SMC förespråkar beslagtagning vid Extremt beteende

Status
Ej öppen för fler svar.
Njae, Du kan alltid förutsätta att den använts optimalt och komma fram till en möjligt spann. Jag tror Du missar en del av poängen med klippet...

Eftersom dom inte har någon som helst aning om...

För det första - jag talar bara för mig själv i denna sak - inte för något "Ni". SMC företräds operativt av andra, med GD i spetsen.

Om min åsikt är intressant - så delar jag Dina farhågor angående "förebildernas exempel". Den delen är det bara vi själva som kan arbeta med, inga regler och ingen lagstiftning kommer åt den delen av problematiken.

Men att slå mot vaneförbrytares plånbok har ju provats förr, i vissa fall med goda utfall. Och eliminerar samhället bara en olycka per år genom att beslagta ett fordon kanske priset är värt att betala? Vi talar som sagt inte om att särbehandla motorcyklister, det handlar, som jag förstått det, om att att sanktionera grova och upprepade fartöverträdelser på samma sätt som grova och upprepade missbruksrelaterade överträdelser.

Skulle jag, under de förutsättningarna, försätta mig i en sådan situation att jag riskerade beslag kan jag, ur allmänhetens ögon, ha förståelse för sanktionen.

Jag kan personligen leva med den risken...

...Tror ni att extremkörningar försvinner eller ens kommer minska med hotet om indraget fordon? Korrelation?

Jag tror inte det. Jag tror att dessa extremkörningar frodas som ogräs efter att alla muppar börjat sprida sina alster på youtube och dom är här för att stanna tyvärr. Monkey see monkey do!...
 
Jag vågar påstå att många som har skrivit i den här tråden har ett sunt förrhållande til lagar och regler, men det är definationerna på dom begreppen och åtaganden som har används i rapporten som behöver att redas ut förr att man inte skall stigmatisera en väldigt stor grupp trafikanter som högkriminella...
 
Statistik är perfekt att använda när man vill leda en massa mot samma mål, man presenterar bara på ett sådant sätt att det inte går att protestera för "vinsten" blir så omfattande om man genomför detta.....

.....

There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics.

-- Mark Twain
 
Tycker detta klipp är rejält tankeväckande när det gäller den pågående diskussionen:

http://www.youtube.com/watch?v=HT666XwJR2s

Tankeväckande att det största felet var hastigheten och inte det faktum att han inte kunde bromsa rätt! Med planering och lite förutseende hade han inte kört så fort, men det kräver omdöme borta nu när rätt hastighet är skyltat hastighet!
Hoppas det är din personliga åsikt och att du som representant för SMC tycker att denna är bättre!:rolleyes:

http://www.youtube.com/watch?v=SXI8-_9FrB4
 
Kör på bana istället om du nu vill köra så jävla fort. INTE bland oss andra ute i trafiken. Följ lagen. Hur svårt ska det vara?

Om alla godtyckligt började bryta mot lagar lite efter eget huvud för att man själv tycker att man är "bättre" och klarar av att köra fortare än andra eller annat skulle det inte bli så himla bra. Helt plötsligt säger någon att "ja men jag är så duktig bilförare och hanterar alkohol bra så jag klarar utan problem av att köra med 0,8 promille i blodet". Och sen tycker någon annan att "Ja men får han så ska väl jag också få köra full". Det där resonemanget funkar inte. Samma lagar och regler för alla.

Köra för fort vill ni och då vill ni inte bli jagade av snuten (eller så är det exakt det ni vill för att få ytterligare en adrenalinkick). Just vad det gäller fortkörning så är det många som häcklar polisen ganska rejält. Men när ni får er hoj stulen, DÅ vill ni minsann ha hjälp av polisen. Många i samhället tycker INTE att det är ok att köra på tok för fort och det är ännu mindre ok att göra det inom tätbebyggt område. Men den här lagen ska det tydligen vara ok att bryta emot. Men om någon stjäl er hoj så tar det hus i helvete. DEN lagen är INTE ok att bryta emot? Kan nog tänka mig att många tjyvar, våldtäktsmän och andra har hyffsat legitima skäl enligt dom själva (!) att bryta mot dom lagar som dom bryter emot. Samma lagar och regler för alla. Det är det enda som funkar i ett land. Men visst, gå ur SMC och kör ifrån snuten istället för att lobba internt för att man inte ska rekommendera beslagtagning av fordon vid "extrem" körning. Jävligt vuxet..... :dummer

Kör gärna (extremt) skitfort men gör det på bana. OM ni gör det i trafiken så riskerar ni böter/körkortet/fängelse och så måste det vara för lagar och regler gäller ALLA och inte bara alla andra än en själv..... Jösses. Hur svårt ska det vara.....? :dummer


Om förslaget klubbas igenom av våra folkvalda så är det en lag som alla andra och det kan jag ju inte gnälla över.

Det jag reagerar på är att MIN intresseorganisation förespråkar detta.

Redan idag är ju vårdslösket i trafik väldigt luddigt om man tex tittar på bakhjulskörning, vissa poliser ser inte så allvarligt på det medans andra ser det på andra hållet.

Och nu kör jag inte extremt tokfort på gatan men i framtiden kan nog vissa tillfällen ses som extrema av en nitisk polis.

Jag kör 3-4000 mil/år och har gjort så i väldigt många år, stannar alltid när polisen ber om det och har fått 2 fortkörningsböter sedan 1985 så rent statistiskt är jag ju nästan en möstertrafikant.

Men det är mitt val och ingen annans om jag vill vara medlem i SMC eller inte.
 
Var bara nyfiken, och det var ju på tiden att nån från SMC kom hit och presenterade sig.
På andra ickefortforum verkar ni ju varit beredda i denna fråga.

Hur kommer detta att fungera då? När ni nu valt att förespråka beslag.

Jag tror det är många som undrar och SH borde väl vara en bra målgrupp för att föra ut detta på.

Och kom inte med "upprepade förseelser" för det fattar och uppskattar dom flesta men det står inte ett jota om detta öht, feltolkningspotentialen är enorm.

Och givetvis tycker jag inte heller om alla vänner som kört ihjäl sig eller sitter i rullstol, men att SMC förespråkar beslag tycker jag är uruselt, eftersom det kommer att bli lika godtyckligt som alla poliser som i dagsläget ger rabatt på fortkörningar....

Var har du hittat "Tillämpningsbestämmelserna" som visar att denna möjlighet kommer att finnas...?

/KentW
 
OM det blir något om "beslagtaging vid "extremt" beteende" , så tor jag många av oss här kommer tänka både en och två gånger när det blinkar blått bakom , stanna och eventuellt bli av med KK + Hoj , eller dra .....

nu när man endast riskerar KK+böter så stannar iaf jag om det gått lite väl inspirerat någon enstaka gång ... men hamnar hojjen i samma beräkning så tror jag iaf att jag skulle peta ner å vrida på ...

och jag kör ej "extremt" på något vis , fort ibland .. ok .. korta powerwheelis ok (fixxar/vågar inte riktigt köra på slangen på "riktigt" :rodnar ) ... samt 2 ungar å stel rygg för att utmana ödet för mycket ... kör gissningsvis som domflesta hojåkare utan varselväst
 
Jag tror Du missar en del av poängen med klippet...

Du har helt rätt! Jag inte bara tror, jag är 100% säker på att jag missade hela poängen av den enkla anledningen att jag lyssnar inte på källor som behandlar fakta på det där viset.

Det är en arbetsskada efter mångårig vana att läsa forskningsrapporter av skiftande kvalitet. Från källor där man genomskådar en kvalitetsbrist kan man vara ganska säker på att det finns fler fel som man inte direkt genomskådar. Därför är det enklast att kasta dom i soporna direkt och söka efter bättre källor.
Av någon outgrundlig anledning tenderar felaktigheterna dessutom till 99.9% styrka den tes som författaren vill framhäva.
 
Last edited:
Tror precis som Pisken och andra att flera verkligen kommer tveka på att stanna om man får ett par blåljus bakom sig..

Var ute och körde igår, innan vi kom till parkeringen vi tänkte köra på blev de väl lite bakhjulsåka i stan, dock INTE över gällande hastighetsbegränsning.. Och på hemvägen gick det runt 120+ på en trafiktom landsväg med 80 gräns.

Tillhör jag gruppen med extremt beteende i trafiken nu? :va
 
Jag TROR det kommer att vara polisen/poliserna på plats som gör bedömningen hur förseelsen skall rapporteras.

I England, där det finns ett antal års erfarenhet av att beslagta fordon, så handlar de flesta ärenden ocm "grova" förselser, långa polisjakter genom tätbebyggda områden, omkörningar på fel sida, körning på fel sida av vägen; rondeller och liknande. Inte enbart hastighetsöverträdelser.
Några mycket vanligare anledningar till att fordonet beslagtas handlar om: Ingen giltig försäkring, obesiktigad, oskattad och "trafikfarlig".

Jag TROR att den enskilde polismannen INTE kommer att kunna besluta det ensam, utan hans befäl kommer att ha sista ordet. Och i det perspektivet, lika som idag, så är det "Tillämpningsbestämmelserna" som avgör, dessutom hamnar ärendet per automatik i Tingsrätten, och sen kan överklaga vidare.

Men nu TROR vi en massa både du och jag och alla andra här på forumet.

/KentW
 
Tror precis som Pisken och andra att flera verkligen kommer tveka på att stanna om man får ett par blåljus bakom sig..

Var ute och körde igår, innan vi kom till parkeringen vi tänkte köra på blev de väl lite bakhjulsåka i stan, dock INTE över gällande hastighetsbegränsning.. Och på hemvägen gick det runt 120+ på en trafiktom landsväg med 80 gräns.

Tillhör jag gruppen med extremt beteende i trafiken nu? :va

Ja du tillhör gruppen extremt beteende i trafiken, bäst du lugnar ner dig eller fortsätter med det du är bra på. :rolleyes:
 
Last edited:
Man kan inte skriva att "i år är det för få älgar i skogen så vi måste minska tilldelningen till jaktlagen" på ett forum för älgjägare. Även om älgarna det året skulle vara nära utrotning så skulle argumenten vara i stil med "storebror ser dig" och "ska man inte få göra någonting nu för tiden".

Lika lite kan man föra en vettig debatt om restriktioner mot MC på ett MC forum. Logik funkar liksom inte när det är den egna målgruppen som står i skottlinjen. :tummenupp

:tummenupp
 
Ja du tillhör gruppen extremt beteende i trafiken, bäst du lugnar ner dig eller fortsätter med det du är bra på. :rolleyes:

Goddag herr: Avdankad GR förare med problem.
Jag skulle inte gråta många skvättar eller ens bry mig om denna lag trädde ikraft för att få bort sådan som dig från våra gator.

Jag har sett dina filmer men inte velat kommentera dom i din tråd då det är din tråd och alla har vi rätt att uttrycka oss. Men du med dina jämnlikar är dom sista som behöver ge sig in i denna debatt då det är pga er en sådan här motion eventuellt kommer läggas fram.

Inte nog med era idiotkörningar i tätbebyggt område så känner ni er tvungna att lägga upp idiotin för allmänbeskådan på tuben med.
Kan man få bort piloter som dig från gatan så skulle det kännas betydligt tryggare både för mig och min familj att vistas ute i trafiken,

Sedan finns det folk som kan söka och sköta sina kickar på grymt snyggt sätt som letar upp avskilda 70 vägar med minimal trafik och bebyggelse och ser till att roa sig själva på ett relativt tryggt vis och inte drar dålig uppmärksamhet åt sig själva eller kollektivet.

Men det du gör Fearspeedboy är att förstöra inte bara för dig själv utan för alla oss som har ett genuint intresse för denna hobby och det är ingenting som är beundransvärt.:brinnerup
 
Misstänker att det var lite av denna nya inriktning de körde på senaste SMC-kursen jag var på. Mellan passen körde de en demonstration av bromssträcka från 50 resp 80, ungefär som på risktvåan. Upplevde det bara som ett positivt inslag som kanske gav en och annan tankeställare hos någon. Så länge det görs på detta sätt, och det inte går ut över själva färdighetsträningen har jag inget emot det.

Nja, egentligen inte... Vi ville mest ge lite extra den helgen :-)

BKK kurserna gav inte avsedd effekt?

Vad innebär det här? Sida 9 i rapporten. Låter inget vidare i mina öron. En av huvudskälen varför man gick kurserna var just att öka ens färdigheter med sittställning, blick, gaskontroll etc. Hur har man nu tänkt öka riskinsikten? Försöka återskapa en trafikmiljö istället med bilar som svänger vänster och rådjur som springer ut framför en. Jag ser inte att en ökad riskinsikt skulle rädda ens liv utan ökade färdigheter som förare. Riskinsikt är inget man får på en motorbana, det är något man får i trafiken av mångårig erfarenhet.

Det här är precis som Roffe mina personliga åsikter...

Just riskerbenägenhet kontra färdighet försöker vi (SMC School) oftast väva in i utbildningen genom att försöka få deltagarna att reflektera över vilka risker de tar (Är det exempelvis ok att dra upp hojen å bakhjulet på Sveavägen, på mittlinjen i tät trafik eller rätt utanför ett hus...typ!),

- men också framförallt genom att försöka få deltagaren att förstå sambandet mellan att komma in alldeles "för fort" i en kurva och därmed riskera att instinkterna tar överhanden (vilket oftast resulterar i att föraren hamnar rakt ut i skogen), eller att köra på ett sätt som inte triggar våra överlevnadsinstinkter, utan att för den skull plocka bort körglädje !!. Det handlar helt enkelt att förstå konsekvensen av sitt beslut och agerande, innan det resulterar i en crash...

Den sista byggstenen är att få deltagaren att lära sig utnyttja sitt fordon, och inte motverka dess egenskaper genom att vara stel, sitta annorlunda, köra på ett sätt som gör att hojen skrapar i eller att däcken släpper osv...

Allt det här går alldeles utmärkt att göra på en racerbana...

Mer eller mindre färdighetsträning då...
- Vi har dessvärre under flera år haft det "emot oss", att det i någon rapport stått att färdighetsträning inte minskar olyckor - snarare tvärs om...

Vi kommer däremot säkerligen att fortsätta att bedriva våra kurser på liknande sätt - dvs försöka göra dem så attraktiva som möjligt för våra deltagare !!
 
Last edited:
Goddag herr: Avdankad GR förare med problem.
Jag skulle inte gråta många skvättar eller ens bry mig om denna lag trädde ikraft för att få bort sådan som dig från våra gator.

Jag har sett dina filmer men inte velat kommentera dom i din tråd då det är din tråd och alla har vi rätt att uttrycka oss. Men du med dina jämnlikar är dom sista som behöver ge sig in i denna debatt då det är pga er en sådan här motion eventuellt kommer läggas fram.

Inte nog med era idiotkörningar i tätbebyggt område så känner ni er tvungna att lägga upp idiotin för allmänbeskådan på tuben med.
Kan man få bort piloter som dig från gatan så skulle det kännas betydligt tryggare både för mig och min familj att vistas ute i trafiken,

Sedan finns det folk som kan söka och sköta sina kickar på grymt snyggt sätt som letar upp avskilda 70 vägar med minimal trafik och bebyggelse och ser till att roa sig själva på ett relativt tryggt vis och inte drar dålig uppmärksamhet åt sig själva eller kollektivet.

Men det du gör Fearspeedboy är att förstöra inte bara för dig själv utan för alla oss som har ett genuint intresse för denna hobby och det är ingenting som är beundransvärt.:brinnerup

Alla har sin rätt att diskutera.

Igen får mig bort från gatorna även om denna lagen träder ikraft.

Vist du kan tycka att jag kör fort i tätbefolkade byar men då ska jag berätta en sak, under den tiden jag bot i Rävlanda speciellt varma sommardagar kunde det köra igenom uppemot 400hojar på 1 dag & av dessa så va det mer en 50st som piska rakt igenom byn i över 30+ av dessa 50st så va det ca 10-20st som drog bakhjul & körde om bilar på trottoaren, speciellt motard & sportturing åkarna va ofta uppe på trottoaren.

Försvinner jag från vägarna så finns det fortfarande en liknande hojåkare som kör nån stans i swe.

Vist du har säkert kollat på nån av mina filmer men det du ser är en sak & övrig tid med min körning, har du sätt hur jag kör ? kolla bara senaste bilden jag tog på min GPS, körtid 1.38 timmar, medel hastighet 69.8km/h.

Jo vissa tycker om att köra barna, andra tycker om att köra avskilt för att inte störa andra, vissa ser spänningen på allmänna vägar & höga hastigheter.

I dina ögon är det förstörelse, i mina ögon nämner jag inte hur det ligger till.

Vi kommer inte komma någon stans i världen om det fortsätter på detta viset, skrota allt som har en motor, inget får rulla för det ska förstöras, flygande saker i skyn ska förstöras, spärra in allt & alla så kanske jorden får lite lugn & ro.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top