SMC förespråkar beslagtagning vid Extremt beteende

Status
Ej öppen för fler svar.
SMC har intensifierat fortbildningen av så kall- lade ”sporthojsförare” i syfte att göra dem mer delaktiga i säkerhetsutvecklingen. De har börjat anpassa utbildningen till den nya kunskapen om vikten av ökad riskinsikt och minskad färdighets- träning.

BKK kurserna gav inte avsedd effekt?

Vad innebär det här? Sida 9 i rapporten. Låter inget vidare i mina öron. En av huvudskälen varför man gick kurserna var just att öka ens färdigheter med sittställning, blick, gaskontroll etc. Hur har man nu tänkt öka riskinsikten? Försöka återskapa en trafikmiljö istället med bilar som svänger vänster och rådjur som springer ut framför en. Jag ser inte att en ökad riskinsikt skulle rädda ens liv utan ökade färdigheter som förare. Riskinsikt är inget man får på en motorbana, det är något man får i trafiken av mångårig erfarenhet.
 
Precis, bättre nån av dom högre herrarna i SMC berättar vad dom menar med att körkortsgränsen är extremt beteende, jag har nån gubbhoj och är väl bortåt gubbe själva, så jag anser mig inte som nån extremist på nåt sett, är medlem hos SMC, men det händer väl at man drar på ut från nån korsning, vid omkörning eller nåt, kör lite snabbare om man har bråttom på motorvägen. Skall man då placeras i samma grupp som dom som kör utan kort, full, stulen hoj osv. så känns det som dom är ute på fel spår.... :dummer


SMC har gjort och gör mycket gott för oss alla som kör hoj.

Men det känns som krom och läderfransar har tagit överhanden.

Det är väl självklart att 141km/h är rent livsvarligt och faktiskt kan ta med en buss i diket om man kör sånnt.
 
Idioter, alltihop är så dumt så jag vet inte ens var jag ska börja.
Men för att nämna en sak, de som kör påtända har väl oftast gjort massa annat skit som verkligen drabbat annan person. Straffen för t.ex. stöld/rån är vad det verkar många ggr ett skämt. Börja där.
 
Jag läste den delen i dokumentet nu, det står vad jag ser INGENSTANS att gränsen dras vid 30+. Bara att "föraren KLART överstiger hastighetsgränsen.

Enligt tidigare debatt har det då handlat om 160 på 70-väg, 100 på slangen inne i stan osv.

Är det nån av er tyckare som faktiskt läst vad som skrivits, eller utgår ni bara från TS och resterande spin-offer?


Har läst hela, och att det ens kan bli en tolkningsfråga är uruselt.

Troligen så kommer det mörkas av dom blå för att allt kommer att behövas tas i rätten och det vet jag att är ett ogilla från den enskilda polisen då det kan krävas att befinna sig i tingsrätten på ledig tid.
 
Herregud, jag trodde ett tag att det var 1 April men det är ju förfan September! :huvet

Ja SMC, bli inte en spänn till och jag skiter i att jag förlorar på det iom med högre försäkring..

Helt allvarligt, är det någon som lyckats hålla sig inom +30 km/h en hel tur?

Jag gissar efter att man fått första bågen förverkad köper man första bästa crasch-båge, sliter kåpor, blinkers och regskylt och ger därefter full rulle vid första poliskontroll man passerar..:yoparty

Braaa ide SMC...:glömdet

Ps. Jan Hellman, varför köper du inte en EU-moppe istället? Jag tycker det verkar som att en sådan skulle passa dig ypperligt?:tummenupp
 
Ha ha ha! Ni är ju för roliga.... :lol :rofl
 
Hur menar du nu??

Om man nu skall vara sakkunnig i att bedömma ett extremt beteende så vill det väl till att man har erfarenhet!

Jag anser ju tex att en Viktory vision tour i 95km/h på en kurvig inspirerande 70 väg skärandes kurvor är ett mer extremt beteende än en R1a på en tom motorväg i 180.

Jag ställde bara frågan vem som tillfört fakta från supersportegmentet.

Båda exemplen är olagliga men jag tror R1an kommer ut som förloraren.
[h=1][/h]
 
Ingen aning faktiskt men jag vill gärna veta.

SH kollektivet är stort nog att kanske bena ut detta.

Lite för trött för att läsa rapporten från början till slutet, men det jag såg om kurserna var ju inget uppmuntrande direkt om du såg mitt inlägg lite högre upp på den här sidan. Det vore ju klädsamt om någon från officiellt håll skrev några rader. Finns ett och annat att reda ut. Galne Dansken brukar ju vara rätt snabb att delta i diskussioner som gäller SMC, men han har väl inte läst den här tråden. Är nog benägen att hålla med om att sporthojssegmentet lämnats allt mer åt sitt öde av SMC, men det gjordes ju redan för några år sedan när man lämnade sporthojarna åt sidan när man förhandlade nya villkor med försäkringsbolagen. Något som jag tror många inte glömt. Själv tyckte jag aldrig den där SMC rabatten var värd sitt bläck på papper. I synnerhet SMC försäkringen som var rena skämtet när man studerade villkoren. Så för egen del är jag likgiltig över att man inte fick med sporthojarna i de nya avtalen. Min premie är ändå mer än 1/3 av vad den var bara för några år sedan. Även fast jag var berättigad SMC rabatt har jag alltid haft lägre premie på annat håll. Det är likadant med alla föreningar som man är med i. Alla lockar med bra erbjudanden, men i själva verket kan man hitta betydligt bättre erbjudanden på egen hand. Är man med av det skälet är man bra dum.

Två skäl varför jag varit med i SMC. Det enda var för att man fick rabatt på kurserna. Det andra var att de förhoppningsvis driver frågor som berör alla motorcyklister oavsett vad man kör för hoj. Visar det sig nu att kurserna inte är vad jag är ute efter och att man bedriver en ensidig kampanj där man som sporthojsåkere kraftigt missgynnas eller åsidosätts. Då kan man med all rätt ifrågasätta fortsatt medlemskap. Men än är jag inte där personligen innan man presenterat mer fakta man inte kan bortse från.
 
Hela svenska rättssystemet bygger på att straffa vanliga Svensson, detta förslag kommer nog tas med öppna armar då staten ser ännu en chans att få in mer pengar för att dela ut till de icke behövande.

Polisens Värsta var ju ett skämt, hade bara idioter i trafiken lärt sig ligga i rätt fil hade inte en annan förare behöva använda det enda medlet de kan för att visa framförvarande att det är dags att flytta sig.

Kommer ej att betala SMC mer i framtiden, de har blivit och är som alla andra förbund i Sverige, mycket muskler som bodybuilders men styrka saknar de.

SMC verkar vara massa lirare som kommit upp i åren, organisationen är för tråkig och konservativ, detta bidrar till att nytt blod inte orkar engagera sig eller kan göra sin röst hörda utan att bli dumförklarade eller ignorerade.
Samma gäller Svemo!

Börjar bli dags eller varit det länge nu att slita sig loss och bilda nya organisationer så dessa trötta som finns idag får sakna somna in i graven.
 
Last edited:
Mjoho,

Så sitter vi igen i ett tangentbordsrally för att någon vågar ta bladet från munnen och kritisera farten som en bidragande, rent av dominerande och kanske avgörande faktor när det gäller dödsolyckor. Ska vi ge fakta från SMC:s pressinfo en chans? Rörande de omkomna på MC?

- Andel körkortslösa 2005-2011 i snitt 26%
- Andelen påverkade förare 2005-2010 i snitt 26%
- Andelen "vårdslösa" eller "stuntande" - ej särredovisat men med hänvisning till djupstudier "flera fall varje år". Det låter väl inte otroligt, med ca 50 dödade per år pratar vi kanske om 5-10% då?
- Andelen som kört mer än 30 km/h för fort i snitt 36%

Det är statistiken. Men det är också vi, våra döda bekanta och våra trådar i minneslundar som ligger bakom siffrorna. Jag tror inte statistik ljuger - men den kan förvrängas. Tyvärr tror jag inte dessa siffror är förvrängda, så här ser verkligheten ut.

Visst finns det förklaringar. Statistiken gäller dödade, och med tanke på att rörelseenergin t ex ökar med 105% (jupp, mer än en fördubbling) när farten ökar från 70 km/h till 100 km/h är det ju rätt logiskt att fartens inverkan blir så mycket tydligare när man mäter dödade, inte dödade + skadade.

De av oss som är riktigt cyniska kunde ju komma på tanken att föreslå att fortåkarna gör samhället en tjänst, ett livslångt lidande med t ex invaliditet som följd är ju som bekant betydligt kostsammare för samhälle och försäkringskollektiv än en ond, bråd död...

Men fakta är till slut fakta, och siffrorna talar sitt tydliga språk. Och det gör att vissa i den här tråden - långt ifrån alla - men vissa av oss, de facto ägnar oss åt det samhället, med all rätt, betecknar som extremt beteende. Ni vet säkert vilka Ni är. För oavsett hur mycket vi gnäller hade, har eller kommer ingen av oss att få rätten att överskrida lagar och förordningar, däribland hastighetsgränser, efter eget huvud. Vart ska samhället dra gränsen? Var ska SMC dra gränsen? Vilka gränser föreslår vi i den här tråden? Med statistiken i åminnelse?

Ändå väljer vi, när vi så tycker att omständigheterna medger, ibland att släppa blicken från hastighetsmätaren och "köra aktivt" med den egna förmågan som enda begränsning. Fine, det är individen själv som gör sina val och står sitt kast. Men det gäller bara så länge ingen annan riskerar att bli inblandad. När skär ett hjullager? När brister en kedja? När kan ett halvtomt däck orsaka förlorat grepp i en kritisk situation? Ja, inte är det när hojarna rullar obelastade och utan ansträngning. Åker vi in i en sån situation omkring med 100-300%(dubbla skyltade farten) överskott i rörelseenergi finns, oavsett vad vi försöker intala oss själva, inga marginaler kvar utan vi och våra "förmågor" reduceras till en okontrollerad, högexplosiv projektil.

Vad som gör mig kräkless är när vi notoriska fortåkare gråter ut i trådar som den här och skäller på en modig organisation som vågar redovisa fakta och ta ställning. Tror Ni, på fullaste allvar, att någon vettig individ i detta samhälle tycker att det är "okey" att leva rövare på vägar som vi gör? För sjutton - hojtjyvar, avskydda som få på detta forum - ligger ändå i lä som enskild gruppering när det gäller att orsaka olyckor, i förhållande till oss som fortfarande drömmer om "fri fart". Jag blir så trött, när någon "arrangör" för "gruppkörningar" på allmän väg, med hastighetsindelningar som i praktiken kan döpas om till "olaglig, vansinnig respektive are-u-nuts??" snyftar för att han, vid upprepade förseelser riskerar att få liket beslagtaget!

Hur vi kör är individuellt. Men blunda inte för fakta som t ex vilka fysikaliska krafter vi sätter i rörelse när vi lyfter blicken och vrider på rullen. Och prata tyst, försynt eller helst inte alls om de gånger Ni gör det. Glöm aldrig ansvaret vi tar på oss, välj omgivning med förstånd och fundera en extra gång på vilka som "hakar på". Och bär konsekvenserna utan att böla om än Ni skulle tappa både pengar och hoj.

Ibland överträffar verkligheten dikten. Mina 2p och G'natt:glömdet

EDIT - VBK, för Din info så finns jag med i det ystra sällskapet. Med någon hk till godo. Vad det nu skulle ha med saken att göra...?
 
Last edited:
Hur skulle det minska antalet dödsolyckor bland motorcyklister (vilket hela syftet med strategin är) menar du?

http://www.youtube.com/watch?v=_R7UQV16kr4


1996 dog 89259 människor i Sverige! Av dessa dödades 489 personer i trafiken dvs 0.55%. Hur många av dessa var motorcyklister? Hur många av dessa var sedan förare med så kallat extremt beteende?

Drygt 1200 människor begick självmord samma år, kanske bättre att sträva efter ett samhälle där folk får vara lyckliga?
 

Bifogat

  • Jerry-Mouse-Facepalm[1].jpg
    Jerry-Mouse-Facepalm[1].jpg
    23 KB · Visningar: 92
Mjoho,

Så sitter vi igen i ett tangentbordsrally för att någon vågar ta bladet från munnen och kritisera farten som en bidragande, rent av dominerande och kanske avgörande faktor när det gäller dödsolyckor. Ska vi ge fakta från SMC:s pressinfo en chans? Rörande de omkomna på MC?

- Andel körkortslösa 2005-2011 i snitt 26%
- Andelen påverkade förare 2005-2010 i snitt 26%
- Andelen "vårdslösa" eller "stuntande" - ej särredovisat men med hänvisning till djupstudier "flera fall varje år". Det låter väl inte otroligt, med ca 50 dödade per år pratar vi kanske om 5-10% då?
- Andelen som kört mer än 30 km/h för fort i snitt 36%

Det är statistiken. Men det är också vi, våra döda bekanta och våra trådar i minneslundar som ligger bakom siffrorna. Jag tror inte statistik ljuger - men den kan förvrängas. Tyvärr tror jag inte dessa siffror är förvrängda, så här ser verkligheten ut.

Visst finns det förklaringar. Statistiken gäller dödade, och med tanke på att rörelseenergin t ex ökar med 105% (jupp, mer än en fördubbling) när farten ökar från 70 km/h till 100 km/h är det ju rätt logiskt att fartens inverkan blir så mycket tydligare när man mäter dödade, inte dödade + skadade.

De av oss som är riktigt cyniska kunde ju komma på tanken att föreslå att fortåkarna gör samhället en tjänst, ett livslångt lidande med t ex invaliditet som följd är ju som bekant betydligt kostsammare för samhälle och försäkringskollektiv än en ond, bråd död...

Men fakta är till slut fakta, och siffrorna talar sitt tydliga språk. Och det gör att vissa i den här tråden - långt ifrån alla - men vissa av oss, de facto ägnar oss åt det samhället, med all rätt, betecknar som extremt beteende. Ni vet säkert vilka Ni är. För oavsett hur mycket vi gnäller hade, har eller kommer ingen av oss att få rätten att överskrida lagar och förordningar, däribland hastighetsgränser, efter eget huvud. Vart ska samhället dra gränsen? Var ska SMC dra gränsen? Vilka gränser föreslår vi i den här tråden? Med statistiken i åminnelse?

Ändå väljer vi, när vi så tycker att omständigheterna medge, ibland att släppa blicken från hastighetsmätaren och "köra aktivt" med den egna förmågan som enda begränsning. Fine, det är individen själv som gör sina val och står sitt kast. Men det gäller bara så länge ingen annan riskerar att bli inblandad. När skär ett hjullager? När brister en kedja? När kan ett halvtomt däck orsaka förlorat grepp i en kritisk situation? Ja, inte är det när hojarna rullar obelastade och utan ansträngning. Åker vi in i en sån situation omkring med 100-300%(dubbla skyltade farten) överskott i rörelseenergi finns, oavsett vad vi försöker intala oss själva, inga marginaler kvar utan vi och våra "förmågor" reduceras till en okontrollerad, högexplosiv projektil.

Vad som gör mig kräkless är när vi notoriska fortåkare gråter ut i trådar som den här och skäller på en modig organisation som vågar redovisa fakta och ta ställning. Tror Ni, på fullaste allvar, att någon vettig individ i detta samhälle tycker att det är "okey" att leva rövare på vägar som vi gör? För sjutton - hojyjyvar, avskydda som få på detta forum - ligger ändå i lä när det gäller att orsaka olyckor, i förhållande till vi som fortfarande drömmer om "fri fart". Jag blir så trött, när arrangörer för "gruppkörningar" på allmän väg, med hastighetsindelningar som i praktiken kan döpas om till "olaglig, vansinnig respektive are-u-nuts??" snyftar för att han, vid upprepade förseelser riskerar att få liket beslagtaget!

Hur vi kör är individuellt. Men blunda inte för fakta som t ex vilka fysikaliska krafter vi sätter i rörelse när vi lyfter blicken och vrider på rullen. Och prata tyst, försynt eller helst inte alls om de gånger Ni gör det. Glöm aldrig ansvaret vi tar på oss, välj omgivning med förstånd och fundera en extra gång på vilka som "hakar på". Och bär konsekvenserna utan att böla om än Ni skulle tappa både pengar och hoj.

Ibland överträffar verkligheten dikten. Mina 2p och G'natt:glömdet

EDIT - VBK, för Din info så finns jag med i det ystra sällskapet. Med någon hk till godo. Vad det nu skulle ha med saken att göra...?


Var bara nyfiken, och det var ju på tiden att nån från SMC kom hit och presenterade sig.
På andra ickefortforum verkar ni ju varit beredda i denna fråga.

Hur kommer detta att fungera då? När ni nu valt att förespråka beslag.

Jag tror det är många som undrar och SH borde väl vara en bra målgrupp för att föra ut detta på.

Och kom inte med "upprepade förseelser" för det fattar och uppskattar dom flesta men det står inte ett jota om detta öht, feltolkningspotentialen är enorm.

Och givetvis tycker jag inte heller om alla vänner som kört ihjäl sig eller sitter i rullstol, men att SMC förespråkar beslag tycker jag är uruselt, eftersom det kommer att bli lika godtyckligt som alla poliser som i dagsläget ger rabatt på fortkörningar....
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top