Mjoho,
Så sitter vi igen i ett tangentbordsrally för att någon vågar ta bladet från munnen och kritisera farten som en bidragande, rent av dominerande och kanske avgörande faktor när det gäller dödsolyckor. Ska vi ge fakta från
SMC:s pressinfo en chans? Rörande de omkomna på MC?
- Andel körkortslösa 2005-2011 i snitt 26%
- Andelen påverkade förare 2005-2010 i snitt 26%
- Andelen "vårdslösa" eller "stuntande" - ej särredovisat men med hänvisning till djupstudier "flera fall varje år". Det låter väl inte otroligt, med ca 50 dödade per år pratar vi kanske om 5-10% då?
- Andelen som kört mer än 30 km/h för fort i snitt 36%
Det är statistiken. Men det är också vi, våra döda bekanta och våra trådar i minneslundar som ligger bakom siffrorna. Jag tror inte statistik ljuger - men den kan förvrängas. Tyvärr tror jag inte dessa siffror är förvrängda, så här ser verkligheten ut.
Visst finns det förklaringar. Statistiken gäller dödade, och med tanke på att rörelseenergin t ex ökar med 105% (jupp, mer än en fördubbling) när farten ökar från 70 km/h till 100 km/h är det ju rätt logiskt att fartens inverkan blir så mycket tydligare när man mäter dödade, inte dödade + skadade.
De av oss som är riktigt cyniska kunde ju komma på tanken att föreslå att fortåkarna gör samhället en tjänst, ett livslångt lidande med t ex invaliditet som följd är ju som bekant betydligt kostsammare för samhälle och försäkringskollektiv än en ond, bråd död...
Men fakta är till slut fakta, och siffrorna talar sitt tydliga språk. Och det gör att vissa i den här tråden - långt ifrån alla - men vissa av oss, de facto ägnar oss åt det samhället, med all rätt, betecknar som extremt beteende. Ni vet säkert vilka Ni är. För oavsett hur mycket vi gnäller hade, har eller kommer ingen av oss att få rätten att överskrida lagar och förordningar, däribland hastighetsgränser, efter eget huvud. Vart ska samhället dra gränsen? Var ska SMC dra gränsen? Vilka gränser föreslår vi i den här tråden? Med statistiken i åminnelse?
Ändå väljer vi, när vi så tycker att omständigheterna medger, ibland att släppa blicken från hastighetsmätaren och "köra aktivt" med den egna förmågan som enda begränsning. Fine, det är individen själv som gör sina val och står sitt kast. Men det gäller bara så länge ingen annan riskerar att bli inblandad. När skär ett hjullager? När brister en kedja? När kan ett halvtomt däck orsaka förlorat grepp i en kritisk situation? Ja, inte är det när hojarna rullar obelastade och utan ansträngning. Åker vi in i en sån situation omkring med 100-300%(dubbla skyltade farten) överskott i rörelseenergi finns, oavsett vad vi försöker intala oss själva, inga marginaler kvar utan vi och våra "förmågor" reduceras till en okontrollerad, högexplosiv projektil.
Vad som gör mig kräkless är när vi notoriska fortåkare gråter ut i trådar som den här och skäller på en modig organisation som vågar redovisa fakta och ta ställning. Tror Ni, på fullaste allvar, att någon vettig individ i detta samhälle tycker att det är "okey" att leva rövare på vägar som vi gör? För sjutton - hojtjyvar, avskydda som få på detta forum - ligger ändå i lä som enskild gruppering när det gäller att orsaka olyckor, i förhållande till oss som fortfarande drömmer om "fri fart". Jag blir så trött, när någon "arrangör" för "gruppkörningar" på allmän väg, med hastighetsindelningar som i praktiken kan döpas om till "olaglig, vansinnig respektive are-u-nuts??" snyftar för att han, vid upprepade förseelser riskerar att få liket beslagtaget!
Hur vi kör är individuellt. Men blunda inte för fakta som t ex vilka fysikaliska krafter vi sätter i rörelse när vi lyfter blicken och vrider på rullen. Och prata tyst, försynt eller helst inte alls om de gånger Ni gör det. Glöm aldrig ansvaret vi tar på oss, välj omgivning med förstånd och fundera en extra gång på vilka som "hakar på". Och bär konsekvenserna utan att böla om än Ni skulle tappa både pengar och hoj.
Ibland överträffar verkligheten dikten. Mina 2p och G'natt
EDIT - VBK, för Din info så finns jag med i det ystra sällskapet. Med någon hk till godo. Vad det nu skulle ha med saken att göra...?