SMC förespråkar beslagtagning vid Extremt beteende

Status
Ej öppen för fler svar.
Sålt stjärten för att sysselsätta sig själva kanske?

SMC har under året fått bidrag från Trafikverket i form av både projekt- och verksamhetstöd.
Bidragen har gått till trafiksäkerhetsarbete, framförallt i fråga om information samt till instruktörsverksamhet..

2010-07-01 - 2011-06-30
Bidrag 1 533 845
2011-07-01 - 2012-06-30
Bidrag 2 471 025

Inte jag i alla fall, men jag är glad att Du nu förstår på vilken slak lina verksamheten balanserar. Pengarna som kommer in är projektpengar - vilka återfinner Du i verksamhetsberättelsen. De finns ett år, nästa kan de vara borta.

Bra att Du är medlem, hoppas Du väljer att stanna kvar. Positiva och entusiastiska personer behövs i verksamheten mer än någonsin:)

Sålt stjärten för att sysselsätta sig själva kanske?

Last edited:
Enligt Aseks (Arbetsgruppen för samhällsekonomiska kalkyl- och analysmetoder inom transportområdet) beräkningsmodell är kostnaden för ett dödsfall i trafiken 31,3 miljoner kronor, medan kostnaden för en svårt skadad person beräknas till 5,7 miljoner kronor.

Hur kan man beräkna vad ett liv är värt :va

Jag kan tänka mig att SMC lägger fram detta förslag eftersom man troligen klättrat lite i näringskedjan och fått eller kanske kan få ett större inflyttande och med detta kommer också ett större krav på resultat... Och att SMC får lite mer att säga till om är inte dåligt och i långa loppet mycket bra med en MC organisation lite högre upp...

Att tillägga tror jag tror dock inte att dödstalen för MC i Sverige inte är så alarmerade så som man vill framföra det hela och detta gäller troligen all form av död i trafiken oavsett fordon dock för just drabbade och anhöriga där dödsfall eller allvarlig skada alltid är en tragedi. Eligt statistik ifrån WHO (World Health Organization) ifrån 2008 så kommer "Road traffic accidents" på plats 7 över länder som tillhör "Middle-income countries" så om denna statistik stämmer om så känner jag vi i Sverige bör fokusera på viktigare saker.

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs310/en/index.html

Tjo tjejer & killar !

Har skummat igenom de flesta kommentarer gällande tråden "Extrem beteende "

Jag finner inget vettigt förslag på hur man bör komma i mål med att bromsa extrembeteendet bland motorcyklister.
Är det någon som har något vettigt förslag rent konkret som fungerar ?

SMC gör mycket för alla motorcyklister vare sig de är medlemmar eller inte.
Man ska vara medveten om att det inte är en självklarhet att vi får ägna oss åt vår favorit sysselsättning ,
ATT köra MC .

Många konstiga förslag genom åren har stoppats tack vare SMC.
Men en sak är säker..... minskar inte olyckorna bland oss motorcyklister så lär vi i framtiden få betydligt tråkigare regler & lagar.

Tänk er att lagens långa arm får använda spikmatta även för motorcyklister som vägra stanna ? ....
enda kravet är att länsman satt upp en skyllt som visar att det är en spikmatta ett par hundra meter framöver mellan vajerräckena.

Då blir det ju mindre trevligt ......

Det är kul att köra extremt fort. Man kan faktiskt göra det även i SMC.
Gå steg 5 & 6 & ta racelicens & sedermera gasa fritt under ordnade former på tävlingsbanorna.

Men jag skulle vilja se några förslag på att minska alla olyckor bland oss motorcyklister under denna tråden.

Så några förslag på vad vi kan göra för att förbättra den negativa statistiken bland oss motorcyklister.

Negativ statistik?
Ge dig nu för f__n!
Det har aldrig varit säkrare att köra MC. Nånsin. Om man får tro statistiken.
Aldrig har så många kört MC. Trots det har aldrig så få omkommit. Nånsin. Statistiskt.
Att man vill klämma åt MC-förarna har inget med statistik att göra. Det har med politik att göra.

Det här är väl bara taget ur luften då, enligt dig..?

Trygg-Hansas statistik över motorcykelolyckor mellan 2007 och 2010 visar att antalet olyckor har minskat med hela 19 procent. Även Trafikverkets statistik visar att antalet döda och svårt skadade motorcyklister har minskat stadigt de senaste åren, samtidigt som antalet motorcyklar i trafik har fördubblats de senaste tio åren.**

– Vi vet att motorcykelförare oftast är säkra förare, och det bekräftar vår statistik. Det är mycket positivt att se att de minskande olyckorna verkar vara en trend som är här för att stanna, och det ser vi inte bara i vår egen statistik utan i samhället i stort, säger Andreas Sand, ansvarig för motorförsäkringar på Trygg-Hansa.

En ny undersökning som Trygg-Hansa gjort visar att 18 procent av svenskar med mc-kort varit med om en motorcykelolycka. Närmare analys av Trygg-Hansas olycksstatistik för 2010 med mer än en part inblandad i en olycka visar att motorcyklisten var vållande till skadan i endast 27 procent av fallen. I hela 62 procent av skadorna var det föraren av ett annat fordon som var vållande. Den vanligaste typen av skada mellan två fordon, där åtminstone en motorcykel varit inblandad, var påkörning bakifrån (28 procent). Näst vanligast är påkörning av parkerat fordon (16 procent), tätt följt av olycka vid vänstersväng (13 procent).

Eller är det här påhittat också..?

http://www.bike.se/nyheter/bilister-orsakar-nio-av-tio-mcolyckor-91668

Försäkringsbolaget If har granskat 1 072 motorcykelolyckor med annat fordon mellan 2008 och 2010. Motorcyklisten var vållande till endast 39 av olyckorna. Bilisten var däremot skyldig till 964 av fallen, nio av tio olyckor. Dan Falconer är motorexpert på If.

– Det var lite oväntat, säger han i en intervju med redaktör Fredrik Diits Vikström. Jag tycker att det är anmärkningsvärt att bilisten så ofta är den som är skyldig. 

Huvudproblemet, menar Dan Falconer, är att bilförare har för dålig uppmärksamhet riktad bakåt.

– Bilisterna ser helt enkelt inte motorcyklisterna. Det i sig är inget nytt, men att man är så blind tycker jag är förvånande, säger han.

Det är orimligt av vi i MC-kollektivet ska bära hundhuvudet när det uppenbarligen är alla j_vla fuckon i bil som är den stora delen i problemet. Statistiskt.

Läs även detta!
Speciellt sidan 17 är intressant om man gillar statistik.

http://www.trafikverket.se/PageFiles/28172/llycksutveckling_mc.pdf

Det visar sig nämligen att risken att omkomma eller skadas svårt har sjunkit från ca 8 per 1000 fordon år 1983 till runt 1 (ett!) per 1000 fordon år 2007. Det var alltså statistiskt sett nästan åtta (!) gånger farligare att köra hoj 1983 kontra 2007...

Last edited:
Statistiken är inget lätt att räkna på.

Du får krya på dig :krama hoppas du får köra några meter 2013 :yoparty

Det är lungt.....inte mått bättre sen jag var 30....
Får Får jag.......men man ska hinna också, två grabbar , en med hus som ska renoveras, och två smågrabbar som vill att farfar ska leka med dom i sandlådan:tummenupp, pust!

/KentW

Ge mig pengar så startar jag en organisation med 15 heltidsanställda som jobbar för mc-burna, den måste ju vara ännu bättre...

Du kan bevisligen ingenting om företag/föreningar och ekonomi. Vinstmarginalen går upp och ner. Så sent som för ett par år sedan gick SMC back med ungefär samma siffra som dom räkenskapsåret 2011 gick med plus. Du klagar på en vinst på en miljon. Det är ingenting om man ser till omsättning och antalet anställda. Om något år eller två kan siffrorna vara negativa igen.

Sen tror jag INTE att du skulle lyckas med bedriften att få myndigheter och politiker att lyssna på dig på det sättet som SMC lyckats med så dom pengarna vore nog att kasta i sjön. "Ge mig pengar så......"Vaddå ge dig pengar? Pengar är ingenting man bara får. Starta en förening, värva medlemmar, få folk att betala medlemsavgifter och bygg upp en egen organisation som tar till vara på dina/sporthojåkarnas intressen bättre än vad SMC gör. Det är en fri värld. Det är bara att sätta igång. Lycka till.

"Ge mig pengar så......" :lol :rofl :tummenupp

Att ens bara skriva

"Vaddå ge dig pengar? Pengar är ingenting man bara får. Starta en förening, värva medlemmar, få folk att betala medlemsavgifter och bygg upp en egen organisation som tar till vara på dina/sporthojåkarnas intressen bättre än vad SMC gör. Det är en fri värld. Det är bara att sätta igång. Lycka till."

är ungefär som att säga, är du inte nöjd med sjukvården du får så bygg dig då ett eget sjukhus.

Till slut SMC är mycket bra, men detta har fått mig att ifrågasätta om dom verkligen arbetar för mitt bästa.

Om du läste citatet i mitt inlägg så var det xibalba som "ville ha pengar". SMC startade för länge sedan och har jobbat målmedvetet under många år. I dagsläget finns det valmöjligheter inom sjukvården och att bygga ett eget sjukhus är ju inte att rekommendera men det står en helt fritt att välja ett annat sjukhus om man inte är nöjd med det första. Om du nu börjar ifrågasätta om SMC verkligen arbetar för ditt bästa så har du två valmöjligheter iom att det i stort inte finns något konkurrerande alternativ i dagsläget. Antingen hänger du kvar, slår dig ihop med likasinnade och försöker påverka SMC så att inte sporthojarna glöms bort. Eller så bryter man sig ur och drar igång en egen intresseorganisation som mer har fokus på sporthojar. Det är definitivt görbart men man måste se det rasande långsiktigt. Det tar tid att bygga upp en fungerande organisation som myndigheter och politiker lyssnar på. Sen finns det i och för sig ett tredje alternativ också och det är att, som många här ivrigt propagerar för, helt enkelt skita i allt och försöka köra ifrån polisen. Kör inte ihjäl någon utomstående bara i processen.

Kör på bana istället om du nu vill köra så jävla fort. INTE bland oss andra ute i trafiken. Följ lagen. Hur svårt ska det vara?

Om alla godtyckligt började bryta mot lagar lite efter eget huvud för att man själv tycker att man är "bättre" och klarar av att köra fortare än andra eller annat skulle det inte bli så himla bra. Helt plötsligt säger någon att "ja men jag är så duktig bilförare och hanterar alkohol bra så jag klarar utan problem av att köra med 0,8 promille i blodet". Och sen tycker någon annan att "Ja men får han så ska väl jag också få köra full". Det där resonemanget funkar inte. Samma lagar och regler för alla.

Köra för fort vill ni och då vill ni inte bli jagade av snuten (eller så är det exakt det ni vill för att få ytterligare en adrenalinkick). Just vad det gäller fortkörning så är det många som häcklar polisen ganska rejält. Men när ni får er hoj stulen, DÅ vill ni minsann ha hjälp av polisen. Många i samhället tycker INTE att det är ok att köra på tok för fort och det är ännu mindre ok att göra det inom tätbebyggt område. Men den här lagen ska det tydligen vara ok att bryta emot. Men om någon stjäl er hoj så tar det hus i helvete. DEN lagen är INTE ok att bryta emot? Kan nog tänka mig att många tjyvar, våldtäktsmän och andra har hyffsat legitima skäl enligt dom själva (!) att bryta mot dom lagar som dom bryter emot. Samma lagar och regler för alla. Det är det enda som funkar i ett land. Men visst, gå ur SMC och kör ifrån snuten istället för att lobba internt för att man inte ska rekommendera beslagtagning av fordon vid "extrem" körning. Jävligt vuxet..... :dummer

Kör gärna (extremt) skitfort men gör det på bana. OM ni gör det i trafiken så riskerar ni böter/körkortet/fängelse och så måste det vara för lagar och regler gäller ALLA och inte bara alla andra än en själv..... Jösses. Hur svårt ska det vara.....? :dummer

Hahaha ja jag är ju en av dom som tycker bankörning är trams??

Är mycket engagerad i SSEMSE som depåchef.
http://www.sydskanesemse.nu/

Och har slagits hårt i RoH för att folk skall se till att köra bana, och speciellt just BKK om man är ny på hoj.
http://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?36-R.O.H+Riders+of+Helsingborg

RoH brukar tom ha egna camps på dessa körningar.

Men helt ärligt så måste jag väl få ha en åsikt och få ifrågasätta när jag tycker en organisation jag är medlem i har gjort ett galet vägval i en specifik fråga?

Last edited:
Om du läste citatet i mitt inlägg så var det xibalba som "ville ha pengar". SMC startade för länge sedan och har jobbat målmedvetet under många år. I dagsläget finns det valmöjligheter inom sjukvården och att bygga ett eget sjukhus är ju inte att rekommendera men det står en helt fritt att välja ett annat sjukhus om man inte är nöjd med det första. Om du nu börjar ifrågasätta om SMC verkligen arbetar för ditt bästa så har du två valmöjligheter iom att det i stort inte finns något konkurrerande alternativ i dagsläget. Antingen hänger du kvar, slår dig ihop med likasinnade och försöker påverka SMC så att inte sporthojarna glöms bort. Eller så bryter man sig ur och drar igång en egen intresseorganisation som mer har fokus på sporthojar. Det är definitivt görbart men man måste se det rasande långsiktigt. Det tar tid att bygga upp en fungerande organisation som myndigheter och politiker lyssnar på. Sen finns det i och för sig ett tredje alternativ också och det är att, som många här ivrigt propagerar för, helt enkelt skita i allt och försöka köra ifrån polisen. Kör inte ihjäl någon utomstående bara i processen.

Vikket annat "sjukhus" rekomenderar du om jag vill gasa av mig då?

Det har aldrig varit säkrare att köra MC. Nånsin. Om man får tro statistiken.

Aldrig har så många kört MC. Trots det har aldrig så få omkommit. Nånsin. Statistiskt.
Att man vill klämma åt MC-förarna har inget med statistik att göra. Det har med politik att göra.

Det här är väl bara taget ur luften då, enligt dig..?

Trygg-Hansas statistik över motorcykelolyckor mellan 2007 och 2010 visar att antalet olyckor har minskat med hela 19 procent. Även Trafikverkets statistik visar att antalet döda och svårt skadade motorcyklister har minskat stadigt de senaste åren, samtidigt som antalet motorcyklar i trafik har fördubblats de senaste tio åren.**

...

osv, osv

Ja, jo....

- och det här fina resultatet har vi ju tillsammans uppnått bla genom att köra vansinnigt fort varje gång vi är ute och åker...

:3freak:rolleyes:

Hahaha ja jag är ju en av dom som tycker bankörning är trams??

Är mycket engagerad i SSEMSE som depåchef.
http://www.sydskanesemse.nu/

Och har slagits hårt i RoH för att folk skall se till att köra bana, och speciellt just BKK om man är ny på hoj.
http://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?36-R.O.H+Riders+of+Helsingborg

RoH brukar tom ha egna camps på dessa körningar.

Men helt ärligt så måste jag väl få ha en åsikt och få ifrågasätta när jag tycker en organisation jag är medlem i har gjort ett galet vägval i en specifik fråga?

Det är jättebra att du är engagerad som depåchef och att du kör på bana. Du kan köra precis hur "extremt" som helt på bana utan att någon bryr sig så länge du följer dom regler som gäller där. Följ dom reglerna som gäller i trafiken också.

Beslagta fordonen för alla jävlar som inte kan blinka i allmänhet, och vid rondellkörning i synnerhet.

Hell, gör nu chefen glad och producera lite istället för att babla nonsens :gnissla

Jag är min egen chef och sitter vid datorn mest hela tiden. Nonsens för dig kanske men definitivt inte nonsen för dom som tycker att vissa kör som idioter på allmän väg och att för extrem körning inte är ok. Fartdårarna verkar ju inte ha några problem i att acceptera dom regler som finns vid bankörning men dom reglerna som är satta på allmän väg där det finns älgar, barn, medtrafikanter och annat är det bevisligen inte lika lätt att acceptera. Inte heller jag hoppas att det kommer beslagtas fordon i parti och minut så fort någon råkar köra 31 över gällande hastighetsbegränsning men jag tror å andra sidan inte heller att det kommer bli en verklighet. Jösses. Hade ingen aning om att sporthojåkare var såna drama queen´s..... Ta reda på fakta först istället för att inta en "jag kommer minsann gå ur SMC och köra ÄNNU fortare för att köra ifrån snuten......"-attityd. Det är ju löjligt. Påverka istället. Men till syvene om sist måste lagarna skrivas efter någon form av genomsnitt. Om alla körde på samma sätt på allmän väg som på bana skulle det inte funka alls och ALLA kan inte få exakt som dom vill i alla situationer precis hela tiden. Ska det vara så svårt att fatta?

Hell, våra åsikter ligger väldigt nära varann egentligen, köra en wheelie förbi dagis i 120 och krocka med en mamma och hennes barnvagn vill nog ingen se..:gråta

Däremot ser jag en fara iom att Polis och åklagare skall bli upplysta om denna rättighet och dessutom ges utökade rättigheter.
I förlängningen kan det bli oanade konsekvenser av en wheelie på motorvägen och man har oturen att möta en polisbil med en grinig Konstapel bakom ratten :död

Ps. Jamen gött då ÄR ju chefen glad :fyllisar

Jag är min egen chef och sitter vid datorn mest hela tiden. Nonsens för dig kanske men definitivt inte nonsen för dom som tycker att vissa kör som idioter på allmän väg och att för extrem körning inte är ok. Fartdårarna verkar ju inte ha några problem i att acceptera dom regler som finns vid bankörning men dom reglerna som är satta på allmän väg där det finns älgar, barn, medtrafikanter och annat är det bevisligen inte lika lätt att acceptera. Inte heller jag hoppas att det kommer beslagtas fordon i parti och minut så fort någon råkar köra 31 över gällande hastighetsbegränsning men jag tror å andra sidan inte heller att det kommer bli en verklighet. Jösses. Hade ingen aning om att sporthojåkare var såna drama queen´s..... Ta reda på fakta först istället för att inta en "jag kommer minsann gå ur SMC och köra ÄNNU fortare för att köra ifrån snuten......"-attityd. Det är ju löjligt. Påverka istället. Men till syvene om sist måste lagarna skrivas efter någon form av genomsnitt. Om alla körde på samma sätt på allmän väg som på bana skulle det inte funka alls och ALLA kan inte få exakt som dom vill i alla situationer precis hela tiden. Ska det vara så svårt att fatta?

Detta är ett forum för folk med hoj, ingen remissinstanst för våra lagstiftare.

Här bor ett sumelsarium av folk med många olika bakgrunder,åsikter, tankar och historia.
Var och en med full rätt att diskutera en fråga som denna i detta helt öppna forum.

Ingen har all fakta om hur detta kommer att fungera i realiteten och jag tänker iaf inte sitta inne med mina tankar om detta tills förslaget klubbas igenom och det enda man isf kan säga "å fan det var så här det blev".

Det kanske blir skitbra eller så blir det kanske ytterligare ett verktyg för 0visionsivrarna att få bort oss från vägarna där dom klart proklamerat att vi inte hör hemma. Jag vet inte och inte du heller.

Jag kommer inte att kunna påverka detta förslag öht men jag kommer inte att sitta tyst här under resans gång.

Och att du ens likställer tex mig med en dåre på vägarna bara för att jag inte jublar och applåderar detta som jag i nuläget tycker luddiga förslag gör mig lite iriterad faktiskt.

Jag kan nog med 100% säkerhet säga att jag fått många fler nya sporthojsåkare att bli medlemmar i SMC och köra deras BKK än vad du någonsin kommer göra.

Har tyvärr inte själv kört nån BKK i år men det finns det andra skäl till än att jag behöver gå in på det här.

Min vånda är att förslaget kommer att kunna slå fel, det kanske inte alls blir så men det får ju tiden utvisa.

En sista fråga bara, håller du själv hastigheten alla sekunder du sitter på hojen?

EDIT:
Jag har ett gott öga till SMC och allt annat dom arbetar med, har en dröse SMC instruktörer i min vänkrets.

Men när det läggs ett förslag som rent hypotetiskt vid något olyckligt tillfälle skulle kunna innebära att man förverkar 100,000:- för mig så är det faktiskt ett skäl för att inte betala in medlemsavgiften nästa år.

Last edited by a moderator:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...