SMC förespråkar beslagtagning vid Extremt beteende

Status
Ej öppen för fler svar.
Är aktiv på pågående Tylösands konferens - vart vi (SMC) som vanligt får försvara MC överför trafiksäkerhets Sverige.

Återkommer med svar/kommentarer sen, på frågorna i tråden.

Sitt lugnt i båten, det är inte en fråga om att SMC vill att alla "vi på sporthoj" ska konfiskeras via ny lagstiftning, eller gasrullen inte får användas på SMC kurser i fortsättningen.

¨

Jag fattar fan inte hur i hela friden alla skall extremåka i den här jävla tråden, det som det var frågan om är:
ANSER SMC ATT DET ER EXTREMT BETENDE ATT ÅKA DIT FÖR 30+ VID FÖRR EXEMPEL EN OMKÖRNING PÅ 90 VÄG DÄR DU RÅKAR ATT PRÄSSA HOJEN UPP I HISKELIGA 125 KM/T, OG HARRY HAFFA TAR DIG MED SIN LASER PISTOL, MED SIN RAPPORT SÅ FÖRESPRÅKAR SMC BESLAGTAGANDE AV FORDON VID EXTREMT BETENDE, OCH DOM SÄTTER GRÄNSEN FÖRR EXTREMT BETENDE VID KÖRKORTSGRÄNSEN SOM ÄR 30 KM/T ÖVER SKYLTAT HASTIGHET....

Nej...

Ja du Jan Hellman, resonerar du som så att om riksdag och regering har antagit en lag så är den automatiskt korrekt och skall därför följas blint? :glömdet
Gör du aldrig en egen moralisk bedömning, är detta verkligen rätt eller fel, oavsett vad som står i boken?:va

Jag tror dem flesta Med ett fritt sinne tar kalkylerade risker när situationen tillåter det, sådan tro på det sunda förnuftet har jag, som alltid finns det undantag, men det går inte att stifta lagar mot det och framför allt den mänskliga faktorn.:fakta

Att koppla begreppet "extremt beteende" till hastighet är ju lite luddigt, det fina med hastighet är att det är en enkel parameter att mäta.
Åker inte sporthoj, och åkte på en 70 väg häromdagen, körde ganska avspänt och njöt av vädret när jag kommer ikapp en annan hoj - tittar till på mätaren och ser att jag höll 130 - tycker absolut inte att jag körde extremt. Hade hustrun varit med bakpå hade inte hon heller tyckt det. OBS! Jag höll inte 130 konstant hela tiden, men just när jag kom i kapp så noterade jag det. Även en kromsläde med lite mos i kommer ju lätt upp i +30 fart om man vrider lite på rullen. Skulle jag legat i 180 på vägen ovan, så skulle det varit extremt med min hoj. Hade jag kört en ren sporthoj med +160 pållar på bakhjulet, så är det inte säkert att 180 km/h på den vägen är extremt heller.

Hastighetsbegränsningarna sätts ju för majoriteten av fordonen/förarna och därför kan ju en tom 70väg kännas ganska felskyltad när man kommer på en sjysst motorcykel, samma väg kan ju kännad felskyltad åt andra hållet om man kommer i snöslask med en gammal 245:a och husvagn.
Prova att köra bulten i skyltad fart när det är torrt, ljust och inte en massa trafik, det är ju ta mig f-n omöjligt utan en terapeut som tar hand om en halvvägs.
Har å andra sidan sett både bilar och hojar som kört så extremt så att ett beslag kanske vore motiverat, detta utan att hastighetsberänsningen överskridits med några 30+. Det är bara så enkelt att springa om kring med pickan och mäta fart i stället för att jobba förebyggande med trafikbeteende.
Dom som verkligen kör extremt kommer man inte åt med lagändringar, det finns redan tillräckligt med lagrum för att ingripa mot dom, frågan är om det är värt den insatsen som krävs. Kanske om man ser till att upprätthålla trafikmoralen hos allmänheten, personligen så tror jag mer på att satsa resurserna på annat håll, speciellt om man vill minskal antalet döda (totalt, inte bara i trafiken).
När det gäller att ändra/påverka trafikbeteendet så tror jag på frivilliga utbildningar som ger premiesänkning, morot i stället för piska. Hade det funnits när man var 18 år och körde alldeles för snabb tung hoj så hade jag gått den för att spara pengar, och med duktiga utbildare så hade det gått lugnare och säkrare i trafiken (inte nödvändivis långsammare).

Jag brukar oftast bara läsa och begrunda vad andra skriver, men... inte nu.

Jag är själv SMC medlem och har trivts ganska bra med det.

MEN, alla som förespråkar att SMC har rätt i den här frågan verkar blanda ihop begreppen för att göra ganska fåfänga försök att in i det sista säga att de har rätt.

För det första - Jag tror inte speciellt många här skulle bry sig om de tar hojen från en körkortslös förare.
För det andra - Jag tror inte speciellt många här skulle bry sig om de tar hojen från någon som kör påverkad.

MEN att ta hojen från någon som drar på lite, åker 122 meter på slangen.
Det är det som folk INTE tycker är ok.

Dessutom skulle det bli en jävlig godtycklig lag. Har du tur träffar du den en polis som är på rätt humör och du får en varning alt. böter.
Har du otur träffar du han som bråkade med frugan och han tar din hoj för dina 33km/h för fort på 90 väg.

Dessutom är jag ganska säker på att alt fler av de som i dag väljer att stanna o ta sitt straff. I framtiden kommer att överväga att dra. Vem fan vill bli av med hojen och kortet?

Ni som fortfarande väljer att försvara denna inställing hos SMC.
Ni verkar inte förstå att bara för att ni tycker det är ok (och åker i era 70 på 70), så tappar SMC medlemar oavsett om ni tycker det är ok.

Här är en till som inte heller förnyar om de fortsätter jobba för att detta ska gå igenom.
I övrigt tycker jag att de gör ett ganska bra jobb.
Men det här överväger allt annat de gör... tyvärr...:gnissla

Ja du Jan Hellman, resonerar du som så att om riksdag och regering har antagit en lag så är den automatiskt korrekt och skall därför följas blint? :glömdet
Gör du aldrig en egen moralisk bedömning, är detta verkligen rätt eller fel, oavsett vad som står i boken?:va

Jag tror dem flesta Med ett fritt sinne tar kalkylerade risker när situationen tillåter det, sådan tro på det sunda förnuftet har jag, som alltid finns det undantag, men det går inte att stifta lagar mot det och framför allt den mänskliga faktorn.:fakta

Det som är rätt är det majoriteten tycker. Det är så lagar skapas. De flesta tycker mord är fel. Därför är det olagligt. Sen finns det ju alltid en minoritet i varierande storlek som kanske inte tycker så. Men då är det dom som har fel eftersom majoriteten är starkare och därför har rätt. Det är av den anledningen som det finns olika lagar i olika länder. Ur föregående resonemang så är alla lagar korrekt och tycker du annorlunda så är det dig det är fel på och inte lagen. Det är inte riksdag och regering som skapar lagarna utan det är folket dvs du och jag via riksdag och regering. Du har ju yttrandefrihet och möjligheten att starta ett parti som driver frågan om en lagändring. Då är det ju inte dig det är fel på längre :)

Ja, jag har tråkigt på jobbet.

Harmon - jag företräder endast mina egna, personliga åsikter här på forumet, tro inget annat:) Det var bara lite lustigt när VBK ställde frågan så...

Till saken (från min personliga synpunkt) - Njae, jag vet inte om det är rätt att i alla lägen vara så polerad eller PK, inte heller om det är rätt att i alla lägen vara så tydlig. Ute i trafiken är det ju bara vi som individer som kan avgöra vad som är "extremt beteende" och vad som ligger inom våra egna möjligheter att hantera. Men väljer jag notoriskt, trots upprepade, grova förseelser, att fortsätta överträda lagar kanske ett beslagtagande i vart fall i slutänden räddar något liv?

Lagstiftningen finns ju redan när det gäller droger. Så det är ju ingen särbehandling som diskuteras...

Det finns helt klart situationer där beslagtagande kan vara motiverat. Det är vi nog alla överens om. Det finns redan en lagstiftning som tillåter det. Men var drar vi gränsen? Var vill SMC dra gränsen? Det är det som många av oss velat ha svar på. Jag vill gärna tro att det var den extrema minoritet SMC syftade på som nämns i rapporten och som jag markerade med fet stil citerat i ett inlägg på första sidan i tråden. Det tror jag många av oss skulle stödja, men om man endast fokuserar på hastighet tycker jag man är ute på väldigt djupt vatten. I synnerhet om man ska riskera att få sitt fordon beslagtaget strax över 30+ gränsen. I ett slag hade i princip var enda Svensson ansetts ha ett extremt beteende. Det säger sig självt att det är ogenomförbart och hör inte hemma i ett modernt samhälle. För helt ärligt finns det situationer som är betydligt värre där hastigheten inte i sig är den stora faran utan omständigheterna runt omkring. Vet inte varför men jag kom att tänka på två artiklar jag läste för många år sedan som fortfarande finns kvar i mitt huvud om en gammal man som fortsatte köra trots indraget körkort. Jag letade reda på dem i natt:

http://hd.se/landskrona/2005/11/24/koerkortsloese_82_aaringen_fick/
http://hd.se/landskrona/2005/11/25/billoese_82_aaringen_fick_gaa_sin/

Misstänker att det var lite av denna nya inriktning de körde på senaste SMC-kursen jag var på. Mellan passen körde de en demonstration av bromssträcka från 50 resp 80, ungefär som på risktvåan. Upplevde det bara som ett positivt inslag som kanske gav en och annan tankeställare hos någon. Så länge det görs på detta sätt, och det inte går ut över själva färdighetsträningen har jag inget emot det.

Jag har fått det där demonstrerat för flera år sedan på SMC kurser. Man har även haft en bil ute för att visa att bromssträckan är längre på motorcykeln än på bilen och underförstått vikten av att hålla rätt avstånd. Sist jag gick en SMC kurs visade man ABS systemets förträfflighet jämfört med om man bromsar utan ABS. Helt klart positiva inslag som inte tar särskilt mycket tid från körövningarna på banan. Men min fråga gällde som sagt innebörden av att man skriver minskad färdighetsträning i texten. Det rimmar oerhört illa med vad jag tycker man ska begära av en kurs som främjar ökad säkerhet. I en paniksituation är det ens färdigheter och rutin som räddar en. Inget annat. Att flytta ribban uppåt är alltså en god sak. Sedan finns det så klart deltagare som utnyttjar den ökade marginalen för att flytta gränserna ytterligare på allmän väg, vilket inte tillhör grundtanken. Men ska man minska färdighetsträning på grund av en liten klick åter igen? Jag tycker inte det. Hoppas som sagt att jag får svar på mina funderingar.

Det som är rätt är det majoriteten tycker. Det är så lagar skapas.

Jaså du? Jag visste inte att vi i sverige folkomröstar demokratiskt om alla beslut?

Hur förklarar du då att det vid mätningar allt som oftast visar sig att medlehastigheten på våra vägar överstigar skyltad fart med råge? Om nu majoriteten ska bestämma lagar så bör väl exempelvis hastigheten på Sveavägen i Stockholm skyltas om från 50 till 60? För det är ungefär vad majoriteten kör där om det inte är rusningstrafik. Eller eftersom du bor i Sundsvall, så ta hastigheten på E4an genom Sundsvall? Vad är medelhastigheten där? dvs vad tycker majoriteten att farten ska vara på E4an genom Sundsvall?

Eller är det kanske våra politiker som bestämmer våra lagar? Vilket kanske inte betyder att majoriteten håller med i varje enskilld fråga?

Last edited:
Henrik, några korta snabba svar - jag uppfattar att Din fråga handlar om korrelation:

1 - Den senaste undersökningen, där mycket av statistiken hämtas från, hittar Du via denna länk. Korrelation redovisas på sidan 50, ett lite struligt diagram som för säkerhets skull bifogas denna post.

2 - Vad säger bilden (i alla fall enligt min tolkning)?:
Av de förolyckade utan kort körde dessutom 7% även rejält för fort
Av de förolyckade med alkohol i kroppen körde dessutom 2% rejält för fort
Av de förolyckade utan kort och hjälm körde dessutom 2% rejält för fort
Av de förolyckade utal kort men med alkohol i kroppen körde dessutom 1% rejält för fort

24% eller var fjärde omkommen körde nykter, med skydd, med kort men rejält för fort.

3 - För att kunna uttala sig om t ex avsaknad av utbildning/erfa eller farten hade störst betydelse för de 7 procenten måste man nog gå in på djupet i de enskilda fallen. Men visst måste det vara frestande för storebror staten, med ovanstående fakta som underlag, att dra den enkla slutsatsen att farten på något vis måste reduceras. Och det är svårt att hitta hållbara argument emot, argument som håller utanför trådarna på SH.com.

Då är frågan vilken metod som är att föredra för att uppnå de målet. En sak kan vara att utvidga lagstiftningen för upprepade, grova rattfyllor till att gälla även andra grova trafikbrott. Ett annat att begränsa effekt eller hastighet genom t ex elektronik eller nummerplåt fram.

4 - Vi är eniga kring att konsekvenserna blir mer slutgiltiga så fort hastigheten är inblandad. Problemet är att det lär vara oerhört besvärligt och kostsamt att utvidga statistiken till att mäta samtliga skador. Jag är osäker på om den körningen redovisas i materialet, frågan är väl om hastighetens inverkan minskar nämnvärt om än även svårt skadade/invalidiserade skulle tas med i statistiken. Jag är i nuläget luttrat skeptisk...

5 - Det är riktigt, Trafikverket har en del i den undersökning som jag länkade till. I samarbetet kring nationell MC-strategi ingår även SMC, företrädare för branschorganisationen samt ett antal andra organisationer.

6 - Skruva varsamt, kör Din buss med insidan av huvudet och ha en lyckosam tävlingshelg. Då blir det så bra så, ska Du se:) Och hälsa Din bättre hälft, depåchef och största supporter:tummenupp

Korrelationer.JPG

Är de som körde utan kort/påverkade även med i de 36% som körde mer än 30km/h över? Eller är hastigeten inte inräknad som orsak om föraren varit påverkad/kk-lös?...

...En sak som intresserar mig i detta är de som dött över 30 för fort, inte just dödsfallen utan statistiken om de.

Frågan som jag ser intressant är inte hur många som dött när de kört +30 kontra övriga brott/olyckor, det svaret ger bara den fysiska aspekten på att köra för fort och är ett utmärkt redskap för att ta in massor av fler poliser för att på egen hand plocka in sin lön med lasern med hurrarop från den stora massan "vi räddar ju liiiiv!!!"

Den intressanta frågan är hur många +30 förare det behövs för att få de dödsolyckorna som sker i den "extrema" delen av hastighetsregistret.
Om det varit 36% av de som kört för fort med mer än 30km/h som strykit med så hade det inte varit något snack, bara låsa in de som är så självmordsbenägna tillsammans med deras fordon, om det går åt fler än 1000 fortkörningar på ett dödsfall kanske inte det är hastigheten som är anledningen till olyckan utan bara anledningen till dödsfallet.....

Detta känns som en presentation från vägverket(eller vad de nu heter)ligger precis i deras linje vad som är viktigt och hur det presenteras när det gäller att rädda liv.......inget fel i det men är det nödvändigt?
Menar, den infallsvinkeln finns ju redan, stanna hemma så dör du inte i trafiken.......

Nåja, nu ska jag skruva hoj sen ska jag "extremköra" den i bussen till banan, får se om jag får behålla bussen.......

Last edited:

Hej Galne Dansk!

Jag har funderat på en sak och hoppas du kan skicka vidare min fråga eller ge några svar!

Sviestad banan i Linköping har trafiksäkerhetsutbildningar som är riktigt nyttiga att åka på. De har jätteduktiga instruktörer som verkligen lär ut till oss odugliga på ett mycket pedagogiskt och säkert sätt hur man ska svänga, bromsa osv.
Problemet för mig och MÅNGA andra som vill åka på de här dagarna är att våran försäkring gäller inte, nu har jag IF (Triumph märkesförsäkring) som bolag och de täcker bankörning endast om SMC eller Triumph är arrangör eller medarrangör. Vad jag vet så har ni inget att göra med de dagarna som anordnas av eldsjälarna som håller i det på LMS.
Varför åker man inte på SMC's kurser undrar du? Jo för en heldag med er kostar ca 1500---> medans på LMS dagarna är det bara 700:- utan att tumma på kvalitén. Och det är väldigt nära hem.

Nu är väl inte det här unikt i Östergötland tror jag?
Vore det inte viktigare för er att nå ut till fler som är villiga att lära sig åka hoj på riktigt men inte vågar för försäkringen skull? Dvs om ni går med som delarrangör hos dessa som anordnar egna bandagar ständigt, inte de som bara anordnar någon dag då o då förstås, det skulle bli för mycket jobb det förstår jag.
Säg nu att det skulle bli 30% fler på de här dagarna då LMS har sina kurser, det skulle garanterat lugna buskörningarna på gatorna i området.
Jag är själv medlem i SMC och tycker att ni gör mycket viktigt och bra, men jag förstår inte saker som det här. Det borde vara ganska enkelt tycker jag och det kostar inte speciellt mycket pengar men det skulle ge tillbaka väldigt mycket till oss medlemmar som är intresserade av att åka hoj på bana!

Länk till LMS kurser: http://www.lmsroadracing.se/trafiksaekerhetsutbildning

Om alla godtyckligt började bryta mot lagar lite efter eget huvud för att man själv tycker att man är "bättre" och klarar av att köra fortare än andra eller annat skulle det inte bli så himla bra. Helt plötsligt säger någon att "ja men jag är så duktig bilförare och hanterar alkohol bra så jag klarar utan problem av att köra med 0,8 promille i blodet". Och sen tycker någon annan att "Ja men får han så ska väl jag också få köra full". Det där resonemanget funkar inte. Samma lagar och regler för alla.

Varför likställer du att köra alkohol/narkotikapåverkad med att köra för fort nykter?
Droger påverkar omdömmet negativ högst markant.
Jag har omdömme att sänka hastigheten *under* skyltad hastighet när det svänger lite mycket. Jag använder samma omdömme att köra över skyltad hastighet om situationen tillåter det.

Har jag otur och blir tagen när jag drar på lite så står jag mitt kast om straffet är i proportion till handlingen.

Att köra 30+ kräver i väldigt många fall inte ngn extra uppmärksamhet på omgivningen som förare på en ok hoj (förutom större bromsmarginal).
Att beslagta min hoj är inte i proprtion till en sådan hastighetsöverträdelse :7fatta

Du ställer många bra frågor, jag tror att det redan framkommit att det inte formulerats någon övre gräns i absoluta tal, i varje fall från SMC:s sida (se Danskens svar). Men att blunda för att det finns en hastighetsrelaterad problematik, minst lika stor som den med spriten, går inte heller att göra. Inte om vi önskar ha någon trovärdighet kvar eller möjlighet att påverka något i framtiden.

SMC har valt att fokusera på de mest extrema beteendet i trafiken, just för att det handlar om ett mindre grupp som är överrepresenterade i statistiken. Det hjälper förhoppningsvis till att skydda det stora flertalet, rimligt skötsamma MC-förare, för allt för stora ingrepp i vardagen. Rätt eller fel? Ja, för min personliga del är det intressant att följa den pågående debatten...

Så - hur kommer vi åt att reducera det uppenbara inflytande som farten har på olycksstatistiken bland oss motorcyklister, utan att för den skull tvingas acceptera omfattande restriktioner för det stora flertal som sköter sig? Svar emottages tacksamt...

Det finns helt klart situationer där beslagtagande kan vara motiverat. Det är vi nog alla överens om. Det finns redan en lagstiftning som tillåter det. Men var drar vi gränsen? Var vill SMC dra gränsen?

...Jag vill gärna tro att det var den extrema minoritet SMC syftade på som nämns i rapporten och som jag markerade med fet stil citerat i ett inlägg på första sidan i tråden. Det tror jag många av oss skulle stödja, men om man endast fokuserar på hastighet tycker jag man är ute på väldigt djupt vatten. I synnerhet om man ska riskera att få sitt fordon beslagtaget strax över 30+ gränsen...

Så - hur kommer vi åt att reducera det uppenbara inflytande som farten har på olycksstatistiken bland oss motorcyklister, utan att för den skull tvingas acceptera omfattande restriktioner för det stora flertal som sköter sig? Svar emottages tacksamt...

Ok, bromsa lite där nu.
Det enda vi med säkerhet vet är att när det går fortare och ngt blir fel så blir konsekvenserna större.
Vid ngn punkt är säkert själva hastigheten orsak till olyckan vid singelolycker.

Men det går inte att säga att alla olyckor som skett i 30+ beror på hastigheten i sig.

...korrelation...

Första frågan angående detta är egentligen: Tror ni att extremkörningar försvinner eller ens kommer minska med hotet om indraget fordon? Korrelation?

Jag tror inte det. Jag tror att dessa extremkörningar frodas som ogräs efter att alla muppar börjat sprida sina alster på youtube och dom är här för att stanna tyvärr. Monkey see monkey do!
Jag tror även att det riskerar bli ännu fler extremkörningar när folk inte vågar stanna vid gränsfallen där dom är oroliga att bli av med hojen.

Bara som ett exempel så skulle jag själv idag sannolikt stanna om polisen stoppade mig efter en wheelie, det finns ju prejudikat på att wheelie inte nödvändigtvis är vårdslöshet. Men med en sådan här lag skulle jag nog inte längre våga stanna och ta fajten verbalt och juridiskt. Risken är allt för stor att jag möter en adrenalinstin polis samt en halvpuckad tingsrätt.

Nej, tror inte att någon gör det heller. Lika lite som att någon kan påstå att ingen gör det... Sanningen ligger säkert någonstans mitt emellan, men vad tror Du? Min erfarenhet är i alla fall att allt går så mycket snabbare, tyngre och blir svårare att reda ut när det går för fort.

Tycker detta klipp är rejält tankeväckande när det gäller den pågående diskussionen:

http://www.youtube.com/watch?v=HT666XwJR2s

...Men det går inte att säga att alla olyckor som skett i 30+ beror på hastigheten i sig.

OM jag nu uppfattar en lag/lagförslag som idiotiskt så stoppar jag INTE huvudet i sanden och går ur den intresseorganisation som handhar detta. Jag försöker påverka. Men OM lagen/förslaget nu klubbats igen så följer jag lagen tills den ändrats. Det är INTE värt att bli av med hojen bara för att man ska vara obstinat och protestera. Påverka dom instanser/organisationer som kan påverka istället.

Varför likställer du att köra alkohol/narkotikapåverkad med att köra för fort nykter?
Droger påverkar omdömmet negativ högst markant.
Jag har omdömme att sänka hastigheten *under* skyltad hastighet när det svänger lite mycket. Jag använder samma omdömme att köra över skyltad hastighet om situationen tillåter det.

Har jag otur och blir tagen när jag drar på lite så står jag mitt kast om straffet är i proportion till handlingen.

Att köra 30+ kräver i väldigt många fall inte ngn extra uppmärksamhet på omgivningen som förare på en ok hoj (förutom större bromsmarginal).
Att beslagta min hoj är inte i proprtion till en sådan hastighetsöverträdelse :7fatta

Ur lagens synvinkel ÄR det samma sak. En lagöverträdelse. Och om det nu är så att över 30 % av alla som dör på motorcykel kört över 30 för fort så är det bevisligen så att inte alla klarar av detta. TROTS att dom själva trodde det sekunden innan dom körde ihjäl sig.

...detta klipp...

Eftersom dom inte har någon som helst aning om hur frambromsen har använts så kan dom heller inte spekulera i eller räkna på vad hastigheten varit utgående ifrån bromsspåren.

På en bil är det lätt att räkna men den som försöker på en MC-olycka är antingen korkad/okunnig eller så försöker han vinkla nåt till sin egen fördel. Hur som helst sänker det hela filmens anseende i mina ögon.

Eftersom dom inte har någon som helst aning om hur frambromsen har använts så kan dom heller inte spekulera i eller räkna på vad hastigheten varit utgående ifrån bromsspåren.

På en bil är det lätt att räkna men den som försöker på en MC-olycka är antingen korkad/okunnig eller så försöker han vinkla nåt till sin egen fördel. Hur som helst sänker det hela filmens anseende i mina ögon.

Hade han kört 10 km/t snabbare så hade han passerat innan bilen... Kan vrida och vända på allt..., och en ting är fortfarande helt klart, det är nästan ingen som har blitt skadat av hög fart i sig, men när och hur farten tar slut som är problemet... :rofl

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey