SMC förespråkar beslagtagning vid Extremt beteende

Status
Ej öppen för fler svar.
Vad tror du själv är den enskilt största dödsorsaken då? Att folk följer hastighetsbegränsningarna? Att folk somnar på hojen? Du tror inte på att riskerna ökar med farten? Är det så jag ska tolka det du skriver?

Dödligheten ökar med farten. Men jag är helt övertygad att farten i sig (sålänge det inte är verkligt extrema hastigheter) inte orsakar olyckan vilken är orsaken till döden.

Jag håller med om allt SMC skriver om "Extremt beteende" i följande:
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Extremt-beteende/
Utom just detta:
SMC skrev:
Mycket hög hastighet: MC-föraren håller en hastighet som överstiger gränsen för körkortsindragning, det vill säga 30 km/h eller mer för fort. Gruppens andel är 36 % av alla omkomna.
Ja alltså, siffrorna stämmer säkert, men att det ALLTID skulle vara ett likhetstecken mellan 30+ och "extremt beteende" kommer jag ALDRIG att hålla med om!
En majoritet kör någon gång under säsongen 30+ och de absolut flesta av dessa tillfällen är EJ "extrema".
För OM det var ett likhetstecken mellan 30+ och olycka så skulle 95% av alla mc-piloter klota varje år.
Att gå ur SMC är dock INTE ett alternativ för mig.
Bara skadefonden och rättsfonden är värt varenda en av mina kronor.
Däremot så vill jag påverka så att MIN organisation inte skriver under en lag som extremt kriminaliserar i stort sett hela sin medlemskår.

För att jag skall kunna begripa.
Är det så att lagen redan finns och används mot kriminella, körkortslösa, påverkade och galningar m.m redan..

Japp lagen finns. Trafikbrottslagen paragraf §7, hänvisas till tidigare §.
7 § Ett fordon som har använts vid brott enligt denna lag får förklaras förverkat, om det behövs för att förebygga fortsatt sådan brottslighet och förverkande inte är oskäligt. Detsamma gäller annan egendom som har använts som hjälpmedel vid brott enligt denna lag.
Första stycket gäller även i fråga om egendom som varit avsedd att användas som hjälpmedel vid brott enligt denna lag, om brottet har fullbordats.
Bestämmelser om tillfälligt omhändertagande av egendom i syfte att förhindra rattfylleribrott finns i 24 a-24 d §§ polislagen (1984:387) och i 9-11 §§ lagen (2008:322) om Tullverkets och Kustbevakningens befogenheter att ingripa mot rattfylleribrott. Lag (2008:323).

Fast rätt intressant att det gäller dom "billiga" fordonen i praktiken. Dyrare anses inte "skäligt" att beslagta pga kostnaden. Typ under 10k är det vanligaste, 10k-100k händer men ovanligt, 100k+ har nog inte någonsing hänt i sveriges historia utan att vederbörande har fått tbx bilen vid överklagan, väldigt ovanligt iaf.

Nej, inte som jag ser det.

Som medlem i SMC ser jag det som att SMC dels försöker tillvarata medlemmarnas intresse i form av att de inte ska köra ihjäl sig, samtidigt kunna bedriva sin trafik i en så fri miljö som möjligt. För att kunna fortsätta arbetet försöker SMC möjligen, möjligen lobba - bland annat på denna site - för att så många som möjligt ska ha insikt i den argumentation som förs när det gäller vår framfart på allmäna vägar. Det är väl därför jag själv bränner tid i denna tråd, jag talar som privatperson och behöver inte vara PK. Å andra sidan är jag inte så självgod att jag inte begriper att det är ett helsicke när Jesper får frågan, inför en stor församling, vad vissa inslag i statistiken beror på...

Det kan ju möjligen, i slutändan, leda fram till att i alla fall några av oss tänker efter före så slipper vi exponera oss så vanvettigt mycket i den statistik som följs under lupp.

Vad är det Du försöker försvara? Egentligen?

Är det då så, att i strävan om regeringens gunst, så har smc tagit på sig att lobba för en förändring i tillämpningen av den redan existerande lagen för att möta nollvisionen?

Ulvhamne, jag tror att den statistiken tyvärr är omöjlig att få fram. Utan färdskrivare eller GPS-sändare monterade på det aktiva mc-beståndet. Jag kan leva personligen leva utan den och i stället använda min slutledningsförmåga...

Jag tror inte riktigt på den där enskilt största dödsorsaken förrän jag får se siffran korrelerad med hur stor del av vägarbetet på hoj faktiskt sker i hastigheter som är 30+ över begränsning. Innan dess är det en ganska värdelös siffra som bara talar om att folk på hoj dör.

Tack för Ditt stöd:tummenupp Men - Är det verkligen så? SMC organiserar över 60 000 sporthojar. Mindre än 10% är sporthojsförare. Jag vet inte om Ni umgås med mc-förare med t ex touring- eller customhojar men jag kan lova Dig att Din bild inte överensstämmer med den jag möter när jag kör med ett större, blandat gäng. De flesta har definitivt inget gott att säga om regelbundet 30+ - åkande, det händer att jag får på skallen ordentligt i försök att nyansera debatten...

För övrigt, och som tidigare sagts, har nog SMC aktivt försökt att undvika några fasta gränser eller absoluta tal, med hänvisning till bland annat omständigheterna. Men 30+ är den gräns som myndigheterna sätter i sina utredningar och i sina rapporter (vilka det är framgår av källhänvisningarna).

...Däremot så vill jag påverka så att MIN organisation inte skriver under en lag som extremt kriminaliserar i stort sett hela sin medlemskår.

Last edited:
Ulvhamne, jag tror att den statistiken tyvärr är omöjlig att få fram. Utan färdskrivare eller GPS-sändare monterade på det aktiva mc-beståndet. Jag kan leva personligen leva utan den och i stället använda min slutledningsförmåga...

Det håller jag med om, och jag är inte ens säker på att jag vill att sådan statistik ska tas fram eftersom att det antagligen skulle innebära än mer hetluft för hojkollektivet. Trots att även om vi lite till mans kör för fort faktiskt ställer till med färre olyckor, även korrigerat efter en mindre mängd fordon (om jag inte minns fel). (Vilket faktiskt skulle tala för att hastighetsöverträdelserna faktiskt inte är konstruktivt att jaga, men så mycket förtroende har jag inte för politiker.)

Vad är det Du försöker försvara? Egentligen?

Antar att det var till mig, försöker endast förstå uppkomsten till att man kommer med liknande ideer.

Visst är det bra att man försöker minska dödsolyckorna på motorcykel, men med så låga tal är det stört omöjligt att göra stor påverkan utan att ta bort dom helt.

Det här måste ju ha förankrats inom smc innan det kom ut, och om ingen höjde på ögonbrynen långt innan det gick till offentlighet är det ju lite konstigt.

För att komma åt dem som kör trots att de inte har körkort (t ex fått körkortet återkallat) som också är en stor del i statistiken.

jag är tveksam att dom som snurrar runt utan lappen skulle bry sig att dom blir tagna.., det är lite som att ta sprutan från en narkoman..han hittar bara en annan spruta

Du har rätt, statistiskt sett över tid så sjunker antalet mc-olyckor i f t antal mc i trafik. Men riksdag och regering, alltså samhället i stort, har en vision om att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Därför kommer fokus alltid att ligga på de faktorer som utmärker riskgrupper, det lär vi aldrig komma undan... Alltså är vår höga exponering ett problem, hanterar inte vi själva det - kommer någon annan att göra det åt oss. Så tänker i alla fall jag.

Sid14.JPG

...Trots att även om vi lite till mans kör för fort faktiskt ställer till med färre olyckor, även korrigerat efter en mindre mängd fordon (om jag inte minns fel)...

Min personliga uppfattning tror jag framgår av svaret ovan.

Vad jag förstått så var det länge oklart om alla på dokumentet skulle, ville eller kunde skriva på. Så ja- formuleringarna har manglats, stötts och blötts tämligen ingående, det kan vi nog på goda grunder anta. Jag tror inte heller att reaktionerna kommer som någon större överraskning. Politik och att balansera olika intressen är ingen skrattmatch...
...med så låga tal är det stört omöjligt att göra stor påverkan utan att ta bort dom helt.

Det här måste ju ha förankrats inom smc innan det kom ut, och om ingen höjde på ögonbrynen långt innan det gick till offentlighet är det ju lite konstigt.

Vi är säkert ett antal som delar Din farhåga. Men som sagt - för varje speed junkie som tas bort från vägbanan - tillfälligt eller permanent - så kan ju möjligen något liv sparas... Något måste man väl försöka med?
jag är tveksam att dom som snurrar runt utan lappen skulle bry sig att dom blir tagna.., det är lite som att ta sprutan från en narkoman..han hittar bara en annan spruta

Last edited:
Du har rätt, statistiskt sett över tid så sjunker antalet mc-olyckor i f t antal mc i trafik. Men riksdag och regering, alltså samhället i stort, har en vision om att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Därför kommer fokus alltid att ligga på de faktorer som utmärker riskgrupper, det lär vi aldrig komma undan... Alltså är vår höga exponering ett problem, hanterar inte vi själva det - kommer någon annan att göra det år oss. Så tänker i alla fall jag.

View attachment 369370

Min personliga uppfattning tror jag framgår av svaret ovan.

Vad jag förstått så var det länge oklart om alla på dokumentet skulle, ville eller kunde skriva på. Så ja- formuleringarna har manglats, stötts och blötts tämligen ingående, det kan vi nog på goda grunder anta. Jag tror inte heller att reaktionerna kommer som någon större överraskning. Politik och att balansera olika intressen är ingen skrattmatch...

Vi är säkert ett antal som delar Din farhåga. Men som sagt - för varje speed junkie som tas bort från vägbanan - tillfälligt eller permanent - så kan ju möjligen något liv sparas... Något måste man väl försöka med?

givetvis..med risk för att låta negativ så är det fortfarande " bara " trafikbrott och dess straffskala är inte så kraftig..man utdelar böter oftare än fängelse och hur bötfäller/utmäter man någon som redan är jagad av kronan..?

Åk ner till södertälje en onsdag tex och räkna hur många sporthojar som snurrar runt där utan ett spår av identitet..och hur dessa bara garvar polisen i ansiktet och åker in på soc en sväng när dom eventuellt blir tagna av polisen för att senare ( vi pratar timmar ) så kommer dom ut igen..och gör samma repa..
påstår inte att södertälje skulle vara mecka för stulna hojar med konstigt nog snurrar det mängder av stulna hojar där.

Har jag någon lösning, nope men att skapa ett förmyndarsamhälle tycker jag är fel väg att gå..

Vi är nog överens om att det finns en problematik. Men jag ser så enkla medel för samhället att skapa ett så mycket värre förmyndarsamhälle än det som nu diskuteras.

Och vi gör det för enkelt att införa utan att någon skulle bry sig. Egentligen.

Vi är nog överens om att det finns en problematik. Men jag ser så enkla medel för samhället att skapa ett så mycket värre förmyndarsamhälle än det som nu diskuteras.

Och vi gör det för enkelt att införa utan att någon skulle bry sig. Egentligen.

det håller jag med om..men inga lagar skapades utan problem

Dödligheten ökar med farten. Men jag är helt övertygad att farten i sig (sålänge det inte är verkligt extrema hastigheter) inte orsakar olyckan vilken är orsaken till döden.

Jag tror nog att (den extrema) farten ofta faktiskt orsakar olyckor. Om man kört saktare hade man fått mer tid på sig att reagera och medtrafikanter hade också fått mer tid på sig att reagera.

Och av vad jag förstått så är väl för övrigt just dödligheten som man vill försöka minimera i detta?

Jag tror nog att (den extrema) farten ofta faktiskt orsakar olyckor. Om man kört saktare hade man fått mer tid på sig att reagera och medtrafikanter hade också fått mer tid på sig att reagera.

Och av vad jag förstått så är väl för övrigt just dödligheten som man vill försöka minimera i detta?

Du missade "(sålänge det inte är verkligt extrema hastigheter)" tror jag. Jag anser inte 30+ på 90 eller 120 väg vara en extrem hastighet. På en 30-väg är det en extrem hastighet.

En till undran, vid en singelolycka med dödlig utgång, hur kommer man där fram till hastigheten?

Man kan konstatera att lagen är rätt tandlös. Kände redan till det där att om värdet överstiger ett visst belopp är det i princip bara att överklaga. Man får nog titta på det där om man vill visa att man menar allvar.

I realiteten tror jag att förslaget mest är ett spel för gallerierna för att göra politiker och allmänheten nöjd. Man har knappast resurser att sätta in för att pröva extremt beteende om det inte verkligen rör sig om den värsta sortens beteende i trafiken. Titta på vårt polisväsende idag. De lägger ner det ena efter det andra "i brist på bevis". Det tar månader innan fall tas upp till prövning om man trots allt väljer att ta saken vidare. Personligen tror jag inte att ens upprepade hastighetsöverträdelser kommer att leda till att man beslagtar ens motorcykel. Dessutom chansen att bli stoppad är ju mikroskopisk.

Japp lagen finns. Trafikbrottslagen paragraf §7, hänvisas till tidigare §.
7 § Ett fordon som har använts vid brott enligt denna lag får förklaras förverkat, om det behövs för att förebygga fortsatt sådan brottslighet och förverkande inte är oskäligt. Detsamma gäller annan egendom som har använts som hjälpmedel vid brott enligt denna lag.
Första stycket gäller även i fråga om egendom som varit avsedd att användas som hjälpmedel vid brott enligt denna lag, om brottet har fullbordats.
Bestämmelser om tillfälligt omhändertagande av egendom i syfte att förhindra rattfylleribrott finns i 24 a-24 d §§ polislagen (1984:387) och i 9-11 §§ lagen (2008:322) om Tullverkets och Kustbevakningens befogenheter att ingripa mot rattfylleribrott. Lag (2008:323).

Fast rätt intressant att det gäller dom "billiga" fordonen i praktiken. Dyrare anses inte "skäligt" att beslagta pga kostnaden. Typ under 10k är det vanligaste, 10k-100k händer men ovanligt, 100k+ har nog inte någonsing hänt i sveriges historia utan att vederbörande har fått tbx bilen vid överklagan, väldigt ovanligt iaf.

Jag har själv kört åtskilliga SMC kurser sedan 2003 och det är ungefär samma människor som dyker upp varje gång. Det tillkommer och bortfaller en del. Men kärnan av återkommande deltagare är i stort sett desamma. Åker man på lokala banmöten med andra arrangörer är det åter igen samma kärna människor man stöter på. Pratar man med nykläckta som seniora mc-åkare och föreslår att de ska gå SMC kurser för att de ska känna sig tryggare i sadeln får man ofta höra att det är dyrt och att de hellre prioriterar annat om de ska ta tjänstledigt en vardag. Så jag tror det blir svårt att dra några långtgående slutsatser om man ska granska kurserna eftersom det är ungefär samma människor som deltar år efter år.

LITE OT:
Så kändes det för ett par år sedan men det känns som det kommer fler nya deltagare till kurserna numer.

Som träningsledare kan jag plocka fram lite siffror ur systemet och valde att som ett icke statistiskt tillräckligt urval två kurser som jag höll på Kinnekulle i våras samt två motsvarande i Skåne då jag antar att de är dessa du refererar till.
Kinnekulle:
19/5: 38 steg 1 och 18 steg 2
20/5: 25 steg 1 och 18 steg 2
Knutstorp:
7/5: 37 steg 1 och 18 steg 2
20/5: 19 steg 1 och 21 steg 2

Som instruktör känns det kul att så många hänvisar till våra kurser då SH-medlemmar ställer körtekniska frågor på forumet, det visar väl på att någon del av SMC är på rätt spår. :)

SMC School kommer fortsätta tillåta fri fart (så länge deltagarna kör med respekt för varandra och kan hantera påföljande kurva). :rock

Du missade "(sålänge det inte är verkligt extrema hastigheter)" tror jag. Jag anser inte 30+ på 90 eller 120 väg vara en extrem hastighet. På en 30-väg är det en extrem hastighet.

Var ser du det extrema med 30+ på en 30km/h väg ?

Skulle du skrivit kanske 150-200km/h på en 30km/h väg, ja då är det en annan sak.

Varför bryr sig ens om extremt beteende det existerar inte en, det är på hittat.

Det dör mer människor i swe av många fler orsaker en just orsakat av körning.

Många vet att det står 70 på hastighets skylten men bryr sig inte om man kör i 80-150+ km/h.

Jag har mer att skriva men för snurrig just för att framföra orden, börjat med en ny antidepressiv medicin, hoppas jag känner mig alertare om några timmar, vill ut & köra i det soliga vädret.

LITE OT:
Så kändes det för ett par år sedan men det känns som det kommer fler nya deltagare till kurserna numer.

Som träningsledare kan jag plocka fram lite siffror ur systemet och valde att som ett icke statistiskt tillräckligt urval två kurser som jag höll på Kinnekulle i våras samt två motsvarande i Skåne då jag antar att de är dessa du refererar till.
Kinnekulle:
Knutstorp:

Som instruktör känns det kul att så många hänvisar till våra kurser då SH-medlemmar ställer körtekniska frågor på forumet, det visar väl på att någon del av SMC är på rätt spår. :)

SMC School kommer fortsätta tillåta fri fart (så länge deltagarna kör med respekt för varandra och kan hantera påföljande kurva). :rock

Kan bara instämma, sitter just nu och gör sista planeringarna för Arlanda i helgen, mer än 50% av deltagarna skall gå Steg1.

Var ser du det extrema med 30+ på en 30km/h väg ?

Skulle du skrivit kanske 150-200km/h på en 30km/h väg, ja då är det en annan sak.

Varför bryr sig ens om extremt beteende det existerar inte en, det är på hittat.

Det dör mer människor i swe av många fler orsaker en just orsakat av körning.

Många vet att det står 70 på hastighets skylten men bryr sig inte om man kör i 80-150+ km/h.

Jag har mer att skriva men för snurrig just för att framföra orden, börjat med en ny antidepressiv medicin, hoppas jag känner mig alertare om några timmar, vill ut & köra i det soliga vädret.

Om du inte förstår vad 30-skylten handlar om så har du defintivt inte i trafiken att göra! :fakta
Den skylten är där det är stor risk för barn, barn har inte grepp om trafik utan prioriterar en boll mer än en brummande motorcykel, din bromssträcka vid en paniksituation är MYCKET längre i 60-70 än i 30.

Många hastighetsskyltar kan jag tumma på och även anser är galet satta men 30 är inte en av dem.

LITE OT:

Kinnekulle:
Knutstorp:

Många går om stegen flera gånger. Syns det i statistiken?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti