Som sagt, Dansken har SMC bakom sig i sin underskrift men naturligtvis har strategin manglats många gånger innan alla ansett sig kunna skriva på. Jag vet att det har varit tuffa tag... Men nu är det en gång för alla så, att vill man vara med i de rum där besluten fattas krävs att man även tar diskussionen på allvar och inte blundar för problemområden. Att vara opportunistiskt är enkelt, men då blir man också förbisedd. Mer om det senare...
VBK, naturligtvis har alla medlemmar rätt att framföra sin åsikt. Det välkomnas. Men helt ärligt så är jag förvånad över Din inställning.
Jag har stor respekt för SSEMSEs verksamhet, RoH är jag inte lika bekant med. Men - alla seriösa debattörer i denna tråd har nog enats kring att diskussionen kring beslag eller förverkan rör upprepade grova förseelser och utgör ingen särbehandling av mc-förare.
Så vad är Du rädd för? Inte förväntar Du Dig väl att samhället ska medge undantag för Dig bara för att Du vill "gasa av Dig"? Hur i hela friden ska en intresseorganisation med bibehållen trovärdighet kunna ta den diskussionen?
Ptjaa, den ger sig liksom själv, det är gränsen för körkortsindragning och det är den statistiken man sammanställt från myndigheternas sida. Jag tror inte SMC verkat för just den definitionen.
Jag tog mig friheten att plocka ut några av de enligt min åsikt mest intressanta bilderna ur den statistik som myndigheter/organisationer beaktar när man lägger strategin. Ursäkta om dom tar lite plats men det vore intressant att höra Era slutsatser kring den bild som målas upp:
View attachment 369322
View attachment 369323
Visst har medtrafikanterna en del att lära, men singelolyckorna har vi väl svårt att krypa undan?
View attachment 369324
Synlighet ÄR viktigt, våra medtrafikanter måste vara uppmärksamma och förutseende! Men så var det ju det där med hastigheten...
View attachment 369325
I de flesta mötesolyckor är hojen på fel sida...
View attachment 369326
Supersport - eller kanske SH.com - presenterar sig i finrummen...?
View attachment 369327
Korrelation igen - hastighet...
View attachment 369328
Körkort eller inte - visst finns det skillnader...
Mina egna tankar?
+ Synbarhet för MC i trafik är fortfarande ett viktigt område.
+ Med eller utan körkort gör en skillnad. Till viss del en kostnadsfråga.
+ Kurvteknik är viktigt för att minska mötesolyckorna.
- Hög hastighet är en dominerande faktor när det gäller dödsolyckor.
- Supersporthojarna utmärker sig oerhört mycket när det gäller hög hastighet i dödsolyckor.
Några av mina egna tankar. Fyll gärna på med egna slutsatser - har vi ett problem eller inte?