Slicks eller Gatdäck?

Slicks eller gatdäck för Rookies...

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Don Quixote skrev:
Åter till frågan - Metzeler Rennsport och Pirelli SuperCorsa har samma gummiblandning och stomme som slicksen, vilket i sin tur leder till att dom känns exakt likadana att köra på. Dock har du högre slitage på gatdäcken just för att det sliter mer runt mönstret.

Nån större skillnade i uppvärmningstid etc. tror jag ingen har kunnat notera!

enligt Martin Johansson som har hand om metzeler och pirelli i sverige så är det inte samma stomme..... vad han har sagt till mej i alla fall...

BrInK skrev:
enligt Martin Johansson som har hand om metzeler och pirelli i sverige så är det inte samma stomme..... vad han har sagt till mej i alla fall...

Humm... Annan stomme i SC1 RS1 (altså supersoft) än i dom andra men ... Äh, iom att jag inte är helt säker ska jag inte uttala mig. Det är inte märkbar skillnad när man kör iaf.

Don Quixote skrev:
Humm... Annan stomme i SC1 RS1 (altså supersoft) än i dom andra men ... Äh, iom att jag inte är helt säker ska jag inte uttala mig. Det är inte märkbar skillnad när man kör iaf.

ska ringa martin imorgon och fråga så vi får svar :tummenupp

Zoidberg skrev:
Har du xtrafälgar ? ...annars är det ju en viss fördel med mönstrat vid regn eller om vädret inte kan bestämma sig.
Annars är slicks + regndäck vad jag rekommenderar.

Jag TROR det är viss skillnad på slicks & de mönstrrade värstingdäcken. Tycker mig märka skillnad vid krängning, ...slicksen mjukare & smidigare att lägga på & ta av. Kanske kan det va så att gatdäcken kräver grövre stomme för att bli godkända med tanke på punkteringsrisk o.dyl, .. Har &så både hört & inbillat mig att slicksen tappar mindre grepp under sin livstid än mönstrade.

Är det regn skall du inte ut på banan utan regndäck. Det lilla mönstret du har i "gatslicks" gör föga skillnad i regn. Kräng däck eller stanna i depån.

Pelle B skrev:
Är det regn skall du inte ut på banan utan regndäck. Det lilla mönstret du har i "gatslicks" gör föga skillnad i regn. Kräng däck eller stanna i depån.
Är det inte blött nog för regndäck är det mer än föga skillnad....
Har sett ganska många lopp i skiftande väderlek där detta visat sig + kört några själv också.

Jag bruka skära slicks och sen sälja dem till gatåkare alt har kul med dem på min gathoj :hihi

flykay76 skrev:
Men gatdäck kan man sälja till polare som inte kör bana.
Vad ger mest tillbaks, ur ekonomisk synvinkel?
Längre livslängd med slicks=färre däck eller gatdäck=sälja=andrahandsvärde ???

:3freak

Macke skrev:
Jag som trodde att själva definitionen av ett "slick" var ett det inte hade nåt mönster..... :va

Slick kan ju inte ha med gummiblandningen att göra eftersom det finns olika gummiblandningar på slicks... Eller är jag ute och cyklar nu?

slicks

slicks (eng., av slick 'slät'), omönstrade tävlingsdäck för permanentat, rent underlag. Slitbanan är slät och bred för att öka kontaktytan och bindningarna med underlaget. Slicks kan ge friktionstal mycket över 1,0.

Ämnesklassning: Motorfordon: konstruktion, allmänt

2005-02-17 Källa Nationalencyklopedin
http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=309556

*/ ?>
Back