SMC förespråkar beslagtagning vid Extremt beteende

Status
Ej öppen för fler svar.
-"Körde ihjäl en 4-årig flicka på en 30-väg för att jag höll 60 och inte han stanna."

Nä, jag skrev nog alldeles rätt.
Just därför att man INTE behöver köra över någon eller ens vara nära.
Räcker med 30+ varsomhelst, hursomhelst.
Att citatet ovan borde rendera rejäla straff är jag helt med på. :tummenupp

Ptjaa, då mycket av tråden handlat om extremt beteende kanske detta kan hjälpa till att i någon mån bringa klarhet?

Maria på SMC:s kansli har sammanställt de olyckor med anknytning till extremt beteende under 2012 som hon känner till: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete-...eende/Typiska-olyckor-p-g-a-Extremt-beteende/

Är det någon olycka under 2012 Ni tycker saknas kan Ni väl skicka Maria en blänkare?

Fruktansvärd läsning. :(
Frågan är om några insatser kan stoppa sådana IdiOTer? :huvet
Varenda gång jag kör mc blir jag påmind om mina begränsningar.
Att klättra upp på en mc full, drogpåverkad lr ens efter dålig sömn är ju helt galet. :fakta
Tror tyvärr inte varken billigare kort eller beslagtagen hoj stoppar sånt beteende. :confused:

Om den statistiken är vad man går efter så kan man ju helt klart slopa +30kmh biten i "extremt beteende", fyllstyrningar utan körkort och med stulna hojar, då har de ju rätt att förverka fordonet redan med nuvarande lagstiftning?

vettefan .... jag är nog extrem , fick "rättelse" av några reflexer idag ...

kör (ja,jag KÖRDE faktiskt inte åkte) på dom mysiga 70 vägarna ut mot Rindö å vidare mot Waxholm ... kommer ikapp ett par (4-5 st) HojÅKARE som kryssar å luktar på blommorna (inge fel i det) , å jag puttar om .... framme vid färjan (som jag väntar på) kommer västgänget ikapp (nääääha no shit ) , när vi står på färjan så frågar en av dom "varför hadde du så brådis , vi står ju på samma färja? " .....

jaadu vad ska man svara på det .. .....extrem ?

Fruktansvärd läsning. :(
Frågan är om några insatser kan stoppa sådana IdiOTer? :huvet
Varenda gång jag kör mc blir jag påmind om mina begränsningar.
Att klättra upp på en mc full, drogpåverkad lr ens efter dålig sömn är ju helt galet. :fakta
Tror tyvärr inte varken billigare kort eller beslagtagen hoj stoppar sånt beteende. :confused:

Ja helt sjukt, som denna : "Kungsbacka: 40-årig man har enligt vittnen kört vårdslöst i hög hastighet. Tappar kontrollen, kör omkull och dödas" fruktansvärt vårdslöst, förtjänar säkert beslagtagning och sen piskrapp.

Typiskt exempel på att extremt beteende måste vara extremt väldefinierat, och i svenssons ögon är så är det vårdslöst redan när de hör en hoj varva. jag fick höra att jag tokkörde bara för att jag körde i ettan med min 600, för att jag tyckte att det var kul att varva, och då hade jag knappt överskridit 50 km/h

Last edited:
Bland olyckorna som roffe_s postade så är det exakt EN 1 !!! olycka som "bara" är vårdslöshet/30km+. Resten är stulet, fylla, inge körkort...

Känns riktigt onödigt av SMC att propagera för att farbror haffa ska börja beslagta hojar om man är vårdslös på E4'an med extrema 141km/h. Böter och indraget körkort som idag räcker.

Sen praktiserar väl polisen beslagtagning för hälften av hojarna i riskgruppen redan idag, de stulna?

Bland olyckorna som roffe_s postade så är det exakt EN 1 !!! olycka som "bara" är vårdslöshet/30km+. Resten är stulet, fylla, inge körkort...

Känns riktigt onödigt av SMC att propagera för att farbror haffa ska börja beslagta hojar om man är vårdslös på E4'an med extrema 141km/h. Böter och indraget körkort som idag räcker.

Sen praktiserar väl polisen beslagtagning för hälften av hojarna i riskgruppen redan idag, de stulna?

SMC propagerar fortfarande inte för att beslagtagning ska ske vid 30kmh +.
Läs Jespers svar i tråden. http://www.sporthoj.com/forum/showt...ng-vid-Extremt-beteende&p=5634326#post5634326

Varför inte läsa Jesper förklaring till allt detta också:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...ng-vid-Extremt-beteende&p=5635298#post5635298

Var glad istället att SMC kan vara med från början och försöka påverka saker.
Den listan som myndigheter och polis hade lagt fram sina förslag på, är ingen rolig läsning...

Jesper, får man publicera den listan som visades i måndags här?

Saxat ur SMC olyckslista: "Utländsk man i 70-årsåldern ska testa en MC utan hjälm på besök i Sverige" :va, detta är väl extremt om något. Nu är jag inte utlänning, men skulle för den skull inte våga testa en hjälmlös MC som bara var på besök i landet - skall mannen beslagtas?

Saxat ur SMC olyckslista: "Utländsk man i 70-årsåldern ska testa en MC utan hjälm på besök i Sverige" :va, detta är väl extremt om något. Nu är jag inte utlänning, men skulle för den skull inte våga testa en hjälmlös MC som bara var på besök i landet - skall mannen beslagtas?

Finns ju "mc" med "hjälm" ... BMW C1 :hihi

SMC propagerar fortfarande inte för att beslagtagning ska ske vid 30kmh +.

Jag tycker det är olyckligt att den formuleringen tilläts komma med i rapporten.
Oavsett vad representanter för SMC säger så kommer den alltid gå att peka på :(

Likaså att i formuleringen ska just motorcyklar beslagtas och inte alla fordonsslag.

http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/2012/Mc och moped strategi 2_2012 www.pdf
Bestämmelserna om beslag av fordon bör tillämpas på samma sätt vid rapportering av vårdslöshet i trafik (tex grova hastighetsöverträdelser) som vid olovlig körning och rattfylleri, denna möjlighet nyttjas inte så ofta idag. RPS avser att sprida information kring möjligheten att beslagta motorcyklar till polis och åklagare.

Kommer SMC att göra en formellt uttalande där man förtydligar sitt ställningstagande till den publicerade rapporten?

Det som sagts här i forumet har ju inte direkt ngn tyngd i jämförelse.

Däremot förslog vi den mildare norska varianten med förvaring i ett år istället för att beslagta fordon.

”Bestämmelserna om beslag av fordon bör tillämpas på samma sätt vid rapportering av vårdslöshet i trafik (som kan vara tex grova hastighetsöverträdelser)
Så om jag blir dömd för vårdslöshet efter att ha kört fort så skall min hoj beslagtas?
När räknas egentligen en fortkörning som grov? Grov fortkörning är faktiskt en ny term för mig. Låter som en sne snut skulle kunna få väldigt mycket till att vara "grov fortkörning".

Tror väldigt mycket lagar måste ändras för att beslagtagning ska fungera. Det funkar ju inte på parkeringsböter. När man började beslagta kom det bara in papper om att det skett ett ägarbyte. Och det är väl inte ovanligt att "de extrema" kör hojar som inte är deras egna. Utan hojen ägs av någon annan.
Kan man som Majid Wandi ha skulder (P-böter, trafikförsäkring osv) på 52,9 miljoner och vara ägare till drygt 3000 bilar
så är väl några hojar inget större problem.
Utom att det blir svårt beslagta dom.
Om det inte är en korkad Svenne som inte vet hur en slipsten ska dras.
Endast mot Svenne har polis och kronofogde en chans.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/farre-p-boter-betalas/

Hörde talas om en som ställt bilen på en handikapplats och fick bilen bortforslad. Åkte på ca 2400 kr + böterna som var på 700 kr om jag inte minns fel. Nu ska man inte ställa sig på handikapplatser och jag antar att personen i fråga fick sig en läxa. Men det var faktiskt första gången jag hört talas om att någon fått bilen bortforslad som inte stod direkt trafikfarligt till.

Den listan som myndigheter och polis hade lagt fram sina förslag på, är ingen rolig läsning...

Vi lägger oss, ni har ju en lista, tydligen en otäck lista.. Men jättehemlig.

Men vad är ni oroliga för dom tar ju inte ens bort vrak som står efter våra vägar och skogar. Tror man skulle få reta upp länsman till den grad att det blir väldigt personligt innan han orkar engagera sig och ringa efter bärgare,fylla i papper o.s.v

Jag har blåst dit efter en repa i 250 km/h där jag trodde att efterföljande fordon var ute efter att rejsa lite. Trodde idioten som tävlade borde ha fattat efter att jag 3 ggr i rad dragit ifrån han.

Idioten var civil och upprättade en anmälan om grov vårdslöshet i trafik. 3 år senare föll den slutgiltiga domen i hovrätten 50h samhällstjänst + egna advokatkostnader 5k + 5 hunkan till brottsofferjouren.

Blev inte av med lappen 1 endaste minut än mindre bilen. Fick fortsätta min färd från platsen efter förhör.

Men hade man gjort ovanstående 3 ggr i rad och inte lärt sig av sina misstag så är det ju självklart att ordningsmakten måste få medel för att se till att sådant här betende kan stävjas och försvåras,

För med handen på hjärtat är det ju inget man skrytet med vid föräldramötena direkt,

Nu har jag lärt mig att räkna antalet antenner på taket och att om jag påbörjat ett rejs inte avsluta det förens efterföljet är väldigt långt bakom mig.

Fast numera har man inte leksaker med nog pulver när man kör gata för att det ska vara aktuellt, En sur gammal volvo är ju inget man hetsar farbror blå med direkt.

Last edited:
Men vad är ni oroliga för dom tar ju inte ens bort vrak som står efter våra vägar och skogar. Tror man skulle få reta upp länsman till den grad att det blir väldigt personligt innan han orkar engagera sig och ringa efter bärgare,fylla i papper o.s.v

Jag har blåst dit efter en repa i 250 km/h där jag trodde att efterföljande fordon var ute efter att rejsa lite. Trodde idioten som tävlade borde ha fattat efter att jag 3 ggr i rad dragit ifrån han.

Idioten var civil och upprättade en anmälan om grov vårdslöshet i trafik. 3 år senare föll den slutgiltiga domen i hovrätten 50h samhällstjänst + egna advokatkostnader 5k + 5 hunkan till brottsofferjouren.

Blev inte av med lappen 1 endaste minut än mindre bilen. Fick fortsätta min färd från platsen efter förhör.

Prexis det är ju dig dom vill åt men det är nån annan stackare som står där utan hoj.

Det är ju just godtyckligheten som är problemet.

Men hade man gjort ovanstående 3 ggr i rad och inte lärt sig av sina misstag så är det ju självklart att ordningsmakten måste få medel för att se till att sådant här betende kan stävjas och försvåras,

För med handen på hjärtat är det ju inget man skrytet med vid föräldramötena direkt,

Nu har jag lärt mig att räkna antalet antenner på taket och att om jag påbörjat ett rejs inte avsluta det förens efterföljet är väldigt långt bakom mig.

Fast numera har man inte leksaker med nog pulver när man kör gata för att det ska vara aktuellt, En sur gammal volvo är ju inget man hetsar farbror blå med direkt.

Tre år? Har dom ändrat preskiberingstiden på trafikbrott?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey