sliks // mönstrade sliks

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
tjenare.
jag undrar io fall det är någon större skillnad på ett sliks och ett mönstrat sliks?? förutom själva mönstret.
Jag menar ska man köpa begade sliks eller begade mönstarde sliks??

mvh jonas

mönstrat...

vad är ett mönstrat slicks?????
trode att ett slicks var ett slick...att dxet då inte var mönstrat...

trodde man kallade ett sådant däck det.

Sånna däck som de kör med i veidec?? är väl mönstrade?
det är sånna däck jag menar skillnaden mellan ett sånt däck och ett sliks!

sunkan skrev:
trodde man kallade ett sådant däck det.

Sånna däck som de kör med i veidec?? är väl mönstrade?
det är sånna däck jag menar skillnaden mellan ett sånt däck och ett sliks!

I veidec är slicks inte tilllåtna utan däcken ska vara "gatgodkännda" eller dotmärkta.
Så de kör på Supercorsa/Rennsport/Racetec.

Du kan däremot köpa samma däck som de kör på fast utan mönster, det är då ett slickdäck.

Edit: Du kan inte köpa samma däck, men likadana såklart.
Likadan gummiblaning oxå.

soppatorsken skrev:
I veidec är slicks inte tilllåtna utan däcken ska vara "gatgodkännda" eller dotmärkta.
Så de kör på Supercorsa/Rennsport/Racetec.

Du kan däremot köpa samma däck som de kör på fast utan mönster, det är då ett slickdäck.

Edit: Du kan inte köpa samma däck, men likadana såklart.
Likadan gummiblaning oxå.

ok det är sånna däck jag har, sånna "gatgodkännda"
då undrar jag i fall det är stor skillnad på de däcken de kör med i veidec och ett riktigt slickdäck?

Mönstret kan ju inte ha någon stor betydelse?

=/

prova att köra med slicks...när det börgar stänka....(regna alltså).....

sunkan skrev:
ok det är sånna däck jag har, sånna "gatgodkännda"
då undrar jag i fall det är stor skillnad på de däcken de kör med i veidec och ett riktigt slickdäck?

Mönstret kan ju inte ha någon stor betydelse?

Nja, däcket blir varmt lite snabbare antar jag. Och folk säger att slicks håller längre men jag vet inte.
Om Veidectomtarna har speciella däck på kval osv har jag inte en aning om, antagligen har några det.

E22 skrev:
prova att köra med slicks...när det börgar stänka....(regna alltså).....

När det börjar regna så åker man väl in i depå och väntar på att det drar över, jag förstår inte vad du menar.

jag förmodar att grabben undrar över däckens mönstrering av någon anledning...DOT märkta däck får man ju använda på vanlig väg...just för att dom är mönstrade....men ändå behålla större delen av greppet,som ett slick har....
på almän väg finns inga depåer,när det börgar regna...

mm de kanske du har rätt i..
äähh men då fortsätter jag att gasa runt på mina veidec däck!!
känns som det inte är däcken som sätter begränsningarna just nu hehe

Jag känner ingen skillnad på mönstrat och slicks men slicksen håller betydligt längre.

Don Quixote skrev:
Jag känner ingen skillnad på mönstrat och slicks men slicksen håller betydligt längre.

Jaha, hur mycket längre då? Kör du på SC1/SC2?
Hur länge kör du ungefär på varje uppsättning?

Hur vet man när ett slicks är slut? :va :näsblod Vad kollar man på, finns ju inget mönster? Säg nu inte att det känner man för jag är ingenjör och måste kunna verifiera allting vetenskapligt (och saknar känsla).

Ninjaboy skrev:
Hur vet man när ett slicks är slut? :va :näsblod
Det är små fördjupningar ingjutna i dem. De visar hur mycket gummi man har kvar att köra på. När de inte längre syns är däcket slut. Definitivt.

Värmecykler osv är väl detsamma som för mönstrade däck, dvs de som har råd kör slicksen bara en gång.

hur man vet när det är slut......jooooo när luften går ur däcket "genom slitbanan"....hahahh!

Don Quixote skrev:

hur kommer det sig att slicksen håller längre?? någon som vet?
Hur mycket köper du dina uppsättningar däck för?

Jag tror, och alkishajen håller med, att det är mer gummi på ett slicks från första början. Dessutom syns det tydligt att det mönstrade däcket slits mycket i området kring mönstret vid inspirerad körning. Gummit rör sig också mer vilket resulterar i högre temperatur och mer slitage.

Det där riktiga jävelbettet har du bara dom första 10-20 varven på ett nytt däck. Så för att sätta riktiga topptider behövs flong nya sulor. När jag för ett tag sedan hörde att Veidec-åkarna gick in och bytte till nya däck mitt under ett kvalpass tyckte jag bara det lät löjligt men det gör faktiskt skillnad. Det gäller både slicks och mönstrat. Skillnaden är att mönstrat tar totalslut tidigare!

Vad man köper sina däck för är ständigt en stor hemlighet bland rejsare, men faktum är att man knappast kommer under de 2800 per set som HPP tar även om man skulle åka ner till tyskland och handla själv.

Don Quixote skrev:
...faktum är att man knappast kommer under de 2800 per set som HPP tar även om man skulle åka ner till tyskland och handla själv.
www.mynetmoto.de kostar de under 2 600/set inkl frakt, priset lite beroende på på hur många man köper. 2 540/set betalade vi i somras (Pirelli slicks).

Jepps, som DQ säger. Du kan åka längre på ett slicks eftersom det verkar finnas mer gummi på dem, men greppet tar slut lika fort som ett mönstrat. Kan man åka över 1-1,5h med sina däck utan att märka att de tar slut kan nog slicks vara ett bättre alternativ.
Köp de du får tag i billigast är mitt råd, antar att du kör dem helslut ändå o inte kan sälja dem vidare igen sen?!

Jag har fresten inte heller märkt någon skillnad alls mellan pirellis slicks och supercorsa...

alakhai skrev:
Jepps, som DQ säger. Du kan åka längre på ett slicks eftersom det verkar finnas mer gummi på dem, men greppet tar slut lika fort som ett mönstrat. Kan man åka över 1-1,5h med sina däck utan att märka att de tar slut kan nog slicks vara ett bättre alternativ.
Köp de du får tag i billigast är mitt råd, antar att du kör dem helslut ändå o inte kan sälja dem vidare igen sen?!

Jag har fresten inte heller märkt någon skillnad alls mellan pirellis slicks och supercorsa...

får tag i jävligt billiga mönstrade. men de är ju då körda i drygt 20 min så det bästa greppet e nog borta..
Men för min del spelar nog inte det slitaget så stor roll eftersom jag kör säkert 3-4 h på samma uppsättning däck.

OBS 3-4 h har med budgeten att göra :tummenupp

Jag kommer ihåg från i början av säsongen när jag testade skurna racedäck, att de ser mer slitna ut än vad slicks gör. Om de sen verkligen ÄR mer slitna kommer jag inte ihåg från hur körningarna gick efteråt, kommer inte ihåg att jag hade några släpp pga att de var lite slitna.

Körde kinnekulle igår med Michelin Slicks som gått tidsträning + race på Gelleråsen för 1 månad sedan och de höll hela dagen. Visst, hade lite släpp här o där men även sproilans däck släpper när jag ger gas ut ur böj. Slicks håller iaf väldigt länge, mycket längre än vad vissa tror. Jag köper gärna "begagnade" slicks... =) Körde 57.5 på kullen näst sista passet.

*/ ?>
Back