Skenförsäkringsfunderingar

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Wounded skrev:
'Orättvist' höga premier...finns det ngt f-bolag som inte går med ordentlig vinst varje år? (har inga fakta men jag har mycket svårt att tro att ngt bolag går med förlust).

Hur det än ligger till med försäkringspremierna så är vi väl överrens om att försäkringsbolagen måste gå med vinst? Annars vore det ju inte bra..... jag skulle i alla fall inte vilja vara kund hos ett försäkringsbolag som inte var ekonomiskt stabilt.

men men, man undrar ju om inte en bra hantering av bolagen borde kunna komma oss kunder tillgodo i större utsträckning än vad det gör idag, det borde ju synas i premierna också tycker man ju.

ething skrev:
Hur gör ni som köper en ny R1 el. motsvarande? Personligen låter 5.000-10.000 i försäkring ganska avskräckande.
Jag kör enbart med trafikförsäkring.
Med helförsäkring har jag betalt hela hojen på 3-4 år och det känns inte aktuellt för min del.

MostWanted skrev:
Där har du också fel.
Så du tror att alla sporthojar kommer att försvinna från Sverige?
Vore kul att höra hur du resonerar.

MostWanted skrev:
Vad vill du med denna tråd? Ha bort ynglingarna från gatan och banan? Att alla försäkrar sina egna hojar? Fixa ett nytt system åt FB?
Läs det första inlägget igen så förstår du vad jag undrar över :hihi

NoLimit skrev:
Men vad händer om 20-åringen INTE utnyttjar sin försäkring då? Då har 20-åringen kört runt på en högt klassad mc utan att betala den summa som rimligtvis skulle behövas för att just bära upp sin egen kostnad , utslaget som en del av den klassen han/hon tillhör. Är det nån som är med på vad jag menar? Blir inte resultatet då (bara en tanke) att de som däremot i försäkringsbolagens papper står kvar i den höga klassen, får betala betydligt mer än den summa som, återigen "bär upp sin egen kostnad", eftersom den 20-åring som inte betalade in rätt premie gjorde att intäkterna inom den höga klassen inte blev tillräckligt höga för att täcka de totala försäkringsutbetalningarna?
Kolla punkt i mitt andra inlägg :tummenupp

Förarlicens

En idé:
För att få försäkra typ r-hoj så skulle FB hålla en bandag med prov.
Klarar man får man försäkra, klarar man inte har man fått en bandag.

På detta sätt kunde FB iaf förvissa sig om att personen som har försäkringen kan köra hojen.

För vitsen med en försäkring är väl att försäkra sig mot olyckor, inte okunskap.

Är det nån annan som kör hojen är inte försäkringen giltig.

jens_rock skrev:
En idé:

På detta sätt kunde FB iaf förvissa sig om att personen som har försäkringen kan köra hojen.

För vitsen med en försäkring är väl att försäkra sig mot olyckor, inte okunskap.

därför finns någon som kallas körkort.....

jens_rock skrev:
En idé:

Skulle innebära att FB:na behövde ha en egen bana och de är de nog inte intresserade av.
Tanken om någon typ av förarintyg är dock inte helt fel :tummenupp

jens_rock skrev:
En idé:

Ehm. Vad hjälper de? Jag körde jätte långsamt o fint på min uppkörning, 10 min efter uppkörningen gjorde jag det inte.

Körkort

Vargen2k skrev:
därför finns någon som kallas körkort.....

Jepp, håller med i princip. Men det verkar ju onekligen inte räcka.

Men grejen är väl att på körskolan (om man nu gått där), kört en sur CB 750. Och i bästa fall gjort undanmanöver i 50. Inte i 100 blås.

Dessutom ska det ju bli lättare att ta kort nu iom EU. Och då kan man ju undra vad resultatet blir av det.

sandstream skrev:
2. De flesta bolag (om inte alla) har regler för vad som händer när den som har försäkringen inte är inblandad. Tex så höjs självrisken och ersättningen sjunker.
Nja, knappast när det gäller skenförsäkringar. Saknas försäkrat intresse så får du inte en spänn. Förhållandet styrs av lag, inte av bolagens egna regler. Betyder iofs inte att det aldrig förekommer att de betalar ut pengar, men ni kan lugnt utgå från att de INTE gör det om de kan visa att det är en skenförsäkring. Eller ens om de har starka misstankar om saken.

Du menar nog vad som händer när MC:n kraschas av någon annan, mycket yngre än ägaren och försäkringstagaren, och då stämmer det du skriver. Men det var inte det Zee frågade om.

Sandstreams fråga är ju väldigt beroende av hur bolagen räknar fram sin statistik.
Kanske tittar bolagen på vem som var förare av fordonet vid olyckan? Kanske går de på vem som är ägare?
Är det någon här som vet?
Det är ju trots allt föraren som är den avgörande faktorn i många fall och det borde vara dennes egenskaper som förs in i statistiken.

Bingo skrev:
Nja, knappast när det gäller skenförsäkringar. Saknas försäkrat intresse så får du inte en spänn. Förhållandet styrs av lag, inte av bolagens egna regler. Betyder iofs inte att det aldrig förekommer att de betalar ut pengar, men ni kan lugnt utgå från att de INTE gör det om de kan visa att det är en skenförsäkring. Eller ens om de har starka misstankar om saken.

Du menar nog vad som händer när MC:n kraschas av någon annan, mycket yngre än ägaren och försäkringstagaren, och då stämmer det du skriver. Men det var inte det Zee frågade om.
Tänkte mer på de tillfällen när det inte är försäkringstagaren som är inblandad i olyckan utan tex en bekant som lånat hojen, dvs inte en skenförsäkring.
Har jag rört till det nu? :va

Micke N skrev:
Sandstreams fråga är ju väldigt beroende av hur bolagen räknar fram sin statistik.
Kanske tittar bolagen på vem som var förare av fordonet vid olyckan? Kanske går de på vem som är ägare?
Är det någon här som vet?
Det är ju trots allt föraren som är den avgörande faktorn i många fall och det borde vara dennes egenskaper som förs in i statistiken.
Så här svarade Folksam för några minuter sedan (har tjötat lite med dem om skenförsäkringar för att få deras syn på "problemet"):
Men som alltid när det framkommer tvivel om vem som är brukare och ägare så blir det ju en disskusion om försäkrat intresse, alltså den som äger fordonet och brukar det skall också stå som ägare i bilregistret och på försäkringen.

jens_rock skrev:
Jepp, håller med i princip. Men det verkar ju onekligen inte räcka.

Men grejen är väl att på körskolan (om man nu gått där), kört en sur CB 750. Och i bästa fall gjort undanmanöver i 50. Inte i 100 blås.

Dessutom ska det ju bli lättare att ta kort nu iom EU. Och då kan man ju undra vad resultatet blir av det.

ehh, tror du på fullt allvar att det är de som är sämst på att hantera hojen som råkar ut för flest olyckor? :va det skulle nog innebära att customgubbarna borde byta jobb med Rossi

sandstream skrev:
Har jag rört till det nu? :va
Nä, det du skriver är korrekt, men du missförstod frågan. Rätt svar på fel fråga helt enkelt. Det råder så omfattande förvirring i den här frågan att det kan vara på sin plats med lite petighet.

Vargen2k skrev:
och du menar att det är relevant????
Ja, alla måste kunna matcha Rossis varvtider för att få köra sporthoj :rolleyes:

Vad jag menar är att körkortet inte har någonting med hur bra man framför sitt fordon att göra. Det visar bara att man kan göra det enligt de lagar och regler som gäller.
Det krävs kanske 10-15 år i trafiken innan man är en någorlunda bra förare av en bil eller hoj. Tyärr så inser man inte det förrän man själv kört så länge.

Bingo skrev:
Nä, det du skriver är korrekt, men du missförstod frågan. Rätt svar på fel fråga helt enkelt. Det råder så omfattande förvirring i den här frågan att det kan vara på sin plats med lite petighet.
:tummenupp
Tur att det inte blev fel svar på fel fråga :)

sandstream skrev:
Ja, alla måste kunna matcha Rossis varvtider för att få köra sporthoj :rolleyes:

Vad jag menar är att körkortet inte har någonting med hur bra man framför sitt fordon att göra. Det visar bara att man kan göra det enligt de lagar och regler som gäller.
Det krävs kanske 10-15 år i trafiken innan man är en någorlunda bra förare av en bil eller hoj. Tyärr så inser man inte det förrän man själv kört så länge.

Samt att det gäller att fatta sina gränser.. Och vet att välja sina ställen att tokgasa på...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park