Ska typbesiktiga hojen

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Nu är det dags för mig att typbesiktiga min hoj då den kommer från USA/Californien. Det kommer bli en full typ besiktning, med allt vad det innebär.

En fråga jag har i med detta. Jag kommer försöka allt jag kan att låna till mig plast och delar för att besiktiga den då alla mina originaldelar är typ paj.. alla delar har nått fel på dem.

Gör det nått att om jag tar dit hojen med olika färger på plasten, när jag skrev på vägverkens papper att hojen var "blå/svart" när jag tog in den i Sverige? Borde ju inte göra det... ?

Vet inte vad mätaren står på heller... jag har haft två motorer i 02 R1an redan då jag råka spränga den förra med för mycket leka (stunts och en del mongosaker). Så, det gör väl inget att min s.k "title" skiljer sig på så sätt att motornumret inte stämmer överens med den motorn jag har? Den är inte stulen, köpte den med kvitto o sånt i San Fransisco. Fast ärligt, jag vet inte var det pappret är.. DOH!....

Lite guidelines vore najs!

Danke schön

Jag vet inga riktiga fakta men jag har förstått det som att du måste ha i stort sett alting orginal kåpor blinkers mm mm färger måste stämma väl övernes ramoch motornummer ska väll stämma! Men med tanke på att du bytt motor så borde väll det nya motornummret höra i hop med din ram ? annars kan det nog vara en bra ide att leta lite efter pappret på motorn!

Försök att låna en blå r1 och flytta över alla delar som syns :) det är ju värt lite extra arbete för att slippa åka tillbax till besiktningen flera gånger så se till att göra det en gång ordentligt i stället!
det står lite info på www.bilprovningen.se eller liknande! Där finns ju även telefonnummer så du kan ju ringa och höra efter vad det är som gäller!

Lycka till!

jao, sitter å väntar just på teknisk support... slöa muppar i telen.

Måste veta exakt, annars blir det inge kul

hornet oskar skrev:
...ramoch motornummer ska väll stämma!...
Inget krav såvitt jag vet (skulle ju göra det olagligt att byta ut en kraschad/rasad motor) men motornummer noteras väl i pappren vid regbesiktning?
Tror för övrigt inte ens att det är krav på att motor- och ramnummer ska överensstämma på nya knarrar (förutom då att motornummer ska stå i pappren). Hur skulle då småtillverkare göra som köper motor från annan leverantör?
Rätt många tillverkare köper ju motorer från annat håll = får hålla tillgodo med deras motornummerserie men anpassar säkert inte sin egen ramnummerserie efter motornumret.

Färgen är väl inget problem? Har för mej att den blir reggad som "flerfärgad" om den har fler än en färg.

men vad säger dom om att du inte har kvitto på motorn????

//R

man behöver inget kvitto för att besiktiga och äga hojen, varför ska man då behöva ha kvitto på motorn? Det är just en typbesiktning som krävs ifall man t.ex. byter motor. Färgen gör väl inget direkt. Står flerfärgad på min o den e mattsvart!

/ Hannes

Ett tips när du ska köra bullerprovet är att strypa gasen (skruv så inte trottlarna öppnar fullt) och tryck burken full med stålull. Luftburken med trasor eller skumgummi.

Verkar ju lite skumt att man skulle kunna glida igenom med en motor utan papper genom reg. bes.

Kommer man med en bil från tyskland är det väll ett väldigt kontrollerande av nummer.

Vill du ha kvitto swedie så är det bara att höra av sig via pm :tummenupp

Ylle skrev:
Ett tips när du ska köra bullerprovet är att strypa gasen (skruv så inte trottlarna öppnar fullt) och tryck burken full med stålull. Luftburken med trasor eller skumgummi.

När jag ringde bilprovningen och frågade om lv reggning av en enduro så sa dom att dom inte utför bullertest, utan att man skulle få åka till strängnes och göra det? Fast det kanske är en helt annan sak?

Swedie.. Jag reg. besiktiga min r6:a med bara topkåpa. och bakcuts... och en jättebula i tanken...
(Besiktningsmannen sa: Ja, här har du att hitta på i vinter, hehe)

Inget bullertest. men ha orginal dämpare på!
Det är typ allt du behöver ha på hojen.

Men ha med dig papper på din motor De är dom väldigt noga med.

Man får byta motor sålänge motorkarraktären är densamma. Alltså inte ändra dess styrka/effekt.

Men är inte typbesiktning som en besiktning? Där jag måste ha blinkers, fungerande lysen osv?

Vad gäller bullertestet. Måste jag göra det seperat? Och var skall JAG göra det då? Hjälp mig med det snälla!

Står liksom såhär angående bullertest:
"Vid besiktningen ska du kunna visa ett intyg från tillverkaren, generalagent alternativt godkänt provorgan att motorcykeln uppfyller nationella krav alternativt EG-direktiv vad avser fordonsbuller. "

Läs lite här angående import:
http://www.bilprovningen.se/externt/bilprovningen/www/www_bilp_se.nsf/4142835ea41170b9c12565c2003c6ce4/d24922a8549a0a01c1256ac400560226!OpenDocument

Äh vad är det här. Åk till nån slapp gubbe.
När jag gjorde detta med min tyskhoj så fick han bara pappret, kollade ramnumret. Kollade att alla lampor funkade och att däcken stämde överrens med papprena. Tror han tittade lite på drivpaketet å sa "det här ser ju fräsht ut". Sen vägde han hojjen, skrev in nån färg å efter det var det bara att glida därifrån. Han startade den inte ens, fast det kanske dom brukar om dom orkar :) Han tittade ut å regnet och sa "nä tack det är bra för min del." :D

Jag har gjort ett bullprov med en tidigare hoj. Jag förstår inte varför du skulle behöva göra ett sådant dock, är det nån skillnad på rettorna från staterna? Hur som helst så är det bara att slänga på orginal dämpare o åka dit, se även till att kedja o drev är fräsha, samt ha på alla ev. kedje skydd. Den ska ju inte låta mer än dom rettor som finns här i sverige och dom har ju klarat provet!

Vidare så ta det väldigt lungt med att strypa gasen, dom märker de direkt o börjar klaga! Min gick inte igenom p.g.a. strypt gas! Se även till att inte har nått öppet luftfilter etc.

Bullerprov görs inte på så jätte många ställen i sverige, jag gjorde mina i jönköping! Vet att de går o göra i gbg osså!

Skulle du va osäker på om du klarar dig så är ett hett tips att dreva upp hojen maximalt då dom testar den på 2:an o 3:ans växel i 50 km/h.

/ Hannes

har du ringt yamaha-sweden, ja tror de enda du behöver göra är att ringa till dom så faxar dom ett typ intyg, iväg till besiktningen så ere klart!

Jag kommer ha originalsliponet på såklart. Min granne är besiktningsgubbe. Ska se om jag kan sno lite av hans tid. Fast ska ringa på måndag för att vara på säkra sidan.

Sen kan dem ändå inte testköra hojen då det är snö ute, fast dem får ju starta den iaf.

Angående det här med kedja, det gör inget att hojen är drevad???

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park