Skulle behöva lite stöd/hjälp säga upp sig fr jobbet

Catway skrev:
Värst av allt vi skall böjra på en konkurrerande firma.

Anledningar till att byta jobb:
Bättre betalt + andra förmåner
Bättre utrustning nyare.. våran firma har inte köpt in nått på länge samt vi har typ grejer för 1 team i stället för de 3 som vi har.
Det har inte hänt något med min lön på 2år fast mycket större ansvar.

Känns som om jag lämnar firman lite i sticket nu när de har mycket att göra
samt skall ta in nya som skall läras upp m.m.

Är du kommunist eller?

Det är marknadsekonomi som gäller nu för tiden!

Om marknadsekonomin ska fungera är det din skyldighet att byta jobb när
du får ett bättre erbjudande.

Att hålla liv i ett dåligt fungerande företag mha konstgjord andning är att
förstöra marknaden.

Har dom inte gett dig ett lönelyft, trots att du fått mer ansvar, så varför stanna? Kan du få det bättte någon annanstans, så kör bara! Det hade ju de flesta gjort... Ditt nuvarande företag verkar ju inte bry sig speciellt mycket om sina anställda, när de inte visar att de uppskattar ens arbete. Att både du och din kollega ska sluta, det är ju inget som du ska ta på dig.
Som sagt - Får man det bättre någon annanstans så tar ju de flesta den möjligheten, det tror jag till och med att din nuvarande chefer förstår! Vem vet, är de nöjda med er och vill ha kvar er så kanske de kommer försöka med att höja lönerna och ge er mer förmåner?
Tycker du det andra verkar bättre så kör bara!

Alltså... Åtminstone i min bransch tillämpas individuell lönesättning. Det låter här som att du är ledsen för att du inte fått massa grejer..

..men har du bett om dem?

Har du tagit en löneförhandling? Har ni begärt ny utr.?

Har ni inte det tycker jag ni ska fundera på hur helheten ser ut och om ni trivs rent socialt. För det där är alltid förhandlingsbart, faller det.. Byt jobb!

Eller så ber du din nuvarande arbetsgivare att matcha deras erbjudande inom en månad och samtidigt förklarar du att du går över dit om inget inträffar.
Det är ju en schysst deal, det är ju inga fel att ge din nuvarande arbetsgivare en chans om han är bra för övrigt. Känner du dig däremot orättvist behandlad så kan du ju lika gärna gå direkt.

Byta jobb

Sitter själv på andra sidan, d.v.s har en grupp på fem personer i ett företag med dåligt löneläge. Vi lever på gott rykte och att det är en merit att ha jobbat hos oss, lönen är dock under marknadsnivå.

Det jag lärt mig är att många hotar med att byta jobb men få gör det, därför "går" det att ligga lågt med t.ex lön. jag kan också vara ärlig nog att erkänna att så länge alla stannar så funkar ju systemet. Har man ett litet företag och spelar samma spel så spelar man högt, ibland förlorar man. Du har inget att vinna på att vara kvar om inte det finns stora risker med företaget du går till (hur ser deras ekonomi ut? Risk för uppköp? o.s.v). Det är bara att hoppa...

så gott att höra erat stöd! =) känns genast lite lättare... Se bara till att bya jobb =) jag är i ju 26år i karrier stadiet... får ta en chansning, på det som jag tyckler verkar bäst just nu!

Att stanna på ett företag av lojalitet tillhör inte vår samtid. Marknadsekonomi var ordet.

Men tänk noga efter innan du tar beslutet. Ibland kan det sociala överväga ekonomiska skillnader. Det är av stor vikt att du trivs på ditt jobb.
Gör du det på ditt nuvarande hade jag gått in till chefen, sagt vilket erbjudande du fått och berätta att du byter företag om din nuvarande arbetsplats inte kan matcha budet. Det är en fair deal för företaget, vilket kanske är beredda att ge dig en bra löneökning för att stanna. Det kostar ett företag MYCKET att nyanställa ur många olika aspekter.

Men är du redo för nya utmaningar kan det vara personligt utvecklande att gå vidare! Man måste vara egoistiskt i ett sånt här läge. Lycka till!

Tycker inte det är FairPlay att gå in till chefen med avskedspapprena underskrivna. Gå in och förklara som det är med allt. Vill ha inte matcha så säg upp dig, matchar han det du fått så kan du tänka över saken.

Tycker inte det är FairPlay att gå in till chefen med avskedspapprena underskrivna. Gå in och förklara som det är med allt. Vill ha inte matcha så säg upp dig, matchar han det du fått så kan du tänka över saken.

OK, beror väl lite på vilken relation man har till företaget och vilken typ chefen är, den här killen ser ut att vara lite för lojal så han behöver papprena klara när han går in, ifall han redan har bestämt sig, så han inte blir överkörd och inte kommer någon vart.

Herregud... låter som du varit i arbetslivet typ 2 månader..
Guldläge att förhandla fram nånting riktigt bra o du sitter bara o undrar om du ska byta jobb eller inte.
Har man fått ett nytt erbjudande med högre lön så förhandlar man klart allt med den nya arbetsgivaren, när allt är klart går man till sin nuvarande o säger hur läget är o då får man antingen ett bättre erbjudande eller så har chefen din uppsägningstid på en månad eller så på sig att fixa ersättare, simple...

Hade man varit inom en sån branch där man kan gå te nytt företag o börja förhandla o grejja vore de fint, nu sitter man med kollektivavtal men har iaf fått till 16kr mer i timmen :D

Imorgon gäller det =/ planen lyder, att vi bokar in ett möte nästa vecka, båda 2 (jag och min kollega).

Sedan är planen att på mötet nästa vecka kasta in handuken båda 2 på en gång. Tycker det är lika bra att vara ärlig, även om vi båda skall börja på ett konkurrerande företag, eller bör vi ta en vals och sedan säga att vi hamn där´? Alternativ, att en av oss drar en vals för att det inte skall bli för djävligt...

TIPS /Nervös

så länge dom inte frågar så är det väl inte nödvändigt att säga vart ni skall börja någonstans, inte ens om dom frågar behöver ni säga, så länge det inte står något om karantän i era anställningsvillkor

varför boka in ett möte om senare, dra det på direkten ifall det är klart med den nya arbetsgivaren

ni är för lojala

/en som provat på det själv....

Last edited:
Imorgon gäller det =/ planen lyder, att vi bokar in ett möte nästa vecka, båda 2 (jag och min kollega).

Sedan är planen att på mötet nästa vecka kasta in handuken båda 2 på en gång. Tycker det är lika bra att vara ärlig, även om vi båda skall börja på ett konkurrerande företag, eller bör vi ta en vals och sedan säga att vi hamn där´? Alternativ, att en av oss drar en vals för att det inte skall bli för djävligt...

TIPS /Nervös

Va fan,du har ingen som helst skyldighet mot din arbetsgivare att inte
gå till ett annat jobb som du hellre vill ha efter att uppsägningstiden gått ut.
Så varför oroa dig ?

Sant, allt är klart med nya jobbet finns ingen återvändo nu, men det känns endå fördjävligt på nått sätt =) måste typ boka in ett möte, då jag helst inte vill storma in bara och säga det när han sitter upptagen eller kanske inte är där eller nåt, måste ju få gjort det just den dagen typ =)

Sant, allt är klart med nya jobbet finns ingen återvändo nu, men det känns endå fördjävligt på nått sätt =) måste typ boka in ett möte, då jag helst inte vill storma in bara och säga det när han sitter upptagen eller kanske inte är där eller nåt, måste ju få gjort det just den dagen typ =)

ni får lägga ner det där velandet, ni ska bara byta jobb, ni har det redan klart, checka ifall han inte är upptagen eller säg bara att det är något ni behöver säga, och vänta i så fall tills han blir ledig, ifall det inte är något extra speciellt med det där datumet.

"jag ska byta jobb och har fyllt i en avskedsansökan så allt är klart"

Last edited:

Denna lojalitet till arbetsgivaren ska du ha en eloge för, men jag förstår mig ärligt talat inte på folk som du. Ibland måste man faktiskt sätta sig själv i första rummet. DE tjänar pengar på dig. Och DU förlorar på att de betalar dig för lite.

Du har många anledningar att dra, och din arbetsgivare har haft gott om tid på att åtgärda det du berättade.

Det är Catway AB det handlar om. Du säljer din tid till företaget och de betalar. Finns det ett annat företag som betalar mer för din tid så går du dit istället.

Nej, gå du in till din arbetsgivare och tack för åren som gått och att det nu är dags att dra vidare. Att byta jobb emellanåt är helt naturligt. Jag har inte haft ett jobb längre än 2 år. Sen blir jag rastlös, uttråkad och byter.

1. Gå inte in till chefen samtidigt. Ni går inte på dagis längre.

2. Svara inte på frågan hos vilket företag du fått ett jobberbjudande, iallafall inte direkt.

3. Förbered vad du vill få sagt. Är det lön, villkor och arbetsverktyg du är missnöjd med räknar du upp dessa tre saker.

4. Om frågan om din kollega kommer upp, avböj att diskutera detta. Man pratar om sig själv och sina villkor, inget annat.

5. Tala inte om hur mycket den andra arbetsgivaren har erbjudit i lön.

6. Om chefen är villig att komma med ett bud för att få behålla dig, lyssnar du och ber sedan att få skriftligt på lön, villkor och från vilket datum det ska gälla.

7. Är inte motbudet intressant talar du om för din chef att du beslutat dig för att sluta, öga mot öga. Poängtera att du funnit jobbet intressant och utvecklande, men att du nu vill gå vidare. Fråga om det är OK att använda chefen som referens om du söker jobb någon gång.

1. Gå inte in till chefen samtidigt. Ni går inte på dagis längre.

2. Svara inte på frågan hos vilket företag du fått ett jobberbjudande, iallafall inte direkt.

3. Förbered vad du vill få sagt. Är det lön, villkor och arbetsverktyg du är missnöjd med räknar du upp dessa tre saker.

4. Om frågan om din kollega kommer upp, avböj att diskutera detta. Man pratar om sig själv och sina villkor, inget annat.

5. Tala inte om hur mycket den andra arbetsgivaren har erbjudit i lön.

6. Om chefen är villig att komma med ett bud för att få behålla dig, lyssnar du och ber sedan att få skriftligt på lön, villkor och från vilket datum det ska gälla.

7. Är inte motbudet intressant talar du om för din chef att du beslutat dig för att sluta, öga mot öga. Poängtera att du funnit jobbet intressant och utvecklande, men att du nu vill gå vidare. Fråga om det är OK att använda chefen som referens om du söker jobb någon gång.

Detta var nog det vettigaste du skrivit sen jag reggade mig här. :)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla