sliks // mönstrade sliks

Swedie skrev:
Körde 57.5 på kullen näst sista passet.

Det gjorde du inte alls för det var totalförbjudet att ta tid, särskillt om det mot förmodan skulle gå fort. Så enda förklaringen till den tiden måste vara att du satt och räknade själv. Det köper vi inte...

Don Quixote skrev:
Det gjorde du inte alls för det var totalförbjudet att ta tid, särskillt om det mot förmodan skulle gå fort. Så enda förklaringen till den tiden måste vara att du satt och räknade själv. Det köper vi inte...
japp. räknade själv. Jag e krym! kommer ihåg i skolan när jag räknade får... räknade in 9274174.39 skutt. :p

tråkigt att man inte får ta tid på såna dagar... bah

sunkan skrev:
tjenare.
jag undrar io fall det är någon större skillnad på ett sliks och ett mönstrat sliks?? förutom själva mönstret.
Jag menar ska man köpa begade sliks eller begade mönstarde sliks??

mvh jonas

Gummiblandningen är avgörande- hard, medium, soft, supersoft.

Slicksdäcken håller längre eftersom du får en helt jämn slityta. Mönstrade däck får större slitage pga mönstret och det bildas hårda kanter på mönstret. Dessa hårda kanter ger dig mindre kontaktyta mot asfalten något som lättare ger dig hjulsläpp.

Ett typat däck för gata, det som du refererar till mönstrat slicks, kan du slita ut på bana och därefter själv använda eller sälja till en gatsnubbe. Kom bara ihåg att dessa däck har en hög arbetstempratur och lång uppvärmningstid. Däckvärmare rekomenderas!

Jag har också ett lågbudget när det gäller däck. Många säger att du måste ha nytt för att köra riktigt fort, och ett nytt däck är bättre än ett begangnat. Det viktigaste är ändå att vi kör minst 5 sekunder långsammare än Veidec och då har vi råd att slita ut gummisulorna i 3-4 timmar innan vi byter däck.

Jag har själv klarat mig på två uppsättningar slicks och ett set regndäck på 8 lopp inklusive friträning, tidsträning, Warmup och Race. Mjuk körstil och skonsamt uppsätt på dämpare håller ner däckslitaget. En för hård stäld dämpare ger mindre efter och då blir det mer belastande för däcket...

Kör slicks på torra banor, gatracedäck vid risk för regn och regndäck vid regn.

Hälsningar

Kristian Salö

Kristian Slö, visa gärna bild på din däck. Wow säger jag om du klarat 4 tävlingar med en uppsättning däck. Jag vet att däck håller länge, men så länge? du har inte problem med hjulspinn? vad är din bästa placering hittills?

Jo, jag är också nyfiken på hur de däcken ser ut.. Som rookie de första tävlingarna åkte jag 3-4h med en uppsättning däck utan att märka av så mkt sämre fäste. Dock så var ju varvtiderna därefter också. Sista racet i Karlskoga i 600STD avverkade jag 3 nya set däck och anser nog att det är minimum för en racehelg numera.
Handlar alltså väldigt mycket om hur fort man kör.. En sänkning från 1.07 till 1.03 på Knutstorp märks oerhört på däcken...

Jepp, jag håller helt med. Ligger du över 1.15 på Gälleråsen kan du köra otroligt länge på ett set däck, även om det alltid känns mentalt skönt att ha bra däck på hojen.

Men som Alkis säger, när tiderna börjar krypa nermot 1.04 knudan eller 1.10 åsen så märker man efter bara en kvart att däcken inte är tipptopp längre. Så ge fan i att köra fort, det blir bara dyrt...

alakhai skrev:
:) Jahaaa, så det e därför du inte åker snabbare!! Smart!! ;)
:hihi Den bjöd du på!!!... :tummenupp

Jag har hamnat på nån kass mellanfart. Jag vinner inga rejs men det går ändå åt mycket däck. En ändring åt nått håll måste till! ;)

Samtidigt kan en del som kör extremt fort ha däck som är hur fint slitna som helst, tex Miinin, medan medelmåttor kan ha däck som ser ut som skit efter två pass.
Som Salö säger är inställningen av fjädringen, motorkaraktär och körstil väldigt olika och ger olika resultat.

Ps. Jag har haft samma set däck hela säsongen, köpte dem begagnade av Fredde W. och de har mer kvar. Fast jag kör iofs grislångsamt. ds.

Don Quixote skrev:
Jag har hamnat på nån kass mellanfart. Jag vinner inga rejs men det går ändå åt mycket däck. En ändring åt nått håll måste till! ;)
Nästa år dominerar vi STD600, right?! :tungan Hur svårt kan det va?! :näsblod

DwD skrev:
jag tror trådstartaren menar skurna slicks :tummenupp

menar sånna däck som de kör med i veidec. kan inte missuppfattas ochd et har inte heller missuppfattats!

Last edited:
*/ ?>
Back