Det ligger något i det. Nu är det väl hyfsat enkelt att räkna fram då antalet dödade per år redovisas tidigare i materialet.
Med tanke på att det rör sig om ett litet antal tycker jag att det även borde stå det absoluta antalet och inte bara procenten.
Javisst, som Steffo_b tidigare påpekade så krävs en dom enligt brottsbalken, vilket i fallet med höga farter ofta är vårdslöshet/grov vårdslöshet. För att beslag ska komma ifråga handlar det, om jag förstått det rätt, även om upprepade förseelser.
Micke.r kommenterade kurserna lite tidigare i tråden, men Du kommer inte ihåg alldeles fel. Tyvärr finns ingen tillförlitlig utvärdering av SMC-kursernas effekt utifrån ett statistiskt säkerställt underlag, helt enkelt för att det statistiska underlaget är litet. Men, utan att våga ge mig in i någon mer ingående diskussion, det pågår vissa studier och utvärderingar som bygger på samkörningar. Studien görs, enligt vad jag förstått, av en mycket tillförlitlig och respekterad forskare med eget mc-intresse.
Tyvärr indikerar vissa resultat att vi tacksamt tillgodogör oss träningen av färdigheter men inte riktigt tar till oss av de delar som handlar om riskmedvetenhet. Enklare uttryckt bugar och bockar vi, sedan vrider vi bara ytterligare på gasrullen väl ute på landsvägen igen.
Och det var väl inte riktigt dit vi ville, strävade eller skulle

I förlängningen skulle det innebära att det enda som åstadkommits är att krascherna, när de väl inträffar, sker i ännu högre farter och med ännu svårare konsekvenser.
SMC tror fortfarande på sina medlemmar och att utbildning är något positivt. Men ska vi, med myndigheternas goda minne, kunna erbjuda fortsatt vettig färdighetsträning måste vi alla som deltar kanske ta problemet med fart på allmän väg på allvar.
Jag ser fram emot den dag när det anses tuffare att slå av på gasen och köra snyggt än att haka på framförvarande och leka mormors lilla kråka över hela vägbanan. När det är mer fränt att kunna men välja att avstå, än att försöka. Det är för mig ett större bekymmer än risken att få min mc beslagtagen.
...Tolkar det som att man vill att begreppet "vårdslöshet i trafik" skall vara utgångspunkten när det gäller vilka hastighetsöverträdelser som kan komma ifråga. Att bestämmelserna skall tillämpas på samma sätt som vid olovlig körning och rattfylleri antar jag innebär att det måste ha skett vid upprepade tillfällen innan det kan bli aktuellt att ta motorcykeln i beslag?
...Vill minnas att jag såg att det inte gjorts någon ordentlig utvärdering av SMC-kurserna och dess effekt på olyckor, utan att dessa slutsatser, i brist på annat, baseras på äldre studier av andra utbildningar som inte är samma som de utbildningar som finns idag. Någon med insikt i ämnet får gärna rätta mig. Om det är så, känns det ju dels som att det är felaktigt dragna slutsatser, dels som att det borde ligga i vårt intresse att så snabbt som möjligt få fram vettig forskning på området.
När jag läser mellan raderna i Trafikverkets plan känns det som att det är frågan om hur länge vi får behålla de privilegier som SMC:s kurser innebär, dvs att de innehåller samma moment av färdighetsträning som idag och att vanliga försäkringar gäller. Kanske kommer kurserna i framtiden bli mer som Risktvåan och de som är ute efter att öva kurvtagning m.m. hänvisas till vanliga bandagar och utan gällande försäkring?Fast nu spekulerar jag bara...