Slita bort backspeglarna

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
*såld*
Har börjat se mer o mer hojar som man ha tagit bort båda backspeglarna på.

Varför gör dom på dette viset? :confused:

Men kan inte vara så smidigt att åka med.

Får vända sig om hela tiden ju...

Men det är klart brännar man på hårt så finns det ju inga bakom :rock

Antar det är folk som inte kan skilja på allmänna vägar och bana. Är väl lika dumt som att sätta miniblinkers så att dom syns så lite som möjligt. Utseendet viktigare än överlevnaden.
/u

Enda gången som det är vettigt är ju som sagt på banan, där kan det ju tom vara farligt att ha dom kvar. Mina speglar sitter tyvärr inte på hojen pga jag har kört en hel del bana på sistone och inte orkat montera tillbaka dom :o

Sällan jag haft backspeglar på någon av mina hojar, och det av anledningen att man sällan ser ett endaste skit i backspeglarna.
Dessutom, backspeglar kan lura en, man ska ändå vrida på skallen när man byter fil. Men visst, när jag körde bud hade jag speglar och det är bekvämt och bra, sen var det iofs väldigt sällan man blev upphunnen bakifrån :rolleyes: :)

Sen är det ju inte storleken på blinkers som är direkt avgörande, utan hur starkt ljuset är.

precis man ska alltid vrida på huvudet speciellt vid
filbyten och liknande, backspeglar gör att man
blir slapp.
Har speglarna kvar i Guzzin men i landsvägsfart
ser man ändå inte mycket pga de goa vibbarna.
Bra att hänga hjälmen på iaf.

Blinkers använder jag inte,
glömmer bara skiten på vilket
är farligare än att svänga utan.

Last edited:
Det känns som att komma emellan i trånga köer är en större anledning än att det ser coolt ut. men Jag vet inte...

Åkte idag bakom en kille som inte hade backspeglar och det såg inte speciellt säkert ut när han, flera gånger, vred på hela huvet och samtidigt skulle köra fort på tungelstavägen.

Svårt att vrida på huvudet utan att komma ur spår...

UltraMarine skrev:
Åkte idag bakom en kille som inte hade backspeglar och det såg inte speciellt säkert ut när han, flera gånger, vred på hela huvet och samtidigt skulle köra fort på tungelstavägen.

Svårt att vrida på huvudet utan att komma ur spår...

Va f-n, Rossi har inga speglar!! :D

Jag har kört både med och utan.
Personligen tycker jag det suger att köra utan.
Man har ju noll koll på vad som händer bakom.
Och visst kan man vrida huvet (det gör man ju ändå), och kör man fortarre än "alla andra" så behöver man inte titta bakåt...

Hmm, visst.
1) det finns andra motocyklister som kör fortare än dig ibland. Lite trist om du prejar ut honom eftersom du inte sett honom när du vred på huvet...
2. Det finns bilar som kör fort också. Trisst att få en sådan i baken...
3. Även om man ser dåligt så är det bättre än inget...
4. I stan är det körkorts säkrare eftersom man faktiskt kan urskilja en smuftbil frpn andra i tid.

Använd backspegalrna. Det är säkrare för alla.

:hej

UrbanTiger skrev:
En del trafikanter verkat ju se med arslet. Dom kan ju ta bort backspeglarna utan att det gör någon skillnad.

Eller sätta dem så att arslet kan se i dem :rolleyes: Jag klarar inte att åka utan speglar, jag ser faktiskt saker i dem och vill inte bli upphunnen av bilar/hojar/poliser utan att veta om det.

UrbanTiger skrev:
En del trafikanter verkat ju se med arslet. Dom kan ju ta bort backspeglarna utan att det gör någon skillnad.

De finns en anledning till varför man "plockat" bort en och annan spegel, för då tittar folk bakåt..

Använder alltid blinkers, dock inga bakspeglar även om jag tycker man bör ha speglar på en "gathoj".

Kan ju va bra om det kommer en snutbil eller ambulans bakifrån etc.

Är dock snyggare utan och cykeln blir mycket smidigare utan.

ulf_lundin skrev:
Antar det är folk som inte kan skilja på allmänna vägar och bana. Är väl lika dumt som att sätta miniblinkers så att dom syns så lite som möjligt. Utseendet viktigare än överlevnaden.
/u

Ett fullständigt medhåll från min sida :tummenupp

Snack om att miniblinkers skulle synas lika bra eller bättre pga att de skulle lysa starkare, är i praktikens hårda värld totalt felaktigt.
Backspeglarna är för mig oerhört viktiga, utan dem så förlorar man direkt framförhållningen i sin körning med hänseendet till trafiksituationen bakom.

ok, så hur bär ni er åt när ni smidigt vrider huvudet 180 grader bakåt, bild???

TÖNT, varför ha kvar stora fula originalblinkers. Man använder ju aldrig blinkers när man kör hoj. Säkrare att inte använda dom!!

TÖNT!

ulf_lundin skrev:
/u

TÖNT!! Det är väl klart att man inte har kvar stora fula originalblinkers på en snygg hoj, blinkers använder man ju ändå inte när man kör hoj!! En vurpa beror inte på om man har miniblinkers eller original! cool hoj du har föresten -inte...

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back