SMC förespråkar beslagtagning vid Extremt beteende

Status
Ej öppen för fler svar.
Om du inte förstår vad 30-skylten handlar om så har du defintivt inte i trafiken att göra! :fakta
Den skylten är där det är stor risk för barn, barn har inte grepp om trafik utan prioriterar en boll mer än en brummande motorcykel, din bromssträcka vid en paniksituation är MYCKET längre i 60-70 än i 30.

Många hastighetsskyltar kan jag tumma på och även anser är galet satta men 30 är inte en av dem.

Jag vet nästan till 100% Vad 30 skylten betyder men det var inte det jag frågade.

Kolla medicinburken noga..........det kanske finnas en RÖD triangel på den, av en anledning.

/KentW

Den röda triangeln togs bort för ett bra tag sen, & JAG KÖR INTE PÅVÄRKAD, de va därför jag skrev att jag ska vänta några timmar främst för att se om jag kände mig klarare i skallen, men blev ingen åkning igår med mopen, åkte iväg med bilen & drog med mig 2 polare & satt & grillade mitt i skogen, det var trevligt det okså, men idag ska det bli åka av om vädret håller i sig :)

30 km/h sätts nästan alltid på platser där det är en hög andel oskyddade trafikanter som har en hög fallenhet för att utan att bry sig om sin egen säkerhet ge sig ut i vägbanan. De kan dyka upp från lite varstans, väldigt överraskande. Små barn kan tex ligga och gömma sig bakom en betongsugga för att hoppa ut så nära den passerande bilen som de vågar.
Något jag faktiskt sett några ungar göra.

Att hålla dubbla hastigheten, eller mer, på sådana sträckor gör att man mer än halverar sin chans att stanna innan man skadar någon allvarligt. Cyklister, barn, joggare med ipoden i öronen eller nån gammal fylltratt som snubblar ut i vägen på osynliga sköldpaddor.

50 km/h är en liknande hastighetsbegränsing där det allmänt råder större risk för oskyddade trafikanter.

70 km/h är bra att hålla av ren överlevnadsinstinkt. Majoriteten av alla singelolyckor sker på 70-väg, just för att fordonet framförts för fort och en för skarp sväng dyker upp. På sjuttioväg tycker jag däremot inte att 30+ är extrem hastighet, mycket pga den generella avsaknaden av oskyddade trafikanter. Dyker det upp oskyddade trafikanter (eller bebyggelse som tyder på dem) längs 70väg blir det genast lite olämpligare att bomba helvet där.

Så, som märks så tycker jag att 30+ varandes extrem eller ej är avhängigt oskyddade trafikanter i närheten. Hastighetsöverträdelsens extremhet är direkt beroende på om man riskerar andras liv. Det egna tycker jag att man bör få riskera bäst fan man vill.

Jag vet vad 30skylten betyder, men tycker ibland att dom sitter på så dumma ställen så det är idiotiskt, ibland håller jag 30 för jag vet ungifär var det brukar finnas barn som kan springa rakt ut & brukar ta det varsammare & håller ofta under 30 på dom ställerna, men på andra ställen där jag har uppsyn så vist dras det på lite men väldigt sällan 30+, det som är gött på vissa 30sträkor är att min hoj gör 28km/h på 6an på tomgång :)

Att bromsa har jag inga större bekymer, men jag vet att det är skildnad om man ska reagera om det dyker upp ett hinder & om man ska bromsa där man vet att man ska bromsa.

Fick varsle om det förra sommaren när jag svänger av motorvägen, ser en lastbil långt lång bort, tänker att ja men det är ju inget bekymer att piska om den innan nästa kurva, drar upp hojen till en bra bit över 200+ börjar närma mig lastbilen, går över i mötande fil för att köra om, men helt plötsligt dyker en bil upp i kurvan mot mig i runt 90-100km/h, får inte plats mellan lastbil & bil, fattar tag i bromsen & pressar lagom hårt samtidigt som jag svänger över mot lastbilens bak, framdäcket suger tag i asfalten & hastigheten rusar nerot tills den står runt 95-100km/h & jag hamnar 5meter från lastbilens bak :D efter det körde jag resten av vägen hem i lungt tempo bakom lastbilen, kom hem satte mig på trappen med en cig & pustade ut :)

Last edited:
Jag vet nästan till 100% Vad 30 skylten betyder men det var inte det jag frågade.

Den röda triangeln togs bort för ett bra tag sen, & JAG KÖR INTE PÅVÄRKAD, de va därför jag skrev att jag ska vänta några timmar främst för att se om jag kände mig klarare i skallen, men blev ingen åkning igår med mopen, åkte iväg med bilen & drog med mig 2 polare & satt & grillade mitt i skogen, det var trevligt det okså, men idag ska det bli åka av om vädret håller i sig :)

Jag vet vad 30skylten betyder, men tycker ibland att dom sitter på så dumma ställen så det är idiotiskt, ibland håller jag 30 för jag vet ungifär var det brukar finnas barn som kan springa rakt ut & brukar ta det varsammare & håller ofta under 30 på dom ställerna, men på andra ställen där jag har uppsyn så vist dras det på lite men väldigt sällan 30+, det som är gött på vissa 30sträkor är att min hoj gör 28km/h på 6an på tomgång :)

30 och Vidrör ej nedfallna ledningar är 2 skyltar man bör ta på största allvar.

Last edited:
Utan att ta ställning till just detta förslag kan det vara på sin plats att påminna om att kursverksamheten inom SMC kräver körkort, att man blåser grönt samt en viss grundläggande självinsikt/vilja att utvecklas... :)

...man kan skicka dig på en smc kurs ...

Last edited:
Utan att ta ställning till just detta förslag kan det vara på sin plats att påminna om att kursverksamheten inom SMC kräver körkort, att man blåser grönt samt en viss grundläggande självinsikt/vilja att utvecklas... :)

Jaha ja det var ju typiskt då föll det väl på alla tre punkter då :brinnerup

Tack, skönt att få det bekräftat från säker källa. Är Du säker på att inte Trafikverket och RPS var med på ett hörn, dom också? :foliehatt :)

Jupp. Jag startade tråden på hemligt uppdrag av Dansken :rolleyes :arsele

Nej, men som företrädare med ett visst anseende kan man ju få chansen att ge sin inställning innan lagarna ristas i sten - http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Remissvar/2012/hastighet 2012.pdf

Där hittar Ni också svar på frågan om SMC:s inställning när det gäller hastighet. Det framgår klart att SMC vill att Trafikverket inte stirrar sig blint på just denna fråga.

det håller jag med om..men inga lagar skapades utan problem

Bra initiativ - håller med VBK där :tummenupp

Skitlag? Den finns redan, hur den kommer att tillämpas återstår att se. Men - om vi hypotetiskt leker med tanken att en SMC-medlem åtalas och åklagaren yrkar på beslag, trots att personen i fråga har körkort, är ägare av hojen, inte varit påverkad och/eller berusad och INTE kört vårdslöst? Ja, då skulle jag bli mycket förvånad om inte SMC ställer upp med medel ur rättsfonden för att medlemmen ska få sitt ärende prövat i så hög instans som möjligt!

När lagar ska tillämpas är det naturligtvis av stor vikt att de tillämpas rätt, där är vi nog alla överens:)

Både RoH och RR har ibland finbesök av farbror blå på hoj som snackar lite om konkreta orsaker till klotningar och dödsfall och annat om hojkörning.
Det är inga föreläsningar utan bara lite funderingar och tankar som väcks.

Mäniskor påverkar mäniskor vid möten IRL.
Inte ngn skitlag som många inte bryr sig om.

Last edited:
Jag antar att förslaget kommer gälla alla motorcyklar som får framföras på allmän väg? För då är jag extremåkare på ena hojen iallafall. :)
dispens.jpg

Hell, vad var det du citerade mig för i natt? Bara nyfiken eftersom båda inläggen är borttagna, kanske av dig själv.

Vad jag fått mig beskrivet via olycksutredning (mätningar, uppskattning av kraft i kollisionen, vittnesuppgifter etc), för att få det exakta tillvägagångssättet bör nog frågan ställas till polismyndigheten.

Det finns att läsa i det material som redan länkats till. Ca 25 % av de omkomna saknade körkort. Dessutom kör de som krattor enligt en annan redovisning.

Intressant! Källor på det? Hänvisning till strategidokument eller motsvarande? För inte spekulerar eller yrar Du väl bara i nattmössan?

Jag visste inte att TS var utsänd på uppdrag av SMC? Kan vi få det bekräftat?

Angående insatser för mc-åkandet, notera gärna 2010 års fakta angående reggskylt...: http://www.svmc.se/smc/Organisationen/Historia/

Vad är Ditt eget eller Din organisations egna record? Den med fler än 6 000 sporthojar?

Men visst, att leka struts och sedan tvingas finna sig i att andra sätter gränser - är ju också ett alternativ. Yihaa...

Just det!
reggskylt fram...eller varför inte GPS på hojarna så att man har total koll. SMC är för pretentiös eller på ren svenska PRÄKTIGA.

Visste du inte att TS finansierar projekt inom SMS. Snacka med Dansken! 2005 tyckte Dansken att satsning på utbildning av 50+ som "fick" kortet inte var aktuell. Man skulle satsa på ungdomars beteende. Den satsningen var rätt... ni visar siffror på att det minskar med dödsolyckor i den gruppen. Men verkligheten är att det är försäkringsbolagen som påverkar beteenden tack vare skithöga premier. SMC skulle satsa sin energi att ifrågasätta bolagens premiesättning. Men icke... det är enklare att skapa korkade lagförslag som bara skapar oanade konsekvenser. Läs tråden om hur man känner för att stoppa vid blåljus om SMC:s helpuckade förslag skulle gå igenom.

"SMC når dock inte den grupp som har extremt beteende...."
anser dansken. Så ett lagförslag skulle påverka mig att inte köra över 30+ eller wheela på anmäl väg. Eller skulle personer som är drogade snor/lånar en hoj skulle bry sig för en lag om beslag av hoj. Kan du som är så himla präktig visa siffror eller historik som visar att beslagtagning av bil vid rattfylla har minskat rattfylla på grund av den lagen.

Keep on wheeling!

Jahapp. Du yrade alltså i nattmössan.

Vad värre är - så har Du uppenbarligen även problem med läsförståelsen.

1 - SMC jobbade stenhårt emot nummerplåt fram, och förslaget fälldes. Vad gjorde Du?

2 - Bidragen är projektpengar - redan diskuterat tidigare i tråden. Läs på. Och försök gärna förstå innan Du svarar.

3 - Olyckorna minskar, det är ju bra. Men länka gärna till den statistik Du vill ha förklarad. Dina argument går liksom inte att förstå, om de ska föreställa grundade på fakta och inte Dina egna fantasier:foliehatt

4 - SMC försöker, i regelbundna träffar, förhandla och diskutera med försäkringsbolagen. Tyvärr är deras argumentation duktigt mycket bättre än Din. Men svineri i trafiken är alltså FB:s fel, inte personerna bakom cirkusen? Och lagstiftarnas? Du tror inte dom "saknar en lokaaal" också?
http://www.youtube.com/watch?v=WMZdA-b2Vdw

5 - SMC skapar inga lagförslag. SMC svarar på remissförfrågningar utifrån mc-kollektivets perspektiv. Men Du kanske har andra fakta? :foliehatt

6 - En sak - hur präktig jag är har Du inte en blekaste aning om, det hör liksom inte till debatten. Leta fram Din egen statistik om Du vill påvisa något. Än så länge imponerar Du, till skillnad från andra i tråden, inte...

7 - Keep on wheeling Du. Det bekräftar hur intresserad Du egentligen är av att bry Dig. Snacka går ju...

8 - Väntar fortfarande på svar kring vilken organisation Du företräder och record på vad gott Du/Ni gjort för mc- eller varför inte sporthojskollektivet? Tydligen hade Du inte helt korrekt info kring TS avsikt med tråden...

Orka...
Just det!
...reggskylt fram...
...Visste du inte att TS finansierar projekt inom SMS....
... ni visar siffror på att det minskar med dödsolyckor i den gruppen.
...Men verkligheten är att det är försäkringsbolagen som påverkar beteenden tack vare skithöga premier...
...skapa korkade lagförslag...
...Kan du som är så himla präktig visa siffror eller historik som visar att beslagtagning av bil vid rattfylla har minskat rattfylla på grund av den lagen.

Keep on wheeling!

Last edited:
Hell, vad var det du citerade mig för i natt? Bara nyfiken eftersom båda inläggen är borttagna, kanske av dig själv.

Jepp. Jobbade sent och skrev några inlägg precis innan jag hoppade i lådan men raderade dom. Mer glimten i ögat men jag misstänkte att dom kunde missuppfattas så.....

Som sagt, Jadajadajda... Några av mina egna tankar. Fyll gärna på med egna slutsatser - har vi ett problem eller inte?

Jag tror vi behöver bena upp vad statistik är och, framför allt, vad det inte är.
Statistik är en numerisk betraktningsvinkel av verkligheten. Den representerar möjligen, i sin renaste form, en liten bit av verkligheten. Den är inte verkligheten. Lika lite som bilden du ser i spegeln är du. Beroende på vilken vinkel du väljer kommer du att se och, framför allt, som en direkt konsekvens, missa olika delar av objektet du valt att studera. Det är helt ok – så länge du är medveten om vad du gör. Om inte kan det få otrevliga konsekvenser.

Vi börjar med att ta en typisk dödsolycka på MC;
(andel i procentsats efter varje kategori - om möjligt..)

Den manlige (92%), nyktra (71%) föraren (93%), i 35-årsåldern (~15%) med A-kort (~70%) styr sig egen (64%) båge ur standardkategorin (63%), dvs EJ supersport, utan ABS på statligt underhållen (72%) 70-väg (40%) utan nämnvärda brister (87%). Olyckan sker i Stockholmsområdet (~20%) en lördag (20%) i augusti (19%) under dygnets ljusa timmar (76%) i skyltad eller en bit (1 - 30km/h) över skyltad hastighet (65%) med ett annat fordon (57%) inblandat. ((..Men vänta här nu! säger vän av ordning - Det står ju i materialet att flest dör i singelolyckor.. Ja, men om vi skulle brutit ner singelkategorin hade det visat sig att högersvängar står för 14%-enheter, vänstersvängar för 13%-enheter, raksträckor för 7%-enheter osv. Det är alltså ett statistiskt grepp att inte bryta ner kategorin. Räknar vi dessutom med, i enlighet med försäkringsbolagens statistik, att 90% av mötes/korsnings/etc-olyckor är orsakade av bilförare blir det ju hela 52%, en majoritet av MC-olyckorna, som kan tillskrivas förare av andra fordon))

Låter det här som en extrem förare på något sätt? Låter det som en extrem situation på något sätt? Inte? Vi ska inte förbjuda Stockholm lite? Kanske fundera över det kloka i att låta MC-folk köra på statliga vägar? Bannlysa augusti? Skita i lördagar? Sluta importera standardhojar i framtiden? Ifrågasätta det rimliga i att köra nykter? Statistik alltså. Rakt upp och ner. Eller?

Flertalet dödsolyckor sker alltså INTE i extrem hastighet. Men, säger då vän av ordning igen, en tredjedel sker ju fortfarande i extrem hastighet (+30) vilket ändå är en betydande del. Ja, men vi kan knyta an till Ulvens tidigare inlägg – vi vet ju inte hur fördelningen av andra variabler ser ut. Körs 80% av alla mil på MC i +30 skyltat hastighet är det ju en ganska liten del av förklaringen som ligger i just hastigheten. Ska man tro tillverkarna klarar ju (sport)hojarna betydligt mer stryk än vi kan kasta åt dem på svenska vägar.
Man kan ställa (upp) ekvationen lite på sin spets så att alla kan hänga med vad som händer om man inte tar det försiktigt med statistiken;

100% av alla omkomna MC-förare kör en MC – Ergo, i god nollvisionsanda, Förbjud motorcyklar!

Vidare. Vi tar ett nytt exempel – Att sporthojar utgör 37% av de omkomna fast de bara utgör 10% av beståndet kan (jag säger inte att det har det..) ju ha andra orsaker vilka inte framgår av materialet. Om det är så att ägare av sporthojar är mer hängivna sin hobby borde de ju rimligtvis lägga mer tid på vägarna kontra andra MC-ägare. Om (jag säger inte att de gör det..) sporthojarna tex kör 80% av alla totalt avverkade MC-mil under en säsong verkar ju plötsligt en 37%-ig representation i en kategori väldigt lite. Kan (jag säger inte att det är så..) till och med vara så att sporthojarna är underrepresenterade i dödsolyckor om vi rensar för andra, viktigare, variabler än just en procentsats med registrerade fordon i trafik – vi vet ju inte hur mycket sporthojarna körs varje säsong visavi andra kategorier. (Kromslädarna står ju som bekant och samlar damm på garageuppfarten mesta delen av tiden så att de är underrepresenterade är ju inte så konstigt…)

Det är som vi ser lätt att gå vilse i statistikdjungeln om vi inte tar hänsyn till fler variabler än de som serveras i pamflettform hos Trafikverket. Man ska nog ta sig en funderare på av vem och för vem pamfletten är framtagen. Statistiken i den har ju friserats en aning och presentationen lämnar övrigt att önska i en mer strikt vetenskaplig mening. Kan det vara så att det finns politik bakom all denna statistik? Nä, självklart inte. Forskning som bedrivs i Trafikverkets regi är ju såklart helt fri från politisk påverkan, helt ofärgad av sittande regering och helt oberoende av statliga anslag för sin fortlevnad.:död Vi motorcyklister är helt enklet en tacksam kategori att ge sig på. Trots att - the numbers don't add up.

OaO

KK

Last edited:
Jag tror vi behöver bena upp vad statistik är och, framför allt, vad det inte är.
Statistik är en numerisk betraktningsvinkel av verkligheten. Den representerar möjligen, i sin renaste form, en liten bit av verkligheten. Den är inte verkligheten. Lika lite som bilden du ser i spegeln är du. Beroende på vilken vinkel du väljer kommer du att se och, framför allt, som en direkt konsekvens, missa olika delar av objektet du valt att studera. Det är helt ok – så länge du är medveten om vad du gör. Om inte kan det få otrevliga konsekvenser.

Vi börjar med att ta en typisk dödsolycka på MC;
(andel i procentsats efter varje kategori - om möjligt..)

Den manlige (92%), nyktra (71%) föraren (93%), i 35-årsåldern (~15%) med A-kort (~70%) styr sig egen (64%) båge ur standardkategorin (63%), dvs EJ supersport, utan ABS på statligt underhållen (72%) 70-väg (40%) utan nämnvärda brister (87%). Olyckan sker i Stockholmsområdet (~20%) en lördag (20%) i augusti (19%) under dygnets ljusa timmar (76%) i skyltad eller en bit (1 - 30km/h) över skyltad hastighet (65%) med ett annat fordon (57%) inblandat. ((..Men vänta här nu! säger vän av ordning - Det står ju i materialet att flest dör i singelolyckor.. Ja, men om vi skulle brutit ner singelkategorin hade det visat sig att högersvängar står för 14%-enheter, vänstersvängar för 13%-enheter, raksträckor för 7%-enheter osv. Det är alltså ett statistiskt grepp att inte bryta ner kategorin. Räknar vi dessutom med, i enlighet med försäkringsbolagens statistik, att 90% av mötes/korsnings/etc-olyckor är orsakade av bilförare blir det ju hela 52%, en majoritet av MC-olyckorna, som kan tillskrivas förare av andra fordon))

Låter det här som en extrem förare på något sätt? Låter det som en extrem situation på något sätt? Inte? Vi ska inte förbjuda Stockholm lite? Kanske fundera över det kloka i att låta MC-folk köra på statliga vägar? Bannlysa augusti? Skita i lördagar? Sluta importera standardhojar i framtiden? Ifrågasätta det rimliga i att köra nykter? Statistik alltså. Rakt upp och ner. Eller?

Flertalet dödsolyckor sker alltså INTE i extrem hastighet. Men, säger då vän av ordning igen, en tredjedel sker ju fortfarande i extrem hastighet (+30) vilket ändå är en betydande del. Ja, men vi kan knyta an till Ulvens tidigare inlägg – vi vet ju inte hur fördelningen av andra variabler ser ut. Körs 80% av alla mil på MC i +30 skyltat hastighet är det ju en ganska liten del av förklaringen som ligger i just hastigheten. Ska man tro tillverkarna klarar ju (sport)hojarna betydligt mer stryk än vi kan kasta åt dem på svenska vägar.
Man kan ställa (upp) ekvationen lite på sin spets så att alla kan hänga med vad som händer om man inte tar det försiktigt med statistiken;

100% av alla omkomna MC-förare kör en MC – Ergo, i god nollvisionsanda, Förbjud motorcyklar!

Vidare. Vi tar ett nytt exempel – Att sporthojar utgör 37% av de omkomna fast de bara utgör 10% av beståndet kan (jag säger inte att det har det..) ju ha andra orsaker vilka inte framgår av materialet. Om det är så att ägare av sporthojar är mer hängivna sin hobby borde de ju rimligtvis lägga mer tid på vägarna kontra andra MC-ägare. Om (jag säger inte att de gör det..) sporthojarna tex kör 80% av alla totalt avverkade MC-mil under en säsong verkar ju plötsligt en 37%-ig representation i en kategori väldigt lite. Kan (jag säger inte att det är så..) till och med vara så att sporthojarna är underrepresenterade i dödsolyckor om vi rensar för andra, viktigare, variabler än just en procentsats med registrerade fordon i trafik – vi vet ju inte hur mycket sporthojarna körs varje säsong visavi andra kategorier. (Kromslädarna står ju som bekant och samlar damm på garageuppfarten mesta delen av tiden så att de är underrepresenterade är ju inte så konstigt…)

Det är som vi ser lätt att gå vilse i statistikdjungeln om vi inte tar hänsyn till fler variabler än de som serveras i pamflettform hos Trafikverket. Man ska nog ta sig en funderare på av vem och för vem pamfletten är framtagen. Statistiken i den har ju friserats en aning och presentationen lämnar övrigt att önska i en mer strikt vetenskaplig mening. Kan det vara så att det finns politik bakom all denna statistik? Nä, självklart inte. Forskning som bedrivs i Trafikverkets regi är ju såklart helt fri från politisk påverkan, helt ofärgad av sittande regering och helt oberoende av statliga anslag för sin fortlevnad.:död Vi motorcyklister är helt enklet en tacksam kategori att ge sig på. Trots att - the numbers don't add up.

OaO

KK

99.9% av dom som dör i laviner saknar flytväst.

........

OaO

KK

Info only
Från SMCs sida, har man bl. à
- årligen en egen djupstudie genomgång, med access till alla sparade info i dödsolyckorna, självfallet under full sekretess.
- full tillgång till STRADA, det olycksregister som används som mest
- från tid tid till annan medlem som hjälper i undersökningen på en olycksplats.

i sakens natur är har vi ofta varit mistroiska, som du beskrivar. Men, med access i databasarna kan vi kolla - och jag anser inte att det finns anledning att lura någon längre. Den tid är förgången!

Fast, vi är forsknings kritiska, självfallet!
Därför har SMC börjat med egna/ alternativ studier, vart vi jobbar med andra.
T. Ex. VTI, NTF, Dr. Hardy engelsk forskare specialist på MC. Senast har Karolinska ett MC studie igång, finansieret av Skyltfonden (Trafikverket) fast med SMC som insyltat.

Motorcyklisterna, är ganska enkelt nog en av dom tuffaste trafikant grupper att ge sig på i Sverige...

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP