Medborgerlig samling (MED)

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag kan förstå de argumenten om man är emot NATO eller i alla fall ser det som en underordnad fråga, men MED är ju ett parti som starkt propagerar för en NATO-anslutning, därav att Ilan Sadés starka koppling till Chang Frick och Nyheter Idag blir så belastande i det här läget.

Ang. yttrandefriheten - det är inte den jag ifrågasätter. Detta handlar om det moraliska ansvaret som inblandade personer har för ett agerande som det lätt hade gått att föreställa sig konsekvenserna av.
Jag är inte en av talespersonerna för MED, så det får de svara för, men att kröka rygg för totalitära regimer för att gå med i en klubb tycker jag är under Sveriges värdighet. Det är fånigt att bränna böcker, men om brännandet av en specifik bok om en tråkig fantasikompis är ett hinder för att gå med i en kluibb är det inte en klubb vi ska gå med i.
Jag vill inte ha en mjuk totalitär regim i Sverige där vi går med kumma ryggar för att någon annan kanske kan bli arg för att vi har en åsikt, eller tror på en annan fantasikompis än honom.
Nej, rakryggat, ärligt och öppet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ett alternativ till Nato är ju en ytterligare högre budget för försvaret. Kanske 3-4% av bnp.
Har ju sina fördelar med större friheter.
Jo, ska vi ha något försvar alls behöver vi ha den budgeten för att bygga upp det oavsett.
Och det kanske kunde vara bra att låta varje generation fostras lite i värnplikten... Jag ville göra värnplikt men fick inte för att jag hade för dålig syn. Sedan lade de ner allt med iofs.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vi kan ju prova att förolämpa alla länder vi skall göra avtal med framöver?
Deras religion, statsskick, mat, ledare eller andra känsliga frågor för motparten.
Skiter sig avtalet då så var det ju inget värt till att börja med...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vi kan ju prova att förolämpa alla länder vi skall göra avtal med framöver?
Deras religion, statsskick, mat, ledare eller andra känsliga frågor för motparten.
Skiter sig avtalet då så var det ju inget värt till att börja med...
Så, du tycker det är ett förtroendeingivande beteende för en motpart att få sand i hela muttan när en enskild medborgare i det andra landet gör något dumt/fånigt?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Så, du tycker det är ett förtroendeingivande beteende för en motpart att få sand i hela muttan när en enskild medborgare i det andra landet gör något dumt/fånigt?
Visst är det en halmgubbe men det var väl du som tyckte att om ett avtal inte blir av, oavsett skäl, så är det inget värt? :)

Men jag tycker mitt exempel illustrerar vad cFR var inne på att det var en efterkonstruktion för att rättfärdiga sin egen idioti.

Den(de) första bränningarna "proved a point". Bra.
Den andra var till för att stoppa NATO-inträdet. Inte lika bra.
-"Men det är ju samma handling?"
Elda i en eldstad i skogen eller elda runt en bensinpump?
Visst handlingen "att elda" är samma men syftena är antagligen olika.

Får han göra det? Absolut!
Tycker jag han är en idiot? Absolut!
Hade det varit bättre om Turkiet inte ingått i NATO? Absolut!

Klart är att det visar på att "liten tuva kan stjälpa ett stort lass" även i viktiga internationella frågor.
Och antagligen har miljöorganisationer, anti-handelsföreningar etc fått ett nytt verktyg i lådan för att stoppa avtal man inte gillar.

Det skulle möjligen betyda att vi bara kan göra avtal med "västliga demokratier" (vilket jag egentligen till stor del är för).
Men även några av dem går nog att kränka tillräckligt för att stoppa avtal.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top