Skydda sig!

det absolut bästa skyddet är att köra bil i stället (eller va hemma inlåst, och inplastad i en bubbla med egen syreförsörjning). Det näst bästa skyddet måste ändå vara vett och sans bakom styret, men ofta glömmer jag det hemma.

Undrar varför de inte tillverkar en ryggsäck med inbyggt bikakeskydd, det hade varit najs

Undrar varför de inte tillverkar en ryggsäck med inbyggt bikakeskydd, det hade varit najs

Boblbee ryggsäckarna har väl inbyggt ryggskydd (är godkända som ryggskydd) om jag inte minns fel. Men jag vet inte hur deras är uppbyggt, varför just en bikakeuppbyggnad förresten?

Boblbee ryggsäckarna har väl inbyggt ryggskydd (är godkända som ryggskydd) om jag inte minns fel. Men jag vet inte hur deras är uppbyggt, varför just en bikakeuppbyggnad förresten?

Jag bara tänkte på att Forcefield/Halvarssons skydd är mjuka - och liknar en bikaka. en ryggsäck ska ju va mjuk i ryggen.

Tack för tipset med ryggsäcken.

Last edited:
Ryggsäck

Jag ryser när jag ser ryggsäckar på Mc.
Även om innehållet skulle var mjukt. Jag föreställer mig att landa på den puckeln och öka sträcka innan huvudet som en pisksnärt har böjts bakåt och hjälmen slår i marken.

/Kenneth

Jag ryser när jag ser ryggsäckar på Mc.
Även om innehållet skulle var mjukt. Jag föreställer mig att landa på den puckeln och öka sträcka innan huvudet som en pisksnärt har böjts bakåt och hjälmen slår i marken.

/Kenneth
Hmm, jag inte tänkt på det från den synvinkeln. Jag krashade för snart 2V sen, och landade på ryggsäcken. Krossade min fina systemkamera, tur att jag hade ryggskydd också, hade inte ens ett blåmärke på ryggen :tummenupp

Nu har jag inte läst hela tråden. Men ser att vissa tror att det är bättre att köra med halvtaskiga skydd än ett för stort skinnställ.

Jag började tävla med ett ställ i storlek 56 och har klotat en del varav två vurpor runt 100. Visst det är inte optimalt och man får oftast hudskav när man landar men det blir inte värre än så. Knäskydden sitter kvar eftersom stövlarna drar åt och så stor skillnad är det inte runt armbågarna. Ryggskydd sitter ju fast separat.

Köpte ett ställ som passar (storlek 50) och det är ju helt klart bättre. Men jag bytte främst pga att det var för många hål och för att det skavde för j-la mycket mellan skinkorna :).

Hmm, jag inte tänkt på det från den synvinkeln. Jag krashade för snart 2V sen, och landade på ryggsäcken. Krossade min fina systemkamera, tur att jag hade ryggskydd också, hade inte ens ett blåmärke på ryggen :tummenupp

Det var en dyr deformationszon men tur att det inte var några pavor rödvin:)
Jag har funderat mycket över skydd men inte blivit så mycket klokare för det
utöver att nästa hjälm blir en intergral. Min bekväma 3/4 hjälm skyddar bara mot 55% av skadeytan.

Ride2Die påstår att i USA är dödsrisken 37 ggr större än med bil beroende på tätnande trafik, mobiltelefoni, äldre oerfarna förare och kraftigare motorer.
Vi kan förmodligen förvänta oss samma utveckling här.
Jag får väl köra tidiga morgnar, ha mobilstörare, hålla mig ung och strypa motorn för att förbättra oddsen.:)

/Kenneth

jag är till och med skeptisk mot öppningsbara hjälmar, eftersom hakpartiet oftast är klenare än vad det skulle varit på en fast integralhjälm. Visst är man sugen på att kunna köra med öppen hjälm, men man vet inte när oturen är framme, och jag såg bilder på en snubbe som hade ramlat med hjälmen öppen och pulveriserat sin haka. Fruktansvärda bilder ...

jag kan nog hålla med om att tät trafik i kombination med dåliga förare som inte är uppmärksamma, och folk som pratar i mobilen skrämmer mig också. Jag höll på att bli påkörd i samma rondell, vid två olika tillfällen , en gång av en kvinna som såg inte mig fast det var bara vi två på vägen, och kväll, OCH jag hade helljuset på, och andra gången av en som bara slängde sig i rondellen och bytte fil samtidigt som han pratade i telefon, utan att blinka, utan att titta över axeln .. Mobilstörare skulle jag också montera på cykeln om det hade varit billigt :tummenupp

Har inte läst hela tråden, men det var två saker som räddade mig vid olyckstillfället. Den förmodligen störst bidragande av de två var min skyddsutrustning. Av den anledningen skulle jag aldrig komma på tanken att rekommendera någon att snåla på skinnställ eller köra med billigare utrustning eftersom de iaf "aldrig kommer klota".

Körde ALLTID med hela skinnstället när jag precis fått lappen.
Intalade mig själv att alltid göra det.

Tror jag kört i skinnjacka och jeans max 5 gånger den här sommaren.

Problemet är att man aldrig vet när olyckan är framme. Man kan ta det hur lugnt som helst men det kan hända ändå.

Skulle åka och luncha för 3-4 veckor sen. I jeans och skinnjacka. (gång nummer 5, oxå den sista gången).

Och mkt riktigt. En bil drar en rundpall precis framför ögonen på mig, jag hinner få ner farten bra och går omkull i ~20kmh. Klarar mig på ren tur helt oskadd, inte en skråma.. lite mör och värk bara. Av någon anledning rullar jag på marken istället för att glida. Det är något jag är jävligt glad för.

Sen dess kör jag alltid med skinnställ och kommer alltid att göra.
Den dagen man går omkull så kommer det att vara värt de där extra 5 minuterna att kränga på sig stället jämfört med att bara åka iväg.

Cordura är skönt...annars är det bara att sätta igång och träna och fylla ställen igen ..med muskler denna gång ;)...ska iaf jag försöka göra under vintern...

Funkar inte riktigt, fett och muskler verkar inte sätta sig på samma ställe på kroppen :D

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025