Henrik, några korta snabba svar - jag uppfattar att Din fråga handlar om korrelation:
1 - Den senaste undersökningen, där mycket av statistiken hämtas från, hittar Du via
denna länk. Korrelation redovisas på sidan 50, ett lite struligt diagram som för säkerhets skull bifogas denna post.
2 - Vad säger bilden (i alla fall enligt min tolkning)?:
Av de förolyckade utan kort körde dessutom 7% även rejält för fort
Av de förolyckade med alkohol i kroppen körde dessutom 2% rejält för fort
Av de förolyckade utan kort och hjälm körde dessutom 2% rejält för fort
Av de förolyckade utal kort men med alkohol i kroppen körde dessutom 1% rejält för fort
24% eller var fjärde omkommen körde nykter, med skydd, med kort men rejält för fort.
3 - För att kunna uttala sig om t ex avsaknad av utbildning/erfa eller farten hade störst betydelse för de 7 procenten måste man nog gå in på djupet i de enskilda fallen. Men visst måste det vara frestande för storebror staten, med ovanstående fakta som underlag, att dra den enkla slutsatsen att farten på något vis måste reduceras. Och det är svårt att hitta hållbara argument emot, argument som håller utanför trådarna på SH.com.
Då är frågan vilken metod som är att föredra för att uppnå de målet. En sak kan vara att utvidga lagstiftningen för upprepade, grova rattfyllor till att gälla även andra grova trafikbrott. Ett annat att begränsa effekt eller hastighet genom t ex elektronik eller nummerplåt fram.
4 - Vi är eniga kring att konsekvenserna blir mer slutgiltiga så fort hastigheten är inblandad. Problemet är att det lär vara oerhört besvärligt och kostsamt att utvidga statistiken till att mäta samtliga skador. Jag är osäker på om den körningen redovisas i materialet, frågan är väl om hastighetens inverkan minskar nämnvärt om än även svårt skadade/invalidiserade skulle tas med i statistiken. Jag är i nuläget luttrat skeptisk...
5 - Det är riktigt, Trafikverket har en del i den undersökning som jag länkade till. I samarbetet kring nationell MC-strategi ingår även SMC, företrädare för branschorganisationen samt ett antal andra organisationer.
6 - Skruva varsamt, kör Din buss med insidan av huvudet och ha en lyckosam tävlingshelg. Då blir det så bra så, ska Du se

Och hälsa Din bättre hälft, depåchef och största supporter
Är de som körde utan kort/påverkade även med i de 36% som körde mer än 30km/h över? Eller är hastigeten inte inräknad som orsak om föraren varit påverkad/kk-lös?...
...En sak som intresserar mig i detta är de som dött över 30 för fort, inte just dödsfallen utan statistiken om de.
Frågan som jag ser intressant är inte hur många som dött när de kört +30 kontra övriga brott/olyckor, det svaret ger bara den fysiska aspekten på att köra för fort och är ett utmärkt redskap för att ta in massor av fler poliser för att på egen hand plocka in sin lön med lasern med hurrarop från den stora massan "vi räddar ju liiiiv!!!"
Den intressanta frågan är hur många +30 förare det behövs för att få de dödsolyckorna som sker i den "extrema" delen av hastighetsregistret.
Om det varit 36% av de som kört för fort med mer än 30km/h som strykit med så hade det inte varit något snack, bara låsa in de som är så självmordsbenägna tillsammans med deras fordon, om det går åt fler än 1000 fortkörningar på ett dödsfall kanske inte det är hastigheten som är anledningen till olyckan utan bara anledningen till dödsfallet.....
Detta känns som en presentation från vägverket(eller vad de nu heter)ligger precis i deras linje vad som är viktigt och hur det presenteras när det gäller att rädda liv.......inget fel i det men är det nödvändigt?
Menar, den infallsvinkeln finns ju redan, stanna hemma så dör du inte i trafiken.......
Nåja, nu ska jag skruva hoj sen ska jag "extremköra" den i bussen till banan, får se om jag får behålla bussen.......