SMC förespråkar beslagtagning vid Extremt beteende

Status
Ej öppen för fler svar.
Det som är rätt är det majoriteten tycker. Det är så lagar skapas. De flesta tycker mord är fel. Därför är det olagligt. Sen finns det ju alltid en minoritet i varierande storlek som kanske inte tycker så. Men då är det dom som har fel eftersom majoriteten är starkare och därför har rätt. Det är av den anledningen som det finns olika lagar i olika länder. Ur föregående resonemang så är alla lagar korrekt och tycker du annorlunda så är det dig det är fel på och inte lagen. Det är inte riksdag och regering som skapar lagarna utan det är folket dvs du och jag via riksdag och regering. Du har ju yttrandefrihet och möjligheten att starta ett parti som driver frågan om en lagändring. Då är det ju inte dig det är fel på längre :)

Ja, jag har tråkigt på jobbet.

Jag är ledsen att säga det men så är inte fallet. Jag har mycket svårt att tänka mig att det finns demokratiskt underlag för bensinskatten, hastighetsgränser och tusen andra saker. Vi har inte möjlighet att detaljstyra demokratin på det viset. Försök att hitta det demokratiska underlaget för 1000 nya fartkameror och nya hastighetssänkningar.

:)

Ibland är folk bara korkade och säger korkat skit, och korkade regler skapas.

Har jag fel? men finns inte det här i England redan?. Lilla Svergie ska ju alltid kopiera.

Skulle vara intressant om man kunde hitta lite fakta att jämföra. Innan och efter blev det färre dödsolyckor?

Har för mig att England som är världens mest övervakade samhälle så har brottsligheten inte minskat trots all hightech övervakning. Men jag är inte säker någon får gärna hitta mer fakta hur det ligger till.

Jag är ledsen att säga det men så är inte fallet. Jag har mycket svårt att tänka mig att det finns demokratiskt underlag för bensinskatten, hastighetsgränser och tusen andra saker. Vi har inte möjlighet att detaljstyra demokratin på det viset. Försök att hitta det demokratiska underlaget för 1000 nya fartkameror och nya hastighetssänkningar.

:)

Ibland är folk bara korkade och säger korkat skit, och korkade regler skapas.

Just så, jag tror det uteslutande handlar om att samla pluspoäng hos den grå massan.

Därmed inte sagt att det "extrema beteendet" är accepterat, men det bör just gälla det extrema beteendet.

Vad säger bilden (i alla fall enligt min tolkning)?:
Av de förolyckade utan kort körde dessutom 7% även rejält för fort
Av de förolyckade med alkohol i kroppen körde dessutom 2% rejält för fort
Av de förolyckade utan kort och hjälm körde dessutom 2% rejält för fort
Av de förolyckade utal kort men med alkohol i kroppen körde dessutom 1% rejält för fort

24% eller var fjärde omkommen körde nykter, med skydd, med kort men rejält för fort.
Med tanke på att det rör sig om ett litet antal tycker jag att det även borde stå det absoluta antalet och inte bara procenten.

Kanske vi kan höra denna diskusion på kumla-bunkern så småningom?
-"Va e ni inne för'å?"
-"Kniva x-et när hon gjorde slut."
-"Våldtog unga kvinnor sent på kvällarna."
-"Sålde knark på stans skolgårdar."
-"Körde 102 på 70-väg med CB'n."

Bara mina 2 öre om "extremt beteende". :3freak

Det ligger något i det. Nu är det väl hyfsat enkelt att räkna fram då antalet dödade per år redovisas tidigare i materialet.
Med tanke på att det rör sig om ett litet antal tycker jag att det även borde stå det absoluta antalet och inte bara procenten.

Javisst, som Steffo_b tidigare påpekade så krävs en dom enligt brottsbalken, vilket i fallet med höga farter ofta är vårdslöshet/grov vårdslöshet. För att beslag ska komma ifråga handlar det, om jag förstått det rätt, även om upprepade förseelser.

Micke.r kommenterade kurserna lite tidigare i tråden, men Du kommer inte ihåg alldeles fel. Tyvärr finns ingen tillförlitlig utvärdering av SMC-kursernas effekt utifrån ett statistiskt säkerställt underlag, helt enkelt för att det statistiska underlaget är litet. Men, utan att våga ge mig in i någon mer ingående diskussion, det pågår vissa studier och utvärderingar som bygger på samkörningar. Studien görs, enligt vad jag förstått, av en mycket tillförlitlig och respekterad forskare med eget mc-intresse.

Tyvärr indikerar vissa resultat att vi tacksamt tillgodogör oss träningen av färdigheter men inte riktigt tar till oss av de delar som handlar om riskmedvetenhet. Enklare uttryckt bugar och bockar vi, sedan vrider vi bara ytterligare på gasrullen väl ute på landsvägen igen.

Och det var väl inte riktigt dit vi ville, strävade eller skulle:näsblod I förlängningen skulle det innebära att det enda som åstadkommits är att krascherna, när de väl inträffar, sker i ännu högre farter och med ännu svårare konsekvenser.

SMC tror fortfarande på sina medlemmar och att utbildning är något positivt. Men ska vi, med myndigheternas goda minne, kunna erbjuda fortsatt vettig färdighetsträning måste vi alla som deltar kanske ta problemet med fart på allmän väg på allvar.

Jag ser fram emot den dag när det anses tuffare att slå av på gasen och köra snyggt än att haka på framförvarande och leka mormors lilla kråka över hela vägbanan. När det är mer fränt att kunna men välja att avstå, än att försöka. Det är för mig ett större bekymmer än risken att få min mc beslagtagen.

...Tolkar det som att man vill att begreppet "vårdslöshet i trafik" skall vara utgångspunkten när det gäller vilka hastighetsöverträdelser som kan komma ifråga. Att bestämmelserna skall tillämpas på samma sätt som vid olovlig körning och rattfylleri antar jag innebär att det måste ha skett vid upprepade tillfällen innan det kan bli aktuellt att ta motorcykeln i beslag?

...Vill minnas att jag såg att det inte gjorts någon ordentlig utvärdering av SMC-kurserna och dess effekt på olyckor, utan att dessa slutsatser, i brist på annat, baseras på äldre studier av andra utbildningar som inte är samma som de utbildningar som finns idag. Någon med insikt i ämnet får gärna rätta mig. Om det är så, känns det ju dels som att det är felaktigt dragna slutsatser, dels som att det borde ligga i vårt intresse att så snabbt som möjligt få fram vettig forskning på området.

När jag läser mellan raderna i Trafikverkets plan känns det som att det är frågan om hur länge vi får behålla de privilegier som SMC:s kurser innebär, dvs att de innehåller samma moment av färdighetsträning som idag och att vanliga försäkringar gäller. Kanske kommer kurserna i framtiden bli mer som Risktvåan och de som är ute efter att öva kurvtagning m.m. hänvisas till vanliga bandagar och utan gällande försäkring?Fast nu spekulerar jag bara...

Last edited:
Snabbt googlande ledde mig in på den här rapporten:

http://www.vti.se/sv/publikationer/...ffekten-pa-forsakringsrapporterade-skador.pdf

Har inte hunnit läsa igenom den själv än.

I vilka sidor hittar jag det du refererar till?

Den studien jag tänkte på var betydligt äldre. Den du länkar till är ju relativt ny och har studerat specifikt SMC-kurserna. Så långt allt bra. Denna nyare studie vill jag dock minnas att jag har sett avfärdas tidigare då det inte går att dra några slutsatser ifrån den över huvud taget. Och mycket riktigt... En genomläsning visar på en rad brister:

- De små skillnader man sett i olyckor mellan de som gått SMC-kurs och inte gjort det går inte att statistiskt säkerställa.
- Uppföljningen har skett under enbart två års tid och innehåller inte mycket data
- Brister i underlaget pga att enbart ett fåtal av försäkringsbolagen lämnat ut uppgifter om skador.
- Studien tittar inte specifikt på de olyckstyper som kan vara relevanta utan klumpar ihop allt, dödsfall, personskador (allvarliga och lindriga) och sakskador.
- Det var problem att koppla ihop rätt person med motorcykel, då det kunde vara annan än ägaren som gått kursen, resp kört fordonet vid olyckstillfället
- Osv...

Det enda den studien med stor säkerhet verkar fastställa är att alla som gått SMC-kurser verkar vara helnöjda, anser sig ha blivit bättre hojförare och kommer gå fler kurser.

SMC livnär sig som Sveriges största banarrangör, klart som fan dom vill ha bort sporthojar från gatan..
(Ja livnär sig, 1miljon i vinst förra året och ändå höjda avgifter i år.)

Då har Du långt mycket bättre information eller siffror än vad jag har, min vän. School går i bästa fall jämnt upp ett bra år, Sport är fortfarande under uppbyggnad och således en verksamhet som kostar. För jag antar att vi pratar Riks nu?

Lite kvällslektyr? http://svmc.se/smc/Organisationen/Arsmotet/Arsmote-2012/

SMC livnär sig som Sveriges största banarrangör, klart som fan dom vill ha bort sporthojar från gatan..

Last edited:

En miljon i vinst? Ja jösses. Det var ju UPPRÖRANDE mycket för en organisation med 14 heltidsanställda och en massa annat..... :lol :rofl

Vet du vad man får för en miljon nu för tiden..... ;)

Visst, jag kan förstå tanken bakom det hela. Att få bort "extremåkarna" från allmänna vägar. Men ser även lite problem med detta förslag. Hur många extremåkare får dom tag i?? Knappast 250+ åkarna iaf. Dom har väl alltid dragit och kommer fortsätta med det. Och sänker dom till 30+ för att norpa hojen, så lär det bli fler som vrider på rullen.

Det lär bli KurtSune "fiktivt namn" som gasar 40+ 1 gång av 100 som torskar och blir av med hojen. Sen alla nitiska snutar som blivit frånåkta kommer jaga varenda mc dom ser för att kolla hastigheten och en möjlighet att sno hojen. Risken med det hela är att den "vanliga" motorcyklisten är den som kommer i kläm. För extremåkarna i hastighet och köra på slangen lär knappast sluta köra om detta går igenom...

Första sidan har du länken till SMC angående hur många som kör efter skyltad fart & dom som kör över & över 30+

Sen har du lite annat från denna http://www.fastbikes.se/index.php/n...679-motorcyklar-den-fordonstyp-som-oekar-mest

Sökte främst efter hur många mc det finns reg i swe men såg nu att det var från 2010år

Glömde vist lite saker i min beräkning, 277626 mc va i trafik & 187000 va avställda.

Så hur många av dessa 187k rullade mer en 100 meter på vägen.

Jag kan bidra med 6st hojar som är reggade, men inte rullat en meter de senaste 4åren.
Sen jag opererade min "pump".

Men nästa sommar.........

/KentW

Tjo tjejer & killar !

Har skummat igenom de flesta kommentarer gällande tråden "Extrem beteende "

Jag finner inget vettigt förslag på hur man bör komma i mål med att bromsa extrembeteendet bland motorcyklister.
Är det någon som har något vettigt förslag rent konkret som fungerar ?

SMC gör mycket för alla motorcyklister vare sig de är medlemmar eller inte.
Man ska vara medveten om att det inte är en självklarhet att vi får ägna oss åt vår favorit sysselsättning ,
ATT köra MC .

Många konstiga förslag genom åren har stoppats tack vare SMC.
Men en sak är säker..... minskar inte olyckorna bland oss motorcyklister så lär vi i framtiden få betydligt tråkigare regler & lagar.

Tänk er att lagens långa arm får använda spikmatta även för motorcyklister som vägra stanna ? ....
enda kravet är att länsman satt upp en skyllt som visar att det är en spikmatta ett par hundra meter framöver mellan vajerräckena.

Då blir det ju mindre trevligt ......

Det är kul att köra extremt fort. Man kan faktiskt göra det även i SMC.
Gå steg 5 & 6 & ta racelicens & sedermera gasa fritt under ordnade former på tävlingsbanorna.

Men jag skulle vilja se några förslag på att minska alla olyckor bland oss motorcyklister under denna tråden.

Så några förslag på vad vi kan göra för att förbättra den negativa statistiken bland oss motorcyklister.

Då har Du långt mycket bättre information eller siffror än vad jag har, min vän. School går i bästa fall jämnt upp ett bra år, Sport är fortfarande under uppbyggnad och således en verksamhet som kostar. För jag antar att vi pratar Riks nu?

Lite kvällslektyr? http://svmc.se/smc/Organisationen/Arsmotet/Arsmote-2012/

Givetvis riks, "..gör att SMC redovisar ett positivt resultat även i år, 1017 tkr."

(enligt din egen länk)

Tjo tjejer & killar !

Har skummat igenom de flesta kommentarer gällande tråden "Extrem beteende "

Jag finner inget vettigt förslag på hur man bör komma i mål med att bromsa extrembeteendet bland motorcyklister.
Är det någon som har något vettigt förslag rent konkret som fungerar ?

SMC gör mycket för alla motorcyklister vare sig de är medlemmar eller inte.
Man ska vara medveten om att det inte är en självklarhet att vi får ägna oss åt vår favorit sysselsättning ,
ATT köra MC .

Många konstiga förslag genom åren har stoppats tack vare SMC.
Men en sak är säker..... minskar inte olyckorna bland oss motorcyklister så lär vi i framtiden få betydligt tråkigare regler & lagar.

Tänk er att lagens långa arm får använda spikmatta även för motorcyklister som vägra stanna ? ....
enda kravet är att länsman satt upp en skyllt som visar att det är en spikmatta ett par hundra meter framöver mellan vajerräckena.

Då blir det ju mindre trevligt ......

Det är kul att köra extremt fort. Man kan faktiskt göra det även i SMC.
Gå steg 5 & 6 & ta racelicens & sedermera gasa fritt under ordnade former på tävlingsbanorna.

Men jag skulle vilja se några förslag på att minska alla olyckor bland oss motorcyklister under denna tråden.

Så några förslag på vad vi kan göra för att förbättra den negativa statistiken bland oss motorcyklister.

Hur stort är problemet egentligen? varför göra en struts av en fjäder? Finns så många och viktigare samhällsproblem som bidrar till att folk dör som flugor men inte fan vill de ta tag i det.

Detta är bara ett sätt för staten att straffa medelsvenssons ännu mer och få in massa pengar till statskassan.

Kolla bara i andra länder i Europa, fler som dör i trafiken procentuellt tredubblade siffror om inte mer. Så jävla trött på att lura folk att det ska bli bättre men det hjälper inte ett skit utan tvärtom som du märker då fler kommer dra snuten.

Detta hade varit ok om en oinsatt politiker eller trädkramare hade kommit med förslaget, men SMC??? de borde ändå ha koll på läget att de vet att det bara blir en till lag som inte når fram till de som verkligen är ett problem utan ställer till de som av misstag råkar hamna lite över hastighetsgränsen eller liknande "medelsvenssons"

Finns redan statistik som visar att i Australien hade de vägar med fri fart, det satte upp kameror och hastighetsbegränsningar och olyckorna ökade.

En miljon i vinst? Ja jösses. Det var ju UPPRÖRANDE mycket för en organisation med 14 heltidsanställda och en massa annat..... :lol :rofl

Ge mig pengar så startar jag en organisation med 15 heltidsanställda som jobbar för mc-burna, den måste ju vara ännu bättre...

Jag kan bidra med 6st hojar som är reggade, men inte rullat en meter de senaste 4åren.
Sen jag opererade min "pump".

Men nästa sommar.........

/KentW

Statistiken är inget lätt att räkna på.

Du får krya på dig :krama hoppas du får köra några meter 2013 :yoparty

Va "extremt beteende" verkligen det värsta de kunde komma på? Jag skulle gärna sett något kopplat till tex "terrorism" eller liknande

Men - de pengarna kommer inte från utbildningssidan, det är det Du påstår och det är där Du är fel ute:)

Läser Du balansräkningen hittar Du även tillgångar och skulder. Om Du är uppriktigt intresserad kan jag meddela att det inte är många år sedan SMC blev nekade lån av bankerna, pengar som skulle gå till löner... Konsekvensen blev en ganska kraftig höjning av medlemsavgifterna och en kraftig fokus på kostnaderna. Det finns ett uppdrag till styrelsen att försöka skapa en buffert för att undvika liknande situationer i framtiden, för att trygga arbetstillfällen och verksamhet i tider av vikande konjunkturer, sviktande medlemsantal, uteblivna kursbokningar eller vad än som komma kan i framtiden.

Föreningen är ideell. Du kan vara förvissad om att varenda krona kommer medlemmarna till godo. Du är väl medlem? :)

Givetvis riks, "..gör att SMC redovisar ett positivt resultat även i år, 1017 tkr."

(enligt din egen länk)

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti