SMC förespråkar beslagtagning vid Extremt beteende

Status
Ej öppen för fler svar.
Tyvärr tror jag som flera andra här inte att man kommer åt dom man anser vara problemet, jag har inga illusioner om att jag själv klassas in i den gruppen, även om jag uppbådar all min viljekraft i tätbebyggt område och faktiskt för det mesta håller hastigheten där, så är det så att så fort jag är utanför sagda område kör som ett svin i allmänhetens ögon. Pressar mina gränser gör jag på bana och det har kostat en rejäl vurpa där, på gatan har jag dock hållit mig på hjulen i snart 10 år, kört hoj längre men det var då jag klotatde senast...
Ska man (vilket det ser ut som nu) klassa en lättare fortkörning som extremt beteende så blir konsekvensen att vanliga svennar får betala och dom som kan köra hoj i "bra" tempo klarar sig. Om man inte inför ägaransvar vilket kräver en lagändring.

Fredrik:)

Mjoho,

Så sitter vi igen i ett tangentbordsrally för att någon vågar ta bladet från munnen och kritisera farten som en bidragande, rent av dominerande och kanske avgörande faktor när det gäller dödsolyckor. Ska vi ge fakta från SMC:s pressinfo en chans? Rörande de omkomna på MC?

- Andel körkortslösa 2005-2011 i snitt 26%
- Andelen påverkade förare 2005-2010 i snitt 26%
- Andelen "vårdslösa" eller "stuntande" - ej särredovisat men med hänvisning till djupstudier "flera fall varje år". Det låter väl inte otroligt, med ca 50 dödade per år pratar vi kanske om 5-10% då?
- Andelen som kört mer än 30 km/h för fort i snitt 36%

Det är statistiken. Men det är också vi, våra döda bekanta och våra trådar i minneslundar som ligger bakom siffrorna. Jag tror inte statistik ljuger - men den kan förvrängas. Tyvärr tror jag inte dessa siffror är förvrängda, så här ser verkligheten ut.

Visst finns det förklaringar. Statistiken gäller dödade, och med tanke på att rörelseenergin t ex ökar med 105% (jupp, mer än en fördubbling) när farten ökar från 70 km/h till 100 km/h är det ju rätt logiskt att fartens inverkan blir så mycket tydligare när man mäter dödade, inte dödade + skadade.

De av oss som är riktigt cyniska kunde ju komma på tanken att föreslå att fortåkarna gör samhället en tjänst, ett livslångt lidande med t ex invaliditet som följd är ju som bekant betydligt kostsammare för samhälle och försäkringskollektiv än en ond, bråd död...

Men fakta är till slut fakta, och siffrorna talar sitt tydliga språk. Och det gör att vissa i den här tråden - långt ifrån alla - men vissa av oss, de facto ägnar oss åt det samhället, med all rätt, betecknar som extremt beteende. Ni vet säkert vilka Ni är. För oavsett hur mycket vi gnäller hade, har eller kommer ingen av oss att få rätten att överskrida lagar och förordningar, däribland hastighetsgränser, efter eget huvud. Vart ska samhället dra gränsen? Var ska SMC dra gränsen? Vilka gränser föreslår vi i den här tråden? Med statistiken i åminnelse?

Ändå väljer vi, när vi så tycker att omständigheterna medger, ibland att släppa blicken från hastighetsmätaren och "köra aktivt" med den egna förmågan som enda begränsning. Fine, det är individen själv som gör sina val och står sitt kast. Men det gäller bara så länge ingen annan riskerar att bli inblandad. När skär ett hjullager? När brister en kedja? När kan ett halvtomt däck orsaka förlorat grepp i en kritisk situation? Ja, inte är det när hojarna rullar obelastade och utan ansträngning. Åker vi in i en sån situation omkring med 100-300%(dubbla skyltade farten) överskott i rörelseenergi finns, oavsett vad vi försöker intala oss själva, inga marginaler kvar utan vi och våra "förmågor" reduceras till en okontrollerad, högexplosiv projektil.

Vad som gör mig kräkless är när vi notoriska fortåkare gråter ut i trådar som den här och skäller på en modig organisation som vågar redovisa fakta och ta ställning. Tror Ni, på fullaste allvar, att någon vettig individ i detta samhälle tycker att det är "okey" att leva rövare på vägar som vi gör? För sjutton - hojtjyvar, avskydda som få på detta forum - ligger ändå i lä som enskild gruppering när det gäller att orsaka olyckor, i förhållande till oss som fortfarande drömmer om "fri fart". Jag blir så trött, när någon "arrangör" för "gruppkörningar" på allmän väg, med hastighetsindelningar som i praktiken kan döpas om till "olaglig, vansinnig respektive are-u-nuts??" snyftar för att han, vid upprepade förseelser riskerar att få liket beslagtaget!

Hur vi kör är individuellt. Men blunda inte för fakta som t ex vilka fysikaliska krafter vi sätter i rörelse när vi lyfter blicken och vrider på rullen. Och prata tyst, försynt eller helst inte alls om de gånger Ni gör det. Glöm aldrig ansvaret vi tar på oss, välj omgivning med förstånd och fundera en extra gång på vilka som "hakar på". Och bär konsekvenserna utan att böla om än Ni skulle tappa både pengar och hoj.

Ibland överträffar verkligheten dikten. Mina 2p och G'natt:glömdet

EDIT - VBK, för Din info så finns jag med i det ystra sällskapet. Med någon hk till godo. Vad det nu skulle ha med saken att göra...?

Jag säger inte att man inte alls ska fundera över hastigheter och hur det påverkar olycksrisker och sannolikheten att en olycka får dödlig utgång.

Dock kan jag fundera lite över den statistik som presenteras lite här och där i media.
Exempelvis kring andelen där farten har varit hög.
Ett stöd för att beslagta fordonet vid upprepade grova överträdelser har ju ingen effekt i dom fall där motorcykeln också är stulen.
Så det vore ju lite intressant att veta hur många av dom 36% där det gått för fort som också är stulna motorcyklar, förare utan körkort eller påverkade förare.
Jag tror ju att en hyfsad andel av dom fall där man konstaterat att det gått betydligt över gränserna också är sådana fall där föraren saknat körkort eller varit påverkad eller kört en stulen MC. Men jag vet ju inte hur vanligt det är då jag inte sett någon statistik.
Men om det är så att majoriteten av dom fall där hastigheten varit hög också inbegriper körkortslös, påverkad eller stulen hoj (dvs förare som egentligen inte alls borde befinna sig på det fordonet på vägen) så är det ju inte med statistiken påvisat att det är farten ensamt som är orsaken.
Dessutom skulle ju ett hot om beslagtagande knappast komma åt den kategorin av förare.

Ett ganska tydligt exempel är ju fallet som var uppe i TV4 för inte så länge sedan där en ung kille omkom efter att ha kört in i bommen vid infarten till södra länken i stockholm.
Det fallet ligger med största sannolikhet insorterat i kategorin att hastigheten varit väsentligt över gällande hastighetsgränser. Dock var det ju också så att det var en förare utan körkort på en banhoj. Och det egentliga problemet där (eller grundproblemet kanske man ska säga) är ju att det är en icke behörig förare som inte alls har koll på riskbedömning och därigenom är olämplig.

Vidare ifrågasätter jag att 30+ är att beteckna som extremt beteende enligt gemene man.
Om hastighetsgränserna vore satta med något slags logik vore det kanske fallet men så är det inte tyvärr.
Majoriteten av fordonsförarna (över 90% enligt trygg hansas undersökning) överskrider hastighetsgränserna då dom anser att en högre hastighet än den skyltade är lämplig.
Om man ska dra ett konkret exempel så kan man ta väg 255 utanför uppsala på väg mot stockholm.
Där åker man en bit genom ett skogsparti med 70. Ganska smal väg och skog tätt inpå ger att det kanske är en relativt vettig begränsning.
Sen åker man genom några relativt tvära kurvor och i stort sett runt knuten på några hus. Fortfarande med 70 som begränsning. Där är riskerna betydligt större än den tidigare vägsträckan.
Efter det så kommer man upp på ett öppet fält där det tidigare var 90. Det är raksträcka utan några korsningar över ett fält med över 100 meter fri sikt åt varje håll. Där har man av någon anledning sänkt hastigheten till 80.

Och det är där min poäng är. Hur kommer det sig att man måste sänka till 80 på en spikrak väg med fri sikt på båda sidor och inga korsningar medan man fortfarande får köra 70 i stort sett över någons tomt.

Problemet med den dåliga efterlevnaden av hastighetsgränserna är alltså inte enligt min mening att man inte beslagtar fordon. Den är att hastighetsgränserna inte är satta på ett sätt som överensstämmer med majoritetens åsikt om vad en lämplig hastighet är.

Som exempel så kan man ta E4 utanför stockholm. Där passerar många hundra tusen bilar dagligen. Den absoluta majoriteten av dessa ligger stora delar av vägen på över 30+ i hastighet. Med andra ord ägnar sig majoriteten av förarna i Stockholm åt "extremt" beteende. Det vittnar om en extremt dålig förankring av hastighetsreglerna hos fordonsförarna.

Och om man tittar på din statistik ovan så kan det ju vara så att om samtliga körkortslösa förare också var påverkade så står dom ju för 26% men det kan också vara så att det inte är samma vilket leder till att det är 52% som är påverkade eller saknar körkort. Nu är antagligen inte något av dessa ytterligheter sanningen.

Hur många av dom som trafikdödats på MC som framfört en stulen MC framgår inte men det är säkert också några stycken.

Sanningen ligger säkerligen någonstans däremellan En del har saknat körkort. En del har varit påverkade och en del har varit påverkade och saknat körkort. Säkerligen har en del kört stulna MC och en del har säkert kört stulen MC och eller varit påverkade, saknat körkort, kört för fort etc.

Min gissning är att det är minst lika många som kan räddas om man får bort körkortslösa eller påverkade förare. Men där skriks det inte lika mycket från myndighetshåll.

Så min slutsats är att det finns minst lika många liv att rädda genom satsningar på även andra grupper än fortkörare men det görs inte. Åtminstone visas det inte upp att man vill göra något.
Därför tror jag att anledningen till att man satsar så hårt på fortkörning är att det är en bra kassako.

Aha, du är en bokstavstroende. Ingen idé att argumentera med dig alltså :död

Läs vad jag skriver istället så blir det nog bättre. Påverka SMC istället för att sticka huvudet i sanden och i än högre grad försöka köra ifrån polisen....

Ur lagens synvinkel ÄR det samma sak. En lagöverträdelse. Och om det nu är så att över 30 % av alla som dör på motorcykel kört över 30 för fort så är det bevisligen så att inte alla klarar av detta. TROTS att dom själva trodde det sekunden innan dom körde ihjäl sig.

Ur lagens synvinkel ÄR det INTE samma sak.
En fortkörning är en förseelse och rattfylleri är ett trafikbrott. Inte samma sak även om båda är överträdelser av lagen. En förseelse är inte lika allvarligt som ett brott.

Jag såg att Dansken svarat på frågan kort och skulle återkomma med utförligare svar senare. Det ser jag fram emot.

Sedan det här med hastigheten. Personligen tycker jag att det har blivit ett för stort fokus på hastighet och mindre fokus på beteenden när man läser olika uttalanden från olika intresseorganisationer som SMC, Motormännen med fler. Det är nog ingen i tråden som på allvar tror att inte hastigheten är en av många bakomliggande faktorer när det uppstått en olycka. I vissa typer av olyckor kan man säkert få det till den enda huvudsakliga faktorn. Men i grunden är det egentligen förarens omdöme som brustit. Kör man på ett aggressivt sätt och låter impulser styra ens varje manöver. Då får man anses ha ett extremt beteende som tillslut bör leda till att man kan få sin hoj beslagtagen. Jag önskar att man lade mer fokus på beteenden i trafiken. Men det är ju ett väldigt vagt begrepp. Annars skulle vi inte ha den här diskussionen i tråden var gränsen går någonstans. Jag har min bild klar för mig vad jag tycker, men den behöver ju inte stämma överens med vad andra tycker. För att göra det ännu tydligare. Om någon kör i 160 km/h och visar stor hänsyn till omgivningen genom att anpassa farten där det behövs genom att lämna goda marginaler och tydligt visa sina avsikter utan att stressa övrig trafik. Då tycker jag man visar att man har förstått vad det egentligen handlar om i trafiken. Omvänt om vi tar en person som håller sina 110 km/h exakt, byter fil utan att blinka eller se sig om ifall det är säkert samt ligger och trycker 1 m bakom framförvarande i alla situationer där trafiken är en trång sektor och blinkar med helljus och tutar och visar ett allmänt aggressivt beteende mot sina medtrafikanter om de inte gör som han tycker är rätt. I tät trafik gör han aggressiva små manövers som försätter andra trafikanter i direkt fara. Då har man ju verkligen visat att man inte hör hemma i trafiken även om man följer skyltarna till varje bokstav. Kanske ett banalt exempel, men det visar lite på min grundsyn på det hela.

När man sedan har en polismyndighet som fått direktiv att göra ett antal kontroller per år är det ju lätt att det här får fel fokus. Det är ju väldigt enkelt att identifiera vilken hastighet folk har genom att stå på ett väl strategiskt ställe och vinka in bilar och samtidigt göra en nykterhetskontroll. Jag har nog aldrig sett någon bli stoppad för sitt beteende någonsin under mina år med körkort. Det säger en hel del.

Jag har ingen bra lösning på hur man ska ta tag i problemen med dessa extrema beteenden vi talar om bland mc-förare som lever på adrenalin kickar eller de som redan lever utanför lagen med drogintag och socialt utslagna. Den tragiska sanningen är nog att man inte kommer att kunna nå dem utan att det skulle få tråkiga konsekvenser för en större massa som huvudsakligen sköter sig. Ta flygsäkerheten efter 9/11. I huvudsak har det fått mycket negativa konsekvenser för resenärer världen över. Personligen tycker jag inte att det är värt mödan för några terrorister som jag är övertygad kan spränga ett plan i luften trots all säkerhet. Säkerheten är mer eller mindre ett spel för gallerierna om man vet hur det hela fungerar och vilka kryphål det finns. Hela världen verkar ha gått in i ett väldigt trångsynt sätt att tänka och lösa problem.

För att nå någon som helst trovärdighet i den här frågan om extremt beteende måste man vara väldigt tydlig när det kommer att komma till tals. I vissa fall skulle det säkert hjälpa med inkomst och förmögenhets baserade böter. Alltså en riktigt ordentligt ekonomiskt straff. Men det kräver ju att vederbörande har en etablerad tillvaro och jag misstänker att väldigt många av de som kör som om det vore deras sista ögonblick i livet lever utanför lagens arm redan.

Du ställer många bra frågor, jag tror att det redan framkommit att det inte formulerats någon övre gräns i absoluta tal, i varje fall från SMC:s sida (se Danskens svar). Men att blunda för att det finns en hastighetsrelaterad problematik, minst lika stor som den med spriten, går inte heller att göra. Inte om vi önskar ha någon trovärdighet kvar eller möjlighet att påverka något i framtiden.

SMC har valt att fokusera på de mest extrema beteendet i trafiken, just för att det handlar om ett mindre grupp som är överrepresenterade i statistiken. Det hjälper förhoppningsvis till att skydda det stora flertalet, rimligt skötsamma MC-förare, för allt för stora ingrepp i vardagen. Rätt eller fel? Ja, för min personliga del är det intressant att följa den pågående debatten...

Så - hur kommer vi åt att reducera det uppenbara inflytande som farten har på olycksstatistiken bland oss motorcyklister, utan att för den skull tvingas acceptera omfattande restriktioner för det stora flertal som sköter sig? Svar emottages tacksamt...

Fasen, och jag som precis har köpt mig en pippigul reflexväst, lagt undan pengar för att gå med i SMC för att bli en mönstertrafikant. Har t.o.m tillämpat 12 stegsprogrammet för att avvänja mig vid höga hastigheter. Och det hela slutar med att jag skruvar av regplåten och drar så fort det blinkar blått i närheten.

Går lagen igenom så kommer det enbart leda till att fler drar snuten och förhöjer riskerna för andra trafikanter då jakterna kommer att öka.

Citerar Kenneth & The Knutters: VI SKA HA VÅRA BÅGAR KVAR!!!

Fasen, och jag som precis har köpt mig en pippigul reflexväst, lagt undan pengar för att gå med i SMC för att bli en mönstertrafikant. Har t.o.m tillämpat 12 stegsprogrammet för att avvänja mig vid höga hastigheter. Och det hela slutar med att jag skruvar av regplåten och drar så fort det blinkar blått i närheten.

Går lagen igenom så kommer det enbart leda till att fler drar snuten och förhöjer riskerna för andra trafikanter då jakterna kommer att öka.

Citerar Kenneth & The Knutters: VI SKA HA VÅRA BÅGAR KVAR!!!
Ska vi har våra bågar kvar så får vi nog rätta in oss i ledet en smula.
Bakhjulsåka är inte ok någonstans där man samsas med övrig trafik:7peta

Jag har nog aldrig sett någon bli stoppad för sitt beteende någonsin under mina år med körkort. Det säger en hel del.

Det hände faktiskt mig häromveckan. Blev omkörd av en HD vars förare hade samtliga attribut på sig. Påfart mot motorvägen. Han körde om mig på felsida och kastade sig rakt ut mellan två bilar till fil tre sas.

Väl där släppte han styret och åkte med någon form av semestergas. Vad han missat var att i skymt läge låg polisen som han inte såg eftersom han blev skymd av mig.

Det tog inte två sekunder förrän de haffade honom direkt på motorvägen. Ingen väntan där till nästa avfart inte.

Så någon gång händer det:hihi

Vad är nästa steg att alla får gps monterad & om vi kör fortare en 30 så kommer haffa hem till vederbörande & haffar hoj, kk strimla man & feta böter & spärrar in vederbörande i 3 månader.

Någon gång händer det, men allt för sällan. Jag har sett många farliga beteenden genom åren i trafiken som inträffat mitt framför ögonen på polisen och de har fortsatt som inget har hänt. Sedan kan de stått och vinka in fordon i laser & blåskontroller tidpunkter och platser där det är uppenbart att det bara är för att fylla sin kvot för att göra polisledningen nöjd.

Det hände faktiskt mig häromveckan. Blev omkörd av en HD vars förare hade samtliga attribut på sig. Påfart mot motorvägen. Han körde om mig på felsida och kastade sig rakt ut mellan två bilar till fil tre sas.

Väl där släppte han styret och åkte med någon form av semestergas. Vad han missat var att i skymt läge låg polisen som han inte såg eftersom han blev skymd av mig.

Det tog inte två sekunder förrän de haffade honom direkt på motorvägen. Ingen väntan där till nästa avfart inte.

plötsligt så händer det!:tummenupp:arsele

Vad är nästa steg att alla får gps monterad & om vi kör fortare en 30 så kommer haffa hem till vederbörande & haffar hoj, kk strimla man & feta böter & spärrar in vederbörande i 3 månader.

Det är nog ganska givet att samhället och försäkringsbolagen tittar på hur modern teknik kan utnyttjas för att få ned hastigheten.

Intressant.

Men..'if you can't take the time, don't do the crime'
:hej

Intressant komentar med tanke på att vi diskuterar ett lagförslag samt att vår intresseorganisation stödjer det hela.

Skulle du ta den i tvåan också? Bara gilla läget och acceptera allt som händer liksom.

Skulle du acceptera införandet av ett förbud av motorcyklar?

Vilket gnäll från en massa söndagsåkare. Allmän väg är infrastruktur som byggs och underhålls för att samhället ska kunna transportera personer och gods, det handlar helt och hållet om samhällsnytta.

Många gnäller, men pretty fucking please with sugar on top, ren hobbyverksamhet kan inte ha företräde på vägar som är avsedda för alla medborgare. Curlingoffer.

Ska fordon kunna beslagtas ska det gälla alla trafikanter och alla typer av fordon. För yrkestrafikanter borde man hitta en liknande lösning så kanske taxichaffisarna skärper sig också.

För övrigt borde det utdömas stränga bötesstraff för underlåtelse att använda färdriktningsvisare. Att inte blinka är inkörsporten till tyngre trafikbrott och måste beivras utan pardon.

När ni läser mellan raderna grabbar, så gör ni det lite som fan läser bibeln.

Vänd på det istället....
Så här ser jag det:
VV och myndigheterna har dragit igång detta.
Ska SMC stå bredvid och klaga i efterhand när det är försent att påverka?
Eller ska SMC hoppa på tåget och under resans gång kanske påverka och ändra det som de/vi anser vara fel.
Vissa saker i detta är bra och andra saker är dåliga.
Sen finns det vissa saker som står i detta som bara är där av rent politiska skäl.

En del av detta har med priset på ett MC-kort att göra.
SMC har precis fått ett bakslag men kommer nog att fortsätta påverka.
Det kanske tom blir en bra sak att ha i bakfickan för att visa myndigheterna att det "extrema" ökar i omfattning när allt fler inte har råd att ta kort? vem vet?

Det är djäkligt svårt att komma åt många av dem som detta riktar sig mot (stölder, fylla, knark).
Men en hel del av dessa har MC-kort, tycker detta är kul och får en adrenalinkick av det.
Kolla bara i filmer/bilder-forumet.
Det som filmas i trafik och läggs ut här eller på Youtube, har en stor del/skuld i hur icke-motorcyklisterna ser på oss.
För de som kör är det bara lite bus och inget farligt, eller???
Men hur tror ni de andra tänker? De som möter, blir omkörd av eller bara ser dessa MC passera förbi.

Jag anser fortfarande att det är hur de andra ser på oss som är kärnan i detta.
Det är de åsikterna som ligger till grund för detta som myndigheterna har dragit igång.
Och, återigen, ska man stå bredvid o klaga när det är försent eller ska man hoppa på och försöka förändra under resans gång.
Jag håller inte med om allt som SMC har skrivit under på i detta.
Men jag hoppas och tror att de kan påverka och förändra de sakerna som nu är dåliga för oss, till något bra i slutänden.
Därför kommer jag fortsätta vara medlem i SMC
Det är mitt val.

Intressant komentar med tanke på att vi diskuterar ett lagförslag samt att vår intresseorganisation stödjer det hela.

Skulle du ta den i tvåan också? Bara gilla läget och acceptera allt som händer liksom.

Skulle du acceptera införandet av ett förbud av motorcyklar?

Jag skulle acceptera att ta den i 2an om jag måste men accepterar inte att bli av med hojen, blir jag av med hojen kommer jag gå på grövre brott om det krävs för att lugna ner mina nerver.

Nä tycker att 1 dag i veckan ska människor försvinna från alla vägar om dom inte vill riskera livet så vi som vill utföra lite extremåkning slipper riskera almenheten.

Övriga 6 dagar så borde folket buras in dom som gör felaktigheter.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey