)
 
Trodde inte mina ögon när jag såg det! Bra initiativ SMC! :tummenupp
Det får man ju bara inte missa! Hoppas bara att det fortsätter och blir fler kurser per år i framtiden.
/B)
Ninjaboy skrev:
Fick nyaste numret av MC-folket i dag och där stod det att SMC och California Superbike School går ihop om kurser i Sverige. De har ju ett mycket gott rykte så det blir intressant. Första kursen skulle gå på Gelleråsen, dock först i augusti.
 
Skönt att se att SMC nu tar spets på utbildning med RR inriktning, äntligen kan vi få en seriös RR utbildning i sverige :tummenupp
 
GSXR1100R skrev:
Skönt att se att SMC nu tar spets på utbildning med RR inriktning, äntligen kan vi få en seriös RR utbildning i sverige :tummenupp

Ja, bara det är så, och inte så att SMC lånar SCC's namn för att arrangera konkörning....
 
Pejo skrev:
Ja, bara det är så, och inte så att SMC lånar SCC's namn för att arrangera konkörning....
Nej det blir det inte, detta är en seriös satsning :tummenupp
 
Pejo skrev:
Ja, bara det är så, och inte så att SMC lånar SCC's namn för att arrangera konkörning....

Det blir nog svårt för SMC att göra så. Och man "lånar" inte andras namn ostraffat.


Här är programmet.

LEVEL I

Level I details the six most common and most obvious cornering errors:

1. Turn entry speeds. Too high or too low.
2. Throttle control errors. Too much, not enough or inconsistent.
3. The turn is started at the wrong place. Too early or too late.
4. Steering errors and corrections. Leaning into the turn too quickly or too slowly.
5. Inappropriate rider input. Too much or too little for the situation.
6. Inconsistent lines. Too wide or too tight to the inside.

Anyone with a trained eye can spot these errors. We not only have the trained eyes but the exact, correct remedy for each error. That is what Level 1 is all about. We even supply the reasons why mastering each of them is crucial and what rewards to expect for getting it right. Imagine for a moment that you have practised and mastered each of these 6 points. What would your own riding be like if you had?

1. Perfect turn entry speed. Just the way you like it every time.
2. Flawless throttle control. The bike feels stable through every corner.
3. Precision turn entry. A turn-in point that really handles the corner.
4. No nervous steering corrections. Just one clean sweep through every turn.
5. Complete relaxation. In harmony with the bike under all conditions.
6. Lazer cut lines. Consistent ones like a pro can do.

Is this possible? We'd be lying if we said it was easy or that we could coach you to perfection on any one of these points in one day. But, after Level I, you will know why it went wrong and have a way to correct it! Each technical point is fully explained and has an on-track training drill.

--------
 
OT så det ryker.

Vad var det egentligen med SMC och RD350? Ville de förbjuda den eller? Fanns något inlägg om detta. Kan det verkligen ha varit sant?
 
Och snälla SMC. Inget typiskt "... som vi har anpassat för våra Svenska förhållanden.." Då går det fet-bort :3freak

Bra jobbat :tummenupp
 
klubb för inbördes beundran?

Fan vad alla var positiva idag.. här kommer lite negativa reflektioner: :va

SMC har på något underligt vis någon form av ensamrätt på bankörningar med försäkring.
Som alla vet är det snart inget bolag som godkänner bankörning, och då hänvisar dom till svårtydlighet av grundlagen. Detta problem finns dock inte när dom magiska bokstäverna SMC finns med i arrangörsnamnet. :rolleyes:

Att nu SMC börjar samarbeta med åtminstone ett utomstående bolag är ju precis som alla readan påstått, skitbra för de få som bor i närheten, har tid just den dagen osv. För alla andra är det rent åt helvete.

Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation med 80 000 medlemmar borde i mitt tycke inte utnyttja sin monopolställning i en så viktig och omdebatterad fråga utan istället arbeta aktivt för att hjälpa så många som möjligt av sina medlemmar. Bara medlemsavgifterna borde inbringa runt 15 mil. årligen till kassan så att utnyttja sitt monopol i kommersiellt syfte, vilket dessutom drabbar både andra branchföretag och idéella idrottsföreningar känns löjligt.

Jag försökte förra sommaren att få ett samarbete med SMC i hopp om att få SMC:s välsignelse för LMS Trafikövningar. Detta gick minsann inte. När vi däremot mitt i sommaren på samma bana med samma instruktörer körde en aggressivare "sporthojskurs", då fick den olycklige stackaren som körde omkull plötsligt 75% rabatt på självrisken.
Varför? Jo det stod SMC på skaderapporten! :tummenupp

Är man medlem i SMC får man rabatt hos försäkringsbolaget :pannkyss och kör man omkull i SMC:s regi får man rabatt hos samma försäkringsbolag :pannkyss

Är det bara jag som tycker det låter som en klubb för inbördes beundran?

/HW
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top