SMC förespråkar beslagtagning vid Extremt beteende

Status
Ej öppen för fler svar.
Många går om stegen flera gånger. Syns det i statistiken?

Riks kan få ut den statistiken, men kan inte påstå att jag upplever det som att många går om steg1... men jag kan ha fel.

Men som TL brukar vi även fråga om man varit på en motorbana eller kurs förut... det är faktiskt förvånande många som är där för första gången.

Jag har mer att skriva men för snurrig just för att framföra orden, börjat med en ny antidepressiv medicin, hoppas jag känner mig alertare om några timmar, vill ut & köra i det soliga vädret.

Kolla medicinburken noga..........det kanske finnas en RÖD triangel på den, av en anledning.

/KentW

Många hastighetsskyltar kan jag tumma på och även anser är galet satta men 30 är inte en av dem.

Jag håller (för det mesta) med, men för att belysa komplexiteten så kommer en liten saga. ;)
På väg till jobbet har jag en 300-meters svacka där farten sänks från 70 till 50.
Svackan har fri sikt och inga infarter/påfarter.
Jag saktar normalt ner till 65 på mätaren ( 60 äkta ) på den sträckan.
Under någon vecka har det arbetats med ett elskåp vilket stängt av en vägbana.
I samband med detta har också tillfälliga 30km/H skyltar satts ut.
1 gång har jag sett någon arbeta vid skåpet varvid jag saktade ner till 30-35 (vägarbetare är heliga).
De andra gångerna har jag hållit 65 som vanligt.
Detta skulle betraktas som "extremt beteende" och rendera en beslagtagen cykel?

Återigen: detta var för att påskina komplexiteten i frågan, vilket för mig gör det blir väldigt svårt att tycka:
30+ = beslagtagen hoj eller "extremt beteende"

Last edited:
Jag håller (för det mesta) med, men för att belysa komplexiteten så kommer en liten saga. ;)
På väg till jobbet har jag en 300-meters svacka där farten sänks från 70 till 50.
Svackan har fri sikt och inga infarter/påfarter.
Jag saktar normalt ner till 65 på mätaren ( 60 äkta ) på den sträckan.
Under någon vecka har det arbetats med ett elskåp vilket stängt av en vägbana.
I samband med detta har också tillfälliga 30km/H skyltar satts ut.
1 gång har jag sett någon arbeta vid skåpet varvid jag saktade ner till 30-35 (vägarbetare är heliga).
De andra gångerna har jag hållit 65 som vanligt.
Detta skulle betraktas som "extremt beteende" och rendera en beslagtagen cykel?

Återigen: detta var för att påskina komplexiteten i frågan, vilket för mig gör det blir väldigt svårt att tycka:
30+ = beslagtagen hoj eller "extremt beteende"

Problemet med att hålla normal hastighet förbi vägarbeten är att de busarna kan gömma sig bakom något för att helt plötsligt dyka upp mitt framför ett fordon efter att ha snubblat på en sten eller nåt. Och det behöver inte vara full bemanning, det kan vara en ensam lantmätare som yrar runt och mäter lite en söndagseftermiddag för att projektet är försenat pga politiker som inte fick igång det i tid.
Men visst, det är ett jävla ofog att stänga av vägar eller delar av vägar och sedan inte arbeta där. Det minskar respekten och hastighetslydnaden vid arbete på väg.

För att komma åt dem som kör trots att de inte har körkort (t ex fått körkortet återkallat) som också är en stor del i statistiken.

jasså är det typ 0,02% ? eller hur många procent är döds piloter som gör på detta sätt?
Skulle gärna vilja se statistik. Eller vad finns det för faktiskt grund för behovet av denna lagen?

Problemet med att hålla normal hastighet förbi vägarbeten är att de busarna kan gömma sig bakom något för att helt plötsligt dyka upp mitt framför ett fordon efter att ha snubblat på en sten eller nåt...

Håller med. :tummenupp
Vägarbetare är heliga, dom gör det bättre för oss alla. :)
Har inget kort att visa men sikten vid svackan är kristallklar.
Finns inte en chans att man skulle missa någon eller att dom kan gömma sig.
HADE det funnits en chans så HADE jag sänkt farten.
Det är därför jag tycker det är så farligt att sätta "extremt beteende" vid en fast gräns.

Var ser du det extrema med 30+ på en 30km/h väg ?

Skulle du skrivit kanske 150-200km/h på en 30km/h väg, ja då är det en annan sak.

Varför bryr sig ens om extremt beteende det existerar inte en, det är på hittat.

Det dör mer människor i swe av många fler orsaker en just orsakat av körning.

Många vet att det står 70 på hastighets skylten men bryr sig inte om man kör i 80-150+ km/h.

Jag har mer att skriva men för snurrig just för att framföra orden, börjat med en ny antidepressiv medicin, hoppas jag känner mig alertare om några timmar, vill ut & köra i det soliga vädret.

30 km/h sätts nästan alltid på platser där det är en hög andel oskyddade trafikanter som har en hög fallenhet för att utan att bry sig om sin egen säkerhet ge sig ut i vägbanan. De kan dyka upp från lite varstans, väldigt överraskande. Små barn kan tex ligga och gömma sig bakom en betongsugga för att hoppa ut så nära den passerande bilen som de vågar.
Något jag faktiskt sett några ungar göra.

Att hålla dubbla hastigheten, eller mer, på sådana sträckor gör att man mer än halverar sin chans att stanna innan man skadar någon allvarligt. Cyklister, barn, joggare med ipoden i öronen eller nån gammal fylltratt som snubblar ut i vägen på osynliga sköldpaddor.

50 km/h är en liknande hastighetsbegränsing där det allmänt råder större risk för oskyddade trafikanter.

70 km/h är bra att hålla av ren överlevnadsinstinkt. Majoriteten av alla singelolyckor sker på 70-väg, just för att fordonet framförts för fort och en för skarp sväng dyker upp. På sjuttioväg tycker jag däremot inte att 30+ är extrem hastighet, mycket pga den generella avsaknaden av oskyddade trafikanter. Dyker det upp oskyddade trafikanter (eller bebyggelse som tyder på dem) längs 70väg blir det genast lite olämpligare att bomba helvet där.

Så, som märks så tycker jag att 30+ varandes extrem eller ej är avhängigt oskyddade trafikanter i närheten. Hastighetsöverträdelsens extremhet är direkt beroende på om man riskerar andras liv. Det egna tycker jag att man bör få riskera bäst fan man vill.

Håller med. :tummenupp
Vägarbetare är heliga, dom gör det bättre för oss alla. :)
Har inget kort att visa men sikten vid svackan är kristallklar.
Finns inte en chans att man skulle missa någon eller att dom kan gömma sig.
HADE det funnits en chans så HADE jag sänkt farten.
Det är därför jag tycker det är så farligt att sätta "extremt beteende" vid en fast gräns.

Jo, jag har själv en tendens att inte alltid sänka till den förespråkade hastigheten förbi vägarbeten vid sådana tillfällen.
En ytterligare sak i sammanhanget är ju att om det bara är sänkt hastighet med svarta skyltar med vita siffror är det ju inte något brott att skita i sänkningen, däremot åker man dit om något händer när man ignorerat sänkningen.

När man snackar om SMC måste man förstå att deras grundinställning är att förändra mckollektivets körbeteende. Även om man inte har direkt finansiering av staten så finns det ett ekonomiskt samarbete mellan Trafikverket och SMC och rent intressepolitiskt så måste man påverka dödstalet bland mc åkarna. Snart kommer säkert NTF ut med ett förslag om att beslagta alla bilar som kör 30+ vid skolorna.

Redan idag ser vi hur minoriteter styr majoritetens liv. Systembolagets syfte är att begränsa tillgängligheten av alkohol på grund av minoritetens problem. Flickor och pojkar vi lever i Sverige, en demokrati vars syfte är att skapa rättvisa åt alla.

Även SMC har rätten att sprattla och skapar en tråd där vi får spy lite galla. Lagen finns redan och all vårdslöshet i trafik beivras oavsett om du kör på bakhjulet i 180 med din Speed Triple eller kör 30+ vid dagis med en Voyager. Skulle man se hur riskfaktorn med olika beteenden så kostar förmodligen ett barns liv mer utanför en skola än om du kraschar av efter en kraftig wobbling. Men tar man bilen?

SMC skjuter från höften och det vågar man eftersom man medger att mindre än 10 % av deras medlemmar är sporthojsåkare, resten rakryggade förare maxar knappast +30 ens på motorvägen. Så ni som inte vill vara kvar i SMC, ni är deras kalkylerade risk när man kommer på ett politiskt korrekt förslag, allt i demokratins namn.
Vänta bara snart kommer spöket ” vi som vill ha reggskylt fram på mc” . Det är samma typ av politiskt demagogi baserad på en minoritets riskbenägna beteende.

Keep on wheeling and have a great fun!

GP 12.00 på lördag?:rock

Detta visste jag inte..!

Tack för upplysningen, men detta bidrar inte till "säkrare" trafik, jag vet redan nu en 2-3st som tidigare ondgjort sig över att dom inte "fått" köra bil när dom tvingats ta sin smärtstillande medicin, trots att dom inte ens kunnat gå rakt!
Och då pratar jag om äldre personer med långvarigt innehav av körkort, vad kommer härnäst..samma sak med alkohol och andra droger, "bedöm själv om du kan köra"!

/KentW

Detta visste jag inte..!

Tack för upplysningen, men detta bidrar inte till "säkrare" trafik, jag vet redan nu en 2-3st som tidigare ondgjort sig över att dom inte "fått" köra bil när dom tvingats ta sin smärtstillande medicin, trots att dom inte ens kunnat gå rakt!
Och då pratar jag om äldre personer med långvarigt innehav av körkort, vad kommer härnäst..samma sak med alkohol och andra droger, "bedöm själv om du kan köra"!

/KentW

Jag gillar det inte heller.

Vad jag fått mig beskrivet via olycksutredning (mätningar, uppskattning av kraft i kollisionen, vittnesuppgifter etc), för att få det exakta tillvägagångssättet bör nog frågan ställas till polismyndigheten.
En till undran, vid en singelolycka med dödlig utgång, hur kommer man där fram till hastigheten?

Det finns att läsa i det material som redan länkats till. Ca 25 % av de omkomna saknade körkort. Dessutom kör de som krattor enligt en annan redovisning.
jasså är det typ 0,02% ? eller hur många procent är döds piloter som gör på detta sätt?
Skulle gärna vilja se statistik. Eller vad finns det för faktiskt grund för behovet av denna lagen?

Intressant! Källor på det? Hänvisning till strategidokument eller motsvarande? För inte spekulerar eller yrar Du väl bara i nattmössan?

Jag visste inte att TS var utsänd på uppdrag av SMC? Kan vi få det bekräftat?

Angående insatser för mc-åkandet, notera gärna 2010 års fakta angående reggskylt...: http://www.svmc.se/smc/Organisationen/Historia/

Vad är Ditt eget eller Din organisations egna record? Den med fler än 6 000 sporthojar?

Men visst, att leka struts och sedan tvingas finna sig i att andra sätter gränser - är ju också ett alternativ. Yihaa...
När man snackar om SMC måste man förstå att deras grundinställning är att förändra mckollektivets körbeteende.

...Även SMC har rätten att sprattla och skapar en tråd där vi får spy lite galla...

...SMC skjuter från höften och det vågar man eftersom man medger att mindre än 10 % av deras medlemmar är sporthojsåkare, resten rakryggade förare maxar knappast +30 ens på motorvägen. Så ni som inte vill vara kvar i SMC, ni är deras kalkylerade risk när man kommer på ett politiskt korrekt förslag, allt i demokratins namn.
Vänta bara snart kommer spöket ” vi som vill ha reggskylt fram på mc” ...

Både RoH och RR har ibland finbesök av farbror blå på hoj som snackar lite om konkreta orsaker till klotningar och dödsfall och annat om hojkörning.
Det är inga föreläsningar utan bara lite funderingar och tankar som väcks.

Mäniskor påverkar mäniskor vid möten IRL.
Inte ngn skitlag som många inte bryr sig om.

Om jag fått bestämma hade man slopat de politiskt tillsatta nämndemän helt och hållet. Tyvärr är de inte särskilt lämpade alla gångerna för sin uppgift.

[OT]
Trodde det bara var en företeelse från forna Sovjetunionen med politiska officerare :brinnerupp
[End OT]

Suck. Läs Danskens första svar i tråden igen. 30+ kan, som även Du inser, vara allt från 30-270 km/h över skyltad fart. Omständigheterna avgör...

Så då är alltså 30+ extremt beteende även i SMC:s ögon.

Riks kan få ut den statistiken, men kan inte påstå att jag upplever det som att många går om steg1... men jag kan ha fel.

Men som TL brukar vi även fråga om man varit på en motorbana eller kurs förut... det är faktiskt förvånande många som är där för första gången.

Du har nog rätt i att det inte hör till vanligheterna att man bokar steg 1. Men de övriga stegen är det nog inte ovanligt att deltagare går om ett flertal gånger. Det har inte undgått att det tillkommer nya ansikten, men jag kan inte låta bli att notera att det som sagt är en kärna av deltagare som dyker upp mer eller mindre frekvent på SMCs kurser här nere.

Både RoH och RR har ibland finbesök av farbror blå på hoj som snackar lite om konkreta orsaker till klotningar och dödsfall och annat om hojkörning.
Det är inga föreläsningar utan bara lite funderingar och tankar som väcks.

Mäniskor påverkar mäniskor vid möten IRL.
Inte ngn skitlag som många inte bryr sig om.

Jag tycker Pappa blås finbesök är ett lysande alternativ RoH har en bra dialog med dom blå.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP