Skulle behöva lite stöd/hjälp säga upp sig fr jobbet

Nu har jag inte läst hela tråden......

HAr du bytt jobb?

Har du dödat din fd Chä´ff?

Vad hände `?

Håller er uppdaterade.. Vi bokade in möte nu i mitten på nästa vecka skall vi träffas, dock med en liten sken manöver om att det hela handlar om något annt.
Valmers skrev ju att vi inte skulle gå in båda 2 osv. Men ingen av oss vill ju liksom vara den som går in sist. Dessuom vill vi ju dra sammtidigt inte en av oss jobba kvar en dag extra. Vi jobbar i team och säger upp oss i team =) kan ju inte vara så farligt?
Imbillar mig dessuom att det bara blir jobbigare för chefen om en av säger upp oss, han sitter och grubblar och funderar på hur han skall placera den som är kvar, och sen kommer han nästa dag och säger upp sig med =)

Tackar dock för tipsen

Håller er uppdaterade.. Vi bokade in möte nu i mitten på nästa vecka skall vi träffas, dock med en liten sken manöver om att det hela handlar om något annt.
Valmers skrev ju att vi inte skulle gå in båda 2 osv. Men ingen av oss vill ju liksom vara den som går in sist. Dessuom vill vi ju dra sammtidigt inte en av oss jobba kvar en dag extra. Vi jobbar i team och säger upp oss i team =) kan ju inte vara så farligt?
Imbillar mig dessuom att det bara blir jobbigare för chefen om en av säger upp oss, han sitter och grubblar och funderar på hur han skall placera den som är kvar, och sen kommer han nästa dag och säger upp sig med =)

Tackar dock för tipsen

1. Hur många års erfarenhet har du i arbetslivet?

b. Om något så skulle jag som chef bli mer förbannad om en av mina anställda inte hade ryggrad att bara säga som det är. Att ljuga om anledningen till mötet är ju också onödigt eftersom du helt enkelt kunde skitit i att säga varför du vill prata med honom.

III. Tjejer som kissar tillsammans har jag inte sett sen plugget.

Tackar dock för tipsen
Tackar för tipsen och gör tvärt emot? :va

Ja va fasen, det är väl som flera skrivit bara att gå in och säga upp sig.
Kommer han med motbud så får du väl ta en funderare annars är det ju klart.
Kan ju inte fjolla och gå in båda.
Eller ska ni gå hand i hand resten av livet också :va
Tycker även att det är dålig stil att inte kunna säga anledningen till mötet, fast vem fan bokar ett möte för att säga upp sig :confused:
Det är väl bara att sticka in huvet innanför hans dörr och säga att "jag säger upp mig".
Skulle tro att bryr han sig så tar han sig tid att prata med dig och gör han inte det så synn för honom.

Då jag själv sagt upp mig från flera arbeten tidigare och numera är arbetsgivare så har jag erfarenhet från båda sidor och jag tycker valmers inlägg var sakligt och bra.

Gå in själva och diskutera saken mellan fyra ögon, det är mest rakryggat. Som arbetsgivare skulle jag antingen komma med ett motbud för att behålla er om det finns utrymme för det i företaget eller så skulle jag lyckönska er i ert nya jobb. Värre än så blir det oftast inte.

Men gå för fan inte in tillsammans som två snorungar som ska tala om att dom råkat repa grannens bil. Och dra för fan inte någon vals om att saken gäller nåt annat! Hur skulle du känna om nån ringde och sa att dom skulle komma hem till dig och byta kylskåp och sen när dom kommer så är det för att vräka dig?

Det jag tycker du skall tänka på är att du troligen behöver använda din nuvarande arbetsgivare som referens när du söker dig från din kommande.. Detta kan du nog med mkt stor säkerhet räkna med. Du har allt att vinna på att bibehålla en god relation med din nuvarande arbetsgivare så sköt det snyggt. Annars skrev Valmers några bra punkter..

1. Tala med din chef, ge honom en chans att ge dig bättre betalt, bättre arbetsverktyg osv, ger detta ingen respons så har du ju informerat honom om detta och kan då även ange detta missförhållande när/om du säger upp dig.

2. Det är ofta sunt att byta jobb och leder till en bredare erfarenhet och även en snabbare löneutveckling(egen erfarenhet).

3. Det innebär ofta mer eget engagemang och det ofta utanför arbetstiden när man byter jobb, kan ju innebära problem.

4. Personligen tröttnar jag ofta när jag kan "allt" och arbetet börjar gå på rutin och tycker därför att det oftast är roligt att byta jobb, bättre lön är då bara en bonus.

5. När om du beslutat dig för att byta jobb, sköt det snyggt och försök minska skadeverkningarna för din nuvarande arbetsgivare och bli inte lat och trappa av med tempot, om möjligt bör du visa att du verkligen är mån om hur det går för din nuvarande arbetsgivare, tänk även på att dina tidigare arbetskamrater stannar kvar i den "båt" du lämnar.. Var verkligen tydlig på denna punkt och gör klart att du verkligen vill göra ett snyggt avslut.

Egna erfarenheter: Min förra arbetsgivare sa: " Om det varit någon av dina kollegor som sagt upp sig så skulle de fått gå direkt, i ditt fall vet jag att du kommer att göra allt du kan för oss till sista dagen" Gissa om jag fick ett bra betyg därifrån, det är ju även det jag kommer att använda den dag jag söker ett nytt jobb från mitt nuvarande. För arbetsgivare är vi handelsvaror och bland det viktigaste för dem är att vi är lojala och måna om dem(inte lika ofta dubbelriktat).

Last edited:
Nu mår jag riktigt kasst, om det var läskigt innan, så är det ju inte bättre nu ...

onsdag är sista dagen för uppsägning, annars går det ej ihop har ju redan skrivit på det nya jobbet.

och nu är hela mitt upplägger är söndersågat, så får jag verkligen ta mig en funderare på någon ny idé 3 dagar på mig.. ledig mån tisdag..

Nu mår jag riktigt kasst, om det var läskigt innan, så är det ju inte bättre nu ...

onsdag är sista dagen för uppsägning, annars går det ej ihop har ju redan skrivit på det nya jobbet.

och nu är hela mitt upplägger är söndersågat, så får jag verkligen ta mig en funderare på någon ny idé 3 dagar på mig.. ledig mån tisdag..

Här har du ett bra upplägg:
1. Gå in till chefen
2. Säg: "Hej, jag ska säga upp mig. Jag slutar den xx/xx"

Hur svårt är det? Tror du chefen kommer flyga på dig, bita dig i halsen och suga blodet ur dig eller?

Alltså, vad är problemet exakt?
Visst, det kanske är lite läskigt att ta vissa samtal och om man är kär i sin chef eller just fått en ny bil eller något annat som man tjatat om länge så skulle jag också tycka det var lite trist, men är det här det värsta du kommer gå igenom i ditt liv tror du?
En sak har jag lärt mig, ingen tackar dig efter avslutad tjänst. Allt du gör på jobbet ska gynna dig själv i första hand, att bjuda till gör man i karriärsyfte och inte för att vara snäll mot chefen. Det beror i och för sig på, men generellt menar jag. Har man en chef som på riktigt håller en om ryggen och ställer upp för en så skall man naturligtvis värdesätta det, men de cheferna är nog väldigt ovanliga.

Men för fan, du har ju för fan en detaljerad instruktion i inlägget ovan. Dessutom är jag cirka 100 år gammal enligt Hagster, så viss erfarenhet har jag.

Om det är krångligt att komma ihåg får du väl skriva ut inlägget och beta av punkt för punkt när du slagit ned röven hos hövdingen.

Men för fan, du har ju för fan en detaljerad instruktion i inlägget ovan. Dessutom är jag cirka 100 år gammal enligt Hagster, så viss erfarenhet har jag.

Om det är krångligt att komma ihåg får du väl skriva ut inlägget och beta av punkt för punkt när du slagit ned röven hos hövdingen.

Så där då var det klart =)

Gick in själv idag med papperna klara. Chefen förstod helt och hållet, men så är det ju inte han som är VD heller =) Han blev dock inte lycklig över att det var en konkurrent. Han sa, tänk på att vi har företagshemligheter här och om de börjar använda sig utav våra metoder, så hamnar du i klistret när vi börjar processa. Lät lite läskigt, men får försöka passa mig för vad jag säger och lär ut. Jobbar förövrigt med en special firma som gör vissa saker.

Ps: tackar för pressen från bla. Valmers så det blev rätt väg tillslut =)

Så där då var det klart =)

Gick in själv idag med papperna klara. Chefen förstod helt och hållet, men så är det ju inte han som är VD heller =) Han blev dock inte lycklig över att det var en konkurrent. Han sa, tänk på att vi har företagshemligheter här och om de börjar använda sig utav våra metoder, så hamnar du i klistret när vi börjar processa. Lät lite läskigt, men får försöka passa mig för vad jag säger och lär ut. Jobbar förövrigt med en special firma som gör vissa saker.

Ps: tackar för pressen från bla. Valmers så det blev rätt väg tillslut =)
Han pratar i nattmössan, du hamnar inte i något klister så länge du inte stjäl företagshemligheter och lämnar till en konkurrent. Har företaget patenterade produkter som ditt nya företag gör intrång på hamnar företaget i klistret, inte du.

Om ditt gamla företag tycker att det är väldigt känsligt att du går till en konkurrent kan de låta dig gå på dagen. Mycket vanligt, det gjorde en kille hos oss häromdagen.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing