SMC förespråkar beslagtagning vid Extremt beteende

Status
Ej öppen för fler svar.
...
- Andelen "vårdslösa" eller "stuntande" - ej särredovisat men med hänvisning till djupstudier "flera fall varje år". Det låter väl inte otroligt, med ca 50 dödade per år pratar vi kanske om 5-10% då?...

5-10% av 50 pers? dvs 3-5 personer per år? av totalt ca 90000 döda svenskar per år? Varav mindre än 500 totalt sett döda i trafiken? Jag förstår inte varför så stort fokus på just trafiken när 89500 personer dör av andra orsaker.

Hastighetsbestämmelser är puckade.
Vari ligger logiken att följa en lag som gäller lika hårt för en sänkt 90 väg till 70 :huvet
Eller att det står 70 på en sträcka med extrema kurvor som man knappt klarar att ta i 40 utan lite körteknik.

Om man anpassar farten neråt när man kör kan man ju lika gärna anpassa den uppåt.
Att köra hoj är för de flesta inte ngn persontransport från punkt A till B.

Vi som hojförare söker den hastighet som ger var och en störst njutning på just den vägsträcka vi för tillfället kör på.

Att säga ngt annat är rent hyckleri.

Så länge det inte handlar om riskfyllt beteende eller störande, aggresivt beteende bryr jag mig inte om hur fort någon kör.

Last edited:
Det kan ha något litet att göra med att mc är ett fordon som rullar i trafiken? :)

Och trådrubriken nämner just SMC, som är en intresseorganisation för motorcyklister.

Så vi låter intresseorganisationerna för t ex medicinska åkommor, för åldrande och för livströtta bära bördorna när det gäller deras intressen, det verkar ju trots allt finnas en del kvar att göra när det gäller trafiken.

Vad tror Du om den strategin?

5-10% av 50 pers? dvs 3-5 personer per år? av totalt ca 90000 döda svenskar per år? Varav mindre än 500 totalt sett döda i trafiken? Jag förstår inte varför så stort fokus på just trafiken när 89500 personer dör av andra orsaker.

Roffe S, jag är rätt övertygad om att det finns många som kan tolka statistik rätt bra och förstå den rörelseenergi som är inblandad i olyckor. Du hade kunnat vara lite mer ödmjuk om du nu är en företrädare från SMC enligt mitt tycke. Du har faktiskt inte bemött någon av de frågor som ställts i tråden utan börjat med att rabbla upp fakta som jag inte tror att någon av oss behöver få presenterad för oss. Vi är mer än väl medvetna hur det ser ut och behöver inte få det upprepat. Det är en väldigt liten klick ni jagar med storslägga och ärligt talat tror jag inte att ni kommer att få särskilt stort gehör hos allmänheten om det ska beslagtas fordon för ringa förseelser där man överträtt hastigheten. Men kan man inte nå folk med verkligen extremt beteende är det lätt att ge sig på den större massan om man väljer att bara se hastigheten som ett mått på extremt beteende. Jag försvarar absolut inte det beteende där folk utsätter andra oskyldiga för risker. Som den grupp ni beskriver i rapporten som jag markerade med fet stil. Börjar ni dock fokusera på folk som ligger och kör i säg 150 km/h på en motorväg och råkar köra en sporthoj och per automatik anses vara en sådan som förutsätts ha ett extremt beteende. Då är ni på jäkligt djupt vatten måste jag säga. Ni har helt klart anledning att vara tydligare i vad era avsikter är.

Men till alla som är missnöjda med SMC; varför inte gå på nästa årsmöte och rösta bort den sittande styrelsen?

Eller blir det för jobbigt?
Jag ville bara ha ett klargörande om 30+ räknades som extremt. Och enligt vissa inlägg här ser det ut att vara på det viset.

Mmm, då har Du alla möjligheter att göra något åt situationen genom att verka politiskt eller via det yrke Du väljer för att få köra lagligt i den hastighet som Du anser vara "opuckad".

Det är lite lustigt, sporthojsprojektet i SMC startades visst en gång i tiden genom ett gäng hojåkare som besökte ett årsmöte...:) Välkommen!

Tyvärr kvarstår faktum, att mer än var tredje mc-förare kör ihjäl sig när dom söker den hastighet som ger "njutning", hyfsat mycket över den skyltade. Våra kompisar.

Det ÄR komplext. Ett av problemen kan ju vara just att vi inte bryr oss...?

Din avslutande fråga i Ditt sista inlägg - i pressmeddelandet sägs att var tredje omkommen körde minst 30 över skyltad hastighet. De flesta betydligt fortare än så... Vad jag vet finns ingen fastställd siffra eller procentsats, det beror naturligtvis på omständigheterna. Men - går det åt pipsvängen kvarstår faktum, då har det gått för fort. Och konsekvenserna blir så mycket svårare för varje km/h...

...Vi som hojförare söker den hastighet som ger var och en störst njutning på just den vägsträcka vi för tillfället kör på.

Att säga ngt annat är rent hyckleri.

Så länge det inte handlar om riskfyllt beteende eller störande, aggresivt beteende bryr jag mig inte om hur fort någon kör.

Last edited:
Roffe här vägrar svara på frågan som går igen i hela tråden, eller så vet han inte vad tråden handlar om... Altså SMC tycker att det är på sin plats att om du gör en omkörning på 90 väg och råkar att pressa bågen upp i 125 km/t medan Harry Haffa är ute med sin laserpistol, så skal polisen beslagta hojen???

Harmon - jag företräder endast mina egna, personliga åsikter här på forumet, tro inget annat:) Det var bara lite lustigt när VBK ställde frågan så...

Till saken (från min personliga synpunkt) - Njae, jag vet inte om det är rätt att i alla lägen vara så polerad eller PK, inte heller om det är rätt att i alla lägen vara så tydlig. Ute i trafiken är det ju bara vi som individer som kan avgöra vad som är "extremt beteende" och vad som ligger inom våra egna möjligheter att hantera. Men väljer jag notoriskt, trots upprepade, grova förseelser, att fortsätta överträda lagar kanske ett beslagtagande i vart fall i slutänden räddar något liv?

Lagstiftningen finns ju redan när det gäller droger. Så det är ju ingen särbehandling som diskuteras...

VBK - Du ställde frågan om vem som företräder sporthojarna i SMC? Ptjaa, School är idag den absolut dominerande verksamheten inom SMC, med en hel hög engagerade och intresserade funktionärer. SMC Sport är en satsning som görs just för att utveckla någon form av "korpen-RR" och förhoppningsvis slussa in folk till de etablerande klubbarna/serierna. Så det saknas inte företrädare i leden, tror jag. Däremot är inte dessa satsningar helt okontroversiella, fortfarande åker över 90% av medlemmarna andra hojtyper...

Roffe S, jag är rätt övertygad om att det finns många som kan tolka statistik rätt bra och förstå den rörelseenergi som är inblandad i olyckor. Du hade kunnat vara lite mer ödmjuk om du nu är en företrädare från SMC enligt mitt tycke...

Det är en väldigt liten klick ni jagar med storslägga och ärligt talat tror jag inte att ni kommer att få särskilt stort gehör hos allmänheten om det ska beslagtas fordon för ringa förseelser där man överträtt hastigheten...

TO - min personliga åsikt hittar Du nog i texten ovan:)

...Altså SMC tycker att det är på sin plats att om du gör en omkörning på 90 väg och råkar att pressa bågen upp i 125 km/t medan Harry Haffa är ute med sin laserpistol, så skal polisen beslagta hojen???

Last edited:
Skulle vara spännande om en nätt liten enkät skulle gå ut till samtliga medlemmar hos SMC med konkret information kring vilka avseenden förslaget skulle tillämpas, samt en enkel fråga; för eller mot?

Gissar på att någon/några representanter för SMC arbetat fram ett förslag som inte representerar majoritetens åsikt.
Vill dock poängtera att det är en ren gissning :rolleyes:

Precis som många skrivit är "extremt beteende" en tolkningsfråga. Känns som det kan resultera i relativt godtyckliga beslag av motorcyklar tyvärr.

Självfallet vill ingen ha någon här se olämpliga förare i trafiken, ex. påverkad av alkohol eller andra preparat, men att nå dessa med ett förslag som detta lär tyvärr i större utsträckning drabba medelsvensson på väg till jobbet/landet/etc en tidig sommarmorgon när det är fritt från trafik på vägarna. Som ett exempel.

Polisen ska ju som bekant se till att lagar och regler följs efter våra fina vägar.
Ett exempel på hur trist det ser ut i dagsläget är kring Solna. Polisen har en förkärlek till att stå och bötfälla fordon på väg hem/till jobb vid Haga norra. Ungefär 800-1000 meter bort finns en 30-sträcka med en skola intill, där har jag aldrig sett dom. Var gör dom mest nytta och var ligger största risken för personskador om en olycka sker? Och kan det vara så enkelt att Haga norra är en fin kassako? ......

Det känns som detta förslag skulle falla ut på likartat sätt tyvärr.

Nej, nu knackar John Blund på axeln, hoppas det går att läsa och att jag lyckas föra fram en poäng.

BKK kurserna gav inte avsedd effekt?

Vad innebär det här? Sida 9 i rapporten. Låter inget vidare i mina öron. En av huvudskälen varför man gick kurserna var just att öka ens färdigheter med sittställning, blick, gaskontroll etc. Hur har man nu tänkt öka riskinsikten? Försöka återskapa en trafikmiljö istället med bilar som svänger vänster och rådjur som springer ut framför en. Jag ser inte att en ökad riskinsikt skulle rädda ens liv utan ökade färdigheter som förare. Riskinsikt är inget man får på en motorbana, det är något man får i trafiken av mångårig erfarenhet.

Misstänker att det var lite av denna nya inriktning de körde på senaste SMC-kursen jag var på. Mellan passen körde de en demonstration av bromssträcka från 50 resp 80, ungefär som på risktvåan. Upplevde det bara som ett positivt inslag som kanske gav en och annan tankeställare hos någon. Så länge det görs på detta sätt, och det inte går ut över själva färdighetsträningen har jag inget emot det.

- Andel körkortslösa 2005-2011 i snitt 26%
- Andelen påverkade förare 2005-2010 i snitt 26%
- Andelen som kört mer än 30 km/h för fort i snitt 36%

Visst finns det förklaringar. Statistiken gäller dödade, och med tanke på att rörelseenergin t ex ökar med 105% (jupp, mer än en fördubbling) när farten ökar från 70 km/h till 100 km/h är det ju rätt logiskt att fartens inverkan blir så mycket tydligare när man mäter dödade, inte dödade + skadade.

Är de som körde utan kort/påverkade även med i de 36% som körde mer än 30km/h över?
Eller är hastigeten inte inräknad som orsak om föraren varit påverkad/kk-lös?

Om de även ingår där, kan man anta att åtminståne de påverkade men även en del de utan kort som kört ihjäl sig har varit en betydande del av de som kört ihjäl sig med en hastighet över 30km/h?

En sak som intresserar mig i detta är de som dött över 30 för fort, inte just dödsfallen utan statistiken om de.

Frågan som jag ser intressant är inte hur många som dött när de kört +30 kontra övriga brott/olyckor, det svaret ger bara den fysiska aspekten på att köra för fort och är ett utmärkt redskap för att ta in massor av fler poliser för att på egen hand plocka in sin lön med lasern med hurrarop från den stora massan "vi räddar ju liiiiv!!!"

Den intressanta frågan är hur många +30 förare det behövs för att få de dödsolyckorna som sker i den "extrema" delen av hastighetsregistret.
Om det varit 36% av de som kört för fort med mer än 30km/h som strykit med så hade det inte varit något snack, bara låsa in de som är så självmordsbenägna tillsammans med deras fordon, om det går åt fler än 1000 fortkörningar på ett dödsfall kanske inte det är hastigheten som är anledningen till olyckan utan bara anledningen till dödsfallet.....

Statistik är perfekt att använda när man vill leda en massa mot samma mål, man presenterar bara på ett sådant sätt att det inte går att protestera för "vinsten" blir så omfattande om man genomför detta.....

Har man läst på lite så vet man att det inte behöver gå fort för att dö i en olycka på mc, en smäll i en lyktstolpe så är man borta om man så kör långsammare än lagligt.

Detta känns som en presentation från vägverket(eller vad de nu heter)ligger precis i deras linje vad som är viktigt och hur det presenteras när det gäller att rädda liv.......inget fel i det men är det nödvändigt?
Menar, den infallsvinkeln finns ju redan, stanna hemma så dör du inte i trafiken.......

Nåja, nu ska jag skruva hoj sen ska jag "extremköra" den i bussen till banan, får se om jag får behålla bussen.......

Du förstår inte varför Trafikverket fokuserar på trafikdöda? Borde de fokusera på barncancer?

Man kan inte skriva att "i år är det för få älgar i skogen så vi måste minska tilldelningen till jaktlagen" på ett forum för älgjägare. Även om älgarna det året skulle vara nära utrotning så skulle argumenten vara i stil med "storebror ser dig" och "ska man inte få göra någonting nu för tiden".

Lika lite kan man föra en vettig debatt om restriktioner mot MC på ett MC forum. Logik funkar liksom inte när det är den egna målgruppen som står i skottlinjen. :tummenupp

Du förstår inte varför Trafikverket fokuserar på trafikdöda? Borde de fokusera på barncancer?

Nej, lyft blicken lite längre än näsan räcker så kanske du förstår mig bättre.

Jag förstår inte varför trafikverket mfl får sådana resurser för sin nollillusion när fler liv kan sparas för mycket mindre pengar på annat håll.

Du har totalt fel faktiskt, det är du som är hysteriskt rolig:dummer

Kör på bana istället om du nu vill köra så jävla fort. INTE bland oss andra ute i trafiken. Följ lagen. Hur svårt ska det vara?

Om alla godtyckligt började bryta mot lagar lite efter eget huvud för att man själv tycker att man är "bättre" och klarar av att köra fortare än andra eller annat skulle det inte bli så himla bra. Helt plötsligt säger någon att "ja men jag är så duktig bilförare och hanterar alkohol bra så jag klarar utan problem av att köra med 0,8 promille i blodet". Och sen tycker någon annan att "Ja men får han så ska väl jag också få köra full". Det där resonemanget funkar inte. Samma lagar och regler för alla.

Köra för fort vill ni och då vill ni inte bli jagade av snuten (eller så är det exakt det ni vill för att få ytterligare en adrenalinkick). Just vad det gäller fortkörning så är det många som häcklar polisen ganska rejält. Men när ni får er hoj stulen, DÅ vill ni minsann ha hjälp av polisen. Många i samhället tycker INTE att det är ok att köra på tok för fort och det är ännu mindre ok att göra det inom tätbebyggt område. Men den här lagen ska det tydligen vara ok att bryta emot. Men om någon stjäl er hoj så tar det hus i helvete. DEN lagen är INTE ok att bryta emot? Kan nog tänka mig att många tjyvar, våldtäktsmän och andra har hyffsat legitima skäl enligt dom själva (!) att bryta mot dom lagar som dom bryter emot. Samma lagar och regler för alla. Det är det enda som funkar i ett land. Men visst, gå ur SMC och kör ifrån snuten istället för att lobba internt för att man inte ska rekommendera beslagtagning av fordon vid "extrem" körning. Jävligt vuxet..... :dummer

Kör gärna (extremt) skitfort men gör det på bana. OM ni gör det i trafiken så riskerar ni böter/körkortet/fängelse och så måste det vara för lagar och regler gäller ALLA och inte bara alla andra än en själv..... Jösses. Hur svårt ska det vara.....? :dummer

Nej, lyft blicken lite längre än näsan räcker så kanske du förstår mig bättre.

Jag förstår inte varför trafikverket mfl får sådana resurser för sin nollillusion när fler liv kan sparas för mycket mindre pengar på annat håll.

Jag har ju svårt att tro att Trafikverket får såna enorma resurser för just 0-visionen som du vill påstå. Men eftersom du är så säker så räknar jag med att du kan backa upp det med en eller flera källor, länka dem gärna här.

Sen vill iaf jag påstå att riskerna för 3:e-part är betydligt större vid t ex "extremt beteende" i trafik än vid t ex självmord (om man bortser från självmordsbombare då).

Återigen jag tycker inte att just 30kmh för fort är ett extremt beteende.

Last edited:
Kör på bana istället om du nu vill köra så jävla fort. INTE bland oss andra ute i trafiken. Följ lagen. Hur svårt ska det vara?

Om alla godtyckligt började bryta mot lagar lite efter eget huvud för att man själv tycker att man är "bättre" och klarar av att köra fortare än andra eller annat skulle det inte bli så himla bra. Helt plötsligt säger någon att "ja men jag är så duktig bilförare och hanterar alkohol bra så jag klarar utan problem av att köra med 0,8 promille i blodet". Och sen tycker någon annan att "Ja men får han så ska väl jag också få köra full". Det där resonemanget funkar inte. Samma lagar och regler för alla.

Köra för fort vill ni och då vill ni inte bli jagade av snuten (eller så är det exakt det ni vill för att få ytterligare en adrenalinkick). Just vad det gäller fortkörning så är det många som häcklar polisen ganska rejält. Men när ni får er hoj stulen, DÅ vill ni minsann ha hjälp av polisen. Många i samhället tycker INTE att det är ok att köra på tok för fort och det är ännu mindre ok att göra det inom tätbebyggt område. Men den här lagen ska det tydligen vara ok att bryta emot. Men om någon stjäl er hoj så tar det hus i helvete. DEN lagen är INTE ok att bryta emot? Kan nog tänka mig att många tjyvar, våldtäktsmän och andra har hyffsat legitima skäl enligt dom själva (!) att bryta mot dom lagar som dom bryter emot. Samma lagar och regler för alla. Det är det enda som funkar i ett land. Men visst, gå ur SMC och kör ifrån snuten istället för att lobba internt för att man inte ska rekommendera beslagtagning av fordon vid "extrem" körning. Jävligt vuxet..... :dummer

Kör gärna (extremt) skitfort men gör det på bana. OM ni gör det i trafiken så riskerar ni böter/körkortet/fängelse och så måste det vara för lagar och regler gäller ALLA och inte bara alla andra än en själv..... Jösses. Hur svårt ska det vara.....? :dummer
¨

Jag fattar fan inte hur i hela friden alla skall extremåka i den här jävla tråden, det som det var frågan om är:
ANSER SMC ATT DET ER EXTREMT BETENDE ATT ÅKA DIT FÖR 30+ VID FÖRR EXEMPEL EN OMKÖRNING PÅ 90 VÄG DÄR DU RÅKAR ATT PRÄSSA HOJEN UPP I HISKELIGA 125 KM/T, OG HARRY HAFFA TAR DIG MED SIN LASER PISTOL, MED SIN RAPPORT SÅ FÖRESPRÅKAR SMC BESLAGTAGANDE AV FORDON VID EXTREMT BETENDE, OCH DOM SÄTTER GRÄNSEN FÖRR EXTREMT BETENDE VID KÖRKORTSGRÄNSEN SOM ÄR 30 KM/T ÖVER SKYLTAT HASTIGHET....

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey