Skenförsäkringsfunderingar

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Det råder ju ett allmänt missnöje här på SH mot dem som skenförsäkrar sin hojar, tex låter pappa som aldrig kört hoj stå som ägare för att få ner premien.
Har funderat lite på vad det egentligen har för betydelse och skulle gärna vilja ha era åsikter i ämnet för att se om jag tänker rätt eller fel.

Om jag inte är helt fel ute så delar FB (Försäkringsbolagen) in hojarna i olika klasser beroende på vikt och effekt.
De delar också in oss förare i olika åldersgrupper.
Vilken grupp man hamnar i kan också bero på hur länge man haft kort, vart man bor mm.

Resultatet av denna indelning blir att en 20-åring i Stockholm betalar flera gånger mer i premie än vad en 55-åring i Kiruna gör för samma hoj.
Det betyder också att den grupp som står för mest skador får betala mer, tex betalar samma person mer för en Suzuki GSX-R1000 K5 än för en blysläde i samma prisklass.
Med andra ord så bär varje grupp sin egen kostnad vilket resulterar i att de 10% av hojarna i Sverige som klassas som sporthojar (klass 7) får betala betydligt mer än hojarna i klass 5 som kanske är 30% av beståndet (påhittad siffra).

När 20-åringen i Stockholm då skenförsäkrar sin hoj på 55-åring i Kiruna så drabbas den grupp som 55-åringen tillhör när 20-åring utnyttjar sin försäkring.
Det är ju positivt för 20-åringens grupp men inte så kul för 55-åringens.

Om jag nu resonerat rätt så innebär detta att man genom att skenförsäkra faktiskt kan påverka försäkringskollektivet så att alla är med och betalar för olyckorna, inte bara dem i den aktuella gruppen.

Nå, vad säger ni? Är jag ute och cyklar eller bortser jag från något.

P.S Att 20-åringen kan få en lägre ersättning vid en olycka är jag medveten om men det blir nog i de flesta fall betydligt billigare än att köra utan helförsäkring. D.S

Alla är väl inte med o betalar? Isåfall är det väl 55 årings, klass 7 gruppen som betalar om 20 åringen med skenförsäkring kör omkull.

Skenförsäkrarna gör ju att jag som 22-åring får mkt billigare premie än vad jag borde ha! Skenförsäkra mer!!! :D

/ Hannes

sandstream skrev:
Det råder ju ett allmänt missnöje här på SH mot dem som skenförsäkrar sin hojar, tex låter pappa som aldrig kört hoj stå som ägare för att få ner premien.
Har funderat lite på vad det egentligen har för betydelse och skulle gärna vilja ha era åsikter i ämnet för att se om jag tänker rätt eller fel.

Om jag inte är helt fel ute så delar FB (Försäkringsbolagen) in hojarna i olika klasser beroende på vikt och effekt.
Vilken grupp man hamnar i kan också bero på hur länge man haft kort, vart man bor mm.

Resultatet av denna indelning blir att en 20-åring i Stockholm betalar flera gånger mer i premie än vad en 55-åring i Kiruna gör för samma hoj.
Det betyder också att den grupp som står för mest skador får betala mer, tex betalar samma person mer för en Suzuki GSX-R1000 K5 än för en blysläde i samma prisklass.
Med andra ord så bär varje grupp sin egen kostnad vilket resulterar i att de 10% av hojarna i Sverige som klassas som sporthojar (klass 7) får betala betydligt mer än hojarna i klass 5 som kanske är 30% av beståndet (påhittad siffra).

När 20-åringen i Stockholm då skenförsäkrar sin hoj på 55-åring i Kiruna så drabbas den grupp som 55-åringen tillhör när 20-åring utnyttjar sin försäkring.

Om jag nu resonerat rätt så innebär detta att man genom att skenförsäkra faktiskt kan påverka försäkringskollektivet så att alla är med och betalar för olyckorna, inte bara dem i den aktuella gruppen.

P.S Att 20-åringen kan få en lägre ersättning vid en olycka är jag medveten om men det blir nog i de flesta fall betydligt billigare än att köra utan helförsäkring. D.S

Är du ute efter att få försäkringarna att fungera som det gjorde förr innan FB delade upp oss i så små grupper som det är nu så kanske det är en väg.
dock tvivlar jag på att de går på det.

HanneZ skrev:
Skenförsäkrarna gör ju att jag som 22-åring får mkt billigare premie än vad jag borde ha! Skenförsäkra mer!!! :D

/ Hannes

Hmm, vad har du knaprat för att vara 22 för evigt??

vid en vurpa så borde väl åldern på den som kör hojen föras in i statistiken inte den som äger hojen!
jag skulle tro att FB vet ganska väl hur många som skenförsäkrar o har med det i beräkningarna.

känns som hatet mot dom som skenförsäkrar är ganska uppblåst här på SH. det verkar va tillåtet att att köra hur fort som helst o riskera sitt o andras liv, premier bara man inte skenförsäkara så!

är det inte personskade delen i försäkringen som kostar mest för FB vid en olycka? och troligtvis påverkar premien mest?

sandstream skrev:
Det råder ju...bla bla bla o s v
Exakt. Försäkringsbolagen och skenförsäkrarna leker katt och råtta men i slutändan kommer det att bli skenförsäkrarna som förlorar. Ålder, körkortsinnehav och bostadsort kommer att få allt mindre betydelse för premierna, dessa kommer att baseras allt mer på märke och modell, det sista draget försäkringsbolagen gör är att sluta erbjuda tecknandet av försäkring på visa märken och modeller. Under tiden som detta händer drabbas äldre rutinerade glesbygdsbor som kör sporthoj som får betala för unga s k "hojbröder" som inte är något annat än tjuvar. Extremsporthoj på gata är snart ett minne blott undantaget de med STOOOR plånbok, allt tack vare skenförsäkrarna som tycker de har rätt till att ha en hoj de inte har råd med.

sandstream skrev:
...

...

Hmm. Intressant frågeställning.
Mina spontana reaktioner är följande:

1) Man påverkar bara försäkringskollektivet (smetar ut olyckorna över åldrarna) om skenförsäkringen går igenom vid olycka utan att FB fattar det. Väl? Dvs om 20-åringen tappar/kraschar/skadar hans farsas hoj och hans far sen plockar ut försäkringen. Då passerar man ju en olycka inom "fel" åldersgrupp.

2) Om skenförsäkringen INTE går igenom, dvs om FB synar en och fattar galoppen.. ..vad händer då? Betalar de ut mot en ultrastor självrisk? Hur gör de med personliga skador (full ersättning)? Vilken kategori får olycksanmärkningen? Antagligen 20-års-gruppen, gissar jag. Så i detta fallet sabbar man ju bara för sig själv iom den högre självrisken. Dessutom straffar man inte kollektivet (alla åldrar) utan spär på på ens egen kategori (20 års-gruppen i detta fallet).

Försäkring

Bolagen är nog tillräckligt luddiga på detta område, ännu ett sätt att plocka in pengar som man aldrig behöver betala ut ersättning för.

Ang. vad som händer så gäller alltid trafik (oavsett förare), däremot kan ersättning nekas på vagnskada eller stöld (delkasko).

I praktiken är resonemanget rätt men som alla vet kontrar bolagen snabbt. Det som verkar ha hänt är att de tydligt styr bort all vagnskada, frågan är dock hur länge det går att ens halvförsäkra?

I övrigt är tonen på SH nästan löjlig i denna fråga. Som någon sa är det helt OK att riskera livet på sig själv och andra men inte "blåsa" et riskkapitalbolag. Jag hoppas alla är lika ärliga på skattesedeln som de är i denna fråga...

Har kommit på 2 saker sen jag startade tråden:

1. Tråden ligger i fel forum :hihi

2. Det blir färre personer i 20-åringens grupp som får dela på kostnaderna för sina egna olyckor.
Inte så kul för de "ärliga" 20-åringarna.

@Teddy: Risken är rätt stor att det blir precis som du förutspår.

@Zee:
1. Japp!
2. De flesta bolag (om inte alla) har regler för vad som händer när den som har försäkringen inte är inblandad.
Tex så höjs självrisken och ersättningen sjunker.

Vad jag har läst så bär inte klass 7 gruppen sina kostnader trots de höga premierna. Klass 7 olyckor betalas till en del av de andra grupperna.

sandstream skrev:

Gör en poll om hur många som skenförsäkrar. själ tycker jag att det är :tummenupp o skenförsäkra :tungan

IO skrev:
Vad jag har läst så bär inte klass 7 gruppen sina kostnader trots de höga premierna. Klass 7 olyckor betalas till en del av de andra grupperna.
Japp, min arbetskollega Ragnar är 60 år och kör en Suzuki Intruder modell bjässe, kör säkert och lugnt, men måste ändå betala för småglin som "vill ha". Hur länge tycker han att det är ok att han ska sponsra unga hetsporrar med för liten plånbok och för stor motor? Det är inte en allt för vågad gissning att den dagen det finns ett försäkringsbolag som erbjuder billiga försäkringar för enbart lågkostnadsgrupper, typ glidare, veteran och entusiast, då kommer Ragnar och alla andra glidaråkare att byta till det bolaget och kvar blir en hög sporthojar som inget försäkringbolag vill ta i ens med tång. Detta har redan börjat smyga sig in, den som inte ser det är blind och den som inte förstår var vi är på väg saknar förstånd.

Vad skulle hända om man hade en personlig försäkring istället då?

Då skulle man ju tvingas att ha rätt försäkring till den hoj man kör? Självklart finns det brister i tankesättet men ändå....

Man får uppge vad man kör när man tecknar försäkringen.

I fallet där far och son äger en cykel ihop så skulle ju båda förarna ha en egen personlig försäkring och därmed inte snylta på någon annan försäkringsgrupp?

Detta borde ju kunna gälla trafik och vagnskada stöld för man kanske göra nåt annat med då samma tankesätt skulle kräva två stöldförsäkringar på samma hoj.

/Urban

Teddy skrev:
Japp, min arbetskollega Ragnar är 60 år och kör en Suzuki Intruder modell bjässe, kör säkert och lugnt, men måste ändå betala för småglin som "vill ha".

Men så kan du väl inte säga. Alla vet ju att customfolk egentligen inte kan köra motorcykel, att deras undermåliga tekniska hantering av hojen och deras - ofta - höga ålder med tillhörande kroppsliga defekter gör att det egentligen är de som är den största riskgruppen på vägarna och den största belastningen för försäkringsbolag och sjukvård. Allt medan 22-åringar på R-hoj i kraft av sin låga ålder och ypperliga fysiska och mentala status, och sina överlägsna tekniska körkunskaper, är betydligt säkrare trafikanter.

Jajjamensan. Eller förresten, är det bara något jag blivit indoktrinerad här på SH? :va :D

@ sir Urban: Strikt personliga försäkringar :tummenupp är IMHO den enda rimliga vägen att gå, eftersom tanken med den klasslösa enhetsförsäkringen inte fungerar särskilt bra.

Last edited:
Teddy skrev:
Japp, min arbetskollega Ragnar är 60 år och kör en Suzuki Intruder modell bjässe, kör säkert och lugnt, men måste ändå betala för småglin som "vill ha". Hur länge tycker han att det är ok att han ska sponsra unga hetsporrar med för liten plånbok och för stor motor? Det är inte en allt för vågad gissning att den dagen det finns ett försäkringsbolag som erbjuder billiga försäkringar för enbart lågkostnadsgrupper, typ glidare, veteran och entusiast, då kommer Ragnar och alla andra glidaråkare att byta till det bolaget och kvar blir en hög sporthojar som inget försäkringbolag vill ta i ens med tång. Detta har redan börjat smyga sig in, den som inte ser det är blind och den som inte förstår var vi är på väg saknar förstånd.
Frågan är ju om den utvecklingen går att stoppa?
Jag kan bara se en vettig lösning och det är att importörerna/generalagenterna kliver in och ordnar märkesförsäkringar för sina sportmodeller.
Det skulle nog också innebära slutet för parallellimportörerna av sporthojar.

69:an skrev:
Men så kan du väl inte säga. Alla vet ju att customfolk egentligen inte kan köra motorcykel, att deras undermåliga tekniska hantering av hojen och deras - ofta - höga ålder med tillhörande kroppsliga defekter gör att det egentligen är de som är den största riskgruppen på vägarna och den största belastningen för försäkringsbolag och sjukvård. Allt medan 22-åringar på R-hoj i kraft av sin låga ålder och ypperliga fysiska och mentala status, och sina överlägsna tekniska körkunskaper, är betydligt säkrare trafikanter.

Jajjamensan. Eller förresten, är det bara något jag blivit indoktrinerad här på SH? :va :D

Jo men så är det

IO skrev:

Tror det var TH som pekade på att hos dem så stod 7:a för 10% av vagnparken, 30% av premierna men
för 70% av skadorna.
Skadorna i denna grupp var betydligt allvarligare än i övriga grupper så premierna räckte inte till.

Jag tror inte att sporthojarna kommer att försvinna p.g.a. försäkringen. Nu har min hoj några år på nacken men det är en klass 7 och jag har fått en betydligt lägre premie av samtliga försäkringsbolag till detta år. Om dom nu går så jävla mycket minus på klass 7 hojarna så lär dom väl knappast sänka premien?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park