Skillnad på Pirelli *Supercorsa*

Eftersom det finns olika gummiblandningar kan man inte jämföra däcken med hjälp av enbart modellnamnet, man måste veta blandningen!

:7peta på er allihop :tungan

sandstream skrev:
Eftersom det finns olika gummiblandningar kan man inte jämföra däcken med hjälp av enbart modellnamnet, man måste veta blandningen!

:7peta på er allihop :tungan
Men blandningarna är ju:
SC1 = RS1
SC2 = RS2
SC3 = RS3

amullo skrev:
Jag hade det för att Metzeler har andra beteckningar än supersoft, soft och medium.. Fast förutom märket och mönstret är däcken exakt likadana (Om man ponerar samma gummiblandning enl. nedan)

SC1 = RS1
SC2 = RS2
SC3 = RS3
Exakt :tummenupp

Last edited:
Tror ni det gör nåt om man blandar Metz och Pirelli? De har väl samma profil eller? Behöver nytt bak och med ett Rennsport RS1 fram så ökar urvalet lite om man även kan köpa Pirelli bak. Same shit, different name antar jag?

/ K-Man

Jag har kört med samtliga hårdheter på gata, och märker ingen skillnad. Däcken håller lika länge(kort?) också. Jag brukar komma ca 300mil mellan bytena, men då gör jag en barnslig rökare då och då också.
Har kört med rennsport fram och supercorsa bak, eller om det var tvärtom, funkar utmärkt.

K-Man skrev:
Tror ni det gör nåt om man blandar Metz och Pirelli? De har väl samma profil eller? Behöver nytt bak och med ett Rennsport RS1 fram så ökar urvalet lite om man även kan köpa Pirelli bak. Same shit, different name antar jag?

/ K-Man
Aaah det funkar fint.

Vad är skillnaden på dessa däck :confused:
Pirelli Supercorsa 180/55 ZR17 TL 73W
Pirelli Supercorsa SC 1 180/55 ZR17 TL 73W
Pirelli Supercorsa SC 2 180/55 ZR17 TL 73W
Pirelli Supercorsa SC 3 180/55 ZR17 TL 73W

Dagens trådlyft.
Jag undrar detsamma som trådskaparen dvs vad är skillnaden mellan de däck som heter SC[siffra] på slutet och det däck som saknar SC-märkning. Hittar inte något svar i tråden. De som har SC-märkning har jag koll på men vilken hårdhet har det som saknar märkning? Är det nått i stil med "SC4" eller kanske rent utav lika mjukt som hårdplast? :)

Kolla in http://www.pirellityre.com/web/motorcycle/default.page?catid=96

Under kategorin Hypersport finns:
DRAGON SUPERCORSA PRO

Under kategorin Racing (fliken Racing Supersport) finns:
DRAGON SUPERCORSA PRO SPECIAL COMPOUND (1/2/3)

Skiljer det något mer än hårdhet förutom att det förstnämnda är "homologated for public roads use".

Dagens trådlyft.
Jag undrar detsamma som trådskaparen dvs vad är skillnaden mellan de däck som heter SC[siffra] på slutet och det däck som saknar SC-märkning.
Jag tar och svarar mig själv utifall någon mot förmodan skulle vara intresserad av ett svar :)
På MC-mässan haffade jag en Pirellisnubbe som verkade kunna sina gummin. Han sa att Supercorsa Pro "Street" var väldigt snarlikt Supercorsa Pro "SC2". Det är en något styvare stomme och lite annorlunda gummiblandning för att kunna homologiseras som ett högfartsdäck för gata. Skillnaderna mellan "street" och SC2 skulle , enligt honom, knappt vara märkbara i praktiken. Lufttrycksrekommendationen för banåka är 2.1 fram och 1.9 bak (kalla däck såklart).

Over and out!

Ännu ett trådlyft!

Ska byta FRAM-däck imorgon och har ett Pirelli Dragon SUPERCORSA PRO SC1 liggandes. Är lite rädd att det ska bli tok för mjukt för min Thunderace som går mestadels på gata? Kör ju endast 10mil bana /månad typ.

Känns som man bara kommer 300mil gata på ett sånt däck. Har kört 700 på mitt bridgestone som är helt paj på ena sidan nu? mönstret bara försvann på ena nerlägget.

Kör själv på Supercorsa Pro. Kanondäck:tummenupp

Ännu ett trådlyft!

Ska byta FRAM-däck imorgon och har ett Pirelli Dragon SUPERCORSA PRO SC1 liggandes. Är lite rädd att det ska bli tok för mjukt för min Thunderace som går mestadels på gata? Kör ju endast 10mil bana /månad typ.

Känns som man bara kommer 300mil gata på ett sånt däck. Har kört 700 på mitt bridgestone som är helt paj på ena sidan nu? mönstret bara försvann på ena nerlägget.

Om du ändå bara har det liggandes kan du ju slänga på det. Skulle tro att det häller för mer än 300 mil gata. Det gör ju bättre nytta på hojen än i garaget :)

När jag körde gata så brukade jag ha SC1 eller RS1 fram och det höll 7-800mil gata blandat med bana.

Om du ändå bara har det liggandes kan du ju slänga på det. Skulle tro att det häller för mer än 300 mil gata. Det gör ju bättre nytta på hojen än i garaget :)

När jag körde gata så brukade jag ha SC1 eller RS1 fram och det höll 7-800mil gata blandat med bana.

Dåså! Då åker det på!

Någon som vet skillnaden på
DIABLO 180/55 ZR17 TL 73W M/C
och
DIABLO T 180/55 ZR17 TL 73W Spezialreifen, M/C
olika priser i alla fall

från
http://www.mcdackonline.com/start.html
Diablo T är modellanpassad för Triumph Daytona
Diablo P för Hayabusa[/QUOTE]

Om jag kommer ihåg rätt så är det ingen skillnad utan bara det att däcken måste ha en speciell "stämpel" för att få säljas i vissa länder. Det är dock samma däck och i sverige behöver du inte bry dig om det.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back