Jag tror vi behöver bena upp vad statistik är och, framför allt, vad det inte är.
Statistik är en numerisk betraktningsvinkel av verkligheten. Den representerar möjligen, i sin renaste form, en liten bit av verkligheten. Den är inte verkligheten. Lika lite som bilden du ser i spegeln är du. Beroende på vilken vinkel du väljer kommer du att se och, framför allt, som en direkt konsekvens, missa olika delar av objektet du valt att studera. Det är helt ok – så länge du är medveten om vad du gör. Om inte kan det få otrevliga konsekvenser.
Vi börjar med att ta en
typisk dödsolycka på MC;
(andel i procentsats efter varje kategori - om möjligt..)
Den manlige (92%), nyktra (71%) föraren (93%), i 35-årsåldern (~15%) med A-kort (~70%) styr sig egen (64%) båge ur standardkategorin (63%), dvs EJ supersport, utan ABS på statligt underhållen (72%) 70-väg (40%) utan nämnvärda brister (87%). Olyckan sker i Stockholmsområdet (~20%) en lördag (20%) i augusti (19%) under dygnets ljusa timmar (76%) i skyltad eller en bit (1 - 30km/h) över skyltad hastighet (65%) med ett annat fordon (57%) inblandat. ((..
Men vänta här nu! säger vän av ordning -
Det står ju i materialet att flest dör i singelolyckor.. Ja, men om vi skulle brutit ner singelkategorin hade det visat sig att högersvängar står för 14%-enheter, vänstersvängar för 13%-enheter, raksträckor för 7%-enheter osv. Det är alltså ett statistiskt grepp att inte bryta ner kategorin. Räknar vi dessutom med, i enlighet med försäkringsbolagens statistik, att 90% av mötes/korsnings/etc-olyckor är orsakade av bilförare blir det ju hela 52%,
en majoritet av MC-olyckorna, som kan tillskrivas förare av andra fordon))
Låter det här som en extrem förare på något sätt? Låter det som en extrem situation på något sätt? Inte? Vi ska inte förbjuda Stockholm lite? Kanske fundera över det kloka i att låta MC-folk köra på statliga vägar? Bannlysa augusti? Skita i lördagar? Sluta importera standardhojar i framtiden? Ifrågasätta det rimliga i att köra nykter? Statistik alltså. Rakt upp och ner. Eller?
Flertalet dödsolyckor sker alltså INTE i extrem hastighet.
Men, säger då vän av ordning igen,
en tredjedel sker ju fortfarande i extrem hastighet (+30) vilket ändå är en betydande del. Ja, men vi kan knyta an till Ulvens tidigare inlägg – vi vet ju inte hur fördelningen av andra variabler ser ut. Körs 80% av alla mil på MC i +30 skyltat hastighet är det ju en ganska liten del av förklaringen som ligger i just hastigheten. Ska man tro tillverkarna klarar ju (sport)hojarna betydligt mer stryk än vi kan kasta åt dem på svenska vägar.
Man kan ställa (upp) ekvationen lite på sin spets så att alla kan hänga med vad som händer om man inte tar det försiktigt med statistiken;
100% av alla omkomna MC-förare kör en MC – Ergo, i god nollvisionsanda, Förbjud motorcyklar!
Vidare. Vi tar ett nytt exempel – Att sporthojar utgör 37% av de omkomna fast de bara utgör 10% av beståndet
kan (jag säger inte att det har det..) ju ha andra orsaker vilka inte framgår av materialet.
Om det är så att ägare av sporthojar är mer hängivna sin hobby borde de ju rimligtvis lägga mer tid på vägarna kontra andra MC-ägare.
Om (jag säger inte att de gör det..) sporthojarna tex kör 80% av alla totalt avverkade MC-mil under en säsong verkar ju plötsligt en 37%-ig representation i en kategori väldigt lite.
Kan (jag säger inte att det är så..) till och med vara så att sporthojarna är underrepresenterade i dödsolyckor om vi rensar för andra, viktigare, variabler än just en procentsats med registrerade fordon i trafik – vi vet ju inte hur mycket sporthojarna körs varje säsong visavi andra kategorier. (Kromslädarna står ju som bekant och samlar damm på garageuppfarten mesta delen av tiden så att de är underrepresenterade är ju inte så konstigt…)
Det är som vi ser lätt att gå vilse i statistikdjungeln om vi inte tar hänsyn till fler variabler än de som serveras i pamflettform hos Trafikverket. Man ska nog ta sig en funderare på
av vem och
för vem pamfletten är framtagen. Statistiken i den har ju friserats en aning och presentationen lämnar övrigt att önska i en mer strikt vetenskaplig mening. Kan det vara så att det finns
politik bakom all denna
statistik? Nä, självklart inte. Forskning som bedrivs i Trafikverkets regi är ju såklart helt fri från politisk påverkan, helt ofärgad av sittande regering och helt oberoende av statliga anslag för sin fortlevnad.

Vi motorcyklister är helt enklet en tacksam kategori att ge sig på. Trots att -
the numbers don't add up.
OaO
KK