Skenförsäkringsfunderingar

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
twinner skrev:
Det är ju inte så svårt för ett bolag..I detta fall Länsförsäkringar,räcker med att nån skickar in länken till sidan så dom får läsa vad som står,finns väl inte så många blå 01 rettor i Vara.Om jag inte minns fel så var det väl någon som blev angiven just på detta vis.
Jo visst!

Men försäkringen är faktiskt utfrågad för att gälla för mig, som är under 25.
Vad har det för betydelse vem som betalar försäkringen?
De rekomenderade en försäkring för 40+, som hade en ännu billigare premie. Men denna var ju inte å tänka på eftersom att försäkringen inte gällt när jag kör den. Så då sa far att min son kommer köra på den.
Då fick vi en försäkring som gäller för personer under 25, troligen var det endast inom familj. Nåja, jag blev i vart fall "befogad" att krascha hojen.

Skenförsäkring är som sagt bara en sliten term.
Så ser jag på saken! Några invändningar?

Last edited:
twinner skrev:
Man kan ju köpa nåt man har råd med så blir det inget tjafs eller problem med F-bolaget vid kraschen.

Ursäkta mig, men va är det för skitsnack?
Då kan man slopa hela idéen men försäkringsbolag!

edit: tog bort en svordom hehe...

morlock skrev:
Om jag får offert ifrån 3 bolag. 10K/år, 15K/år och 40K/år.....

Det finns en uppenbar fördel med att man kan få så olika premier från olika bolag också, för att ge det hela en annan vinkling, det är ju egentligen kundens största chans att påverka sina kostnader för försäkringen. Finns det egentligen någon annan bransch där det är så lätt för kunden att påverka priset på en produkt så mycket som i försäkringsbranschen? Försäkringsbolagens premier och kalkylunderlag förändras hela tiden, så det är såklart en katt-och-råtta-lek. Men om alla konsekvent kolla upp den mest prisvärda försäkringen som finns på marknaden inför varje säsong, skulle det även göra sitt till på premierna, upplägget med klassindelningar, vilka faktorer som påverkar premien, osv, kort och gott: anpassas bättre efter kundernas krav.

pogo skrev:
Ursäkta mig, men va fan är det för skitsnack?
Då kan man slopa hela idéen men försäkringsbolag!

Du är givetvis ursäktad.

//Gonatt

Det finns mängder av trådar där detta ältats ut och in..Sök.

twinner skrev:
Du är givetvis ursäktad.

//Gonatt

Det finns mängder av trådar där detta ältats ut och in..Sök.

Okej...! Tack, tror jag!
Nåja... Jag ska ge mig ur den här diskutionen om försäkringar, det gör mig bara irriterad och otrevlig.

Sov så gott! :)

pogo skrev:
Jo visst!

De rekomenderade en försäkring för 40+, som hade en ännu billigare premie. Men denna var ju inte å tänka på eftersom att försäkringen inte gällt när jag kör den. Så då sa far att min son kommer köra på den.
Då fick vi en försäkring som gäller för personer under 25, troligen var det endast inom familj. Nåja, jag blev i vart fall "befogad" att krascha hojen.

Invändningar? Alltid! :D

Oavsett om försäkringen gör gällande att den som står som försäkringstagare kan och får låna ut hojen, i det här fallet till en familjemedlem, så innebär det ju inte att det är din far som ska stå som ägare och försäkringstagare om det är du som kommer att köra den. Därför har det betydelse vem som betalar försäkringen.

Sliten term eller inte, så är det ju den personen som kommer att lida ekonomisk skada vid en eventuell olycka (du alltså) som också ska stå som ägare och försäkringstagare av fordonet. Detta är inte mina egna åsikter, det är försäkringsbolagens. Har själv TH, vet inte vad du har, men det vore konstigt om villkoren var annorlunda hos andra bolag.

Sen är det ju såklart alltid godtyckligt i sånahär fall vad som ska räknas som "skenförsäkring". Och hur ska försäkringsbolagen kunna ha några invändingar mot att du kör hojen?

NoLimit skrev:
Invändningar? Alltid! :D

Oavsett om försäkringen gör gällande att den som står som försäkringstagare kan och får låna ut hojen, i det här fallet till en familjemedlem, så innebär det ju inte att det är din far som ska stå som ägare och försäkringstagare om det är du som kommer att köra den. Därför har det betydelse vem som betalar försäkringen.

Sliten term eller inte, så är det ju den personen som kommer att lida ekonomisk skada vid en eventuell olycka (du alltså) som också ska stå som ägare och försäkringstagare av fordonet. Detta är inte mina egna åsikter, det är försäkringsbolagens. Har själv TH, vet inte vad du har, men det vore konstigt om villkoren var annorlunda hos andra bolag.

Sen är det ju såklart alltid godtyckligt i sånahär fall vad som ska räknas som "skenförsäkring". Och hur ska försäkringsbolagen kunna ha några invändingar mot att du kör hojen?

Nåja...! Jag ska inte sätta mig emot det du säger.
Det stämmer säkert på alla punkter.
Jag ger mig helt enkelt, jag har fel och du/ni har rätt.
Försäkringsbolagen är är bluff och båg, de ljuger, manipulerar och bedrar.
Eller var det jag? Äh...

Lycka till att avsluta denna tråden...

pogo skrev:
Nåja...! Jag ska inte sätta mig emot det du säger.
Det stämmer säkert på alla punkter.
Jag ger mig helt enkelt, jag har fel och du/ni har rätt.
Försäkringsbolagen är är bluff och båg, de ljuger, manipulerar och bedrar.
Eller var det jag? Äh...

Lycka till att avsluta denna tråden...
Trådarna blir lätt oändliga när folk försöker rättfärdiga skenförsäkringar. Ägaren ska stå som ägare, så enkelt är det.

pogo skrev:
Jo visst!

Har du betalat hojen? isf fuskar ni... och kan bli utan ersättning.

Om pappa betalat den så är allt i sin ordning.

Har inte läst ett enda inlägg men jag hatar oxå skenförsäkrare. Sant faktiskt.

Jag såg världens vackraste flicka på Rosenhill härom helgen (förr-förra söndan tror jag det va) och tänkte för mig själv:

- HENNE ska jag ha!

Jag tog förstås regnumret.

Kollade upp det när jag kom hem, och tänkte skicka 10 000 röda rosor.

Men när hojen stod på nån Manligt-förnamn xxxxxxxx född-för-längesen i Johanneshov Var det lixom ingen idé. :(

Djävla skrenförsäkrare tänkte jag, fast det e OK för du var så fin, tillrättavisade jag mig själv.

Jag funderade seriöst på att starta en efterlysningstråd. Men en flicka som hon har garanterat en pojkvän redan tänkte jag. Så jag tordas inte.

Jag har iaf kvar faxen från vägverket och vet vad pappan heter och bor. :huvet

Nån gång kanske våra vägar sammanstrålas igen.

// RoLLER

Hoppas att alla fattar att det skenförsäkras lika mycket, om inte mer, idag som det gjordes innan alla dessa skittråkiga trådar startades där alla som vill har chansen att visa hur präktiga de är.

Som om en diskussion kommer sluta med att folk skriver över hojen från mamma på sig själv..... jo tjena.

RoLLER skrev:
Har inte läst ett enda inlägg men jag hatar oxå skenförsäkrare. Sant faktiskt.

Jag såg världens vackraste flicka på Rosenhill härom helgen (förr-förra söndan tror jag det va) och tänkte för mig själv:

- HENNE ska jag ha!

Jag tog förstås regnumret.

Kollade upp det när jag kom hem, och tänkte skicka 10 000 röda rosor.

Men när hojen stod på nån Manligt-förnamn xxxxxxxx född-för-längesen i Johanneshov Var det lixom ingen idé. :(

Djävla skrenförsäkrare tänkte jag, fast det e OK för du var så fin, tillrättavisade jag mig själv.

Jag funderade seriöst på att starta en efterlysningstråd. Men en flicka som hon har garanterat en pojkvän redan tänkte jag. Så jag tordas inte.

Jag har iaf kvar faxen från vägverket och vet vad pappan heter och bor. :huvet

Nån gång kanske våra vägar sammanstrålas igen.

// RoLLER

Se där ja, nu jagar du till och med registervis...=)
Ja då är det väl bara att gå att fråga pappsen om lov då, kom igen nu fegis :banana

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park