SMC förespråkar beslagtagning vid Extremt beteende

Status
Ej öppen för fler svar.
Det Finns bilar som går ut mot mittlinjen och försöker stoppa en omkörning och höttar med näven och nog faan står det oftast Motormännen på en dekal på bilen. Känns som att Smc håller på att närma sig dom.

Jag förstår saken ur ditt perspektiv. I teorin skulle ni antagligen riskera att få hojarna beslagtagna om ni stötte på en nitisk polis vid fel tillfälle om du säger att det är på det viset. Jag har inte varit med på gruppkörningarna, så jag kan inte bedöma den saken. Men jag tror inte att ett utträde ur SMC löser något bara för att de har ett förslag som ogillas.

Det enda sättet jag kan visa mitt missnöje är att lämna, jag orkar inte engagera mig tillräckligt.

Jag tänker inte lägga en krona på en organisation som har jönsar som förespråkar att jag vid något olyckligt tillfälle riskerar att bli av med hojen.

Som du märker är jag inte grön längre, också ett beslut jag tog för att markera.

Sånna beslut gör oftast ingen skillnad för något annat än sin egen integritet.

Känns som att dom höjer insatserna lite iaf, frågan är om det hjälper eller bara skapar fler bil/mc jakter. Får väl se.

Det bästa med det där klippet är ju i slutet, bmwn som sicksackar framför volvon utan blinkers med skitsmå marginaler struntar man i men volvon som ligger för nära (som alla andra man ser i filmen) får 4000.
Är detta då extremt beteende eftersom det tydligen är "polisens värsta"?
http://www.youtube.com/watch?v=ACgpuNpLQRs

Jag ser lagen som ett slag i luften mot de extrema eftersom dessa förare ändå inte stannar med mindre än att deras fordon ändå blir till skrot. Det kommer troligen bara drabba div förare som inte förtjänar indraget fordon.

Och förare i gråzonen därimellan kommer kliva över i extremzonen och försöka dra snutten. För vem vill få sitt fordon indraget?

Det enda sättet jag kan visa mitt missnöje är att lämna, jag orkar inte engagera mig tillräckligt.

Jag tänker inte lägga en krona på en organisation som har jönsar som förespråkar att jag vid något olyckligt tillfälle riskerar att bli av med hojen.

Som du märker är jag inte grön längre, också ett beslut jag tog för att markera.

Sånna beslut gör oftast ingen skillnad för något annat än sin egen integritet.

Man ska följa sin egen övertygelse. Nu när du säger det så ser jag att du inte är grön längre. Du får berätta vid något tillfälle vad som hände. Kanske är jag naiv, men jag tror inte att jag ligger i riskzonen att få varken bil eller hojen beslagtagen trots att jag också gillar fart. Det krävs en del återhållsamhet för att inte bli av med körkortet med min fordonspark. Jag om någon borde vara missnöjd med förslaget. Men jag är rätt övertygad om att jag inte är målgruppen. Målgruppen man vill åt är dem som i princip alla mc-förare vill ha bort som har lite ansvarskänsla. Det vill säga rötäggen som kört utan körkort, lånad/stulen hoj, påverkad av alkohol och droger.

Man ska följa sin egen övertygelse. Nu när du säger det så ser jag att du inte är grön längre. Du får berätta vid något tillfälle vad som hände. Kanske är jag naiv, men jag tror inte att jag ligger i riskzonen att få varken bil eller hojen beslagtagen trots att jag också gillar fart. Det krävs en del återhållsamhet för att inte bli av med körkortet med min fordonspark. Jag om någon borde vara missnöjd med förslaget. Men jag är rätt övertygad om att jag inte är målgruppen. Målgruppen man vill åt är dem som i princip alla mc-förare vill ha bort som har lite ansvarskänsla. Det vill säga rötäggen som kört utan körkort, lånad/stulen hoj, påverkad av alkohol och droger.

Jag tror inte jag är i farozonen heller men du vet en dag står det en "Hamren" på någon motorvägsbro som tycker 160 är kamikazehastighet.

Undra hur många SMC instruktörer som kommer ha kvar sina hojjarna till kurserna dom annordnar?...:rolleyes:

Jag tror inte jag är i farozonen heller men du vet en dag står det en "Hamren" på någon motorvägsbro som tycker 160 är kamikazehastighet.

160 är 50 över på en 110-väg. 50 % över tillåten hastighet. Dom flesta skulle nog tycka att det vore i snabbaste laget. Inte bara "Hamrén", vem faan det nu är.....

...det finns givetvis många fler exempel som är värre. Men något av dom klippen valde du inte...... ;)

Precis, detta var ganska lindriga körningar mot vad vi alla sett men betraktas alltså tydligen som "polisens värsta". Jag valde med flit filmen för dess titel och journalistens sätt att beskriva syndarna.

Det fanns en poäng samt en fråga som tydligen inte gick fram över allt.

160 är 50 över på en 110-väg. 50 % över tillåten hastighet. Dom flesta skulle nog tycka att det vore i snabbaste laget. Inte bara "Hamrén", vem faan det nu är.....

På tok för fort för att få behålla KK, men ett extrembeteende nog för att få hojen förverkad är det inte i mina ögon iaf.

Nu har jag inte läst allt i tråden eller inte heller dokumentet, men jag fattar inte hur någon som åker sporthoj fortfarande kan vara med och betala pengar till SMC, de gör inget positivt för sporthojsåkare längre.
För ett par år sedan så las det väldigt mycket fokus på sporthojsåkarna, Jesper var tex. mycket drivande i den frågan.
Men nu känns det bara som att det är glidare och andar effektsvagare hojar som är intressanta att jobba för.
Försäkringsbolaget som SMC samarbetar med försäkrar inte sporthojar?!

Och min personliga åsikt om visa av de personer som "jobbar" vid SMC kurserna ska vi inte ens ta upp i denna tråd...

//Niklas

På tok för fort för att få behålla KK, men ett extrembeteende nog för att få hojen förverkad är det inte i mina ögon iaf.

Nä må så vara på en inte toktrafikerad väg men jag har fortfarande förhoppningen att dom inte kommer lägga beslag på någons hoj om man inte har åkt dit flera gånger tidigare och uppvisat bristande trafikvett. Det är vad jag tror. Eller hoppas......

Då är jag också rökt och många med oss. Den dagen den sorgen. Innan jag sågar förslaget vill jag gärna ha mer information. Jag tror inte att man kommer att driva igenom regler som inte har något stöd hos allmänheten. Dit räknas inte 160 km/h på motorvägen. Tror knappt att polisen skulle rapportera sådana förseelser om det ledde till beslagtagna fordon. De är människor också. Skulle inte ens säga att defensiv körning i 180- 200 km/h skulle anses vara något extremt beteende under rätt omständigheter på motorvägen. Extremt beteende är om man kör aggressivt och impulsivt utan hänsyn till yttre omständigheter. Är man dessutom påverkad av droger, alkohol och dessutom saknar rätt behörighet. Då är man rökt och välförtjänt av att få sitt fordon beslagtaget och sålt på exekutiv aktion där intäkterna tillfaller staten samt skaka galler en period på någon vårdanstalt för att bli av med sitt missbruk. Jag har verkligen inget till övers för den typen av människor som visar så lite hänsyn till sina medmänniskor.

Få böter, bli av med hojen och körkortet vid en hastighetsöverträdelse på 31 km/h är ett helt absurt hårt straff.

Böter = 3600 kr (?)
Hoj/bil = 75 000 kr (Taget som ett exempel)

Knappt 80 000 spänn, det låter som ett rimligt straff för fortkörning.

Undrar hur många som kommer att stanna för polisen:rolleyes:

Misstänker att vi kommer att få se en ökande trend av ihjälkörningar vid polisjakter om ett sådant här förslag kommer att bli verklighet.

Då är jag också rökt och många med oss. Den dagen den sorgen. Innan jag sågar förslaget vill jag gärna ha mer information. Jag tror inte att man kommer att driva igenom regler som inte har något stöd hos allmänheten. Dit räknas inte 160 km/h på motorvägen. Tror knappt att polisen skulle rapportera sådana förseelser om det ledde till beslagtagna fordon. De är människor också. Skulle inte ens säga att defensiv körning i 180- 200 km/h skulle anses vara något extremt beteende under rätt omständigheter på motorvägen. Extremt beteende är om man kör aggressivt och impulsivt utan hänsyn till yttre omständigheter. Är man dessutom påverkad av droger, alkohol och dessutom saknar rätt behörighet. Då är man rökt och välförtjänt av att få sitt fordon beslagtaget och sålt på exekutiv aktion där intäkterna tillfaller staten samt skaka galler en period på någon vårdanstalt för att bli av med sitt missbruk. Jag har verkligen inget till övers för den typen av människor som visar så lite hänsyn till sina medmänniskor.

Ja jag håller med dig till 100%, men du vet att det alltid finns rövhål till åklagare som gärna drar sånt här vidare.

Få böter, bli av med hojen och körkortet vid en hastighetsöverträdelse på 31 km/h är ett helt absurt hårt straff.

Böter = 3600 kr (?)
Hoj/bil = 75 000 kr (Taget som ett exempel)

Knappt 80 000 spänn, det låter som ett rimligt straff för fortkörning.

Undrar hur många som kommer att stanna för polisen:rolleyes:

Misstänker att vi kommer att få se en ökande trend av ihjälkörningar vid polisjakter om ett sådant här förslag kommer att bli verklighet.

Precis, bättre nån av dom högre herrarna i SMC berättar vad dom menar med att körkortsgränsen är extremt beteende, jag har nån gubbhoj och är väl bortåt gubbe själva, så jag anser mig inte som nån extremist på nåt sett, är medlem hos SMC, men det händer väl at man drar på ut från nån korsning, vid omkörning eller nåt, kör lite snabbare om man har bråttom på motorvägen. Skall man då placeras i samma grupp som dom som kör utan kort, full, stulen hoj osv. så känns det som dom är ute på fel spår.... :dummer

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey