Slicks eller Gatdäck?

Slicks eller gatdäck för Rookies...

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Slicks (för tävlingsbruk) eller Gatdäck (typ, Rennsport, PilotPower, BT002) ?

Ok, nu börjar det närma sig. Jag undrar, hor många Rookie förare kör med slicks hur många med gatdäck

Fördelar / Nackdelar ?

Last edited:
Ska du köpa nytt så köp slicks. Håller längre! Dom flesta Rookie kör slicks...

Don Quixote skrev:
Ska du köpa nytt så köp slicks. Håller längre! Dom flesta Rookie kör slicks...

Men gatdäck kan man sälja till polare som inte kör bana.
Vad ger mest tillbaks, ur ekonomisk synvinkel?
Längre livslängd med slicks=färre däck eller gatdäck=sälja=andrahandsvärde ???

:3freak

flykay76 skrev:
Men gatdäck kan man sälja till polare som inte kör bana.
Vad ger mest tillbaks, ur ekonomisk synvinkel?
Längre livslängd med slicks=färre däck eller gatdäck=sälja=andrahandsvärde ???

:3freak

jag kör mönstrade sliks eftersom jag får ett jävligt bra pris på dem.

Testa? Menar du sen "mönstrade slicks" som t.ex Pilot Power, Rennsport o sånt? För isåfall är dessa däck bra, men verkar inte hålla lika länge som rena slicks gör.

Att köra på vanliga gatdäck ska du inte göra, inte samma grepp i dom däcken.

Swedie skrev:
Testa? Menar du sen "mönstrade slicks" som t.ex Pilot Power, Rennsport o sånt? För isåfall är dessa däck bra, men verkar inte hålla lika länge som rena slicks gör.

Att köra på vanliga gatdäck ska du inte göra, inte samma grepp i dom däcken.

GIVETVIS inte "vanliga gatdäck" utan typ, Rennsport, Pilot Power, BT 002 etc. versus racing slicks, endast för bana....

Förtydligat nog?

flykay76 skrev:
GIVETVIS inte "vanliga gatdäck" utan typ, Rennsport, Pilot Power, BT 002 etc. versus racing slicks, endast för bana....

Förtydligat nog?
Och svar återges i min post =) Slicks håller längre är kontentan.

Slicksen har väl extremt lite grepp när dom inte är varma medans gatdäcken ger bättre grepp kalla. Sen blir väl gatdäcken varma fortare.

:va tror jag

På bana är det inga problem med slicks och temperatur. Bara ta det lugnt i tre varv så är det lugnt.

Har bara kört med slicks, resonerar nåt sånt här...

Mönstrade racedäck har lite kortare livslängd, men går att sälja beggade.
Men gör man av med 8-10 uppsättningar på en säsong så är det inte alldeles enkelt att sälja av dom. När du sålt en uppsättning till alla dina gatpolare (som kan köra en hel sommar på dom typ) så måste du börja annonsera ut skiten på blocket/sporthoj. Folk ska komma och titta, pruta, dom vill ha skickade, osv. En massa jävla strul... För att få tillbaka nån tusenlapp (för mera kan man knappt ta för ett par beggade däck)
Det orkar jag fan inte, och då kommer dom bli liggandes i garaget, precis som alla gamla beggade slicks som ligger där nu...

Och ska man ändå rejsa, och göra av med massor med pengar (som man garanterat kommer att göra) så kommer dom där tusenlapparna inte göra nån större skillnad i slutet på året.
Ska man rejsa, så kan man lika gärna köra på det bästa...

Alltså föll valet på slicks...

Med det lilla mönstret man har i ett gatslicks så ger det knappt bättre vattenplaningsegenskaper än ett riktigt slicks....

flykay76 skrev:
Allt detta snack om "gatslicks".... vem kom på det ordet... korkat!
Det är ju för tusan godkända landsvägsdäck, anpassade för sporthojar.
:arsele

Supersportgodkändalandsvägsdäck vs. Racingtävlingejlandsvägsslicks. :(

de kalas gatslicks när gummiblandningen är densamma men att den har mönster

Jag som trodde att själva definitionen av ett "slick" var ett det inte hade nåt mönster..... :va

Slick kan ju inte ha med gummiblandningen att göra eftersom det finns olika gummiblandningar på slicks... Eller är jag ute och cyklar nu?

Alltså... Äsch, fan jag orkar inte... *suck* :rolleyes:

Tillbaka till ämnet för att inte sabba tråden:
Flykay vill ha tips om däck för racing, och inget annat.
Sen vad nån piskar skiten ur för däck när dom kör ifrån snuten på sin FZR600 är ointressant... Detta är ju trots allt "Racingforumet"

Macke skrev:
Alltså... Äsch, fan jag orkar inte... *suck* :rolleyes:

Tillbaka till ämnet för att inte sabba tråden:
Flykay vill ha tips om däck för racing, och inget annat.
Sen vad nån piskar skiten ur för däck när dom kör ifrån snuten på sin FZR600 är ointressant... Detta är ju trots allt "Racingforumet"

....tack :pannkyss

Åter till frågan - Metzeler Rennsport och Pirelli SuperCorsa har samma gummiblandning och stomme som slicksen, vilket i sin tur leder till att dom känns exakt likadana att köra på. Dock har du högre slitage på gatdäcken just för att det sliter mer runt mönstret.

Nån större skillnade i uppvärmningstid etc. tror jag ingen har kunnat notera!

Don Quixote skrev:
Åter till frågan - Metzeler Rennsport och Pirelli SuperCorsa har samma gummiblandning och stomme som slicksen, vilket i sin tur leder till att dom känns exakt likadana att köra på. Dock har du högre slitage på gatdäcken just för att det sliter mer runt mönstret.

Nån större skillnade i uppvärmningstid etc. tror jag ingen har kunnat notera!

Detta låter ju vettigt! :tummenupp

Har du xtrafälgar ? ...annars är det ju en viss fördel med mönstrat vid regn eller om vädret inte kan bestämma sig.
Annars är slicks + regndäck vad jag rekommenderar.

Jag TROR det är viss skillnad på slicks & de mönstrrade värstingdäcken. Tycker mig märka skillnad vid krängning, ...slicksen mjukare & smidigare att lägga på & ta av. Kanske kan det va så att gatdäcken kräver grövre stomme för att bli godkända med tanke på punkteringsrisk o.dyl, .. Har &så både hört & inbillat mig att slicksen tappar mindre grepp under sin livstid än mönstrade.

*/ ?>
Back