Har funderat många gånger på om följande modell skulle funka:
Alla försäkringstagare får samma grundpremie när de blir kunder hos ett försäkringsbolag. Allt eftersom tiden går får de "skötsamma" kunderna sänkt premie och de som "busar" får kraftigt höjd. Detta skulle då ske enligt principen att man har grundpremien fram till den dag då man klantar sig och får sedan stå sitt kast genom att betala en betydligt högre premie för en tid framöver. På så vis får man ta "straffet" efter man gjort förseelsen, inte före, som det är idag. Detta kräver förstås att man har mycket längre avtal med försäkringsbolagen än vad som finns idag, så att det inte bara går att byta försäkringsbolag för att sänka sin premie. Resonemanget gör att även om man har en grym hoj, är 20 år och bor i en storstad, kan man få vettiga villkor om man sköter sig. Principen blir spegelvänd när det kommer till alla 55-åringar som får för sig att skaffa båge. De kommer inte undan med lägre premier enbart för att de är äldre och kör andra motorcyklar, även de får ta större personligt ansvar. På så vis får alla en hyffsad schysst chans från första början, utan att premien påverkas för mycket av andra faktorer.
Jag vet att hela modellen har vissa brister, men tanken har slagit mig så många gånger att jag ändå var tvungen att skriva och höra om er andras åsikter kring detta!
Kommentarer? Förslag?