- Andel körkortslösa 2005-2011 i snitt 26%
- Andelen påverkade förare 2005-2010 i snitt 26%
- Andelen som kört mer än 30 km/h för fort i snitt 36%
Visst finns det förklaringar. Statistiken gäller dödade, och med tanke på att rörelseenergin t ex ökar med 105% (jupp, mer än en fördubbling) när farten ökar från 70 km/h till 100 km/h är det ju rätt logiskt att fartens inverkan blir så mycket tydligare när man mäter dödade, inte dödade + skadade.
Är de som körde utan kort/påverkade även med i de 36% som körde mer än 30km/h över?
Eller är hastigeten inte inräknad som orsak om föraren varit påverkad/kk-lös?
Om de även ingår där, kan man anta att åtminståne de påverkade men även en del de utan kort som kört ihjäl sig har varit en betydande del av de som kört ihjäl sig med en hastighet över 30km/h?
En sak som intresserar mig i detta är de som dött över 30 för fort, inte just dödsfallen utan statistiken om de.
Frågan som jag ser intressant är inte hur många som dött när de kört +30 kontra övriga brott/olyckor, det svaret ger bara den fysiska aspekten på att köra för fort och är ett utmärkt redskap för att ta in massor av fler poliser för att på egen hand plocka in sin lön med lasern med hurrarop från den stora massan "vi räddar ju liiiiv!!!"
Den intressanta frågan är hur många +30 förare det behövs för att få de dödsolyckorna som sker i den "extrema" delen av hastighetsregistret.
Om det varit 36% av de som kört för fort med mer än 30km/h som strykit med så hade det inte varit något snack, bara låsa in de som är så självmordsbenägna tillsammans med deras fordon, om det går åt fler än 1000 fortkörningar på ett dödsfall kanske inte det är hastigheten som är anledningen till olyckan utan bara anledningen till dödsfallet.....
Statistik är perfekt att använda när man vill leda en massa mot samma mål, man presenterar bara på ett sådant sätt att det inte går att protestera för "vinsten" blir så omfattande om man genomför detta.....
Har man läst på lite så vet man att det inte behöver gå fort för att dö i en olycka på mc, en smäll i en lyktstolpe så är man borta om man så kör långsammare än lagligt.
Detta känns som en presentation från vägverket(eller vad de nu heter)ligger precis i deras linje vad som är viktigt och hur det presenteras när det gäller att rädda liv.......inget fel i det men är det nödvändigt?
Menar, den infallsvinkeln finns ju redan, stanna hemma så dör du inte i trafiken.......
Nåja, nu ska jag skruva hoj sen ska jag "extremköra" den i bussen till banan, får se om jag får behålla bussen.......