sandstream
Guest
Det råder ju ett allmänt missnöje här på SH mot dem som skenförsäkrar sin hojar, tex låter pappa som aldrig kört hoj stå som ägare för att få ner premien.
Har funderat lite på vad det egentligen har för betydelse och skulle gärna vilja ha era åsikter i ämnet för att se om jag tänker rätt eller fel.
Om jag inte är helt fel ute så delar FB (Försäkringsbolagen) in hojarna i olika klasser beroende på vikt och effekt.
De delar också in oss förare i olika åldersgrupper.
Vilken grupp man hamnar i kan också bero på hur länge man haft kort, vart man bor mm.
Resultatet av denna indelning blir att en 20-åring i Stockholm betalar flera gånger mer i premie än vad en 55-åring i Kiruna gör för samma hoj.
Det betyder också att den grupp som står för mest skador får betala mer, tex betalar samma person mer för en Suzuki GSX-R1000 K5 än för en blysläde i samma prisklass.
Med andra ord så bär varje grupp sin egen kostnad vilket resulterar i att de 10% av hojarna i Sverige som klassas som sporthojar (klass 7) får betala betydligt mer än hojarna i klass 5 som kanske är 30% av beståndet (påhittad siffra).
När 20-åringen i Stockholm då skenförsäkrar sin hoj på 55-åring i Kiruna så drabbas den grupp som 55-åringen tillhör när 20-åring utnyttjar sin försäkring.
Det är ju positivt för 20-åringens grupp men inte så kul för 55-åringens.
Om jag nu resonerat rätt så innebär detta att man genom att skenförsäkra faktiskt kan påverka försäkringskollektivet så att alla är med och betalar för olyckorna, inte bara dem i den aktuella gruppen.
Nå, vad säger ni? Är jag ute och cyklar eller bortser jag från något.
P.S Att 20-åringen kan få en lägre ersättning vid en olycka är jag medveten om men det blir nog i de flesta fall betydligt billigare än att köra utan helförsäkring. D.S
Har funderat lite på vad det egentligen har för betydelse och skulle gärna vilja ha era åsikter i ämnet för att se om jag tänker rätt eller fel.
Om jag inte är helt fel ute så delar FB (Försäkringsbolagen) in hojarna i olika klasser beroende på vikt och effekt.
De delar också in oss förare i olika åldersgrupper.
Vilken grupp man hamnar i kan också bero på hur länge man haft kort, vart man bor mm.
Resultatet av denna indelning blir att en 20-åring i Stockholm betalar flera gånger mer i premie än vad en 55-åring i Kiruna gör för samma hoj.
Det betyder också att den grupp som står för mest skador får betala mer, tex betalar samma person mer för en Suzuki GSX-R1000 K5 än för en blysläde i samma prisklass.
Med andra ord så bär varje grupp sin egen kostnad vilket resulterar i att de 10% av hojarna i Sverige som klassas som sporthojar (klass 7) får betala betydligt mer än hojarna i klass 5 som kanske är 30% av beståndet (påhittad siffra).
När 20-åringen i Stockholm då skenförsäkrar sin hoj på 55-åring i Kiruna så drabbas den grupp som 55-åringen tillhör när 20-åring utnyttjar sin försäkring.
Det är ju positivt för 20-åringens grupp men inte så kul för 55-åringens.
Om jag nu resonerat rätt så innebär detta att man genom att skenförsäkra faktiskt kan påverka försäkringskollektivet så att alla är med och betalar för olyckorna, inte bara dem i den aktuella gruppen.
Nå, vad säger ni? Är jag ute och cyklar eller bortser jag från något.
P.S Att 20-åringen kan få en lägre ersättning vid en olycka är jag medveten om men det blir nog i de flesta fall betydligt billigare än att köra utan helförsäkring. D.S