Skenförsäkringsfunderingar

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Vad jag menar är att körkortet inte har någonting med hur bra man framför sitt fordon att göra. Det visar bara att man kan göra det enligt de lagar och regler som gäller.
Det krävs kanske 10-15 år i trafiken innan man är en någorlunda bra förare av en bil eller hoj. Tyärr så inser man inte det förrän man själv kört så länge.

Håller med till 100%. :tummenupp
Detta är dessutom statistiskt bevisat då "åldersgruppen 20-29 år står för 40% av olyckorna..." och den gruppen är bara 7% av alla som kör hoj.

Och då förstår man dessutom hur FB resonerar då dom sätter premierna.

Teddy skrev:
Extremsporthoj på gata är snart ett minne blott undantaget de med STOOOR plånbok, allt tack vare skenförsäkrarna som tycker de har rätt till att ha en hoj de inte har råd med.
Mycket välformulerat som vanligt :tummenupp

Har funderat många gånger på om följande modell skulle funka:

Alla försäkringstagare får samma grundpremie när de blir kunder hos ett försäkringsbolag. Allt eftersom tiden går får de "skötsamma" kunderna sänkt premie och de som "busar" får kraftigt höjd. Detta skulle då ske enligt principen att man har grundpremien fram till den dag då man klantar sig och får sedan stå sitt kast genom att betala en betydligt högre premie för en tid framöver. På så vis får man ta "straffet" efter man gjort förseelsen, inte före, som det är idag. Detta kräver förstås att man har mycket längre avtal med försäkringsbolagen än vad som finns idag, så att det inte bara går att byta försäkringsbolag för att sänka sin premie. Resonemanget gör att även om man har en grym hoj, är 20 år och bor i en storstad, kan man få vettiga villkor om man sköter sig. Principen blir spegelvänd när det kommer till alla 55-åringar som får för sig att skaffa båge. De kommer inte undan med lägre premier enbart för att de är äldre och kör andra motorcyklar, även de får ta större personligt ansvar. På så vis får alla en hyffsad schysst chans från första början, utan att premien påverkas för mycket av andra faktorer.

Jag vet att hela modellen har vissa brister, men tanken har slagit mig så många gånger att jag ändå var tvungen att skriva och höra om er andras åsikter kring detta!

Kommentarer? Förslag?

NoLimit skrev:
Alla försäkringstagare får samma grundpremie när de blir kunder hos ett försäkringsbolag. Allt eftersom tiden går får de "skötsamma" kunderna sänkt premie och de som "busar" får kraftigt höjd.
Jag vet att hela modellen har vissa brister, men tanken har slagit mig så många gånger att jag ändå var tvungen att skriva och höra om er andras åsikter kring detta!

Kommentarer? Förslag?

Ditt förslag låter kanon :tummenupp

Teddy skrev:
Extremsporthoj på gata är snart ett minne blott undantaget de med STOOOR plånbok, allt tack vare skenförsäkrarna som tycker de har rätt till att ha en hoj de inte har råd med.

Men se de så här då, ska en kille på 20 år som inte har utnyttjat en försäkring tidigare få betala en stor summa pengar i försäkring för nån annan innan honom kört vårdslöst o kraschat sin/sina hojar ? :va :mad:

Det är ju på grund att ni som äldre äldre vi yngre inte har råd o ha en "dyrare/snabbare" maskin för att ni har "lekt" lite för mycket! :gnissla

Nej jag har inget personligt emot dig Teddy ville bara framhäva min åsik :)
//D

Last edited:
Så kommer det alltid att vara

Slappa skrev:
Men se de så här då, ska en kille på 20 år som inte har utnyttjat en försäkring tidigare få betala en stor summa pengar i försäkring för nån annan innan honom kört vårdslöst o kraschat sin/sina hojar ? :va :mad:

Det är ju på grund att ni som äldre äldre vi yngre inte har råd o ha en "dyrare/snabbare" maskin för att ni har "lekt" lite för mycket! :gnissla

Nej jag har inget personligt emot dig Teddy ville bara framhäva min åsik :)
//D

Det är brist av erfarenhet som i mångt och mycket är orsaken till olyckorna. Och erfarenhet kommer med tid.
Det kommer alltid att vara mer insidenter med "yngre" förare.
Och kommer du villigt att betala för "dom yngre" när du är 30+ ???

NoLimit skrev:
Har funderat många gånger på om följande modell skulle funka:

Alla försäkringstagare får samma grundpremie när de blir kunder hos ett försäkringsbolag. Allt eftersom tiden går får de "skötsamma" kunderna sänkt premie och de som "busar" får kraftigt höjd. Detta skulle då ske enligt principen att man har grundpremien fram till den dag då man klantar sig och får sedan stå sitt kast genom att betala en betydligt högre premie för en tid framöver. På så vis får man ta "straffet" efter man gjort förseelsen, inte före, som det är idag. Detta kräver förstås att man har mycket längre avtal med försäkringsbolagen än vad som finns idag, så att det inte bara går att byta försäkringsbolag för att sänka sin premie. Resonemanget gör att även om man har en grym hoj, är 20 år och bor i en storstad, kan man få vettiga villkor om man sköter sig. Principen blir spegelvänd när det kommer till alla 55-åringar som får för sig att skaffa båge. De kommer inte undan med lägre premier enbart för att de är äldre och kör andra motorcyklar, även de får ta större personligt ansvar. På så vis får alla en hyffsad schysst chans från första början, utan att premien påverkas för mycket av andra faktorer.

Kommentarer? Förslag?

Det där är ju nästan som det var förr i tiden....
Dock var det så att man fick visa att man kunde hålla sig från bus och sen fick man det billigare priset. Sen om man råkade ut för nåt så blev det dyrt igen. Det tog 7 år att få full rabatt (bonus) försäkrade man på farsan så fick man aldrig full bonus. Dessutom kunde det vara så att man hade 50% bonus på en bil eller mc men när man köpte en till bil så fick man ingen bonus på den, det var kanske lite dumt men så var det.

Grejen nu är ju att det är så små grupper som skall stå för sina egna kostnader ( jag tror ju iofs inte de gör det men..) och det därför blir så snea premier

jens_rock skrev:
Det är brist av erfarenhet som i mångt och mycket är orsaken till olyckorna. Och erfarenhet kommer med tid.
Det kommer alltid att vara mer insidenter med "yngre" förare.
Och kommer du villigt att betala för "dom yngre" när du är 30+ ???

Det vet dessutom FB, vilket gör att premien är skyhög om man är tillhör "dom yngre".

Enda lösningen, oavsett vilken försäkringsmodell som används, är att fler personer inte krashar.

Och för att det ska ske krävs bättre utbildning, både teknisk och teoretisk.

Jag har själv hållit på med sånt men man måste ju förstå att det innebär risker. Får FB reda på att det är en klar skenförsäkring då kan man vara ganska övertygad om ersättningen kommer att sjunka en hel del..

Visst, det är kul att få en billigare premie men man vill ju samtidigt kunna få ersättning när du olyckan händer

HanneZ skrev:
Alla är väl inte med o betalar? Isåfall är det väl 55 årings, klass 7 gruppen som betalar om 20 åringen med skenförsäkring kör omkull.

Skenförsäkrarna gör ju att jag som 22-åring får mkt billigare premie än vad jag borde ha! Skenförsäkra mer!!! :D

/ Hannes

Hmm.. Man kanske skulle skenförsäkra på sin 21-åriga kusin för att hämnas lite...

/35-åringen

enchanter skrev:
Jag har själv hållit på med sånt men man måste ju förstå att det innebär risker. Får FB reda på att det är en klar skenförsäkring då kan man vara ganska övertygad om ersättningen kommer att sjunka en hel del..

Visst, det är kul att få en billigare premie men man vill ju samtidigt kunna få ersättning när du olyckan händer
Mer än så, du får inga pengar samt böter.

Det har ju redan hänt, både honda o yamaha erbjuder såna försäkringar. Har du en import honda så måste du lämna in den till en honda återförsäljare (500 pix) så dom kan kolla upp hojen innan du kan få den billigare försäkringen.

Men annars håller jag med, med tanke på dom helt sjuka premierna måste dom som bygger hojarna gå in med pengar. Tror nog med full förståelse att dom är rädd för att folk helt enkelt inte ska ha råd med att köpa R hojar.

sandstream skrev:
Frågan är ju om den utvecklingen går att stoppa?
Jag kan bara se en vettig lösning och det är att importörerna/generalagenterna kliver in och ordnar märkesförsäkringar för sina sportmodeller.
Det skulle nog också innebära slutet för parallellimportörerna av sporthojar.

Teddy skrev:
Japp, min arbetskollega Ragnar är 60 år och kör en Suzuki Intruder modell bjässe, kör säkert och lugnt, men måste ändå betala för småglin som "vill ha". Hur länge tycker han att det är ok att han ska sponsra unga hetsporrar med för liten plånbok och för stor motor? Det är inte en allt för vågad gissning att den dagen det finns ett försäkringsbolag som erbjuder billiga försäkringar för enbart lågkostnadsgrupper, typ glidare, veteran och entusiast, då kommer Ragnar och alla andra glidaråkare att byta till det bolaget och kvar blir en hög sporthojar som inget försäkringbolag vill ta i ens med tång. Detta har redan börjat smyga sig in, den som inte ser det är blind och den som inte förstår var vi är på väg saknar förstånd.

Finns redan sådana bolag! Dom nekar helt och hållet klass 7 hojjar.

enchanter skrev:
Tror nog med full förståelse att dom är rädd för att folk helt enkelt inte ska ha råd med att köpa R hojar.
Nä, det där låter knasigt. Om skadekostnaderna finns kvar spelar det ingen roll om det är försäkringsbolaget eller tilverkaren som betalar. De pengar som de betalar med kommer alltid från konsumenten. Jag har svårt att se fördelen med att man bakar in försäkringskostnaden i motorcykelns försäljningspris.

Slappa skrev:

Du håller inte på att doktorera i statistik va?

jens_rock skrev:
Håller med till 100%. :tummenupp
Detta är dessutom statistiskt bevisat då "åldersgruppen 20-29 år står för 40% av olyckorna..." och den gruppen är bara 7% av alla som kör hoj.

Och då förstår man dessutom hur FB resonerar då dom sätter premierna.

Hur vet man att åldersgruppen 20-29 år representerar 7% av alla hojåkare?
Jag kan gå med på att 7% av alla motorcyklar är registrerade i åldersgruppen 20-29 år.
Vilka som kör motorcyklarna är förmodligen en annan sak. :)

Anledningen till att folk skenförsäkrar: :hihi

Bifogat

• test.JPG
    test.JPG
    61.5 KB · Visningar: 90
Sandstream: Nu fattade jag, ursäkta att jag är seeg. :)

Men det ja menade i första kommentaren var att mig blir ni inte av med vad än priset på försäkringen är.

Har inte behövt använda min försäkring de senaste 5bilarna och 2hojarna jag haft.

En låg grundpremie, som sedan kraftigt höjs i ett par år efter en olycka skulle bara innebära att folk skenar hojenm först på pappa, sen på mamma och till sist när dom har lärt sig att köra eller har slut släktingar så skriver dom den på sig själv.

Om jag slapp betala för en massa bling bling som folk hänger på sina hojar innan dom ska 12'a utanför donken så är jag glad...

Jag undrar hur många hojar som läggs i situationer som skulle kunna räknas som "stunt"

Jag tror inget försäkringsbolag i världen skulle ersätta en bil med svetsad diff och 5kilo i vänsterdäcken om man skulle råka lägga den på sidan i närheten av en ramp... (bilstunt för trögtänkta)

Hur vore det om förare av klass 7 hojar kunde hålla sig på vägen och inte tappa den hela tiden.....

En sak som många verkar missa är att den största kostnaden för försäkringsbolagen inte är klotade hojar utan istället personskador.

Hörde ett exempel som gällde R1 på något av de stora försäkringsbolagen.
2 av deras försäkrade R1-förare fick någon grad av invaliditet och kostnaden för det motsvarade hälften av de premier som R1-förararna betalade det året.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park