SMC förespråkar beslagtagning vid Extremt beteende

Status
Ej öppen för fler svar.
Lite mer, uppdaterad och purfärsk fakta, eller lite mer bränsle på elden (beroende på hur man ser det) hittar Ni i varje fall här: http://svmc.se/smc/Nyheter/Ny-MC-och-mopedstrategi-presenteras-idag/

Dansken finns med i Tylesand och försöker tala för "saken"...

...Lika lite kan man föra en vettig debatt om restriktioner mot MC på ett MC forum. Logik funkar liksom inte när det är den egna målgruppen som står i skottlinjen. :tummenupp

:tummenupp Det är aldrig försent att ge upp. Men ändå lite intressant att försöka...:)

Last edited:
Skulle vara spännande om en nätt liten enkät skulle gå ut till samtliga medlemmar hos SMC med konkret information kring vilka avseenden förslaget skulle tillämpas, samt en enkel fråga; för eller mot?

Gissar på att någon/några representanter för SMC arbetat fram ett förslag som inte representerar majoritetens åsikt.
Vill dock poängtera att det är en ren gissning :rolleyes:

Precis som många skrivit är "extremt beteende" en tolkningsfråga. Känns som det kan resultera i relativt godtyckliga beslag av motorcyklar tyvärr.

Självfallet vill ingen ha någon här se olämpliga förare i trafiken, ex. påverkad av alkohol eller andra preparat, men att nå dessa med ett förslag som detta lär tyvärr i större utsträckning drabba medelsvensson på väg till jobbet/landet/etc en tidig sommarmorgon när det är fritt från trafik på vägarna. Som ett exempel.

Polisen ska ju som bekant se till att lagar och regler följs efter våra fina vägar.
Ett exempel på hur trist det ser ut i dagsläget är kring Solna. Polisen har en förkärlek till att stå och bötfälla fordon på väg hem/till jobb vid Haga norra. Ungefär 800-1000 meter bort finns en 30-sträcka med en skola intill, där har jag aldrig sett dom. Var gör dom mest nytta och var ligger största risken för personskador om en olycka sker? Och kan det vara så enkelt att Haga norra är en fin kassako? ......

Det känns som detta förslag skulle falla ut på likartat sätt tyvärr.

Nej, nu knackar John Blund på axeln, hoppas det går att läsa och att jag lyckas föra fram en poäng.

Tyvärr står Polisen där de får in mest pengar, att de i huvudsak värnar om människors säkerhet lurar man inte i mig i alla fall. Klart de lägger sin energi där det finns pengar att tjäna. Annars hade man ju prioriterat ställen som skolor, dagis och andra ställen där man vet finns stora olycksrisker. Men ger det inget ekonomiskt in, klart de väljer ett annat ställe.

Någon gång händer det, men allt för sällan. Jag har sett många farliga beteenden genom åren i trafiken som inträffat mitt framför ögonen på polisen och de har fortsatt som inget har hänt. Sedan kan de stått och vinka in fordon i laser & blåskontroller tidpunkter och platser där det är uppenbart att det bara är för att fylla sin kvot för att göra polisledningen nöjd.

Jag råkade ut för en lastbil som höll på att preja in mig i ett vägräcke, samma lastbil höll på att preja in en polisbil i ett trafikljus ett par kilometer senare men snuten brydde sig inte alls. Hade jag varit polis i det läget hade jag nog blinkat blåljus och sett till att plocka kortet på plats för grov vårdslöshet... En lastbil som på rak väg vinglar över 2 körfält lite då och då känns rätt farligt.

Pucko. Jag sa ju att jag stannar och tar boten :7fatta

Bra. Fortsätt med det. Och om din körning om detta går igenom blir klassad som "extrem" så riskerar du att bli av med hojen. :7fatta

Last edited:
Undrar hur bökigt det kommer att bli med försäkringsbolagen när dom kommer att försöka få olyckor till att dom är orsakade av ett Extremt beteende?

Undrar hur bökigt det kommer att bli med försäkringsbolagen när dom kommer att försöka få olyckor till att dom är orsakade av ett Extremt beteende?

Redan idag kan försäkringsbolagen ställa till det för försäkringstagare om det är uppenbart att man kört vårdslöst och förorsakat en olycka. Jag tror inte att det kommer att vara någon nämnvärd skillnad i det avseendet.

Det finns 464320tusen mc reg i swe, kanske lite mer eller mindre.

Men endast 3 av 10 höl hastighetsgränsen.

Man har 7 förare som kör över gällande hastighetsgräns.

Detta blir 325000 förare kör över hastighetsgräns & bara 139320 håller hastigheten.

Av dessa 325000 förare håller 65000 förare en hastighet över 30+ på skyltad väg.

Hur tusan kommer dom fram till denna siffran på SMC, mäter dom upp att just 65k håller konstant över 30+ då eller ?

65k förare riskerar att bli av med sina hojar.

Last edited:
Redan idag kan försäkringsbolagen ställa till det för försäkringstagare om det är uppenbart att man kört vårdslöst och förorsakat en olycka. Jag tror inte att det kommer att vara någon nämnvärd skillnad i det avseendet.

Precis, och bland åtgärderna för att minska "extremt beteende" Trafikverket tar upp i sin rapport (http://svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/2012/Mc och moped strategi 2_2012 www.pdf) kan man läsa:

Försäkringsbolagen. Vid grov vårdslöshet kan trafikskadeersättningen jämkas (minskas). Även skador på motorcykeln (vagnskade- försäkringen) kan minskas eller helt utgå vid extremt beteende som hög hastighet eller att föraren inte var nykter.

Fakta om extremt beteende och konsekvenser för mc-försäkringen behöver synliggöras, både bland motorcyklister och anhöriga. Anhöriga är oftare ägare till motorcykeln i olyckorna med extremt beteende, (9 % jämfört med 3 % för övriga).

lär komma massa billiga skrevraketer på KVD sen iaf .... :hihi

Det finns 464320tusen mc reg i swe, kanske lite mer eller mindre.

Men endast 3 av 10 höl hastighetsgränsen.

Man har 7 förare som kör över gällande hastighetsgräns.

Detta blir 325000 förare kör över hastighetsgräns & bara 139320 håller hastigheten.

Av dessa 325000 förare håller 65000 förare en hastighet över 30+ på skyltad väg.

Hur tusan kommer dom fram till denna siffran på SMC, mäter dom upp att just 65k håller konstant över 30+ då eller ?

65k förare riskerar att bli av med sina hojar.

Källa?

usch! Idag stannar jag gärna för polisen och låter dem plocka den rosa plastlappen i några månader. Ska jag bli tvingad att försöka dra snuten istället om jag får snuthäng vid 141km/h på e4 :confused:

Tror någon som är frisk i huvudet att detta verkligen skulle minska antal olyckor? Motverka extremt beteende? :dummer

Eller har de tänkt införa ägaransvar för fortkörning...?

Lite mer, uppdaterad och purfärsk fakta, eller lite mer bränsle på elden (beroende på hur man ser det) hittar Ni i varje fall här: http://svmc.se/smc/Nyheter/Ny-MC-och-mopedstrategi-presenteras-idag/

Dansken finns med i Tylesand och försöker tala för "saken"...

Läste igenom rapporten och hittade följande skrivning ang. möjlighet att beslagta hoj.

Under "så går vi vidare":
Bestämmelserna om beslag av fordon bör tillämpas på samma sätt vid rapportering av vårdslöshet i trafik (tex grova hastighetsöverträdelser) som vid olovlig körning och rattfylleri, denna möjlighet nyttjas inte så ofta idag. RPS avser att sprida information kring möjligheten att beslagta motorcyklar till polis och åklagare.

Tolkar det som att man vill att begreppet "vårdslöshet i trafik" skall vara utgångspunkten när det gäller vilka hastighetsöverträdelser som kan komma ifråga. Att bestämmelserna skall tillämpas på samma sätt som vid olovlig körning och rattfylleri antar jag innebär att det måste ha skett vid upprepade tillfällen innan det kan bli aktuellt att ta motorcykeln i beslag?

Så här står det ang fortbildning, dvs bl.a. SMC-kurserna:
I dag bedrivs en rad vidareutbildningar för motorcyklister. Utvärderingar av trafiksäkerhetseffekten hos dessa visar på en del positiva effekter men ofta även på negativa trafiksäkerhetseffekter, det vill säga att förarna efter utbildningen faktiskt har en högre olycksrisk än före utbildningen. En förklaring kan vara att kursdeltagaren får öva på moment som betraktas som särskilt svåra, till exempel kurvkörning eller bromsning. Det finns en risk att tron på den egna förmågan ökar mer än den faktiska förmågan. Ett vanligt sätt att motverka denna effekt är att helt enkelt undvika färdighetsträning i vidareutbildningar utan koncentrera utbildningen på kunskap om risker, så kallad riskutbildning.

Vi föreslår att en branschgemensam standard för fortbildning av motorcyklister tas fram som kan erkännas av alla parter. Standarden bör vara möjlig att utarbeta utifrån ISO 39001, ”Road Traffic Safety Management System” som kommer att fastställas hösten 2012. Ett 40-tal länder deltar på olika sätt i arbetet samt flera internationella organisationer. ISO 39001 kan sägas påminna om ISO 14001 den globala miljöledningsstandarden.
Ang utvärderingen av dessa utbildningar... Vill minnas att jag såg att det inte gjorts någon ordentlig utvärdering av SMC-kurserna och dess effekt på olyckor, utan att dessa slutsatser, i brist på annat, baseras på äldre studier av andra utbildningar som inte är samma som de utbildningar som finns idag. Någon med insikt i ämnet får gärna rätta mig. Om det är så, känns det ju dels som att det är felaktigt dragna slutsatser, dels som att det borde ligga i vårt intresse att så snabbt som möjligt få fram vettig forskning på området.

När jag läser mellan raderna i Trafikverkets plan känns det som att det är frågan om hur länge vi får behålla de privilegier som SMC:s kurser innebär, dvs att de innehåller samma moment av färdighetsträning som idag och att vanliga försäkringar gäller. Kanske kommer kurserna i framtiden bli mer som Risktvåan och de som är ute efter att öva kurvtagning m.m. hänvisas till vanliga bandagar och utan gällande försäkring?Fast nu spekulerar jag bara...

Last edited by a moderator:
Vad är nästa steg att alla får gps monterad & om vi kör fortare en 30 så kommer haffa hem till vederbörande & haffar hoj, kk strimla man & feta böter & spärrar in vederbörande i 3 månader.

Även om detta exemplet kanske var lite överdrivet skulle jag inte vara förvånad om det är i denna riktning det går framöver.

Tekniken finns redan och det finns redan försäkringsbolag som erbjuder rabatt om man kör med deras "övervaknings-app" i mobilen när man kör bil. http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mobiltele/article3530680.ece

Hur lång tid dröjer det innan försäkringsbolagen börjar höja premierna för de som väljer bort "övervakning" så pass mycket att man till slut i praktiken inte längre har något val?

Hur lång tid dröjer det sedan innan polisen i samband med olyckor börjar begära ut informationen om hur fort man kört?

Hur lång tid dröjer det sedan innan polisen kan begära ut sådan information efter att de stoppat en förare där det "såg ut att gå lite för fort".

Hur lång tid dröjer det sedan innan det automatiskt dyker upp ett inbetalningskort i brevlådan när man kört för fort? Nej förresten, då är det nog snarare mer sannolikt med system som automatiskt stryper gasen på motorcykeln strax över skyltad hastighet så att dessa överträdelser aldrig ens blir möjliga. Trafikverket talar redan lite luddigt i sin rapport om olika tekniska hjälpmedel på motorcykeln för att "hjälpa" föraren att hålla rätt hastighet.

Å ena sidan kan det tyckas vara en utopi, men med några små beslut i fel riktning så kan vi snart vara där. Se bara på Storbritannien och deras övervakning av medborgarna.

Last edited by a moderator:

Första sidan har du länken till SMC angående hur många som kör efter skyltad fart & dom som kör över & över 30+

Sen har du lite annat från denna http://www.fastbikes.se/index.php/n...679-motorcyklar-den-fordonstyp-som-oekar-mest

Sökte främst efter hur många mc det finns reg i swe men såg nu att det var från 2010år

Glömde vist lite saker i min beräkning, 277626 mc va i trafik & 187000 va avställda.

Så hur många av dessa 187k rullade mer en 100 meter på vägen.

Last edited:
Är det sånt här SMC står för kan dom dra till Linköping. Och jag kommer inte vara medlem mera, det är en sak som är säker... :gnissla

Bra. Fortsätt med det. Och om din körning om detta går igenom blir klassad som "extrem" så riskerar du att bli av med hojen. :7fatta

Jag har inget till övers för extremister av ngn sort.
Så ingen idé som sagt att föra ngn form av diskussion med dig.

Jag tycker ändå att tanken är god men i vad man är lite rädd för är att det blir som det flesta bra idéer när det väll sätt i praktik, vilket är skit.

Polisen har kvoter att uppehålla och fyllon och drogias kan jag inte tänka mig bry sig speciellt mycket, bara att gå ut och sno en ny hoj eller något likande! Och sen har vi 250+km/h gruppen där det är lite väll farligt att jaga ikapp det blir en massa skriverier i tidningar och TV så kvar finns bara extremisterna som ligger 105 på en 70 väg.

Så här står det ang fortbildning, dvs bl.a. SMC-kurserna:

Ang utvärderingen av dessa utbildningar... Vill minnas att jag såg att det inte gjorts någon ordentlig utvärdering av SMC-kurserna och dess effekt på olyckor, utan att dessa slutsatser, i brist på annat, baseras på äldre studier av andra utbildningar som inte är samma som de utbildningar som finns idag. Någon med insikt i ämnet får gärna rätta mig. Om det är så, känns det ju dels som att det är felaktigt dragna slutsatser, dels som att det borde ligga i vårt intresse att så snabbt som möjligt få fram vettig forskning på området.

När jag läser mellan raderna i Trafikverkets plan känns det som att det är frågan om hur länge vi får behålla de privilegier som SMC:s kurser innebär, dvs att de innehåller samma moment av färdighetsträning som idag och att vanliga försäkringar gäller. Kanske kommer kurserna i framtiden bli mer som Risktvåan och de som är ute efter att öva kurvtagning m.m. hänvisas till vanliga bandagar och utan gällande försäkring?Fast nu spekulerar jag bara...

Snabbt googlande ledde mig in på den här rapporten:

http://www.vti.se/sv/publikationer/...ffekten-pa-forsakringsrapporterade-skador.pdf

Har inte hunnit läsa igenom den själv än.

I vilka sidor hittar jag det du refererar till?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey